Thumbnail
Του Νίκου Τσούλια

    Οι «Γειτόνισσες» ζωντάνεψαν ξανά από τη θεατρική ομάδα του 3ου Γενικού Λυκείου Ζωγράφου. Απολαύσαμε μια πετυχημένη παράσταση, καρπός της λατρείας των μαθητών και των μαθητριών στο θέατρο αλλά και της συστηματικής και κουραστικής δουλειάς τους. Ας δούμε την ιστορία σε λιτή και εύστοχη περιγραφή από την Ελένη Παρώνη.

    «Οι θεατές παρακολουθούν την ιστορία του Αλέξη, ενός μπογιατζή που κάποτε ήθελε να γίνει ζωγράφος, και της συμβίας του, της Μέλπως. Την είχε συναντήσει σε κάποιο καφέ σαντάν, είχαν ερωτευθεί και εκείνη άλλαξε ζωή για χάρη του. Ζουν ευτυχισμένοι, αν και ανύπαντροι με τα δύο τους παιδιά στην Πλάκα. Οι γειτόνισσες όμως κατατρώνε την ευτυχία τους με την κακογλωσσιά τους. Ένας νεαρός γιατρός θα ξυπνήσει την ζήλια του Αλέξη, ενώ το παρελθόν της Μέλπως, με την μορφή του πρώην εραστή της και προαγωγού της Μπαλούρδου, θα σημάνει τον τραγικό επίλογο του έργου. Η κοινωνία με την αυστηρή ηθική της και τους υποκριτικούς κανόνες της, το κουτσομπολιό που δεν γνωρίζει θύτες και θύματα είναι το θέμα του έργου, ένα θέμα που ο Χορν χειρίζεται πολύ τολμηρά για τα δεδομένα της εποχής του».

    Η παράσταση ήταν εκπληκτική. Οι συγκρούσεις των χαρακτήρων και των αντιλήψεων αποδόθηκαν με ζωντάνια και μας έκαναν ολόψυχα κοινωνούς της ουσίας του έργου. Ζήσαμε με έκσταση και συγκίνηση το δράμα των βασικών ηρώων του έργου (και φυσικά του ανθρώπου) από την πολύ καλή υποκριτική τέχνη των μαθητών και των μαθητριών μας. Γευθήκαμε και κατανοήσαμε την υποδούλωση και τον ευτελισμό της ανθρώπινης ζωής που προκαλούν οι βαθιά ριζωμένες προκαταλήψεις και το σοβαρό έλλειμμα αγάπης, και τα οποία χαρακτήριζαν αλλά και χαρακτηρίζουν και σήμερα την κοινωνία μας.

    Ξαφνιάζεσαι από την αλλαγή ρόλων μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών και αναρωτιέσαι: είναι αυτοί οι μαθητές και οι μαθήτριες που έχω μέσα στη σχολική αίθουσα; Τι ωραίο να διδάσκεσαι από τους διδασκόμενούς σου, να απορείς με τον μετασχηματισμό των μαθητών σου και των μαθητριών σου, να απολαμβάνεις το μεγαλείο της υποκριτικής τους τέχνης, να απορείς με την αυτενέργειά τους σε ένα σχολείο που τους δίνει κυρίως παθητικό ρόλο, να συνειδητοποιείς ότι Θέατρο δεν είναι μόνο η παράσταση αλλά ένας ολόκληρος κόσμος, ένα σύμπαν δημιουργικότητας και εκφραστικότητας, ένας τόπος αξιακών και ηθικών επιταγών.

    Να λοιπόν οι Ταξιδευτές της Τέχνης, του Σχολείου και της Παιδείας στην άσκηση της θεατρικής πράξης. Όλοι και όλες γνωρίζουν ότι το Θέατρο – γεννημένο μαζί με τη Δημοκρατία και την Ελευθερία της σκέψης εδώ δίπλα μας στην αρχαία Αθήνα – υπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο τον εξανθρωπισμό του ανθρώπου και την αναζήτηση του νοήματος της ζωής. Έχει δημιουργηθεί ήδη στο σχολείο αυτό με την καθοδήγηση του καθηγητή Δ. Αθανασίου μια θεατρική παράδοση και την επιμελή σκηνοθεσία του Κ. Τσακανάκη, που ενισχύει τον πνευματικό πλούτο όλων μας. Και είναι η Τέχνη και το Θέατρο πεδία στα οποία καλλιεργείται ο συναισθηματικός κόσμος μας και εξευγενίζεται ο χαρακτήρας μας.

    Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μέσα στα σκοτάδια της κρίσης πολλά θέατρα έχουν ξεπηδήσει στην Αθήνα και σε άλλες πόλεις της χώρας μας για να «κρατάνε τα κάρβουνα και όχι τις στάχτες» στις συλλογικές και στις προσωπικές δυσκολίες της εποχής μας. Αν το σχολείο δεν είναι σχολείο του πολιτισμού και της παιδείας, δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να εκπαιδεύσει, να διαπαιδαγωγήσει, να κοινωνικοποιήσει και να δώσει ουσιαστικά εφόδια στους νέους για μια καλή επαγγελματική και κοινωνική εξέλιξη.

    Δυστυχώς το Υπουργείο Παιδείας παίρνει μέτρα που υπονομεύουν το μορφωτικό ρόλο του σχολείου· του επιφυλάσσει το ρόλο μόνο της μετάδοσης της γνώσης και μάλιστα με στενά χρησιμοθηρικό αγοραίο τρόπο, που αλλοιώνει και στρεβλώνει τη σχέση των νέων με τη μάθηση και με την έννοια της Γενικής Παιδείας, ενώ παράλληλα οι υπουργικές αποφάσεις συρρικνώνουν τις δυνατότητες του σχολείου για πολιτιστική δραστηριότητα. Όμως, μαθητές και εκπαιδευτικοί οφείλουν να συνεχίσουν το πολιτιστικό έργο τους, να υπηρετούν τη δυναμική του θεάτρου, γιατί είναι αγωγή ψυχής, συντελεστής δημιουργίας άρτιας προσωπικότητας.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepisthmio_dytikis_makedoniaw.jpg
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Οι φοιτητές θα αξιολογήσουν τους διδάσκοντες
Από την ερχόμενη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου - Η αξιολόγηση θα είναι ανώνυμη και θα γίνει ηλεκτρονικά
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Οι φοιτητές θα αξιολογήσουν τους διδάσκοντες
school_education_tetradia_notbook_kimolies_chalks_apple.jpg
Για την κινητοποίηση στη Διεύθυνση ΠΕ Πειραιά σχετικά με την ΕΔΕ του 1ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Πειραιά
«Kαλούμε όλους τους συναδέλφους - Μέλη μας, τη ΔΟΕ αλλά και τα λοιπά σωματεία να βρίσκονται σε εγρήγορση ενόψει και της έκδοσης του πορίσματος της...
Για την κινητοποίηση στη Διεύθυνση ΠΕ Πειραιά σχετικά με την ΕΔΕ του 1ου Ειδικού Νηπιαγωγείου Πειραιά
sxoleio
Προσλήψεις εκπαιδευτικών: Το ΑΣΕΠ για τους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης
Στους δύο πίνακες κατάταξης για τη Γενική Παιδεία αίτηση υπέβαλαν συνολικά 152.278 εκπαιδευτικοί
Προσλήψεις εκπαιδευτικών: Το ΑΣΕΠ για τους πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης