Thumbnail
ΕΛΜΕ Βαυρίας

Κατόπιν όλων όσων διεμφείσαν στη Βουλή των Ελλήνων και μετά τους βαρύτατους χαρακτηρισμούς που εξαπελύθησαν εναντίον των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα σχολεία της Βαυαρίας θεωρούμε χρέος μας να ενημερώσουμε για όλο το εύρος των όσων συμβαίνουν στην ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην περιοχή μας – τουλάχιστον στο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπ/σης, τα τεκταινόμενα της οποίας είμαστε σε θέση με επάρκεια να γνωρίζουμε.

Το θεσμικό και νομικό πλαίσιο

·         Στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας μεταξύ της Ελλάδας και της κυβέρνησης του ομόσπονδου κρατιδίου της Βαυαρίας (Regierung von Bundesland Bayern), οι βαυαρικές αρχές χρηματοδοτούν κατά 80% τα ελληνικά σχολεία του επιπέδου που αντιστοιχεί στο ελληνικό Δημοτικό και Γυμνάσιο. Τα σχολεία αυτά ακολουθούν πλήρως ή μερικώς δίγλωσσο πρόγραμμα και, σύμφωνα με τη διακρατική, στελεχώνονται από εκπ/κούς αποσπασμένους εξ Ελλάδος και από Γερμανούς ή Έλληνες συμβασιούχους εκπ/κούς.

·         Προϋπόθεση εκ μέρους των βαυαρικών αρχών είναι η τήρηση του δίγλωσσου χαρακτήρα κατά τα συμφωνηθέντα και η επαρκής στελέχωση των σχολείων εγκαίρως. Επιπλέον, απαιτείται εκ μέρους της βαυαρικής κυβέρνησης γερμανομάθεια για το τοποθετούμενο προσωπικό, η οποία διαφέρει ανάλογα με το αντικείμενο διδασκαλίας (ελληνόγλωσσα μαθήματα, γερμανόγλωσσα μαθήματα). Για τη διδασκαλία των γερμανόγλωσσων μαθημάτων απαιτείται πτυχίο γερμανικών επιπέδου Γ2.

·         Οι επιχορηγήσεις εκ μέρους της βαυαρικής κυβέρνησης κατατίθενται σε ειδικό λογαριασμό και η διαχείρισή τους πραγματοποιείται από δύο επιτροπές (Άνω Βαυαρίας/ Μονάχου και Νυρεμβέργης αντίστοιχα), η ίδρυση και σύνθεση των οποίων προβλέπεται από συγκεκριμένες Αποφάσεις δημοσιευμένες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (2006, 2008, 2009) και οριζόμενες και εποπτευόμενες από την εκάστοτε Προξενική Αρχή της Ελλάδας στο Μόναχο. Σύμφωνα με τα ιδρυτικά ΦΕΚ των δύο Επιτροπών, μοναδικές πηγές του ειδικού λογαριασμού αποτελούν οι βαυαρικές επιχορηγήσεις (και οι τραπεζικοί τόκοι), οι λογαριασμοί τελούν εκτός ελληνικού κρατικού προϋπολογισμού και μοναδικός σκοπός τους είναι η πληρωμή αμοιβών των εκπαιδευτικών και λειτουργικών εξόδων των σχολείων.

·         Η αμοιβή των αποσπασμένων εκπαιδευτικών που τοποθετούνται στα Γυμνάσια Μονάχου και Νυρεμβέργης καθορίζεται ανάλογα με τις ώρες διδασκαλίας στα συγκεκριμένα σχολεία. Στο παρελθόν (έως το 2011) η τοποθέτηση των εκπ/κών στα σχολεία αυτά ήταν με πλήρες ωράριο. Από το 2012 και εξής, η τοποθέτηση των καθηγητών μοιράζεται μεταξύ Γυμνασίων και Λυκείων ενώ έχει τεθεί ανώτατο όριο αμειβόμενων ωρών εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας (14 ώρες, ανεξάρτητα αν ο εκπ/κός διδάσκει περισσότερες, λόγω υπηρεσιακών αναγκών).

·         Τα Λύκεια Μονάχου και Βαυαρίας είναι αμιγώς ελληνικά και υποκείμενα στην ελληνική νομοθεσία. Όπως και για όλα τα αμιγώς ελληνικά Λύκεια εκτός Ελλάδος, έχει αποφασιστεί με νόμο (διάταξη στο Νόμο για την Έρευνα του 2016) η απρόσκοπτη λειτουργία τους και η αντίστοιχη χρηματοδότηση εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου.

Η πραγματικότητα από το 2012 έως σήμερα

·         Από το 2012 και εξής, όποιος εκπαιδευτικός Β’θμιας Εκπ/σης αποσπάται στη Βαυαρία εργάζεται με τρίωρη προσαύξηση ωραρίου (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων). Στους εκπ/κους αυτούς δεν αναγνωρίζεται το δικαίωμα να διεκδικήσουν τη νόμιμη αμοιβή για υπερωριακή απασχόληση. Επιπλέον, δεν εισακούονται σε καμία περίπτωση οι διαμαρτυρίες όλων των κατά καιρούς Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Βαυαρίας για την εκτός νομικού πλαισίου ανάθεση υπερωριών – εφόσον με σαφήνεια ορίζεται πως η υποχρεωτική υπερωρία ανατίθεται στην περίπτωση που οι κενές διδακτικές ώρες δεν δικαιολογούν απόσπαση και άλλου εκπαιδευτικού. Ωστόσο, συνεχόμενα γίνεται κατάχρηση της υπερωριακής απασχόλησης των συναδέλφων εκ μέρους του ΥΠΠΕΘ, γεγονός το οποίο στερεί το δικαίωμα προς απόσπαση σε συναδέλφους από την Ελλάδα που το επιθυμούν.

·         Την τελευταία 4-ετία, οι καθηγητές στη Βαυαρία τοποθετούνται από το Γραφείο Εκπαίδευσης και στα Γυμνάσια και στα Λύκεια. Με αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζεται η αμοιβή των συναδέλφων από τα Γυμνάσια αντί επιμισθίου αλλά και η κατά το δυνατόν στελέχωση των Λυκείων.  Οι εκπαιδευτικοί δηλαδή εργάζονται από 10 έως 14 ώρες στο γυμνάσιο και συμπληρώνουν το ωράριο τους με προσαύξηση 3 ωρών στο Λύκειο.

·         Είναι επαναλαμβανόμενο φαινόμενο η ύπαρξη κενών, σε διαφορετική ειδικότητα κάθε έτος – ωστόσο, καμία χρονιά δεν ήταν πλήρως στελεχωμένα τα σχολεία. Το φαινόμενο πλήττει κυρίως τα Λύκεια, καθώς από το Γραφείο Εκπαίδευσης καλύπτονται κατά προτεραιότητα τα Γυμνάσια, διότι για τη λειτουργία τους λογοδοτεί το Γραφείο και το Προξενείο στις Βαυαρικές Αρχές. Ενδεικτικά θα αναφέρουμε ότι το τρέχον σχολικό έτος έμειναν αδίδακτα μαθήματα που είναι υποχρεωτικά σύμφωνα με το ισχύον ΑΠ (Πληροφορική, Νεοελληνική Γλώσσα, Αρχαία) ενώ άλλα μαθήματα διδάχτηκαν με μειωμένο ωράριο. Επιπλέον, είναι σχεδόν κανόνας να διδάσκονται μαθήματα σε δεύτερη ανάθεση, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά. Σκόπιμο είναι να αναφέρουμε πως σε Υ.Α. του Υπουργού κ. Μπαλτά (η οποία δεν έχει ανακληθεί με νεότερη) αναφέρεται πως ο Σύλλογος αναθέτει οποιοδήποτε αντικείμενο σε οποιασδήποτε ειδικότητας συνάδελφο, την περίπτωση ακάλυπτων ωρών. Ωστόσο, εκ μέρους του ΥΠΠΕΘ δεν αποσπάστηκε από την Ελλάδα προσωπικό για την κάλυψη των κενών.

·         Τα παραπάνω αναφερθέντα κενά, εξακολουθούν και υπάρχουν και ταλανίζουν τις σχολικές μονάδες, αφού δοθούν παρατάσεις απόσπασης, σύμφωνα με ισχύον νομικό πλαίσιο,  σε συναδέλφους που έχουν συνάψει γάμο με ομογενή ή αλλοδαπό.

·         Στον αντίποδα των συντηρούμενων εκ μέρους του ΥΠΠΕΘ κενών, το μαθητικό δυναμικό των σχολείων αυξάνει, λόγω, κυρίως, του κύματος των «νεομεταναστών» συμπατριωτών μας. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι κατά το τρέχον σχολ. έτος, ποσοστό άνω του 15% των μαθητών των Λυκείων μετεγγράφηκε στα σχολεία κατά τη διάρκεια της χρονιάς.

·         Στην περίπτωση τοποθέτησης εκπ/κού στα Γυμνάσια και στην χορήγηση αμοιβής από αυτά, διακόπτεται η καταβολή του ειδικού επιμισθίου εξωτερικού (εφόσον χορηγείται η παραπάνω αμοιβή αντί επιμισθίου). Αν οι αμειβόμενες διδακτικές ώρες καλύπτουν ποσό μικρότερο του επιμισθίου, η διαφορά καταβάλλεται από το ελληνικό κράτος (έως το ύψος του επιμισθίου). Από το 2013 και εξής, έχει οριστεί ως ανώτατο όριο αμειβόμενων ωρών στα Γυμνάσια αυτό των 14 ωρών ανά εκπ/κό (το ποσό που λαμβάνει ο εκπ/κός είναι κατά τι υψηλότερο από το ειδικό επιμίσθιο, με ελαφρές διαφοροποιήσεις μεταξύ Μονάχου και Νυρεμβέργης, που οφείλονται στην γερμανική νομοθεσία).

·         Κατ΄ εξακολούθηση το ΥΠΠΕΘ, τα τελευταία χρόνια, καθυστερεί συστηματικά τις διαδικασίες απόσπασης από την Ελλάδα και δημοσίευσης των παρατάσεων όσων το δικαιούνται. Καθυστερήσεις οι οποίες είναι εντελώς εκτός των χρονικών ορίων που η ισχύουσα νομοθεσία προβλέπει. Το αποτέλεσμα είναι η συνεχόμενη δυσλειτουργία των σχολείων και η ταλαιπωρία των εκπ/κών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η δημοσίευση των αποσπάσεων  κατά το τρέχον έτος στο τέλος Σεπτεμβρίου – όταν τα σχολεία στη Βαυαρία έχουν συμπληρώσει 2 εβδομάδες λειτουργίας και οι συνάδελφοι στην Ελλάδα έχουν ξεκινήσει την εργασία τους. Και όλα αυτά, με περιθώριο στον εκπ/κό 10 ημερών!!! για να μετακομίσει από την Ελλάδα στη Γερμανία.

Από όλα τα παραπάνω γίνεται σαφές ότι το εκπαιδευτικό προσωπικό στη Βαυαρία δεν επαρκεί για την κάλυψη των διδακτικών ωρών. Για το λόγο αυτό όλοι οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται και στα Γυμνάσια και στα Λύκεια λαμβάνοντας αντίστοιχη αποζημίωση για τις ώρες που εργάζεται στο Γυμνάσιο.

Θεωρούμε απαράδεκτους τους χαρακτηρισμούς που εκτοξεύθηκαν εναντίον μας , όταν εργαζόμαστε σε αυτές τις συνθήκες, καλύπτουμε κάθε υπηρεσιακή ανάγκη, δεν επιβαρύνουμε τον κρατικό προϋπολογισμό και ζητούμε ως ΕΛΜΕ νέες αποσπάσεις για την κάλυψη των κενών.

Διαμαρτυρόμαστε έντονα και αξιούμε δημόσια συγνώμη.

                                                                  Για το Δ.Σ. 

Ο Πρόεδρος                              Η γεν. Γραμματέας

Ελευθεριάδης Σ.                             Μπέση Σ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

eidiki_agogi_4.jpg
Ειδικό Σχολείο Θήβας: Με κτιριακά προβλήματα και χωρίς τουαλέτα για ΑμεΑ
«Πιστεύουμε ότι τα παιδιά μας αξίζουν ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον μάθησης, το οποίο θα τους επιτρέψει να αναπτύξουν τις δυνατότητές τους και να...
Ειδικό Σχολείο Θήβας: Με κτιριακά προβλήματα και χωρίς τουαλέτα για ΑμεΑ