Την τελευταία επταετία βιώνουμε το φαινόμενο της σταδιακής συρρίκνωσης του κλάδου Νομικών - Πολιτικών Επιστημών ΠΕ13 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Συγκεκριμένα, αφενός κατά την τετραετία 2010-2014, από την αρχή της κρίσης και με την παύση των μόνιμων διορισμών, δεν έγινε καμία πρόσληψη αναπληρωτών του κλάδου, αφετέρου τα τελευταία 3 σχολικά έτη μειώνονται συστηματικά οι προσλήψεις αναπληρωτών.
Το φαινόμενο παρατηρείται και στην ομοειδή ειδικότητα των Κοινωνιολόγων ΠΕ10, όπου και πάλι παρατηρείται η μη δίκαιη κατανομή των κενών στις τρεις ειδικότητες και η καταφανώς άδικη ευνοϊκή μεταχείριση του κλάδου των Οικονομολόγων ΠΕ09. Αποτέλεσμα των πρακτικών αυτών είναι ο αποκλεισμός των εκπαιδευτικών του κλάδου ΠΕ 13 από τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών Γενικής Παιδείας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Πέρα από τον εύλογο προβληματισμό σχετικά με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές, πολλά ερωτήματα δημιουργούνται και για τους λόγους της συνεχιζόμενης παράλογης και άδικης πρακτικής της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Καταρχήν, διαπιστώνουμε το γεγονός της εξαφάνισης των κενών.
Έτσι ενώ στις σχολικές μονάδες υπάρχουν οργανικά κενά ΠΕ13, για διάφορους λόγους είτε οι Διευθύνσεις είτε το Υπουργείο Παιδείας αντί να προσλάβουν αναπληρωτή κλάδου ΠΕ13 προσλαμβάνουν ΠΕ09 ή πιο σπάνια ΠΕ10. Ακόμη κι όταν προσληφθεί ένας αναπληρωτής ΠΕ13 για να καλύψει ένα οργανικό κενό ΠΕ13, την επόμενη σχολική χρονιά, πολλοί συνάδελφοι βρισκόμαστε στη δυσάρεστη θέση να ανακαλύπτουμε ότι το κενό καλύπτεται από διδάσκοντα άλλου κλάδου και ότι το κενό δηλώθηκε τελικά σε άλλη ειδικότητα. Η άστατη αυτή και αδικαιολόγητη εξαφάνιση του κενού της ειδικότητας ΠΕ13 έχει άμεσες συνέπειες στην προσωπική, αλλά και οικογενειακή ζωή των υποψήφιων αναπληρωτών.
Είναι γεγονός ότι η αδυναμία προγραμματισμού και οργάνωσης της ζωής μας ισχύει για όλους εμάς τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς της εφαρμοζόμενης ελαστικής εργασίας στην εκπαίδευση.
Όμως, η διακριτική αυτή μεταχείριση συγκεκριμένων κλάδων δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο μια έτσι κι αλλιώς επιβαρυμένη κατάσταση. Έτσι, δεν μπορούμε να προγραμματίσουμε ή έστω να επηρεάσουμε, ούτε στο ελάχιστο, την τοποθέτησή μας την επόμενη σχολική χρονιά μέσω της δήλωσης περιοχών.
Τα παραπάνω έχουν συμβεί ενδεικτικά σε συναδέλφους στο Ρέθυμνο, στη Σκύδρα, στην Αργολίδα. Επιπλέον, σε διάφορες περιοχές ανά την Ελλάδα παρατηρείται ότι επί πολλά συνεχόμενα έτη δεν προσλαμβάνεται κανένας αναπληρωτής ΠΕ13, ενώ γίνονται προσλήψεις των άλλων ομοειδών κλάδων ΠΕ09 και ΠΕ10 (λ.χ. στην Αρκαδία, στη Λακωνία, στη Λέσβο, στη Ζάκυνθο). Ταυτόχρονα, από τα κενά τα οποία δηλώνουν οι Διευθύνσεις φαίνεται ότι υπάρχουν οργανικά ή λειτουργικά κενά της ειδικότητας μας, όπως και σε κάποιες περιπτώσεις αυτό φαίνεται και από τις αποσπάσεις που πήραν συνάδελφοι μόνιμοι ΠΕ13 σε άλλες περιοχές ή από τις συνταξιοδοτήσεις.
Να τονίσουμε ιδιαίτερα εδώ ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας από το 2010 μέχρι και την 30η Ιουνίου του 2017 είχαμε 252 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών του κλάδου. Αναλυτικά: το έτος 2010 αποχώρησαν 33 εκπαιδευτικοί, το 2011 42, το 2012 40, το 2013 53, το 2014 51, το 2015 21, το 2016 8 και έως τη χρονική περίοδο του τρέχοντος έτους οι αποχωρήσεις ήταν 4. Η κάλυψη αυτών των κενών όμως γίνεται και πάλι από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων. Περαιτέρω, ο αποκλεισμός της ειδικότητας μας από τη διδασκαλία μαθημάτων που απαιτούν συγκεκριμένες γνώσεις, προκειμένου να διδαχθούν αποτελεσματικά, υποβαθμίζει δραματικά την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Για παράδειγμα, το μάθημα «Στοιχεία Εργατικού και Αστικού Δικαίου» (ΕΠΑΛ, β΄ λυκείου), το οποίο έχουμε πρώτη ανάθεση μόνον οι εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ13, ενδεχομένως, χάριν ευκολίας και συμπλήρωσης ωραρίου άλλων εντελώς άσχετων ειδικοτήτων, δίδεται παράτυπα σε αυτές τις ειδικότητες, με συνέπεια να καλύπτονται οι κενές μας ώρες και να μην δημιουργείται η ανάγκη για αναπληρωτή πλήρους ωραρίου. Επίσης, οι αναθέσεις μαθημάτων σε κλάδους που δεν έχουν καμία συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο και δεν έχουν διδαχθεί στις σχολές τους ούτε Συνταγματικό Δίκαιο, ούτε Διεθνείς Σχέσεις ούτε και Πολιτική Επιστήμη, όπως για παράδειγμα η διδασκαλία του μαθήματος «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» από τον κλάδο ΠΕ01 Θεολόγων με β’ ανάθεση και η «Πολιτική Παιδεία» και «Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών» ως β’ ανάθεση στον κλάδο των ΠΕ02 Φιλόλογων, όχι μόνο στερούν την εργασία στους αναπληρωτές των θιγόμενων κλάδων, αλλά υποβαθμίζουν την ποιότητα των μαθημάτων Πολιτειακής παιδείας.
Ζητούμε για τις προσλήψεις από τις 3 ομοειδείς ειδικότητες ΠΕ09, ΠΕ10 και ΠΕ13, που διδάσκουν σε α΄ ανάθεση τα ίδια μαθήματα (Πολιτική Παιδεία α΄ και β΄ λυκείου, Κοινωνιολογία γ΄ λυκείου κ.α.) να γίνεται δίκαιη κατανομή των κενών, να τηρείται αυστηρά ποσόστωση ανάμεσα στους τρεις κλάδους, όπως επιβάλλεται από την κείμενη νομοθεσία, τη συνταγματική αρχή της ισότητας και την αρχή της προστασίας της εμπιστοσύνης του διοικούμενου.
Παρόλα αυτά, οι κατά τόπο Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν το πράττουν. Αντίθετα, σε καθεστώς πλήρους αδιαφάνειας προβαίνουν κατά το δοκούν στη δήλωση κενών συγκεκριμένων ειδικοτήτων, ευνοώντας διακριτικά τις ειδικότητες αυτές. Ήδη και με την από 31.5.2017 Απόφαση της συνεδρίασης του ΚΥΣΔΕ (31/5&1/6), η άδικη αυτή μεταχείριση σε βάρος του κλάδου των πολιτικών και νομικών επιστημόνων φαίνεται ότι πρόκειται να επαναληφθεί και στις προσλήψεις της επόμενης σχολικής χρονιάς. Αφενός, σε όλη την Ελλάδα τα κενά ΠΕ13 ήταν μόλις 13, των ΠΕ09 ήταν περί τα 40 και των ΠΕ10 έφθαναν περίπου τα 80!!! Χαρακτηριστικότερη η περίπτωση της Θεσσαλονίκης όπου φαίνεται να έχει 17 κενά ΠΕ10 και κανένα ΠΕ13!!!
Ανεξάρτητα από τα αίτια της παράλογης και άδικης πρακτικής της Διοίκησης, την εξυπηρέτηση ή μη συμφερόντων, καταγγέλλουμε ότι οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην υποβάθμιση της παρεχόμενης από το Ελληνικό Κράτος Παιδείας. Τέλος, ένα ακόμη ζήτημα το οποίο θέλουμε να θίξουμε με την παρούσα επιστολή είναι οι εξαγγελίες του Υπουργείου για το Νέο Λύκειο. Με δεδομένο ότι, όπως ανακοινώθηκε, οι μαθητές δε θα διδάσκονται υποχρεωτικά μαθήματα Πολιτειακής παιδείας στη Γ΄ Λυκείου, αναμένουμε τουλάχιστον να διδάσκονται και να εξετάζονται σε μαθήματα Νομικής - Πολιτειακής Παιδείας όσοι μαθητές επιθυμούν να φοιτήσουν μετά το Λύκειο σε Σχολές Νομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Είναι σημαντικό οι μαθητές όχι μόνο να μπορούν να κατανοούν και να ερμηνεύουν τον κόσμο που τους περιβάλλει, αλλά και να έχουν τα κατάλληλα εφόδια να ζήσουν σε ένα σύγχρονο περιβάλλον συνεχούς κοινωνικής και πολιτικής αστάθειας κι αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο μέσω της πολιτικής παιδείας, με την αξιοποίηση του δυναμικού που υπάρχει και των συναδέλφων ΠΕ13 ως πλέον κατάλληλων για τη διδασκαλία των εν λόγω μαθημάτων. Προτείνουμε λοιπόν, και ευελπιστούμε να προστατευτεί και να παραμείνει η διδασκαλία των μαθημάτων Πολιτειακής Παιδείας στο Γυμνάσιο, στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, καθώς και να είναι νομικού- πολιτικού περιεχομένου ένα από τα τέσσερα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι τελειόφοιτοι της Γ΄ Λυκείου, κάτι απόλυτα λογικό και απαραίτητο για όλους τους μαθητές, και πολύ περισσότερο για όσους θα συνεχίσουν τις σπουδές τους στα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
ΚΙΝΗΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ 13
(Υπογραφές αλφαβητικά)
Παύλος Αϊβαλιώτης
Παναγιώτα Αντωνίου
Σοφία Αντωνοπούλου
Μαρία Ζαχαρακοπούλου
Ηλίας Κορδαλής
Χρήστος Καραγεωργίου
Διαμαντής Κρυωνίδης
Ιωάννα Κωσταντέλου
Ελευθερία Μαύρου
Παναγιώτης Μπεκιάρης
Ελπινίκη Λάμπρου
Χρυσούλα Παυλοπούλου
Αγγελική Πέτκου
Λέιλα Σαλμάν
Ελένη Σγουρίτσα
Μαργαρίτα Σουλτάνη
Μαριάννα Σκρίνου
Βασιλική Τσάγγου
Ουρανία Τσουκαλά
Δήμητρα Φιλιπποπούλου
e-mail επικοινωνίας [email protected]
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη