Thumbnail
Της Λένας Παπαδοπούλου, από το Μειονοτικό Σχολείο Γλαύκης στην Ξάνθη

H Λενίτσα, ο Ξανθός Γεωργός, η Μελέκ, η  Αγγέλα και ο Αχμέτ, οι ήρωες των ελληνόγλωσσων βιβλίων βρίσκονται ΄΄υπό διωγμό΄΄ στα κατειλημμένα μειονοτικά σχολεία

Κλείνουν ένα ένα τα μειονοτικά δημοτικά σχολεία από τους γονείς που τα καταλαμβάνουν, διεκδικώντας τη διδασκαλία των βιβλίων του δημόσιου σχολείου στο ελληνόφωνο πρόγραμμα. Μια κρίση για τα βιβλία που πρόεκυψε στη Θράκη μετά τοέγγραφο του Υπουργείου Παιδείας που έδινε την οδηγία της δυνητικής χρήσης στο μειονοτικό σχολείο των βιβλίων του δημοσίου,  υποστηρικτικά στο κύριο υλικό, που είναι τα βιβλίο του Προγράμματος Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (ΠΕΜ). Οι γονείς κινητοποιήθηκαν, κατέλαβαν τα σχολεία και ζητούν την απόσυρση των βιβλίων του ΠΕΜ και την ολική αντικατάσταση τους από τα βιβλία του δημόσιου δημοτικού σχολείου.

Η κρίση στην εκπαίδευση με αιτία τα εγχειρίδια  δεν είναι ένα καινούριο φαινόμενο. Η ιστορία της εκπαίδευσης έχει καταγράψει πολλές ανάλογες αντιπαραθέσεις. Ενδεικτικάαναφέρω τα ιστορικάεγχειρίδιατου Σταυριανού, του Καλοκαιρινού, της Ρεπούση, τα οποία υπήρξαν μέρος μιας μεταρρύθμισης ή καινοτομιών που επιχειρούνταν στην εκπαίδευση. Αξίζει να αναφέρουμε το εγχειρίδιο του Καλοκαιρινού (1965), ένα βιβλίο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης του Παπανούτσου. Ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων  για την αναίρεση από μέρους του Καλοκαιρινού  του εθνικού -ιστορικού θεσφάτου, της αδιάλειπτης συνέχειας του ελληνισμού, από την Αρχαιότητα μέχρι τα Νεότερα χρόνια . Τα βιβλία αποσύρθηκαν αντικαταστάθηκαν και μερικά επανήλθαν αργότερα όπως του Καλοκαιρινού. 

Στην μειονοτική εκπαίδευση επίσης, υπήρξαν ανάλογες αντιπαραθέσεις και έκλεισαν σχολεία, όταν επιχειρήθηκε να διδαχθούν το σχολικό έτος 1992-93 στο τουρκόγλωσσο πρόγραμμα, τα βιβλία που γράφτηκαν από τον καθηγητή Ζεγκίνη στην Ελλάδα. Μέχρι τότε τα βιβλία το τουρκόγλωσσου Προγράμματος εισάγονταν από την Τουρκία. Και τότε δημιουργήθηκε μια εκτεταμένη αναταραχή και σύγκρουση ανάμεσα στους γονείς και το κράτος. Υπήρξαν σχολεία που παρέμειναν κλειστά για 2-3 χρόνια, κάποια παιδιά έχασαν σχεδόν τρεις τάξεις. Η αντίδραση στο χωριό Μύκη ήταν πιο έντονη, γιατί έγιναν συλλήψεις μειονοτικών κατοίκων για το κλείσιμο του σχολείου. Πολλοί δάσκαλοι της ΕΠΑΘ (Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης) λοιδορηθήκαν για την επιλογή τους να διδάσκουν τα βιβλία του Ζεγκίνη στο τουρκόγλωσσο πρόγραμμα. 

Στην σημερινή αντιπαράθεση το διακύβευμα είναι τα βιβλία του ελληνόφωνουπροσράμματος και η αντικατάσταση τους. Κομβικό σημείο της διένεξης είναι ότι τα βιβλία του Προγρράμματος Φραγκουδάκη ή ΠΕΜ τα οποία, όπως υποστηρίζεται από τους γονείς,διήνυσαν τον κύκλο τους και κρίνονται ακατάλληλα, επειδή το επίπεδο ελληνομάθειας έχει βελτιωθεί,  οι κοινωνικές συνθήκες στη μειονοτική κοινωνία έχουν αλλάξει όπως και οι εκπαιδευτικέςπρακτικές των γονιών. Χρειάζονται λοιπόν κατά τους γονείς, πιο ΄΄κατάλληλα ΄΄ βιβλία,  αυτά τα ίδια που χρησιμοποιούνται σε όλη την ελληνική επικράτεια. Ωστόσο τα βιβλία του δημοσίου απευθύνονται, σε φυσικούς ομιλητές της ελληνικής γλώσσας.

Η εκπαίδευση για να προσφέρει εξίσου μορφωτικά αγαθά και να εξαλείψει τις ανισότητες πρέπει να αντιμετωπίσει με εξατομικευμένο τρόπο τους μαθητές. Πόσο μάλλον όταν τα παιδιά μας στα μειονοτικά σχολεία δεν έχουν μητρική γλώσσα τα ελληνικά και δεν τα μιλούν παρά μόνο στην ώρα των ελληνόγλωσσων μαθημάτων. Τα κοινά εγχειρίδια διδασκαλίας θα είναι αναποτελεσματικά, δύσκολα, δυσνόητα και θα δημιουργήσουν ανισότητες. Είναι σαν να λέμεότι θα διδαχθεί ενός μαθητής τα αγγλικά, σαν να είναι Άγγλος και έχει μητρική γλώσσα τα αγγλικά. 

Τα βιβλία του Προγάμματος Εκπαίδευση Μουσουλμανοπαίδων διδάσκουν την ελληνική ως ξένη ή δεύτερη γλώσσα, αυτό λέει η παιδαγωγική θεωρία, αυτό γίνεται σε όλο τον κόσμο. Δεν διδάσκουν κάτι λιγότερο, τα διδακτικά αντικείμενα  είναι τα ίδια και η ύλη, αλλά με διαφορετική μεθοδολογική προσέγγιση. Τα διδάσκω χρόνια, τα μελέτησα διεξοδικά στη διπλωματική μου και θεωρώ ότι ακολουθούν τις πιο σύγχρονες θεωρίες  και προωθημένες παιδαγωγικές πρακτικές και για την διδασκαλία των αλλόγλωσσωνμαθητών . 

Το "πρόγραμμα Φραγκουδάκη" (όπως συνήθως λέγεται) έχει ως βασικές αρχές την εξάλειψη των ανισοτήτων για τα παιδιά της μειονότητας και την παροχή της καλύτερηςεκπαίδευσης σύμφωνα με τις θεωρίες των κοινωνιογλωσσολόγων της εκπαίδευσης. Η θεωρία των γλωσσικών κωδίκων του Bernstein για την γλωσσική υστέρηση των παιδιών των μειονοτήτων και της εργατικήςτάξης και την αντιμετώπιση της, συναντιέται με τη θεωρία του Βourdieu για το πολιτισμικό κεφάλαιο που κληρονομεί το παιδίαπό την οικογένεια του και καθορίζει την επίδοση του στο σχολείο. 

Ακολουθείται διαφορετική εκπαιδευτική πρακτική, η ισότητα θα δημιουργήσει ανισότητες σε μια άνιση κοινωνία. ''Όλα τα παιδιά ίδια εκπαίδευση'' σημαίνει φτηνό σχολείο για το κράτος χωρίς ποιότητες που θα συνεχίζει να διογκώνει κοινωνικές, γλωσσικές, ταξικές, φυλετικές διαφορές.

Τα βιβλία του ΄΄προγράμματος  Φραγκουδάκη΄ ΄απαιτούν σκληρή δουλειά και διδακτική εγρήγορση από τον εκπαιδευτικό. Δεν είναι απλώς τευχίδια που διδάσκονται γραμμικά, αλλά δίνουν τη δυνατότητα στον δάσκαλο να ετοιμάσει το μάθημα του σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών, να το εμπλουτίσει με το βοηθητικό υλικό των δευτερευόντων μαθημάτων , με τα βιβλία της βιβλιοθήκης, το Χρονολόγιο΄΄το θυμόμαστε και γιορτάζουμε΄΄ τη μουσική και τα τραγούδια, το λογισμικό ΄΄ο σεβντάς του σεντουκιού’’, όλο το εκπαιδευτικό υλικό που ετοιμάστηκε ειδικά για τα παιδιά της μειονότητας

Το πάγιο και χρόνιο αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος για ελευθερία του εκπαιδευτικού, για πολλαπλά εγχειρίδια, για διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, για σχέδιο μαθημάτων οργανωμένα από τα παιδιά και τους δασκάλους, για το λάθος ως κίνητρο μάθησης έγιναν πραγματικότητα μέσα από το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων. Ας μην χάσουμε το πολύτιμουλικό ας εμπλουτιστεί, ας επικαιροποιηθεί, ας συμπληρωθεί και να μην αντικατασταθεί από τα βιβλία του δημοσίου που κρίθηκαν πολλά από αυτά ανεπαρκή. 

Η διδασκαλία των βιβλίων του δημόσιου σχολείου είναι πιο εύκολη, πιο συμβατική για τους εκπαιδευτικούς και ακατάλληλο υλικό για παιδιά που δεν έχουν μητρική γλώσσα τηνελληνική.

Στον ‘’πόλεμο των βιβλίων’’ τα χαρακώματα -οι πολιτικές και ιδεολογικές συντεταγμένες-, είναι αυστηρά  οριοθετημένες, οι επικριτές οργισμένοι, η σύγκρουση σφοδρή και τα θύματα τα αποσυρθέντα βιβλία και η εκπαίδευση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα