biblia
Το μεγάλο πρόβλημα της γνωσιοθεωρίας: Το πως αποκτάμε γνώσεις

Πώς προσεγγίζουμε και αναλύουμε την πραγματικότητα; Πώς κατανοούμε τον κόσμο; Πώς τον ερμηνεύουμε; Γιατί αλλάζουμε τις ερμηνείες και τις θεωρίες; Μπορεί να υπάρξει μια τελική κοσμοθεωρία;

Πρόκειται για ένα διαχρονικό ζήτημα. Χρησιμοποιούμε όλες τις μεθόδους και τις τεχνικές, για να αντλήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες από τον κόσμο και την ίδια στιγμή αναρωτιόμαστε και προβληματιζόμαστε, αν ό,τι προσλαμβάνουμε είναι όντως αληθινό ή μήπως βλέπουμε τις σκιές των πραγμάτων, όπως προσδιορίζονταν στο περίφημο σπήλαιο του Πλάτωνα.

Και ακόμα, έχουμε και άλλο βασικό ερώτημα. Πώς ξέρω ότι οι αισθήσεις μου μεταφέρουν στοιχεία της πραγματικότητας και πώς η σκέψη μας τα μετουσιώνει σε γνώση, σε κατανόηση του κόσμου; Υπάρχει η κυρίαρχη προς τούτο ερμηνεία, αυτή της επιστήμης και του ορθολογισμού – της μεθόδου, που έλκει την καταγωγή της στους δύο Διαφωτισμούς και στις επιστημονικές (πειραματικές πρωτίστως) επαναστάσεις.

Αλλά εδώ υπεισέρχεται η μεγάλη αρχόντισσα της αφεντιάς μας, η συνείδηση, η κορύφωση του πνεύματός μας. Πώς όμως μπορούμε να γνωρίσουμε την συνείδησή μας όταν όντως αυτή η ίδια αναλαμβάνει να το κάνει αυτό;  Κυνηγάμε άραγε τη σκιά μας ή είμαστε παγιδευμένοι σε ένα απόλυτο σκοτάδι, σε μια μαύρη τρύπα, που δεν επιτρέπει την έξοδο καμιάς πληροφορίας;

Και κάπου εδώ υπεισέρχεται η σχέση της ετερογνωσίας με την αυτογνωσία. Μαθαίνουμε και γνωρίζουμε τον εαυτό μας μέσα από τη διαρκή αλληλεπίδρασή μας με τον εξωτερικό σε εμάς κόσμο ή μπορούμε με αυτόνομο τρόπο – με στοχασμό – να καταδυόμαστε στον εσώτερο πυρήνα μας; «Το πρώτο μας αντικείμενο, το οποίο δεν πρέπει να χάσουμε ποτέ από τα μάτια μας, είναι η μελέτη του ανθρώπινου πνεύματος, όχι για να ανακαλύψουμε τη φύση του αλλά για να γνωρίσουμε τις διεργασίες του, να διαγνώσουμε τον τρόπο με τον οποίο συνδυάζονται και να δούμε πως οφείλουμε να τις καθοδηγήσουμε για να κατανοήσουμε ό,τι είναι δυνατό να κατανοηθεί» (ΕτιένΜπονό ντε Κοντιγιάκ, Δοκίμιο περί της καταγωγής των ανθρώπινων γνώσεων).

Το πρόβλημα τίθεται αφ’ εαυτό. «Ο άνθρωπος ανήκει οντολογικά ως υλική ύπαρξη στον κόσμο, είναι ένα όν μέσα στον κόσμο αλλά συγχρόνως γνωσιολογικά, δηλαδή ως ον που έχει νόηση, βρίσκεται αντίκρυ, απέναντι στον κόσμο, καθώς ο κόσμος αποτελεί αντικείμενο της συνείδησής του, το οποίο επιχειρεί να γνωρίσει και να μεταβάλλει, όπως το υπαγορεύουν οι ανάγκες του και οι επιθυμίες του και μεταβάλλοντάς τον μεταβάλλεται και ο ίδιος, αφού ανήκει στον κόσμο που ερευνά» (Τζιώκα-Ευαγγέλου Π., Η τραγικότητα της Γνώσης για το σύγχρονο άνθρωπο, Φιλόλογος).

Υπάρχει, πέραν της επιστήμης, ακόμα  η μέθοδος της τέχνης αλλά και οι παρεμβάσεις τεχνολογίας, που συχνά-πυκνά επιβάλλονται στην επιστημονική μέθοδο. Αλλά ποιοι ακριβώς είναι οι κόσμοι μας; Είναι ο φυσικός κόσμος, αυτός πού βρίσκεται «εκεί έξω» ανεξάρτητα από μας, που εξελίσσεται συνεχώς και που μας δημιούργησε εμάς τους ίδιους. Και εμείς τώρα προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτό τον κόσμο που μας γέννησε, γιατί είμαστε τα μόνα όντα που μπορούμε να κάνουμε αυτή την ενέργεια.

Πώς συνδέεται ο νοητικός μας κόσμος με τον αντίστοιχο φυσικό κόσμο; Τι ακριβώς είναι η γνώση; «Δεν υπάρχει γνώση χωρίς σχέση με τη γνώση. Η ιδέα της γνώσης συνεπάγεται την ιδέα του υποκειμένου. Η γνώση είναι μια σχέση», ισχυρίζεται βάσιμα ο B. Charlot (Η σχέση με τη γνώση).

Θαυμάζουμε τα επιτεύγματά μας. Καμαρώνουμε για το πόσο γρήγορα αλλάζουμε τις κοινωνίες μας και τους πολιτισμούς μας. Μένουμε έκθαμβοι μπροστά στη συνεχή θαυματοποιία της επιστήμης.

Κι όμως. Αυτό δεν στομώνει την έρευνα. Δεν μας κάνει αλαζόνες. Κοιτάμε στο παρελθόν και ξέρουμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι αύριο θα έχουμε άλλες θεωρίες, άλλες ερμηνείες. Και αυτό είναι ομορφιά και γοητεία.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/5

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency χωρίς προφορικά, χωρίς έκθεση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

protypa-peiramatika.jpg
Πειραματικά σχολεία: Στις 6 μ.μ η κλήρωση σε ζωντανή μετάδοση - Πώς να την παρακολουθήσετε
Τα αποτελέσματα για τα Πειραματικά Σχολεία και η απόδοση του Α.Π.Π.Σ. θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα της Δ.Ε.Π.Π.Σ. με αναφορά στον εξαψήφιο κωδικό...
Πειραματικά σχολεία: Στις 6 μ.μ η κλήρωση σε ζωντανή μετάδοση - Πώς να την παρακολουθήσετε
Γυναικοκτονία στο Μενίδι
Γυναικοκτονία στο Μενίδι: Δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση στον 50χρονο
Ποινική Δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση σε ήρεμη ψυχική κατάσταση -Τι καταγγέλλει κάτοικος του Μενιδίου
Γυναικοκτονία στο Μενίδι: Δίωξη για ανθρωποκτονία από πρόθεση στον 50χρονο
arhaio_drama.jpg
Πανεπιστήμιο Πατρών: Διεθνές Συνέδριο «Το αρχαίο δράμα στην εκπαίδευση. Aπό την αρχαιότητα έως σήμερα»
Θα πραγματοποιηθεί στο Συνεδριακό Κέντρο του Πανεπιστημίου Πατρών και στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών (Παρασκευή 24 και Σάββατο 25 Μαΐου, αντίστοιχα).
Πανεπιστήμιο Πατρών: Διεθνές Συνέδριο «Το αρχαίο δράμα στην εκπαίδευση. Aπό την αρχαιότητα έως σήμερα»
παιδί
Φρίκη: Γονείς βασάνισαν μέχρι θανάτου την 3 ετών κόρη τους – Τη μισούσαν
«Κλείσε το στόμα της με ταινία και βγες έξω» - «Την έδεσα πάλι με ταινία στα πόδια της και δεν μπορεί να κουνηθεί»
Φρίκη: Γονείς βασάνισαν μέχρι θανάτου την 3 ετών κόρη τους – Τη μισούσαν