Άρχισε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η συζήτηση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις».
Ξεκινώντας την ομιλία του στην έναρξη της συνεδρίασης και απαντώντας σε αιτιάσεις της αντιπολίτευσης, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου ανέφερε:
«Την Τρίτη και την Πέμπτη το πρωί, απάντησα σε επερωτήσεις στη Βουλή. Εκεί εξέφρασα και την προσωπική μου άποψη και την άποψη της κυβέρνησης σχετικά με το τραγικό γεγονός των πυρκαγιών, οπότε θα ήθελα μέσα στο αντιπολιτευτικό μένος που έχει ήδη εκφραστεί να υπάρχει τουλάχιστον ένας σεβασμός. Είναι θέματα που θέλουν μια προσοχή τόσο σε επίπεδο ηθικό, όσο και σε επίπεδο πολιτικό».
Σημειώνεται ότι χθες, από το βήμα της Βουλής, ο Υπουργός εξέφρασε τη θλίψη του για τις «ανείπωτα δύσκολες και τραγικές συνθήκες που ζουν οι κάτοικοι της περιοχής» -όπως χαρακτηριστικά είπε- και ανακοίνωσε τη λήψη μέτρων για την ανακούφισή τους με το άνοιγμα τριών σχολείων (1ο Δ.Σ. Ραφήνας, 1ο ΓΕΛ Ραφήνας, 1ο Γυμνάσιο Νέας Μάκρης) για τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών της περιοχής.
Για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών
Μιλώντας για την αρχιτεκτονική του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιόνιο Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις», ο κ. Γαβρόγλου, διέψευσε αναφορές της αντιπολίτευσης ότι η λειτουργία των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών αναβάλλεται για ένα χρόνο.
«Από τον Σεπτέμβριο του 2018, δηλαδή σε έναν μήνα, θα λειτουργούν όλα αυτά τα Μεταπτυχιακά», είπε και απαντώντας στον βουλευτή του Ποταμιού Γ. Μαυρωτά για τον αριθμό των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων ανέφερε: «Είστε πάλι κακά πληροφορημένος. Έχουν αυξηθεί τα μεταπτυχιακά με δίδακτρα επειδή έχουμε βάλει τον όρο να μην είναι πάνω από τρεις κατευθύνσεις. Και αυτό διότι τις πολλές κατευθύνσεις τις είχαν τα μεταπτυχιακά με δίδακτρα. Είχαμε μεταπτυχιακά με δίδακτρα με 18 κατευθύνσεις. Αυτά ‘σπάσαμε’. Τα δωρεάν δεν είναι μεταπτυχιακά με πολλές κατευθύνσεις, αλλά με λίγες. Άρα, έχουμε αντικειμενικά την αύξηση των δωρεάν μεταπτυχιακών και έχουμε και τα μεταπτυχιακά με δίδακτρα που πλέον είναι πιο χαμηλά και το 30% των φοιτητών, με τον νέο νόμο, δεν πληρώνουν».
«Για πρώτη φορά έχουμε καταφέρει τέτοιες συναινέσεις»
Για τις συνέργειες των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, ο Υπουργός ανέφερε: «Η συζήτηση είναι για το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης. Τι είδους πανεπιστήμια και ΤΕΙ θέλουμε για την επόμενη 20ετία. Συνέργειες δεν σημαίνει ενσωματώσεις, συνέργειες δεν σημαίνει αυτόματες πανεπιστημιοποιήσεις. Και έχει σημασία να κατανοήσουμε τη διαδικασία που γίνεται για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια. Έχουμε συγκροτήσει ομάδες εργασίας οι οποίες απαρτίζονται από άτομα των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ και συζητάνε και το θέμα των συνεργειών και το μέλλον τους. Οι προτάσεις για τα άτομα που συμμετέχουν σε αυτές τις ομάδες εργασίας έρχονται από τα ίδια τα Ιδρύματα, δεν αποφασίζονται από το Υπουργείο. Άρα συμμετέχουν πρυτάνεις και αντιπρυτάνεις, κυρίως, που γνωρίζουν τη μεγάλη εικόνα , και το Υπουργείο ζητά να υπάρχει μόνο ένα άτομο που θα μεταβιβάζει και την άποψη του Υπουργείου. Για πρώτη φορά έχουμε καταφέρει τέτοιες συναινέσεις σε αυτές τις επιτροπές. Και αυτό έχει σημασία γιατί το πιστώνεται η κοινωνία μας. Είναι μια δημοκρατική διαδικασία που δεν έχει ξαναγίνει και που μόνο θετικά αποτελέσματα έχει επιφέρει γιατί δεν μπορώ να δεχτώ ότι όλος αυτός ο κόσμος έχει συνωμοτήσει για να περάσει ένα κυβερνητικό σχέδιο».
Ο Υπουργός σημείωσε ότι δεν ακολουθήθηκε η εύκολη λογική να κατατεθεί ένας νόμος για όλα τα Ιδρύματα που πραγματοποιούν συνέργειες σε όλη τη χώρα, διότι «όλα αυτά τα Ιδρύματα έχουν μια ιστορία που έχει σημαδέψει το παρόν τους και θα πρέπει η κάθε περίπτωση να μελετηθεί σε βάθος. Και αυτό ακριβώς κάναμε. Αρχίσαμε με τον νόμο – πλαίσιο πέρσι, στη συνέχεια προχωρήσαμε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, προχωράμε στο Ιόνιο και στα Ιωάννινα και θα προχωρήσουμε και στα υπόλοιπα με απόλυτη συναίνεση και με απόλυτη συνείδηση των δυσκολιών που υπάρχουν».
«Οι ρόλοι Υπουργείου Παιδείας και Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι διακριτοί και συμπληρωματικοί»
Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στο ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην αναβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, χαιρετίζοντας τη συμβολή των Δήμων της Δυτικής Αττικής στην ίδρυση και λειτουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής:
«Το υπουργείο και η κυβέρνηση συνολικά έχουν πλήρη συναίσθηση και συνείδηση της σημασίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών. Εδώ υπήρχε ένα παρελθόν το οποίο πρέπει όλοι μας να το κοιτάξουμε κατάματα: Την πολιτική για την εκπαίδευση την καθορίζει το Υπουργείο Παιδείας, ή η Τοπική Αυτοδιοίκηση; Θα πρέπει ο καθένας να έχει τον ρόλο του, διακριτό αλλά συμπληρωματικό. Δεν θα μιλήσω σκανδαλολογικά σε αυτή τη συζήτηση για την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ελπίζω να μην προκληθώ. Υπάρχουν προβλήματα που συσσωρεύτηκαν με τα χρόνια και τα οποία αγγίζουν παθογένειες που πρέπει να τελειώνουν. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να μας βοηθήσει για να δούμε πώς αυτοί οι θεσμοί θα λειτουργήσουν δυναμικά το επόμενο διάστημα και, βεβαίως, πρέπει να μας δώσει έναν απολογισμό για το τι ακριβώς έχει κάνει για αυτά τα Ιδρύματα. Δεν το λέω για να βάλω κανέναν με την πλάτη στον τοίχο αλλά λέω ότι είναι διακριτοί οι ρόλοι, συμπληρωματικοί οι ρόλοι και να μπορέσουμε ο καθένας να εκμεταλλευθεί με τον πληρέστερο δυνατό τρόπο αυτή τη διακριτότητα. Και εδώ πρέπει να χαιρετήσουμε τους Δήμους της Δυτικής Αττικής για το πώς αγκάλιασαν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και για το τι προσέφεραν για τη λειτουργία του».
«Τα τμήματα ιδρύονται τον Οκτώβριο και η λειτουργία τους αρχίζει από το 2019 και μετά»
Αναφερόμενος στη λειτουργία των τμημάτων στο Ιόνιο και στα Ιωάννινα, ο Υπουργός είπε: «Και στο Ιόνιο και στα Ιωάννινα υπάρχει πρόταση αναβάθμισης συγκεκριμένων τμημάτων στο πλαίσιο του Πανεπιστημίου, προτάσεις για ίδρυση εντελώς καινούργιων τμημάτων και αυτό θα πρέπει να περιβληθεί σε ένα διοικητικό πλαίσιο που δεν έρχεται σε αντίθεση με τον νόμο που ψηφίσαμε τον περασμένο Αύγουστο και έχει τις δικλείδες για τη μετάβαση στο νέο καθεστώς. Τα νέα τμήματα έχουν μια δυναμική εθνική και τοπική και όλα τα τμήματα ιδρύονται τον Οκτώβριο και η λειτουργία τους αρχίζει από το 2019 και μετά. Θα πρέπει να αφήσουμε στις Συγκλήτους μια διακριτική ευχέρεια να αποφασίσουν αν θα αρχίσουν τη λειτουργία το 2019 ή το 2020, αλλά δεν μπορούν να αποφασίσουν να αρχίσει η λειτουργία τους την επόμενη 5ετία ή 10ετία. Και πρέπει να ιδρυθούν για να δώσουμε και τις αναγκαίες υποδομές αλλά και τον αριθμό των θέσεων διδακτικού προσωπικού που θα ανακοινώσουμε για τα δύο Ιδρύματα στη διάρκεια της συζήτησής μας στη Βουλή. Θα δεσμευτούμε για συγκεκριμένο αριθμό διδακτικού προσωπικού».
Για τα δωρεάν διετή προγράμματα σπουδών
«Τα ιδρύματα έχουν κάνει αίτηση για την ίδρυση Κέντρου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε κάθε Ίδρυμα, που θα φιλοξενεί τα δωρεάν διετή προγράμματα σπουδών στα οποία θα έχουν προνομιακή πρόσβαση οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ. Τα προγράμματα θα αποφασίζονται από τη Σύγκλητο μέσα από μια αυστηρή διαδικασία ως προς τη συγκρότηση του περιεχομένου αυτών των προγραμμάτων και οι απόφοιτοι θα λαμβάνουν επαγγελματικό πιστοποιητικό» ανέφερε ο Υπουργός και σημείωσε ότι όλα τα Ιδρύματα έχουν κάνει πολύ συστηματικές και συγκεκριμένες προτάσεις και από τις ενδείξεις που υπάρχουν τα διετή προγράμματα θα αποτελέσουν έναν σημαντικό και επιτυχημένο θεσμό.
«Μια ακόμη καινοτομία είναι η ίδρυση πανεπιστημιακού ερευνητικού κέντρου που έχει από κάτω τα ερευνητικά ινστιτούτα με διδακτικό προσωπικό και ερευνητές από διαφορετικά τμήματα, οριζόντια για όλο το πανεπιστήμιο» ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου και συμπλήρωσε: «Τα ιδρύουμε μετά από προτάσεις και του Ιονίου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων και του ΤΕΙ Ηπείρου μαζί με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων».
Η ένταξη του διδακτικού προσωπικού των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια
«Ακολουθούμε μια διαδικασία που θα διασφαλίσει και την ακαδημαϊκή σημασία του εγχειρήματος και την ακαδημαϊκή αξιοπρέπεια σε αυτή τη μετάβαση» ανέφερε ο Υπουργός για την ένταξη του διδακτικού προσωπικού των ΤΕΙ στα Πανεπιστήμια. «Τα μέλη ΔΕΠ των ΤΕΙ εντάσσονται στο Πανεπιστήμιο σε προσωποπαγείς θέσεις, οι επίκουροι και αναπληρωτές γίνονται αυτόματα επίκουροι και αναπληρωτές του πανεπιστημίου και οι καθηγητές α’ βαθμίδας εντάσσονται στα τμήματα σε προσωποπαγείς θέσεις και με αίτησή τους κρίνονται από μια επιτροπή που συγκροτεί η Σύγκλητος. Άρα υπάρχει μια διαδικασία ένταξης που δεν είναι μια εκλογή από την αρχή, τηρουμένων των αναλογίων και των διαφορετικών θεσμικών ρυθμίσεων που ακολουθήθηκε στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Οι φοιτητές που είχαν εισαχθεί σε ΤΕΙ ολοκληρώνουν το πρόγραμμα σπουδών και μετά δηλώνουν αν θα πάρουν πτυχίο ΤΕΙ ή πανεπιστημίου σύμφωνα με τους όρους που θα θέσει το κάθε τμήμα».
Τέλος, ο Υπουργός σημείωσε ότι οι διαδικασίες αυτές δεν θα πρέπει να μας κάνουν να χάσουμε τη μεγάλη εικόνα. «Η μεγάλη εικόνα είναι ότι τα Ιόνια Νησιά έχουν τώρα ένα Πανεπιστήμιο που όπως το Πανεπιστήμιο Αιγαίου έχει λαμπρά αποτελέσματα με τον τρόπο που μπόρεσε και λειτούργησε και αναπτύχθηκε, αυτό θα το έχουμε και στα Ιόνια Νησιά. Ήταν ένα όραμα των ιδρυτών του Ιονίου Πανεπιστημίου και γίνεται πραγματικότητα. Το ίδιο και η Ήπειρος που αποκτά ένα πλέγμα λειτουργιών της Ανώτατης Εκπαίδευσης στενά συνδεδεμένο με τις αναπτυξιακές ανάγκες, πρωτοβουλίες και προτεραιότητες της Ηπείρου, όχι μόνο λόγω την νέων Τμημάτων και των νέων Σχολών -όπως είναι π.χ. η Γεωπονική- αλλά και λόγω των διετών προγραμμάτων σπουδών, των ερευνητικών ινστιτούτων και των συνεργειών που θα ανακοινώνουμε σιγά – σιγά και που θα συνοδεύονται με αντίστοιχες δραστηριότητες, όπως στη Ζάκυνθο με το Θαλάσσιο Πάρκο, όπως η αναβάθμιση του Αγροδιατροφικού Πάρκου του ΤΕΙ Ηπείρου που εντάσσεται και αυτό στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη