Thumbnail
Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Με θλίψη, ματαίωση αλλά και ανησυχία ενημερωθήκαμε, με την πρόσφατη δημοσιοποίηση της πρότασης του Υπουργείου, για τις νέες Δομές Υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου. Από τις συναντήσεις που είχαμε τα τελευταία δύο χρόνια με στελέχη του Υπουργείου είχαμε λάβει διαβεβαίωση ότι θα συμμετέχουμε στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης, γεγονός όμως που δεν συνέβη.

Υπενθυμίζουμε ότι ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας (ΠΣΕΑΥ) έχει ως μέλη του εκπαιδευτικούς, που - με οποιαδήποτε ιδιότητα - ασχολούνται με την Αγωγή Υγείας στα σχολεία. Ανάμεσα σ’ αυτούς  συμπεριλαμβάνονται και οι Υπεύθυνοι Αγωγής Υγείας, Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και Σχολικών Δραστηριοτήτων. Ο ΠΣΕΑΥ στηρίζει με κάθε τρόπο τις δράσεις που γίνονται στο χώρο της εκπαίδευσης σε σχέση με την προάσπιση και προαγωγή της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας των μαθητών/τριών μας.

Την τελευταία 20ετία η Αγωγή Υγείας έχει προσφέρει μέγιστο και σημαντικότατο έργο  στην υποστήριξη προγραμμάτων, στην εκπαίδευση μαθητών/τριών, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στο άνοιγμα του Σχολείου στην κοινωνία, στην ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των γονέων, στη συμβουλευτική, στην ψυχοκοινωνική κάλυψη των προβλημάτων παιδιών και οικογένειας, στη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού, στη σύμπραξη και συνεργασία με πλήθος δημοσίων και ιδιωτικών φορέων.

Η Αγωγή Υγείας στήριξε όλες τις θεματικές προτεραιότητες της εκπαιδευτικής πολιτικής: Ενδοσχολική Βία, Κοινωνικές Δεξιότητες, Διαφορετικότητα, Ισότητα, Ψυχική Υγεία, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, Εθελοντισμός, Κυκλοφοριακή Αγωγή, Διατροφική Αγωγή, Εξαρτήσεις, Σεξουαλική Αγωγή, κ.ά. Επιπλέον κάτω από τη σημαία της Αγωγής Υγείας δόθηκε μεγάλος αγώνας ενάντια στις αρνητικές στατιστικές πρωτιές της ελληνικής κοινωνίας:  Παιδική Παχυσαρκία, Τροχαία Ατυχήματα, Κάπνισμα, Αλκοόλ, Εισπνεόμενες Ουσίες, Εκτρώσεις, Κατάχρηση διαδικτύου, Χαμηλή Προσφορά Αίματος.

        Στη σημερινή πραγματικότητα της χώρας μας, με τη γενικευμένη και πολυεπίπεδη κρίση, με τον οδυνηρό αντίκτυπό της στα παιδιά και στα σχολεία μας, υπάρχει κάποιος που θα αμφισβητήσει την αναγκαιότητα της Αγωγής Υγείας; Στη σχολική καθημερινότητα αλλά και σ’ αυτήν της ελληνικής οικογένειας οι ανάγκες πρόληψης αλλά και αντιμετώπισης των αρνητικών φαινομένων πρωτοστατούν. Σχολείο και οικογένεια ασφυκτιούν καθημερινά μέσα στην αύξηση των φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, που εμφανίζονται συνεχώς με νέες μορφές και παρασύρουν τα παιδιά με φρενήρη ρυθμό στην αυτοκαταστροφή. Μέγιστη προτεραιότητα όλων μας αποτελεί η προστασία των παιδιών.

Αυτό άλλωστε έγινε απολύτως αυτονόητο και αποδεκτό την τελευταία διετία, τόσο από τα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας που συμμετείχαν στις σχετικές συζητήσεις, συμβούλια και συνεδριάσεις με μέλη του Δ.Σ. του ΠΣΕΑΥ, όσο άλλωστε και από το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για το έργο και την αποστολή της Αγωγής Υγείας (σελ.33-40, 23/06/2016).

Και περιμέναμε με πραγματική χαρά, ικανοποίηση και αισιοδοξία να χαιρετίσουμε τη συγκρότηση αυτόνομης  διοικητικής οντότητας για τη Σχολική Αγωγή Υγείας στο Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Περιμέναμε το Τμήμα Β΄ Σχολικής Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας σε μια νέα Διεύθυνση Υποστήριξης Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Εκπαίδευσης για την Αειφορία (άρθρο 36, παρ.4), όπως αναφέρεται στο νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας, να υιοθετήσει ξεκάθαρους στόχους συντονισμού και υποστήριξης των αξόνων και των θεματικών ενοτήτων της Σχολικής Αγωγής Υγείας  σε όλη τη χώρα, καθώς και παροχής ψυχοκοινωνικής στήριξης, ώστε η πρόληψη, η αντιμετώπιση και η προαγωγή της υγείας των μαθητών/τριών να τεθούν σε σύγχρονες βάσεις.

Αντίθετα με την πρόσφατη ανακοίνωση των νέων Δομών Υποστήριξης προτείνεται η συγχώνευση και η συρρίκνωση των υπαρχουσών δομών, με συνενώσεις και γενικεύσεις, με μειώσεις αλλά και ασάφειες, με κατακερματισμό της σχολικής Αγωγής Υγείας, ως μια δευτερεύουσας σημασίας εκπαιδευτική ανάγκη, που μπορεί να υπάρξει και με λιγότερη στελέχωση.

Έτσι στην ουσία νιώθουμε να εξανεμίζεται επίπονο έργο είκοσι ετών (κανάλια επικοινωνίας & σχέσεων με εκπαιδευτικούς, με γονείς, με φορείς, δίκτυα προγραμμάτων, γνώσεις, εμπειρίες, συνεργασίες, επιμορφωτικό και συμβουλευτικό έργο, παιδαγωγικές προσεγγίσεις κ.λ.π.) σε μια δύσκολη περίοδο για την ελληνική κοινωνία και το ελληνικό σχολείο.

Και θλίβει βαθιά όλους και όλες εμάς, που προσφέραμε άοκνα στην υπεράσπιση της σχολικής Αγωγής Υγείας, της συμβουλευτικής και της ψυχοκοινωνικής στήριξης, ότι   η όποια κατάργηση πραγματοποιείται χωρίς αποδοχή και αποτίμηση του έργου μας από τον εργασιακό μας φορέα, το Υπουργείο Παιδείας. Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς τα πολυσέλιδα Απολογιστικά Στοιχεία των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας, Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και Σχολικών Δραστηριοτήτων μαζί με το παραγόμενο εκπαιδευτικό υλικό μας που εκπονήθηκε τόσα χρόνια και δεν έχει αξιοποιηθεί, καταγράφουν ένα σημαντικό έργο που γίνεται στα σχολεία μας πάντα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς, τους φορείς. Το έργο αυτό έπρεπε να προβληθεί από το Υπουργείο Παιδείας στην κοινωνία, ως μέρος της εκπαιδευτικής του πολιτικής, για να αποδείξει έτσι ότι νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον των παιδιών, όχι στο επίπεδο γνώσεων μόνο, αλλά και διαμόρφωσης υγιών συμπεριφορών των νέων αυριανών πολιτών.

Και νιώθουμε απαξίωση όταν στην ανακοίνωση για τις νέες Δομές (σελ.16-ΣΥΝΟΨΗ) διαβάσαμε ότι θεωρούμαστε μέρος «ενός συστήματος που εξάντλησε ό,τι θετικό είχε να δώσει ανταποκρινόμενο, στο βαθμό που μπόρεσε, στις ανάγκες των προηγούμενων εποχών με έντονο τον προσωποκεντρικό χαρακτήρα, μεταφέροντας μοιραία τις όποιες προσωπικές αδυναμίες και σκοπιμότητες στο εκπαιδευτικό σύστημα».

Και διαφωνούμε πλήρως με την προσβολή που ενέχει η παραπάνω άποψη, γιατί με τις γνώσεις, την εξειδίκευση και την εμπειρία μας πάνω σε θέματα σωματικής, ψυχικής, κοινωνικής υγείας και συμβουλευτικής και δεν εξαντλήσαμε τα όποια θετικά μπορούσαμε να δώσουμε και ανοίξαμε προοπτικές με την υλοποίηση προγραμμάτων και συνεργασιών και βοηθήσαμε ουσιαστικά μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς και ο μόνος σκοπός μας υπήρξε η παροχή αρωγής για τα παιδιά, σε μια εποχή που τα προβλήματα πληθαίνουν με επέλαση νέων κινδύνων και με αυξανόμενη ένταση παγκοσμίως.

Ως εκ τούτου καταθέτουμε την αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργείου για τις νέες δομές και παρουσιάζουμε τις θέσεις μας.

- Διατήρηση και ενίσχυση της Αγωγής Υγείας με Αυτοτελές τμήμα Σχολικής Αγωγής και Προαγωγής της Υγείας, όπου θα ενταχθούν τόσο οι δράσεις πρόληψης όσο και η αντιμετώπιση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων με τους Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων.

- Απόλυτη ταύτιση με την επιστημονική άποψη της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας ότι η υγεία είναι μία, σωματική, ψυχική, κοινωνική και έτσι ενιαία πρέπει να λειτουργεί ως δομή της εκπαίδευσης.

- Διεύρυνση των συνεργασιών με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, Πανεπιστήμια, Κέντρα Πρόληψης, Ινστιτούτα, Στελέχη της Δημόσιας Υγείας, Συλλόγους και εξειδικευμένους επιστήμονες από όλους τους χώρους (Παιδαγωγική, Ψυχολογία, Ιατρική, Κοινωνιολογία…).

- Υλοποίηση προγραμμάτων Αγωγής Υγείας από τους Εκπαιδευτικούς σε πιο οργανωμένο θεσμικό πλαίσιο, που θα ενισχύει την αποτελεσματικότητα και την επιτυχημένη εφαρμογή των προγραμμάτων, με δυνατότητα συμπλήρωσης ωραρίου 1-2 ώρες.

- Προώθηση προγραμματισμένης επιμόρφωσης στους εκπαιδευτικούς πανελλαδικά σε όλες τις θεματικές ενότητες της Αγωγής Υγείας και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων, βελτίωσης της ψυχικής υγείας και καλλιέργεια της ψυχικής ανθεκτικότητας των παιδιών στους χαλεπούς καιρούς.

- Ορισμός σε κάθε σχολική μονάδα 2 εκπαιδευτικών-συνδέσμων για συμβουλευτικό ρόλο, με ειδική επιμόρφωση στη διαχείριση ψυχοκοινωνικών ζητημάτων και παιδαγωγικών αντιμετωπίσεων, με ενδεικτική μείωση ωραρίου των εμπλεκομένων (1-2 ώρες) και σε άμεση συνεργασία με τις δομές της σχολικής Αγωγής Υγείας.

- Διακριτοί ρόλοι, σαφήνεια στο καθηκοντολόγιο, διατήρηση της ονοματολογίας των δομών, καθώς έτσι έχουν περάσει στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και των γονιών, έχουν δώσει το στίγμα τους στην κοινωνία και αποτελούν σημεία αναφοράς.

- Αναβάθμιση των δομών με αύξηση των θέσεων, που την τελευταία πενταετία συγχωνεύτηκαν δραματικά, με αποτέλεσμα και την επαγγελματική εξουθένωση των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας, Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και Σχολικών Δραστηριοτήτων.

- Υποστήριξη και προβολή από το Υπουργείο του έργου των δομών της σχολικής Αγωγής Υγείας, ως έμπρακτη απόδειξη μιας συναντίληψης που θέτει την προστασία του παιδιού στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Για το Δ.Σ. του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτικών Αγωγής Υγείας

Η  Πρόεδρος                        Ο  Γ. Γραμματέας                                                                   

απαδοπούλου Μαρία        Τομπούλογλου Ιωάννης 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα