Thumbnail
Υπουργείο Παιδείας

ΟΜΙΛΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ, ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

    Στην ομιλία του στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος είπε τα εξής:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σε έξι μέρες είμαστε εδώ για τρίτη φορά και, όπως σας ενημέρωσα στις δύο πρώτες συνεδριάσεις, εντός των ημερών αυτής της εβδομάδας – συγκεκριμένα απ’ ό,τι φαίνεται σήμερα - θα κατατεθεί το σχέδιο νόμου για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, καθώς και για άλλα θέματα αρκετά σημαντικά. Κύριε Πρόεδρε, δεν ξέρω εάν προλαβαίνουμε, αλλά προτείνω να το συζητήσουμε στην Επιτροπή την επόμενη εβδομάδα. Αυτό, βέβαια, είναι θέμα της Διάσκεψης, αλλά σας το αναφέρω να το έχετε υπόψη σας γιατί συμμετέχετε στη Διάσκεψη. Το πολυνομοσχέδιο είναι βασική προτεραιότητα, όμως, θεωρώ ότι, επειδή θα σταματήσουν οι εργασίες την μεθεπόμενη εβδομάδα, δεν πρέπει να χάσουμε την επόμενη εβδομάδα και πρέπει να συζητήσουμε αυτό το σχέδιο νόμου τουλάχιστον επί της αρχής, γιατί υπάρχουν πολύ χρήσιμες διατάξεις για τις αποσπάσεις και την αναπλήρωση δασκάλων και καθηγητών, οι οποίες πρέπει να έχουν ψηφιστεί μέχρι τέλος Αυγούστου. Ήδη, η δημοσιότητα έχει παράξει τις πρώτες θετικές αντιδράσεις για αυτές τις ρυθμίσεις που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Είχαμε συζήτηση την περασμένη εβδομάδα για τις μεταγραφές και θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι γίνεται εβδομαδιαία διαβούλευση με τα Πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι.. Βέβαια, δεν έχουμε καταλήξει ακόμα σε μεθόδους αντιμετώπισης του προβλήματος, εάν οι αιτήσεις για μεταγραφές των δικαιούμενων, κατά την έννοια του νόμου, είναι πάρα πολλές και ούτε οι σχετικές συζητήσεις που γίνονται με τα Τ.Ε.Ι. και τα Πανεπιστήμια είναι «άνετες» και «ήσυχες». Αντίθετα, εκφράζουμε όλοι ανησυχία και αναζητούμε εφαρμογή του νόμου με μεθόδους που θα διευκολύνουν τα Πανεπιστήμια να λειτουργήσουν. Οι υφιστάμενοι συνάδελφοι την ίδια στιγμή δέχονται προπηλακισμούς βάσει ψευδών, που ανακοινώνονται σε ορισμένες εφημερίδες συστηματικά για το θέμα αυτό και για άλλα. Ευτυχώς δεν είναι πολλές αυτές οι εφημερίδες, αλλά είναι χαρακτηριστικές. Νομίζω ότι η διαβούλευση θα αρχίσει να καταλήγει το Σεπτέμβριο, γιατί αρχές Σεπτεμβρίου θα γίνουν οι Σύνοδοι των Πρυτάνεων και των Προέδρων και τότε θα ενημερώσουμε και την Επιτροπή για ειδικές λεπτομέρειες εφαρμογής της διάταξης που ψήφισε η Βουλή και έχει την έγκριση όλων των Κομμάτων, απ’ ό,τι φάνηκε το Μάιο αλλά και από άλλες συνεδριάσεις.
Θα μου επιτρέψετε, κύριε Πρόεδρε, κάποια στιγμή να διακόψω τη ροή της συνεδρίασης, για να αναγνώσω μια ανακοίνωση του Υπουργείου, που θα δημοσιευθεί από λεπτό σε λεπτό και αφορά ένα θέμα για το οποίο η ίδια η εφημερίδα μάς ασκεί εξοντωτική κριτική για την ίδρυση κάποιων Τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, που έγινε τον Οκτώβριο του 2009 και μάς αποδίδουν πράγματα ανυπόστατα και ψευδή.
Κύριοι συνάδελφοι, γι αυτούς που δεν ήταν εδώ, είχα πει στην δίλεπτη εισαγωγή μου, σχετικά με ένα ψευδές δημοσίευμα μιας εφημερίδας. Θα σας διαβάσω μια ανακοίνωση που εξέδωσε το υπουργείο και την οποία δεν είχα στα χέρια μου την ώρα που ξεκινούσε η συνεδρίαση. Θα την διαβάσω και να την καταθέσω στα πρακτικά.
«Μετά από σειρά δημοσιευμάτων αναφορικά με την ίδρυση τμημάτων αρχιτεκτονικής στα πανεπιστήμια Ιωαννίνων και Δυτικής Μακεδονίας, το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων ανακοινώνει τα εξής: Η ίδρυση τμήματος αρχιτεκτόνων-μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων εγκρίθηκε με προεδρικό διάταγμα την 1/10/2009. Στο πλαίσιο του σχεδίου Αθηνά για την αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης στο πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το τμήμα αρχιτεκτόνων-μηχανικών μετονομάστηκε σε τμήμα μηχανικών περιβάλλοντος και η έδρα του μεταφέρθηκε από την Καστοριά στην Κοζάνη. Με το Προεδρικό Διάταγμα 105/2013 ορίστηκε ότι η λειτουργία του τμήματος αρχιτεκτόνων-μηχανικών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων θα αρχίσει από το ακαδημαϊκό έτος 2015-2016. Με υπουργική απόφαση του υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, κ. Αλέξανδρου Δερμεντζόπουλου έγινε απλώς η ένταξη των εν λόγω τμημάτων στο επιστημονικό πεδίο των τεχνολογικών επιστημών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Για την ίδρυση των δύο παραπάνω τμημάτων υπήρξαν οι ανάλογες εισηγήσεις από τα όργανα διοίκησης των δύο πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Η εν τοις πράγμασι λειτουργία των δύο τμημάτων θα εξαρτηθεί από τα ίδια τα ιδρύματα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα οικονομικά τους δεδομένα μετά τις τελευταίες περικοπές στον προϋπολογισμό τους». Αυτή είναι η ανακοίνωση και την καταθέτω.
Και για το έτος 2014-2015 αναγκαστήκαμε να κάνουμε περικοπές στα ερευνητικά κέντρα, στην διά βίου μάθηση, στα Τ.Ε.Ι. και στα πανεπιστήμια. Οι περικοπές στα Τ.Ε.Ι. και στα πανεπιστήμια ανέρχονται στο 12%-18%. Στα ερευνητικά κέντρα είναι πολύ υψηλότερες. Αντιλαμβάνεστε ότι με αυτά τα οικονομικά δεδομένα, καθένας που έχει την φιλοδοξία να ιδρύσει ένα τμήμα ή οτιδήποτε, θα το σκεφτεί, αν έχει την δυνατότητα. Ήδη έρχονται ιδρύματα, για τα οποία το σχέδιο Αθηνά προέβλεψε να λειτουργήσει στο πλαίσιό τους το α’ τμήμα ή το β’ τμήμα και μου λένε ότι δεν μπορούν να το κάνουν. Και αυτά θα τα λάβουμε υπ’ όψιν μας για το επόμενο εξεταστικό έτος οπωσδήποτε με πάρα πολλή προσοχή.
Επιπλέον, επειδή άλλες δυνατότητες χρηματοδότησης δεν υπάρχουν ούτε από τα ιδρύματα ούτε από μας, έχουμε κάνει μια σκέψη που μέχρι στιγμής έχει φτάσει σε ένα πολύ μεγάλο μέρος της κατάληξής της σε απόφαση και την ανακοινώσαμε στα πανεπιστήμια, στα Τ.Ε.Ι. και στα ερευνητικά κέντρα στην διαβούλευση που έχουμε, να απελευθερώσουμε τους ερευνητικούς τους λογαριασμούς από το δημόσιο λογιστικό, να τους επιτρέψουμε να ορίζουν μόνοι τους τα μεταπτυχιακά χωρίς υπογραφή δική μας, στο μέτρο που η αξιολόγηση είναι ότι υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Σημειώστε ότι η αξιολόγηση τελείωσε τον Φεβρουάριο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ολοκληρώθηκε με την συμμετοχή όλων και το πόρισμά της θα κατατεθεί, όπως σας είπα και στην προηγούμενη συνεδρίαση, την επόμενη Τρίτη στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής, στο μέτρο που υπάρχει από την αξιολόγηση, η δυνατότητα τα πανεπιστήμια και τα Τ.Ε.Ι. να κάνουν τα μεταπτυχιακά χωρίς την δική μας υπογραφή, η οποία είναι επιβεβαιωτική και τίποτε άλλο. Αύριο στις 10:30 έχουμε σύσκεψη με τον πρωθυπουργό- κάναμε συνεννοήσεις μέχρι χθες το βράδυ- για να πάρουμε αποφάσεις επ’ αυτού. Δηλαδή, είναι μια δυνατότητα που δεν θέλω να περιοριστεί, και αυτή είναι η εισήγησή μου, μόνο στους λογαριασμούς ερευνών αλλά να επεκταθεί και στα ιδρυόμενα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου από τα πανεπιστήμια, από τα Τ.Ε.Ι. και τα ερευνητικά κέντρα, ούτως ώστε, κύριοι συνάδελφοι, να μπορούν να καλύψουν μέρος των οικονομικών τους αναγκών.
Είναι πολύ χαρακτηριστικό να σας καταθέσω και θα το κάνω την επόμενη εβδομάδα, τα οικονομικά δεδομένα των ερευνητικών μας ιδρυμάτων. Για παράδειγμα, στο μεγαλύτερό μας στην Κρήτη, στο Ηράκλειο, το ΙΤΕ, το κράτος επιχορηγούσε με περίπου πέντε εκατομμύρια πέρσι. Δυστυχώς, με τις φετινές περικοπές, η επιχορήγηση πέφτει στα 4 εκατ.. Οι αριθμοί μου δεν είναι απολύτως ακριβείς, οι πίνακες θα κατατεθούν την επόμενη εβδομάδα, αλλά είναι κοντινοί και το ίδρυμα έχει προϋπολογισμό 50 εκατομμυρίων, διότι έχει πάρα πολλά ερευνητικά προγράμματα. Η επιθυμία μας είναι αυτά να συνδέονται κατά το δυνατόν, όχι όλα διότι η επιστήμη αναπαράγει τις γνώσεις και χρειάζεται η έρευνα να γίνει και για την έρευνα, αλλά ένα μέρος της χρειάζεται να διοχετεύεται και στην αγορά. Σε αυτό το μέτρο τα ιδρύματα δεν ζητούν χρήματα, ζητούν ελευθερία να μπορούν να κινηθούν και να μην έχουν ανάγκη, για να κάνει ταξίδια ένας επιστήμονας, να κινείται όλο το δημόσιο λογιστικό. Πρέπει να πάρουμε αυτήν την απόφαση. Είναι η μόνη λύση στην εμπειρία της εποχής και της κρίσης.
Στον συνάδελφο, κ. Μαντά, που την Τρίτη ρώτησε αν απέδωσε αυτό το μοντέλο πολιτικής για την παιδεία που ασκήσαμε, θα ήθελα να τον ρωτήσω αν πιστεύει ότι εφαρμόστηκαν τα πρότυπα κάποιου σχεδίου. Αντιμετωπίσθηκε η πτώχευση. Αυτό δεν είναι σχέδιο για την πανεπιστημιακή, λυκειακή, γυμνασιακή και δημοτική εκπαίδευση. Είναι  αντιμετώπιση της πτώχευσης και της κρίσης, δεν είναι σχέδιο για το πώς θα αναπτυχθεί η εκπαιδευτική διαδικασία. Σε αυτό το πλαίσιο, η ελευθερία στην κίνηση ειδικά των ερευνητικών κέντρων, αλλά και των ΕΛΚΕ, των λογαριασμών ερευνών των πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι. είναι μια πολύ σοβαρή κινητήρια δύναμη, όμως με τα πολλά στοιχεία, με όλα τα στοιχεία θα κάνουμε αυτήν την συζήτηση, όταν έρθει την επόμενη εβδομάδα, όπως ελπίζουμε. Κύριε πρόεδρε, είναι πολύ ενθαρρυντική η είδηση του συνεργάτη σας, ότι μέχρι το βράδυ αν κατατεθεί, προλαβαίνουμε να κάνουμε την πρώτη συζήτηση την επόμενη εβδομάδα. Θα κάνουμε αυτήν την συζήτηση αναλυτικά την επόμενη εβδομάδα.
Όσον αφορά το αναλυτικό πρόγραμμα που είπε η συνάδελφος, κυρία Κουντουρά, για να έχετε και μια εικόνα πως θα κινηθούμε για τα πανεπιστήμια, για τα Α.Ε.Ι. και για τα ερευνητικά κέντρα, θα λειτουργήσουμε, παρεμβαίνοντας εκεί που η ζωή δείχνει ότι υπάρχει ανάγκη. Οι νόμοι έχουν ψηφιστεί, δεν χρειαζόμαστε και νέα παρέμβαση για την ανώτατη εκπαίδευση. Για τα λύκεια έχει ασκηθεί μια πολιτική που έρχεται από το 2009 και η οποία, για να αλλάξει, πρέπει να μας δείξει αν υπήρξε στην πράξη επιτυχής ή όχι  και δεν μπορούμε να αλλάζουμε κατά το δοκούν και κατά τις φιλοδοξίες ή την  ματαιοδοξία του εκάστοτε πολιτικώς υπεύθυνου στο υπουργείο. Αυτά θα εφαρμοστούν, η πράξη θα αναδείξει τα προβλήματα ή τα καλά τους, θα γίνουν παρεμβάσεις και μέχρι εκεί. Εκεί που υπάρχει μεγάλη ανάγκη και όπου υπήρξαν πολιτικές, των οποίων η εφαρμογή αξιολογείται, είναι στον πρώτο βαθμό της εκπαίδευσης. Στα τέλη Σεπτεμβρίου θα καταθέσουμε στην εθνική αντιπροσωπεία το σχέδιό μας. Όλα ξεκινάνε από κει και ο τρέχων δημαγωγικός λόγος δεν έδινε σημασία, διότι τον αφορούσε το πανεπιστήμιο, εκεί είχε πολιτικό ενδιαφέρον για να παίξει κανείς, όταν ήθελε να παίξει και όχι να δημιουργήσει.
Αυτό το ενδιαφέρον καλύφθηκε με τις πολύ σημαντικές παρεμβάσεις των τελευταίων χρόνων. Τώρα είμαστε στην εφαρμογή και είπα τα ίδια για το λύκειο. Εκεί που πρέπει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας να σκύψει με όλη του την προσοχή είναι στο δημοτικό και σε ότι συγκροτεί την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Και για αυτό ετοιμαζόμαστε. Άρα για το αναλυτικό που έχει θέματα, είναι θέμα Κουκοδήμου, Λοβέρδου, Δερμεντζόπουλου των επομένων ή των προηγουμένων να κοιτούν το αναλυτικό πρόγραμμα κατά τα γούστα τους και να προσθαφαιρούν ώρες ή να επιβαρύνουν τα παιδιά που δεν το αντέχουν άλλο; Δηλαδή σου λένε όπου πας δάσκαλοι, καθηγητές, παιδιά όχι άλλο υπάρχει υπερφόρτωση. Άλλες φορές να εξυπηρετηθούν πολιτικές που λένε να μην ξέρουν τα παιδιά και αυτό και άλλες για να δοθεί εκπαιδευτικό αντικείμενο σε ειδικότητες που δεν έχει και κανένα νόημα. Τα παιδιά φορτώνονται και αναρωτιέμαι αν από την υπερφόρτωση αυτή είμαστε ικανοποιημένοι. Έχουμε εκπαίδευση και παιδεία;
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι κάθε Υπουργός θα το βλέπει αυτό κατά την θητεία του και θα κάνει αλλαγές; Θα πρέπει να τρελάνουμε και άλλο αυτά τα παιδιά; Θέλουμε να  προσέξουμε το αναλυτικό πρόγραμμα και αν χρειαστεί με την περσινή εμπειρία κάτι λίγο θα το κάνουμε, αλλά αλλαγές μεγάλες στο αναλυτικό πρόγραμμα ειδικά του λυκείου δεν θα κάνουμε. Έχουμε ήδη συνεννοηθεί με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής να μειώσουμε σχετικά την ύλη, γιατί δεν βγαίνει. Μία σχετική μείωση της ύλης όχι σε όλα τα αντικείμενα, αλλά εκεί που η ίδια η πρακτική τροφοδότησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με την εμπειρία της διαμαρτυρίας στην εμπειρία θα κάνουμε κάποιες μικρές παρεμβάσεις, αλλά μην περιμένετε πολλά πράγματα. Θα σας ενημερώσουμε, αλλά μην περιμένετε εκεί μεγάλες αλλαγές. Ναι στην ύλη, αλλά όχι στην αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων και σε βάθος μελέτη για μεγάλη παρέμβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Οι σκέψεις αυτές κατατίθενται στο πλαίσιο της διαβούλευσης που έχουμε με το συντονιστικό όργανο των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων. Αποφασίσαμε ότι στις έκτακτες συνόδους πρυτάνεων και προέδρων ΤΕΙ και στη σύνοδο όλων των ερευνητικών κέντρων που θα συγκαλέσουνε αρχές Σεπτεμβρίου θα υπάρξουν αποφάσεις.
Την επόμενη εβδομάδα κατατίθεται το νομοσχέδιο για την έρευνα και απήντησα στην κυρία Κανελλοπούλου στο σχόλιό της για αναβολή κάθε χρόνο. Της απήντησα έχετε δίκιο, διότι από το 2008 ψηφίστηκε νόμος με 153 διατάγματα και αποφάσεις άρα, ανεφάρμοστος νόμος. Έχω το πολιτικό δικαίωμα, αυτό που είχε ετοιμάσει ο κ. Αρβανιτόπουλος να το δω. Το είδα και θα το καταθέσω την επόμενη εβδομάδα».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σχολειο
«Λουκέτο» σε ιδιωτικό σχολείο λόγω παρενόχλησης μαθητριών: Ο εκπαιδευτικός που κατηγορείται και ο Διευθυντής είχαν ... απαλλαγεί στην ΕΔΕ!
Προκύπτει ζήτημα και για τον ΔΙΔΕ Πειραιά, που έθεσε στο αρχείο μια τόσο σοβαρή υπόθεση. Μάλιστα, πρόκειται για τον ίδιο Διευθυντή Δ.Ε ο οποίος έχει...
«Λουκέτο» σε ιδιωτικό σχολείο λόγω παρενόχλησης μαθητριών: Ο εκπαιδευτικός που κατηγορείται και ο Διευθυντής είχαν ... απαλλαγεί στην ΕΔΕ!