Thumbnail
Ένα Σχόλιο του ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων της Σχολής Θετικών Επιστημών του ΕΚΠΑ

Η κοινωνία παρακολουθεί με ανησυχία τη συνεχιζόμενη αδυναμία λειτουργίας των δύο βασικότερων πανεπιστημίων της Αθήνας, του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), στα οποία οι διοικητικοί υπάλληλοι και το ΔΕΠ βρίσκονται σε απεργιακές κινητοποιήσεις εδώ και δύο μήνες. Αφορμή για τις κινητοποιήσεις είναι η απόπειρα των Υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΥΠΑΙΘ) και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΥΔΜΗΔ) να προχωρήσουν στη διαθεσιμότητα 1349 διοικητικών υπαλλήλων από οκτώ ΑΕΙ της χώρας, με τα 2/3  να προέρχονται από το ΕΚΠΑ (498) και το ΕΜΠ (399).

 
Σε αυτό το σημείωμα δεν ασχολούμαστε με την καταστροφή που θα επέλθει στα οκτώ ΑΕΙ, αν προχωρήσουν οι διαθεσιμότητες του προσωπικού τους, που βεβαίως είναι το κύριο. Αυτό που μας απασχολεί είναι η κατάδειξη της κοροϊδίας του υπουργείου ότι δήθεν οι αριθμοί των προς διαθεσιμότητα-απόλυση υπαλλήλων έχουν προκύψει κατά τρόπο αντικειμενικό και μάλιστα σαν αποτέλεσμα ...αξιολόγησης!
 
Το θέμα έχει απασχολήσει και άλλους και ειδικότερα αξίζει να διαβαστεί το συνοπτικό υπόμνημα του Δ. Δαμίγου, επ. καθηγητή του ΕΜΠ, σχετικά με την ασυναρτησία της Έκθεσης Τεκμηρίωσης που συνέταξε η προς τούτο συγκροτηθείσα ειδική ομάδα από το ΥΠΑΙΘ (βλ. http://www.pd.ntua.gr/?p=481).
 
Επανειλημμένα η Σύνοδος των Πρυτάνεων, αλλά και οι Σύγκλητοι των ΑΕΙ, ορισμένα Συμβούλια Ιδρυμάτων, οι Σύλλογοι των Διοικητικών Υπαλλήλων ζήτησαν από το ΥΠΑΙΘ να τεκμηριώσει τους αριθμούς αυτούς, όπως άλλωστε εκ του νόμου οφείλει. Με καθυστέρηση ενός μήνα, τελικά το ΥΠΑΙΘ κατέθεσε στη Βουλή την Ειδική Έκθεση Τεκμηρίωσης Εισήγησης προς τον Υπουργό ΠΑΙΘ της Ομάδας Διοίκησης Έργου (ΟΔΕ) για την αναδιοργάνωση των δομών των Α.Ε.Ι.
 
Από την Έκθεση αυτή υποτίθεται ότι προκύπτει με αυστηρό τρόπο, σύμφωνα με αντικειμενικούς δείκτες, ο αριθμός των υπό διαθεσιμότητα υπαλλήλων σε κάθε ΑΕΙ. Αλλά είναι πράγματι έτσι;
 
Η πρώτη βασική παρατήρηση αφορά την αυθαιρεσία και πλήρη έλλειψη τεκμηρίωσης των συγκεκριμένων συντελεστών που χρησιμοποιούνται ως δείκτες. Δεύτερον, έχουν γίνει πλήθος παρατηρήσεις που αφορούν το κυριολεκτικό αλαλούμ στη χρήση των δεικτών. Για παράδειγμα, άλλοι δείκτες χρησιμοποιούνται για τμήματα σε ΑΕΙ που ονομάζονται Πολυτεχνεία (ΕΜΠ και Κρήτης) και άλλοι για ίδια ακριβώς τμήματα Πολυτεχνικών σχολών Πανεπιστημίων (ΑΠΘ, Πάτρα). Τμήματα αμιγώς εργαστηριακά, όπως αυτά της Σχολής Θετικών Επιστημών (ΣΘΕ) ή της Ιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ, δε θεωρούνται εργαστηριακά, αν και σε ορισμένα το 100% των μαθημάτων τους απαιτεί παρακολούθηση εργαστηρίων. Σαν αποτέλεσμα, ο αριθμός των υπαλλήλων που θα έπρεπε να διαθέτει το ΕΚΠΑ μειώνεται κατά 227, δηλαδή από 627, που δίνει η Έκθεση, αυτοί έπρεπε να είναι 854, δηλαδή 36% περισσότεροι [1]. Τρίτον, έχουν εντοπιστεί σοβαρά αριθμητικά λάθη, ακόμη και κατά την εφαρμογή των ίδιων των δεικτών του από το Υπουργείο (σχ. βλ. σελ. 4-5 των σχολίων του κ. Παπαστεφανάκη, διοικ. υπάλληλου του ΕΚΠΑ σε σχετικό υπόμνημα που κατέθεσε ο Σύλλογός τους), ενώ σε ορισμένους πίνακες οι υπολογισμοί έγιναν πρόχειρα και με το χέρι(!) με αποτέλεσμα να υπάρχουν λάθη. Τέλος, σοβαρό πρόβλημα δημιουργεί το Βήμα 3 της Έκθεσης, το οποίο περιγράφει μια διαδικασία διόρθωσης των εξαγομένων από τους αυθαίρετους δείκτες του ΥΠΑΙΘ, κατά την οποία, χωρίς καμία εξήγηση, τελικά αναπροσαρμόζονται αυθαίρετα οι αριθμοί που έχουν προκύψει, κατά μερικές εκατοντάδες για το ΕΚΠΑ και το ΕΜΠ.
Αυτά όλα έχουν μελετηθεί στους σχολιασμούς όπου ήδη αναφερθήκαμε και δε θα μας απασχολήσουν παραπέρα, αν και βέβαια καταδεικνύουν κατά τρόπο αδιαμφισβήτητο την πλήρη αυθαιρεσία του ΥΠΑΙΘ.
Εδώ σκοπεύουμε να ασχοληθούμε με την εξής άσκηση: Παίρνουμε τους δείκτες του ΥΠΑΙΘ, ακριβώς όπως τους παρουσιάζει η Έκθεση Τεκμηρίωσης της ΟΔΕ, και τους εφαρμόζουμε σε 14 Πανεπιστήμια του Ευρωπαϊκού Νότου (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία), αντίστοιχα με το ΕΚΠΑ για να δούμε τι θα προκύψει. Προϊδεάζοντας, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και προτείνουμε στον κ. Αρβανιτόπουλο, εφόσον πιστεύει στους δείκτες του, να απευθυνθεί τάχιστα στις χώρες αυτές προκειμένου να τις σώσει από την άθλια πανεπιστημιακή γραφειοκρατία. Διότι, όπως θα δούμε, προκύπτει ότι οι χώρες αυτές πρέπει πάραυτα να απολύσουν τα 2/3 του προσωπικού στα πανεπιστήμιά τους!
Τα αποτελέσματα της άσκησης παρουσιάζουμε στον πίνακα που ακολουθεί [2]. 
Αλλά πιο πριν, μερικές παρατηρήσεις:  
Η μέση μείωση που προκύπτει από την εφαρμογή των δεικτών της ΟΔΕ (Αρβανιτόπουλου) είναι 67.2% για το προσωπικό των 14 ΑΕΙ του Ευρωπαϊκού Νότου, δηλαδή οσονούπω πρέπει να απολυθούν τα 2/3 του προσωπικού τους αν είναι να ευθυγραμμιστούν με την πραγματικότητα της Ελλάδας του Μνημονίου. Ειδικά, το πανεπιστήμιο της Λισσαβόνας στην ομοιοπαθή Πορτογαλία πρέπει αυθωρεί να απολύσει το 80% των υπαλλήλων του.
 Αν είχαμε επεκτείνει την εφαρμογή των δεικτών της Έκθεσης της ΟΔΕ σε πανεπιστήμια ανεπτυγμένων χωρών (π.χ. ΗΠΑ) οι περικοπές προσωπικού θα ήταν κατά πολύ δραστικότερες. Επισημαίνουμε επιπλέον ότι οι περικοπές αφορούν το Βήμα 2 της Έκθεσης, πριν εφαρμοστεί το «μαύρο κουτί» του Βήματος 3.
 
 Αυτό αποδεικνύει ότι σε σχέση με τα 14 πανεπιστήμια, το ΕΚΠΑ είναι αντικειμενικά υποστελεχωμένο με το υπάρχον προσωπικό του αυτή τη στιγμή κατά 26%
Κάναμε τη μικρή αυτή άσκηση για να αποδείξουμε τον πλήρη παραλογισμό και την απογείωση του ΥΠΑΙΘ από τα διεθνή πρότυπα που διέπουν τα ΑΕΙ. 
Έχουμε εδώ άλλη μια επίδειξη της παροιμίας «έβαλαν το κάρο μπροστά και τα άλογα από πίσω»: 
Το νούμερο των διαθεσιμοτήτων-απολύσεων είχε προαποφασιστεί και τα περί δεικτών και αξιολόγησης αποτελούν κατά τη γνωστή έκφραση «κολοκύθια τούμπανα».

Στο ΕΚΠΑ ΔΙΟΡΘ έχουν θεωρηθεί, όπως πρέπει, εννέα Τμήματα από ΣΘΕ και Ιατρική ως εργαστηριακά      

Όπως φαίνεται αν εφαρμοζόταν η ΟΔΕ του ΥΠΑΙΘ σε Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία θα έπρεπε να μπει σε διαθεσιμότητα κατά μέσο όρο 26% περισσότερο υποστηρικτικό προσωπικό από ότι στο ΕΚΠΑ (ΕΚΠΑ: 0,531, Μέσος όρος 14 παν/μίων: 0,672).                                                                                                                  

Πηγές                                                                                                                       

http://www.univ-paris3.fr/presentation-de-la-sorbonne-nouvelle-165136.kjsp?RH=1215780868521

http://www.english.paris-sorbonne.fr/the-university/                                                                        

http://www.univ-paris5.fr/UNIVERSITE                                                                  http://www.univ-lyon1.fr/universite/                                                            http://www.unistra.fr/index.php?id=2714                                                                 http://en.uniroma1.it/sapienza/facts-and-figures                                                                                                       http://www.unimi.it/ENG/university/29502.htm

http://www.polimi.it/it/ateneo/struttura-e-numeri/

http://www.international.unina.it/contenuto.php?id_group=6&id_pag=20

http://www.unipd.it/en/university/overview

http://www.ucm.es//personal_1

http://www.ub.edu/web/ub/en/universitat/la_ub_avui/xifres_sobre_la_ub/xifres_sobre_la_ub.html

http://www.us.es/eng/about/figures/index.html

http://www.ulisboa.pt/home-page/universidade/factos-e-numeros/

      Σημειώσεις

[1] Στην ΟΔΕ δεν λαμβάνεται υπ' όψιν ο εργαστηριακός χαρακτήρας των 4 Τμημάτων

της Ιατρικής Σχολής και των 5 εργαστηριακών Τμημάτων της ΣΘΕ.

Παράδειγμα:στο πρώτο νούμερο που αφορά το ΕΚΠΑ

 ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΥΣ ΥΠΑΛΛΉΛΟΥΣ ΒΑΣΕΙ ΤΟΥ ΠΛΗΘΟΥΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

Στην ΟΔΕ αναφέρεται 495 = 33 τμήματα x 15

ενώ με βάση τα ίδια τα δεδομένα της ΟΔΕ θα έπρεπε να είναι:

24 x 15 + 9 x 30 = 630

Το ίδιο ισχύει και για τη δεύτερη στήλη (βάσει φοιτητικού πληθυσμού)

όπου με βάση το φοιτητικό πληθυσμό των εργαστηριακών Τμημάτων

(τουλαχιστον 15000) θα πρέπει ο αριθμός 1123 να αυξηθεί κατά:

3 επιπλέον Διοικ. Υπαλ ανά 100 φοιτητές, δηλαδή 450 διοικητικοί Υπάλληλοι.

Αυτά αν μπουν στη μεσοσταθμική "φόρμουλα" Αρβανιτόπουλου,

135 x0.35 + 450 x 0.40 + 0x0.25 = 227 επιπλέον Δ. Υπάλληλοι

πάμε από 627 Διοικητικούς υπαλλήλους σε 854.

[2] Επεξήγηση Πίνακα 1

Στήλη 1 όνομα Πανεπιστημίου

Στήλη 2 Αριθμός φοιτητών

Στήλη 3 Αριθμός Τμημάτων

Στήλη 4 Αριθμός Διδασκόντων

Στήλη 5 Συνολικό Υποστηρικτικό Προσωπικό

        Εδώ στο ΕΚΠΑ περιλαμβάνονται και ΕΤΕΠ και ΕΕΔΙΠ

        Οι οποίοι προκύπτουν από την επετηρίδα ως 140 ΕΤΕΠ και 75 ΕΕΔΙΠ επομένως  1337+215 = 1552

        Αυτό είναι απαραίτητο διότι στα Πανεπιστήμια του Εξωτερικού η

        πληροφορία που αναφέρεται στις ιστοσελίδες τους αφορά σε όλο το υποστηρικτικό προσωπικό

Στήλη 6 Χρησιμοποιείται ο σταθμισμένος μέσος όρος της ΟΔΕ

        που οδηγεί σε 671 Διοικητικούς Υπαλλήλους στο ΕΚΠΑ, σε όλα τα εν λόγω Πανεπιστήμια 

Στήλη 7 Πολλαπλασιάζεται η στήλη 6 με 1552/1337 για να έχουμε το σύνολο του υποστηρικτικού προσωπικού με βάση την ΟΔΕ και όχι μόνο τους Διοικητικούς Υπαλλήλους 

Στήλη 8 Υπολογίζεται η μείωση συνολικού υποστηρικτικού προσωπικού που συνεπάγεται η μέθοδος αυτή για όλα τα Πανεπιστήμια

 

Σύλλογος Διδασκόντων της Σχολής Θετικών Επιστημών (ΣΘΕ) του ΕΚΠΑ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες