Θεσσαλονίκη, 30 Μαρτίου 2015
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Είμαι μαθήτρια του 2ου Πειραματικού ΓΕΛ Θεσσαλονίκης και σας στέλνω αυτό το email για να εκφράσω μερικούς από τους προβληματισμούς μου όσον αφορά τον τομέα σας. Το τελευταίο διάστημα τυχαίνει ως μαθήτρια Πειραματικού και γεννηθείσα το 1998 όλες οι αλλαγές που εφαρμόζετε στο εκπαιδευτικό μας σύστημα να με επηρεάζουν άμεσα.
Αρχικά, θα ήθελα να σας ρωτήσω. Θεωρείτε ότι τα Πρότυπα σχολεία είναι ένα φλέγον ζήτημα το οποίο θα πρέπει να σας απασχολήσει περισσότερο από άλλα προβλήματα; Είναι οι «Άριστοι» αυτοί που εμποδίζουν και υπονομεύουν την παιδεία της χώρας; Δεν καταλαβαίνω, κύριε υπουργέ, γιατί δεν γίνεται κάποιος να είναι πιο έξυπνος, πιο φιλόπονος ή πιο φιλόδοξος; Όντας μαθήτρια έχω διαπιστώσει πως δεν είμαστε όλοι το ίδιο εργατικοί και, σαφώς, δεν μας ενδιαφέρουν τα ίδια πράγματα. Δεν θέλουν να γίνουν όλα τα παιδιά επιστήμονες, αρχιτέκτονες και γιατροί. Δεν θέλουν να γίνουν όλα τα παιδιά νομικοί, καθηγητές και πολιτικοί. Υπάρχουν μαθητές που θέλουν να γίνουν μηχανικοί γιατί «πιάνουν τα χέρια τους» και αισθητικοί γιατί τους αρέσει η ομορφιά. Γιατί πρέπει όλοι να έχουν την ίδια εκπαίδευση; Εννοείται πως επικροτώ και στηρίζω την παιδεία σαν θεσμό και θεωρώ πρέπον να είναι όλοι οι άνθρωποι καλλιεργημένοι. Ωστόσο, πιστεύω πως ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, είμαστε προικισμένοι με διαφορετικά χαρίσματα και είμαστε όλοι εξίσου χρήσιμοι στην κοινωνία. Ανάμεσα μας υπάρχουν παιδιά διάνοιες, που θέλουν και παλεύουν να πραγματοποιήσουν και τα πιο τρελά τους όνειρα. Γιατί κύριε Μπαλτά να μην τους δοθεί η ευκαιρία να ξεχωρίσουν και να προχωρήσουν ακαδημαϊκά περισσότερο από άλλα παιδιά που δεν μπορούν και δεν θέλουν να παλέψουν τόσο; Δεν βάζω τον εαυτό μου στα εκ γενετής χαρισματικά παιδιά. Ωστόσο πάλεψα για ένα καλύτερο σχολείο, ένα σχολείο που χωρίς να επιβαρύνει την οικογένειά μου οικονομικά θα μου προσέφερε κάτι διαφορετικό, κάτι που θα με βοηθούσε να ανέβω ένα σκαλοπάτι πιο ψηλά. Για ποιο λόγο μου παίρνετε κάτι που κυνήγησα για να αποκτήσω; Έδωσα εξετάσεις σε ένα σχολείο είκοσι χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι μου χωρίς επαρκή συγκοινωνία, πέρασα έκτη χωρίς να πάω φροντιστήριο και εντός του σχολείου προσπαθώ να αρπάξω κάθε ευκαιρία που μου δίνεται. Δεν σας τα παραθέτω όλα αυτά από ματαιοδοξία αλλά για να σας βοηθήσω να μπείτε στη θέση μου. Πώς θα νιώθατε εσείς αν σας έπαιρναν κάτι που έχετε μοχθήσει για να καταφέρετε;
Κάπου εδώ θα ήθελα να περάσω στον δεύτερο προβληματισμό μου. Για να έχουν όλοι οι μαθητές την ίδια παιδεία είναι απαραίτητο αυτοί που είναι υπεύθυνοι για την διάδοση των γνώσεων να είναι το ίδιο ικανοί. Τα σχολικά μου χρόνια μου έχουν αποδείξει πως πολλοί καθηγητές δεν θα έπρεπε να διδάσκουν για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Μερικοί δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις, άλλοι την απαραίτητη μεταδοτικότητα και, δυστυχώς, κάποιοι δεν έχουν την απαραίτητη ψυχολογική σταθερότητα. Για ποιο λόγο λοιπόν η αξιολόγηση καθηγητών και δασκάλων θεωρείται άχρηστη και άδικη; Οι γονείς μου είναι ελεύθεροι επαγγελματίες και, όπως χιλιάδες ακόμα στον ιδιωτικό τομέα, αξιολογούνται καθημερινά από τους πελάτες τους. Γιατί λοιπόν να μην υπάρχει ένας έλεγχος στους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για τόσα μυαλά και προσωπικότητες που τελικά θα διαμορφώσουν την κοινωνία; Η διδασκαλία προϋποθέτει λεπτούς χειρισμούς που, φυσικά, δεν αποκτούν όλοι οι άνθρωποι παίρνοντας ένα πτυχίο.
Όμως έστω, κύριε υπουργέ, ότι τα πρότυπα σχολεία πρέπει να καταργηθούν. Οι άριστοι μαθητές δεν υπάρχουν και η αριστεία είναι «ρετσινιά». Οι καλοί μαθητές είναι αλαζόνες, δεν ξέρουν να συνεργάζονται και θα πρέπει να βοηθάνε τους πιο αδύναμους (χωρίς ωστόσο να λαμβάνεται υπόψη ότι οι «αδύναμοι» μαθητές δεν δέχονται βοήθεια και αντίθετα κρατάνε πίσω τους καλούς). Η εισαγωγή στα πειραματικά πρέπει να γίνεται με κλήρωση. Και τέλος οι καθηγητές δεν πρέπει να αξιολογούνται. Η γενιά του '98 πρέπει να δώσει πανελλήνιες εξετάσεις του χρόνου; Δυστυχώς ή ευτυχώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα μας αναγκάζει να μπούμε σε μια τελική πορεία πλεύσης από την πρώτη τάξη του λυκείου (αν όχι νωρίτερα). Η προηγούμενη κυβέρνηση παρουσίασε το πρόγραμμα του Νέου Λυκείου, για το οποίο επίσης δεν ήμασταν επαρκώς ενημερωμένοι. Ωστόσο, προσπαθήσαμε να προσαρμοστούμε και να ετοιμαστούμε ανάλογα, αλλά το καταργήσατε. Οι μαθητές της φετινής δευτέρας λυκείου βρισκόμαστε σε άγνοια για τους προσανατολισμούς που θα διαλέξουμε, για τα μαθήματα βαρύτητας και την κατάταξη των σχολών στα ανάλογα πεδία. Δεν γνωρίζουμε ποια βιβλία θα διδαχθούμε και θα εξεταστούμε καθώς και με ποια ύλη. Επικρατεί μια πλήρης ανασφάλεια για το μέλλον μας και οι τελευταίες εξαγγελίες δεν είναι συγκεκριμένες και λεπτομερείς. Και όμως εσείς θεωρείτε σωστότερο να ασχοληθείτε με θέματα που αφορούν τα ελάχιστα πρότυπα και πειραματικά σχολεία στην Ελλάδα παρά με αυτά που αφορούν όλα τα σχολεία στη χώρα μας.
Δεν είναι στην αρμοδιότητά μου να σας υποδείξω πώς να κάνετε τη δουλειά σας, αλλά θα ήταν προσοδοφόρο και για εμάς και για εσάς να πραγματοποιηθεί μια συζήτηση με μαθητές και καθηγητές των σχολείων της χώρας, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Τα χρονικά μας περιθώρια στενεύουν. Σας παρακαλώ να σκεφτείτε τους παραπάνω προβληματισμούς και ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον χρόνο σας.
Με εκτίμηση,
Δανάη Γεωργιάδου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη