Thumbnail
Του Λάζαρου Ι. Κόλλια, Εκπαιδευτικού

Από μικρός και για μεγάλο χρονικό διάστημα σε οτιδήποτε έκανα με ταλαιπωρούσε ή καλύτερα με βάραινε η γνώμη που έχουν οι άλλοι για μένα και η εικόνα που θα σχηματίσουν για την οικογένειά μου. Προφανώς η μητέρα μου, κυρίως,  ήταν ηθική αυτουργός για αυτό το «κατόρθωμα».

Μέχρι τώρα ηχούν στ’ αυτιά μου λόγια του τύπου:

- Άλλαξε παντελόνι παιδί μου, είναι τσαλακωμένο. Τί θα πει η δασκάλα για την μάνα σου;
- Πρόσεχε τη συμπεριφορά σου στη γειτονιά. Θέλω να έχουν καλή γνώμη για την οικογένειά μας.
- Μην αργήσεις το βράδυ.. Θα λένε ότι δεν έχει γονείς αυτό το παιδί.
- Μπράβο σου για τους βαθμούς στο σχολείο. Μας έκανες περήφανους στους συγγενείς και στους γείτονές μας.
- Μη φωνάζετε και μη μαλώνετε… Τι θα πει ο κόσμος που μας ακούει..

Φράσεις που άλλοτε μας συγκρατούσαν και «μας έβαζαν στο σωστό δρόμο», σύμφωνα με τα λεγόμενα της μάνας μου, άλλοτε μας δημιουργούσαν ενοχές - απωθημένα και δεν μας επέτρεπαν να εκφραστούμε ελεύθερα, όπως αρμόζει στην παιδική αθωότητα. Πάντως, η μάνα μου είτε από επαρχιώτικο συντηρητισμό είτε από εμποτισμένη διαπαιδαγώγηση των γονιών της, «τα πρέπει» και το «τι θα πει η κοινή γνώμη» τα είχε αξίωμα ζωής.

Ακόμη και όταν μεγάλωσα, πήγα φαντάρος, σπούδασα και έπρεπε να γυρίσω στην επαρχία υποδυόμενος τον ρόλο του εκπαιδευτικού, μου έλεγε: «Να προσέχεις αγόρι μου πώς διασκεδάζεις, με ποιους συναναστρέφεσαι… να είσαι σοβαρός. Τί θα πει ο κόσμος τώρα που είσαι και εκπαιδευτικός»; Βέβαια, αυτές οι συμβουλές περιορίζονταν όσο περνούσε ο καιρός ή – στην καλύτερη περίπτωση - τις εξέφραζε σε καμιά φίλη της  όταν πίνανε καφεδάκι. Ώσπου μια μέρα την κρυφάκουσα να λέει: «ε, πλέον ήρθε ο καιρός να παντρευτεί, να νοικοκυρευτεί το παιδί μου, όπως τα αδέρφια του.. τί θα πει ο κόσμος αν μείνει ανύπαντρος»;

Τότε, λοιπόν,  δεν μπόρεσα να συγκρατηθώ: «άσε με ρε μάνα, τι θα πει η κοινή γνώμη.. η κοινή γνώμη θα σχολιάσει μόνο όταν πέσω σε κατάθλιψη από τα «πρέπει» και τα «μη» που επιβάλλουμε, ασυναίσθητα πολλές φορές,  στους γύρω μας.

Ειδάλλως, η κοινή γνώμη θα σωπάσει όταν με βλέπει να είμαι χαρούμενος, να εκφράζομαι ελεύθερα, να αναπνέω,  να ζω…

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

daskaloi
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Ένα επιστημονικά εσφαλμένο και παιδαγωγικά αναποτελεσματικό μέτρο
Η αξιολόγηση συνιστά ένα καθόλα λαϊκιστικό σύνθημα που μεταθέτει τις πολιτικές ευθύνες για την αποτυχία του κράτους να θεσμοθετήσει ένα σύγχρονο εκπαι
Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Ένα επιστημονικά εσφαλμένο και παιδαγωγικά αναποτελεσματικό μέτρο
ποιηση
Μαθητές και ποιήτριες συνομιλούν για τη γυναικεία ποίηση στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Η εκδήλωση αποσκοπεί στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, της δημιουργικής έκφρασης και του κριτικού στοχασμού γύρω από ζητήματα φύλου, ταυτότητας και...
Μαθητές και ποιήτριες συνομιλούν για τη γυναικεία ποίηση στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»