Thumbnail
του Κωνσταντίνου Αδριανουπολίτης

Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός – Ερευνητής

Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.

Με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων, η αγωνία μαθητών και γονέων τελειώνει, σε ότι αφορά τις επιδόσεις και τις σχολές εισαγωγής.

Συγχαίρουμε τους μαθητές και τους γονείς τους για την αγωνιώδη προσπάθεια που έχουν καταβάλει προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Επειδή η απόφαση για σπουδές και η μετέπειτα επαγγελματική αποκατάσταση αποτελούν θέματα υψίστης σημασίας, χρήσιμο θα ήταν, μαθητές και γονείς να λάβουν υπόψη τους ότι τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι, κατά την άποψή μας, τα πλέον οξυμένα σε όλη την εκπαίδευση διότι:

1. Υπάρχει σοβαρό πρόβλημα χρηματοδότησης (οικονομικής ενίσχυσης από τον κρατικό προϋπολογισμό και βέλτιστης αξιοποίησης της περιουσίας κάποιων ιδρυμάτων με μεγάλη περιουσία π.χ. ΕΚΠΑ, ΕΜΠ κ.α.) σε σημείο να μη μπορούν να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες τους.

Τα τελευταία 6 χρόνια η κρατική επιχορήγηση μειώθηκε σε ποσοστό περίπου 50%.

2. Τα ΑΕΙ (πανεπιστήμια και ΤΕΙ) έχουν πολύ μεγάλο αριθμό φοιτητών τον οποίο δεν μπορούν να διαχειρισθούν ικανοποιητικά.

Η Ελλάδα διαθέτει το μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών σε ολόκληρη την  Ευρωπαϊκή Ένωση (με ποσοστό 29,9% όταν ο Μ.Ο. στην Ε.Ε. είναι 17,4%   key data on education in Europe 2009).

Να σημειωθεί ότι ο αριθμός αυτός, από το 1998 αυξήθηκε μέχρι σήμερα σε ποσοστό 80% περίπου, ενώ στις χώρες της Ε.Ε. το αντίστοιχο ποσοστό είναι, κατά Μ.Ο., κάτω του 30%.

Να σημειωθεί επίσης, ότι το ποσοστό εισαγόμενων στην ελληνική Τριτοβάθμια  Εκπαίδευση είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη και με μεγάλη διαφορά από το Μ.Ο. των χωρών της Ε.Ε.

Φέτος το ποσοστό των εισαγόμενων στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 67,85%.

3. Οι προτάσεις των ιδρυμάτων για εισαγωγή ορισμένου αριθμού φοιτητών, όσων έχουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύσουν, δεν γίνονται αποδεκτές από το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο εγκρίνει μεγαλύτερο αριθμό εισαγόμενων και ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά την οικονομική ενίσχυσή τους.

4. Τα τελευταία χρόνια δε γίνονται διορισμοί μελών ΔΕΠ στα πανεπιστήμια και ΕΠ στα ΤΕΙ, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται μεγάλα κενά τα οποία καλύπτονται με  ωρομίσθιους.

5. Τα προγράμματα σπουδών είναι συχνά ασύμβατα με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και της οικονομίας, με αποτέλεσμα σχολές και τμήματα, κυρίως των θεωρητικών κατευθύνσεων, να λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων.

6. Το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων από τα Λύκεια, παρά τις πολλές ώρες διδασκαλίας, σε σχολεία και φροντιστήρια, δεν είναι ικανοποιητικό.

7. Η υπόθεση των μετεγγραφών φέρνει συνεχώς μεγάλη αναστάτωση και τα ιδρύματα των μεγάλων πόλεων αναγκάζονται να δεχθούν πολλούς φοιτητές, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται δραματικά ο αριθμός των φοιτητών των περιφερειακών ιδρυμάτων.

Οι μετεγγραφές, όπως γίνονται, όπως και η εισαγωγή φοιτητών από ειδικές κατηγορίες, θέτουν σε αμφισβήτηση την αξιοκρατία κατάληψης μιας θέσης στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις κατάληψης θέσεων, σε σχολές υψηλής ζήτησης, με χαμηλές επιδόσεις στις πανελλαδικές εξετάσεις. 

8. Σε μεγάλο αριθμό σχολών και τμημάτων, κυρίως των ΤΕΙ, δεν υπάρχουν επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων για διάστημα πάνω από 30 χρόνια!

9. Την τελευταία 15ετία «εφευρέθηκαν» τίτλοι τμημάτων και ιδρύθηκαν τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ της επαρχίας για να εξυπηρετηθούν μικροκομματικές σκοπιμότητες και να τονωθεί η οικονομία των επαρχιακών πόλεων από τους φοιτητές - «μετανάστες».

Υπάρχουν σχολές ή τμήματα που εντάσσονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση οι οποίες έχουν αντικείμενο το οποίο π.χ. στη Γερμανία διδάσκεται σε επαγγελματικές σχολές.

10. Τελευταία αναδεικνύεται το πρόβλημα της εντοπιότητας  σπουδών ως μείζον, σε ότι αφορά την επιλογή σχολής ή τμήματος ανάλογα με την ιδιαίτερη κλίση των μαθητών αλλά και τις σχολικές τους επιδόσεις.

Η οικονομική αδυναμία για σπουδές εκτός του τόπου μόνιμης κατοικίας, αναγκάζει τους υποψήφιους να δηλώνουν σχολές της πόλης τους.

Δεν είναι λίγες  οι περιπτώσεις κατά τις οποίες υποψήφιοι επέτυχαν σε σχολές της προτίμησής τους αλλά αδυνατούν φοιτήσουν και παρακολουθούν κάποιο ΙΕΚ ή ΕΠΑΛ ως λύση ανάγκης.

11. Η μη λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα, φαίνεται ότι έχει αρνητικές επιπτώσεις κυρίως, σε ότι αφορά την κινητικότητα των φοιτητών μας.

Σε κοινή εκδήλωση Ελλάδας – Κύπρου για την παιδεία με θέμα « Ελλάδα – Κύπρος Η παιδεία στο επίκεντρο» η οποία πραγματοποιήθηκε στην παλιά Βουλή την 1η Ιουλίου 2015, αναφέρθηκε ότι η ίδρυση πέντε ιδιωτικών πανεπιστημίων είχε ως αποτέλεσμα την αναβάθμιση των σπουδών στην Ανώτατη Εκπαίδευση της Κύπρου, από την οποία ωφελήθηκαν και τα δημόσια πανεπιστήμια.

Να αναφερθεί ότι το 40% των φοιτητών της Κύπρου προέρχεται από την Ελλάδα.

Για ποιο λόγο η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων παραμένει θέμα ταμπού στην Ελλάδα;

12. Το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων (HQF).

Επί υπουργίας κ. Αρβανιτόπουλου, την 1η Απριλίου 2014 εκδόθηκε από το υπουργείο παιδείας δελτίο τύπου με τίτλο: Σχεδιάζουμε την Ελλάδα του 2020: Εγκρίθηκε το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων.

Η ανακοίνωση για την έγκριση αποδείχθηκε πρωταπριλιάτικο ψέμα.

Μέχρι σήμερα η έγκριση του ΕΠΠ ((HQF) δεν έχει γίνει. Εκείνο που έγινε, είναι ότι το HQF εγκρίθηκε από την Συμβουλευτική Επιτροπή του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF) αλλά στη συνέχεια η τελική έγκριση πάγωσε, λόγω καταγγελίας της ΟΙΕΛΕ και της ΟΛΜΕ, ότι στην Ελλάδα παραβιάζεται το Συνταγματικό πλαίσιο που αφορά την εποπτεία της πολιτείας στους τίτλους σπουδών που εκδίδουν οι πάροχοι ιδιωτικής εκπαίδευσης, κάτι το οποίο είναι γεγονός.

Η νέα ηγεσία του ΥΠΟΠΑΙΘ υπό τον κ. Μπαλτά περιέπλεξε ακόμη περισσότερο το θέμα της έγκρισης του HQF, διότι  το ΥΠΟΠΑΙΘ έχει εντάξει στο υπό ψήφιση πολυνομοσχέδιο διάταξη (άρθρο 11 παρ. 2α) με την οποία τα πτυχία ή διπλώματα των πολυτεχνείων και των γεωπονικών πανεπιστημίων θα αναγνωρίζονται ως ισοδύναμα μεταπτυχιακών τίτλων master, κάτι το οποίο είναι αντίθετο με τη συμφωνία της Μπολόνια, την οποία έχει υπογράψει και η Ελλάδα το 1999.

Με βάση τη συμφωνία, στην Ανώτατη Εκπαίδευση δημιουργήθηκαν τρεις διακριτοί κύκλοι σπουδών.

Ο πρώτος κύκλος προπτυχιακών σπουδών (τριετής) οδηγεί σε τίτλο Bachelor (επίπεδο 6), ο δεύτερος κύκλος (διετής) σε μεταπτυχιακό τίτλο master (επίπεδο 7), και ο τρίτος (τριετής) σε διδακτορικό, PhD) (επίπεδο 8).

Επίσης στο ίδιο πολυνομοσχέδιο προβλέπεται η αντικατάσταση του συστήματος των πιστωτικών μονάδων ECTS με εκπαιδευτικές μονάδες Ε.Μ. Το σύστημα των πιστωτικών μονάδων ECTS εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες που υπέγραψαν την συμφωνία της Μπολόνια.

Η μη ενσωμάτωση του HQF στο EQF είναι μείζον θέμα, διότι δημιουργεί προβλήματα στη μετακίνηση εργαζομένων στις χώρες της Ε.Ε., προβλήματα αντιστοίχησης τίτλων  και ανασφάλεια στους πτυχιούχους ΑΕΙ.

Επιπλέον η καθυστέρηση αυτή έχει αρνητικές επιπτώσεις και στους απόφοιτους Δευτεροβάθμιας και Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (επίπεδα 4 και 5), διότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων είναι ενιαίο για όλες τις βαθμίδες.

Το ομιχλώδες τοπίο της Ανώτατης Εκπαίδευσης μπορεί να αλλάξει.

Δεν εξαρτώνται όλα από τους χρηματικούς πόρους, υπάρχουν πολλά προβλήματα που μπορούν να λυθούν.

Χρειάζονται βαθιές τομές χωρίς υποχωρήσεις σε συντεχνιακά συμφέροντα, επαναπροσανατολισμός όλης της εκπαίδευσης με γνώμονα όχι μόνο την παροχή μόρφωσης αλλά και την παροχή σύγχρονων εξειδικευμένων βιοποριστικών εφοδίων σε Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια εκπαίδευση, τα οποία έχουν άμεση ανάγκη οι νέοι μας.

Προϋπόθεση για την επιτυχία των αλλαγών αυτών είναι η απαλλαγή όσων παίρνουν τις πολιτικές αποφάσεις,  από παρωχημένες ιδεοληψίες για το ρόλο της σύγχρονης εκπαίδευσης.

Θα υπάρξει φως στο βάθος του τούνελ μέσα στο οποίο βρισκόμαστε;

Ίδωμεν.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pierrakakis
Διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και Προσοντολόγιο: Το νέο σύστημα προσλήψεων .. «ψήνεται»!
Σαρωτικές αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων εκπαιδευτικών! Το Υπουργείο Παιδείας φέρνει υβριδικό μοντέλο με γραπτό Διαγωνισμό ΑΣΕΠ και μοριοδοτούμενα...
Διαγωνισμός ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και Προσοντολόγιο: Το νέο σύστημα προσλήψεων .. «ψήνεται»!