Αφορά την πρωτ/θμια εκπ/ση και δε γνωρίζω ακριβώς τι γίνεται στη Δευτ/θμια. Υποψιάζομαι ότι τα γενόμενα θα είναι ίδια, αν όχι χειρότερα. Η παραπαιδεία ας είναι καλά για να συμπληρώνει το έλλειμμα γνώσεων που δημιουργείται στο Δημόσιο Σχολείο.
Γέμισαν, λοιπόν , και πάλι τα γραφεία των δασκάλων με τα εκτυπωμένα φυλλάδια που αναφέρονται στον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης. Εξορθολογισμός στη Γλώσσα, στα Μαθηματικά, στη Φυσική... σε όλα τα μαθήματα γενικά.
Γνωρίζετε (τουλάχιστον όσοι ασχολείστε με την εκπαίδευση) τι σημαίνει τούτο. Περιορίζεται η διδακτέα ύλη, αφαιρούνται μαθήματα που τυχόν διδάχτηκαν σε προηγούμενη τάξη ή που πρόκειται να διδαχτούν σε επόμενη ή που κατά την άποψη των "ειδικών" δεν προσφέρουν ή που...
Υποκρύπτουν μια μεγάλη ανισότητα στην ελληνική εκπαίδευση αυτοί οι εξορθολογισμοί και θα εξηγηθώ για τούτο. Αποτελούν κομμάτι της αθέατης παιδαγωγικής και μαζί με το χρόνο (ο χώρος ευτυχώς μας απασχολεί λιγότερο) οξύνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση.
Πόσες και πόσες φορές ένας δάσκαλος (ο κάθε δάσκαλος) δεν επαναλαμβάνει ένα γνωστικό αντικείμενο και οι μαθητές του δεν το κατανοούν πλήρως, δεν το εμπεδώνουν και αναγκάζεται να επανέλθει, να επαναλάβει και να ξαναεπαναλάβει; Βέβαια κάποιοι (οι καλοί) το καταλαβαίνουν και ίσως δε χρειάζονται επανάληψη. Το καταλαβαίνουν και το κατανοούν και οι μαθητές που στο σπίτι θα βοηθηθούν από τους μορφωμένους γονείς τους ή από τους πλούσιους γονείς που πληρώνουν για να διαβάσουν τα παιδιά τους ( η παραπαιδεία, κύριοι της κυβέρνησης, εξαπλώθηκε τελευταία και στο Δημοτικό). Το κατανοούν εντέλει τα παιδιά των ανώτερων μορφωτικών και εισοδηματικών στρωμάτων, λόγω επιπλέον παρεχόμενης βοήθειας και όχι βέβαια λόγω κάποιων ιδιαίτερων ικανοτήτων τους.
Τι γίνεται όμως με τον "αδύνατο" μαθητή, με το μαθητή των μεροκαματιάρηδων γονέων που κατάκοποι επιστρέφουν στο σπίτι, με το μαθητή των αγροτών γονέων, με το μαθητή των γονέων που αδυνατούν να βοηθήσουν ; Ένας τέτοιος μαθητής πρέπει να επαναλάβει στην ΣΤ΄ (ας πούμε) κάποιες διαιρέσεις δεκαδικών που δεν κατανόησε στην Ε΄; Το συγκεκριμένο μάθημα έχει αφαιρεθεί από τα Μαθηματικά της ΣΤ΄ (γιατί έχει διδαχτεί στην Ε΄) και τούτο είναι ένα παράδειγμα μόνο. Κάπως έτσι λειτουργεί ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης σε όλα τα μαθήματα.
Καταλάβατε τι θέλω να πω και δεν επεκτείνομαι. Ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης στρέφεται αθέατα κατά των "αδύνατων" μαθητών κυρίως. Η ανισότητα στην ελληνική εκπαίδευση υπήρχε, υπάρχει και σήμερα, μάλλον εντεινόμενη, και δεν αμβλύνεται με τα Νέα Ολοήμερα της σίτισης και φύλαξης κυρίως, ούτε με τις καταναλωτικές διακηρύξεις.
Ο δάσκαλος...
Θέλοντας να προλάβω τετριμμένους και ρηχούς αντίλογους εξηγούμαι και διευκρινίζω. Θεωρώ ότι απευθύνομαι σε ανθρώπους του σχολείου που γνωρίζουν από μέσα του τι γίνεται. Δεν απευθύνομαι προπάντων στο "δημοσιογραφάκο" που νομίζει πως γνωρίζει και παίρνει θέση σε κάθε θέμα. Εν προκειμένω, ένας τέτοιος "δημοσιογραφάκος", σίγουρα, θα έλεγε στον κόσμο.
Ο δάσκαλος τι κάνει; (βούτυρο στο ψωμί όλης της ιεραρχίας που συγκροτεί το συγκεντρωτικό εκπαιδευτικό μας σύστημα. Πάντοτε υπαίτιοι είναι οι εκπαιδευτικοί, που αποτελούν τον τελευταίο τροχό της αμάξης. Εάν δηλαδή δεν πηγαίνει καλά το αμάξι, δεν φταίει η μηχανή του, αλλά σίγουρα φταίνε οι τροχοί του).
Ο δάσκαλος λοιπόν κύριοι, πνίγεται μεταφορικά και κυριολεκτικά. Δεν προλαβαίνει να πάρει ανάσα γι΄ αυτό πνίγεται. Διπλωκλειδωμένος μέσα σε ένα καλοφρουρημένο ωρολόγιο πρόγραμμα, που κατά παράδοξο τρόπο μειώθηκε τα τελευταία χρόνια ( για παιδαγωγικούς λόγους είπε στους Έλληνες ο τότε υπουργός ) προσπαθεί να επιδιορθώσει τα κακώς κείμενα που ξεκινούν βέβαια από ψηλά. Όταν όμως αναγκάζεται ( -κύριοι σύμβουλοι ) να επανέρχεται και να επαναλαμβάνει συνεχώς και συνεχώς προηγούμενα γνωστικά αντικείμενα, σημαίνει ότι δεν προλαβαίνει να διδάξει επαρκώς τα προκείμενα, τα παρόντα. Θα αφήσει ελλείψεις που θα τις κληρονομήσει ο επόμενος δάσκαλος στην επόμενη τάξη.
Προσθέστε, παρακαλώ, και κάποιες άλλες παραμέτρους που καθορίζουν αυτή την ανωμαλία. Προσθέστε την προβληματική επικοινωνία δασκάλου - μαθητή, αποτέλεσμα των παντοίων επηρεασμών που δέχονται οι μαθητές στη σύγχρονη εποχή. Προσθέστε και το ήθος του Νεοέλληνα γονιού που εγκαλεί το δάσκαλο που θα υψώσει έστω και λίγο τη φωνή στο παιδί του.
Ακόμη, υπολογίστε και αυτά στο σύγχρονο δάσκαλο, ότι δηλαδή στο διάλειμμα, στην εφημερία, ακόμα και στην τάξη γίνεται φύλακας, χωροφύλακας, διαιτητής και δικαστής προστριβών, ταυματιοφορέας, νοσοκόμος... Καθημερινά γίνεται και τηλεφωνητής - πρέπει να ειδοποιήσει τους γονείς κάποιου μαθητή που τον πονάει η κοιλιά του, το κεφάλι του... ( Η διδακτική ώρα αρχίζει να λιγοστεύει. Θα προλάβει να ολοκληρώσει; )
Δεν πρέπει να παραλείψω δύο νέους τίτλους που αποκτήσαμε από πέρυσι στον αποτυχημένο θεσμό του νέου Ολοήμερου Σχολείου. Σε αυτό το σχολείο της φύλαξης και σίτισης γίναμε τραπεζοκόμοι και σερβιτόροι παρακαλώ.
Αλήθεια, γιατί μειώθηκε το ωρολόγιο πρόγραμμα με αποτέλεσμα να "εξορθολογίζεται" συνεχώς η διδακτέα ύλη;
Γιατί μειώθηκαν οι ώρες των Αγγλικών; ( μήπως για να δουλέψουν περισσότερο τα φροντιστήρια και η παραπαιδεία, την οποία στα λόγια την πολεμάμε και δεν τη θέλουμε; ).
Γιατί αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης η Θεατρική Αγωγή;
Γιατί αφαιρέθηκε από το πρόγραμμα των ίδιων τάξεων η Ευέλικτη Ζώνη, η μόνη ώρα αυτονομίας και ελεύθερης δημιουργίας του δασκάλου;
Γιατί δεν αποκαλύπτεται στους γονείς η αλήθεια; Ότι δηλαδή, η συρρίκνωση του Ωρολογίου Προγράμματος ( η παιδαγωγική του χρόνου) και οι "εξορθολογισμοί" της διδακτέας ύλης ( νέα μορφή αθέατης παιδαγωγικής ), έπρεπε να συρραφούν να αλληλοσυμπληρωθούν για να μη διοριστούν νέοι δάσκαλοι;
Κι άλλα, κι άλλα, κι άλλα που δε χωράνε σε τούτα τα χαρτιά και που όμως περίτρανα διατρανώνουν ότι : από ψηλά σχεδιάζονται τα πράγματα. Θύματα δε του κακού σχεδιασμού είναι οι δάσκαλοι πρωτίστως και ακολούθως οι μαθητές.
Πολλαπλά εύθραυστη και πολυκίνδυνη εμφανίζεται η δουλειά του σύγχρονου δασκάλου από παράγοντες που καμιά φορά υποσκελίζουν την καλή του διάθεση και ξεπερνούν τις δυνάμεις του. Αξίζει να έχει τη στήριξη ή μάλλον την προσήλωση της πολιτείας για την παροχή ορθής παιδείας σε όλα τα παιδιά του λαού.
Σίγουρα δεν υπάρχει στήριξη, όταν ο δάσκαλος αντιμετωπίζεται άτεγκτα σαν λειτουργός της συγκεντρωτικής διοίκησής προπάντων και λιγότερο σαν λειτουργός της παιδείας ( το πρόγραμμα του Ολοήμερου, που άτεγκτα επιβλήθηκε, ανακατώνει τη δουλειά του δασκάλου και υποσκάπτει τα θεμέλια του πρωινού προγράμματος ) ή όταν ευτελίζεται η παιδαγωγική αξία και το κύρος του ( τραπεζοκόμος, σερβιτόρος ). Τότε η παρεχόμενη εκπαίδευση γίνεται προβληματική και γι΄αυτό δεν φταίνε οι τροχοί του αυτοκινήτου. Φταίει η μηχανή του και μάλλον ο εγκέφαλος της μηχανής που ρυθμίζει τη λειτουργία της.
Οφείλω μια τελευταία διευκρίνηση σχετική με όλα τα παραπάνω. Σε καμία περίπτωση δεν υπονοώ αύξηση των ωρών διδασκαλίας των εκπαιδευτικών. Το αντίθετο εννοώ. Για το δάσκαλο όλων των παραπάνω δραστηριοτήτων και όχι μόνο ( σκεφτείτε και τη δουλειά στο σπίτι ) πρέπει να γίνει μείωση των ωρών διδασκαλίας του με συνακόλουθο διορισμό νέων δασκάλων. Για να γίνεται αυτό που πρέπει να γίνει, το μάθημα δηλαδή, σωστότερα, αποδοτικότερα, ολοκληρωμένα.
Θυμηθείτε και τούτο: "Μία ώρα εργασίας στην τάξη ισοδυναμεί με δύο ώρες εργασίας στο γραφείο". Είναι τα λόγια (παραδοχή) προηγούμενου υπουργού παιδείας στη Βουλή των Ελλήνων.
Ο δάσκαλος
Σταυρόπουλος Γεώργιος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη