Thumbnail

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΛΑΤΙΝΙΚΑ» ΝΕΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ( 30 / 5 /16 )

--1η Παρατήρηση--

«Ad haec verba Augustus risit»: να μετατρέψετε την κύρια πρόταση σε

ευθεία ερώτηση ολικής αγνοίας με όλους τους δυνατούς τρόπους

εισαγωγής.

-Βλέπουμε , λοιπόν , πως ζητείται από την εκφώνηση να γραφούν ευθείες ερωτήσεις ολικής άγνοιας με όλους τους δυνατούς τρόπους εισαγωγής. Εντούτοις , δε γίνεται ξεκάθαρο εάν οι προτάσεις θα είναι διμελείς ή μονομελείς , δεδομένου ότι όλες οι διμελείς είναι ολικής αγνοίας. Συνεπώς , ορθή απάντηση θα πρέπει να θεωρηθεί και η εξής ,αφού είναι επιστημονικά αποδεκτή (παρά το γεγονός ότι οι διμελείς ευθείες δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη) :

-- Risitnĕ Augustus ad haec verba an non?

-- Utrum risit Augustus ad haec verba an non?

-- Risit Augustus ad haec verba an non?

- Οι ανωτέρω απαντήσεις πρέπει να ληφθούν ως ορθές δεδομένου ότι (α) είναι ευθείες ερωτήσεις ολικής αγνοίας και  (β) δεν υπάρχει περιορισμός από την εκφώνηση για το εάν η ζητούμενη ερώτηση πρέπει να είναι μόνο μονομελής ή διμελής.

- Επιπλέον , οι ανωτέρω ερωτήσεις μπορούν να απαντηθούν μόνο με ένα «ναι» ή ένα «όχι» , ανήκουν δηλαδή στις ολικής άγνοιας.

- Παρόμοια , οι ευθείες ερωτήσεις της Αρχαίας Ελληνικής που εισάγονται με το «πότερον … ἤ» είναι επίσης ολικής άγνοιας.

- Όλα αυτά συνηγορούν στο ότι και οι απαντήσεις που προτείνονται παραπάνω πρέπει να γίνουν αποδεκτές δεδομένου ότι είναι επιστημονικά αποδεκτές.

-  Ακόμη , η μη εισαγωγή της πρότασης με κανένα μόριο ( για λόγους έμφασης ) δεν πρέπει να θεωρηθεί ορθή , δεδομένου ότι στη σελ.178 §174 της Λατινικής Γραμματικής του Αχ.Τζαρτζάνου (εκδ. 2015, ΙΤΥΕ «Διόφαντος») αναφέρεται ότι οι ευθείες ερωτήσεις εξαγγέλλονται ( και όχι «εισάγονται») με τον ιδιαίτερο τόνο της φωνής αλλά εισάγονται με τα μόρια nĕ , num , nonne. Λαμβάνοντας , λοιπόν ,υπόψη ότι η εκφώνηση ζητά διαφορετικούς τρόπους εισαγωγής, η μη εξαγγελία με κάποιο μόριο αυτόματα και σύμφωνα με τα άνωθι δεν αποτελεί ορθή λύση. Επιπροσθέτως , στη σελ. 129 του σχολικού βιβλίου «Λατινικά Γ’ Γενικού Λυκείου Β’ Τεύχος» αναφέρεται ότι οι ευθείες ερωτήσεις μπορεί να «εκφέρονται  ( κι όχι να εισάγονται , όπως η εκφώνηση ζητούσε) και χωρίς να προηγείται κανένα μόριο , όταν θέλουμε να δώσουμε έμφαση» . Και πάλι όμως , λαμβάνοντας υπόψη ότι η εκφώνηση ζητά διαφορετικούς τρόπους εισαγωγής , η μη εκφορά με κάποιο μόριο αυτόματα δεν αποτελεί ορθή λύση.

-- 2η Παρατήρηση--

Auditā : [να αναγνωρίσετε τη μετοχή ως προς το είδος της (μονάδα1),] να δηλώσετε τη χρονική βαθμίδα που εκφράζει αυτή (μονάδα 1)[και να τη μετατρέψετε σε ισοδύναμη πρόταση με τον ιστορικό /διηγηματικό σύνδεσμο cum (μονάδα 1).]

-- Το πρόβλημα υπάρχει στο 2ο ζητούμενο της εν λόγω άσκησης. Ζητείται η χρονική βαθμίδα  που εκφράζει η μετοχή , ενώ μάλλον αυτό που θα έπρεπε  να απαντήσουν οι μαθητές είναι η χρονική σχέση που εκφράζει η μετοχή σε σχέση με το ρήμα της κύριας.

-- Πριν από όλα , θα πρέπει να θυμηθούμε τι σημαίνει χρονική βαθμίδα και τι χρονική σχέση :

Χρονική βαθμίδα είναι αν ο ρηματικός τύπος, με βάση το χρόνο που βρίσκεται, δηλώνει:

(i)     το παρόν -- παροντική χρονική βαθμίδα (ο ενεστώτας & εν μέρει ο παρακείμενος)

(ii)    το παρελθόν -- παρελθοντική χρονική βαθμίδα (ο παρατατικός, εν μέρει ο παρακείμενος & ο υπερσυντέλικος)

(iii) το μέλλον -- μελλοντική χρονική βαθμίδα (ο απλός & ο συντελεσμένος μέλλοντας)

Χρονική σχέση είναι αν η μετοχή ή η δευτερεύουσα πρόταση, σε σχέση με τον ρηματικό όρο από τον οποίο εξαρτάται, δηλώνει:

(i) το σύγχρονο ( η μετοχή βρίσκεται σε ενεστώτα )

(ii) το προτερόχρονο ( η μετοχή βρίσκεται σε παρακείμενο )

(iii) το υστερόχρονο ( η μετοχή βρίσκεται σε μέλλοντα )

--Στην περίπτωσή μας , η μετοχή auditā βάσει της εκφώνησης βρίσκεται στη χρονική βαθμίδα του παρελθόντος ( με άλλα λόγια αναφέρεται στο παρελθόν) . Όμως , το πιθανότερο είναι η απάντηση να απαιτεί και το ότι δηλώνει το «προτερόχρονο στο παρελθόν». Σε αυτόν τον χαρακτηρισμό το «προτερόχρονο» αναφέρεται στη χρονική σχέση της μετοχής auditā με το ρήμα dixit και το «παρελθόν» στη χρονική βαθμίδα του dixit. Επομένως , με τον τρόπο που είναι διατυπωμένη η ερώτηση , η σωστή απάντηση είναι ότι η μετοχή auditā βρίσκεται στη χρονική βαθμίδα του παρελθόντος και όχι το «προτερόχρονο στο παρελθόν» που αφορά χρονική σχέση.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
Επίτιμος διδάκτορας αθλητικής διοίκησης στο Πανεπιστήμιο της Πελοποννήσου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
O Oικουμενικός Πατριάρχης, αυτές τις ημέρες βρίσκεται στην Ελλάδα. Απ’ τη Δευτέρα, μέχρι και την Τετάρτη, θα είναι στη Σπάρτη
Επίτιμος διδάκτορας αθλητικής διοίκησης στο Πανεπιστήμιο της Πελοποννήσου ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
πιερρακακης δυτικης μακεδονιας
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Δέσμευση Πιερρακάκη για στήριξη της αναπτυξιακής στρατηγικής και της διεθνοποίησής του
Ερχονται αναβαθμίσεις των υφιστάμενων εγκαταστάσεων Σχολών και νέων κτιρίων εκπαίδευσης, ανέγερση φοιτητικών εστιών 750 κλινών, Εκπαιδευτικό...
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Δέσμευση Πιερρακάκη για στήριξη της αναπτυξιακής στρατηγικής και της διεθνοποίησής του
Σχολική αίθουσα
Παιδεία και πρόληψη ή επιβολή ποινών;
Το σχολείο, οφείλει να δρα αντισταθμιστικά, να κοινωνικοποιεί τα παιδιά, να αναπτύσσει δράσεις και παρεμβάσεις που ενισχύουν την ενσυναίσθηση,...
Παιδεία και πρόληψη ή επιβολή ποινών;