Thumbnail
ορθογραφία

Όπως σημειώνει η Σχολική Συμβούλος Κανταρτζή Ευαγγελία η εκμάθηση της ορθογραφίας είναι ένα δύσκολο αλλά και παρεξηγημένο κομμάτι στη διδασκαλία της Γλώσσας. Καλό είναι η διδασκαλία της ορθογραφίας να μην γίνεται αυτοσκοπός.

Πολύ μεγάλη σημασία έχει ο τρόπος διόρθωσης αλλά και η ποικιλία μεθόδων για τη διδασκαλία της. Καλό είναι να υπάρχουν πολλές και εναλλακτικές δραστηριότητες. Στα παρακάτω links θα βρείτε αρκετές ιδέες ώστε η ορθογραφία να γίνει και αυτή μια παιχνιώδης και δημιουργική δραστηριότητα.

 

ΑΡΘΡΑ

Διαβάστε ένα άρθρο της Ε. Κανταρτζή και Μ. Αναγνωστοπούλου για τα ορθογραφικά λάθη των παιδιών ΕΔΩ

Καθοδηγούμενη συμμετοχική ορθογραφία για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Δείτε το άρθρο ΕΔΩ

Άρθρο σχετικά με φωνολογικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ

Άρθρο σχετικά με φωνολογική εξάσκηση. Δείτε ΕΔΩ

Η εκπαίδευση των παιδιών στη φωνολογική επίγνωση. Άρθρο της Α.Παλαιοθοδώρου. Δείτε ΕΔΩ

Ενδιαφέρον άρθρο για την εξέλιξη της ιστορικής ορθογραφίας ΕΔΩ

Η διδασκαλία της ορθογραφίας στις τρεις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, Διπλωματική εργασία της Π. Μπαϊτάση με
επιβλέποντα τον Σ. Αϊδίνη. Δείτε ΕΔΩ

Άρθρο του Σ. Αϊδίνη “Η χρήση μορφολογικών στρατηγικών στην ορθρογραφημένη γραφή του θέματος λέξεων που ανήκουν στην ίδια οικογένεια). Δείτε ΕΔΩ

Μέθοδοι ορθογραφίας. Δείτε ΕΔΩ

ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

Δημιουργικές γλωσσικές δραστηριότητες για την Α΄τάξη. Δείτε ΕΔΩ

Δημιουργικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ

Συμπληρωματικές εισηγήσεις. Δημιουργικές δραστηριότητες. Δείτε ΕΔΩ

Παίζοντας με τις λέξεις. Δείτε ΕΔΩ

Πολύ ωραίο υλικό για τη μελέτη της Ορθογραφίας (συνιστάται για μαθητές με δυσλεξία ). Μέθοδος Δ. Μαυρομμάτη. Δείτε ΕΔΩ

Υλικό από τη νέα λογομάθεια. Δείτε ΕΔΩ

Προτάσεις και δραστηριότητες για την ορθογραφία ΕΔΩ

Πώς κάνουμε ορθογραφία; Δείτε ΕΔΩ

Η ορθογραφία θέλει τρόπο και όχι κόπο! Δείτε κόλπα και κανόνες!

Ας δούμε μερικούς πρακτικούς κανόνες που θα βοηθήσουν στο να αποφύγουμε συχνά λάθη σε λέξεις που χρησιμοποιούμε καθημερινά:

Οι αριθμοί 1-20 γράφονται με μια λέξη, π.χ. έντεκα, δεκαεφτά, αλλά οι αριθμοί από το 21 και πάνω γράφονται με δύο λέξεις, π.χ. είκοσι ένα, πενήντα έξι.

-Οι λέξεις «εννιά», «εννιακόσια» και «εννιακοσιοστός» γράφονται με νν, αλλά οι λέξεις «ενενήντα», «ένατος» και «ενενηκοστός» γράφονται με ν.
- Λέμε «τρία δώρα», άρα «τριάμισι δώρα» και «τρεις ώρες», άρα «τρεισήμισι» ώρες.
- Η λέξη «τι» δεν τονίζεται, γιατί είναι μονοσύλλαβη.
- Το ίδιο ισχύει και για τις λέξεις «ποιος», «ποια», «ποιο».
- Η λέξη βράδυ είναι εξαίρεση του κανόνα ότι τα ουδέτερα γράφονται με –ι, και γράφεται με –υ, αλλά οι λέξεις βραδιά, βράδια, βραδιάζει, βραδινός γράφονται με –ι.
- Αυτό δεν ισχύει για τις υπόλοιπες εξαιρέσεις των ουδετέρων σε –ι, δηλ. στάχυ – στάχυα, δάκρυ – δάκρυα κτλ.
- Όταν ενώνουμε δύο λέξεις απλές για να φτιάξουμε μια σύνθετη, το συνδετικό φωνήεν είναι ο, αλλά τα σύνθετα της λέξης «όροφος» γράφονται με ω, δηλαδή «διώροφος», «τριώροφος» κτλ.
- Οι λέξεις «ανεξαρτήτως» και «επικεφαλής» είναι επιρρήματα και άρα δεν κλίνονται, π.χ. Αυτό είναι απόφαση του επικεφαλής.
- Η σωστή φράση είναι «στο πλαίσιο» και όχι «στα πλαίσια».
- Οι λέξεις που έχουν ως β’ συνθετικό τη λέξη «νους», γράφονται με οι, π.χ. πρόνοια, ομόνοια.
- Οι φράσεις «κατ΄ αρχήν» και «κατ΄ αρχάς» δεν έχουν την ίδια σημασία. Το «κατ΄ αρχήν»  σημαίνει «στα βασικά σημεία» και το «κατ΄ αρχάς»  έχει την έννοια του «αρχικά, πρώτα πρώτα».
- Οι λέξεις «μέθοδος» και «ψήφος» είναι θηλυκές.
- Η οριστική έγκλιση παίρνει αύξηση στους ιστορικούς χρόνους, π.χ. επαναλαμβάνω à επανέλαβα.
- Η προστακτική έγκλιση όμως δεν παίρνει αύξηση, π.χ. Επανάλαβε!
- Τα περισσότερα χωρ- γράφονται με ω, π.χ. χωριό, χωρίζω, με βασικές εξαιρέσεις τις λέξεις «χορός», «χόρτο», «χορταίνω».
- Η λέξη «μέσα» μπορεί να μετατραπεί σε «μες», όταν η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από «σ».
- Το «δυσ-» με υ φανερώνει ότι κάτι είναι δύσκολο ή κακό, π.χ. δυσκίνητος, δυστυχία, ενώ το «δισ-» με ι έχει σχέση με τον αριθμό 2, π.χ. δισύλλαβος, δίκυκλο.
- Οι λέξεις «σαν» και «ως» δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν η μια στη θέση της άλλης. Το «σαν» χρησιμοποιείται για να κάνει παρομοίωση και το «ως» για να αποδώσει μια πραγματική ιδιότητα.
- Το ρήμα «βάλλω» και τα σύνθετά του, π.χ. αναβάλλω, καταβάλλω, γράφονται με λλ, ενώ τα παράγωγα ουσιαστικά του με λ, π.χ. αναβολή, καταβολή.

Καλή ορθογραφία!
Πλακίδα Έλλενα, Ειδικός Παιδαγωγός
 

ΚΕΜΥΛΟ
Κέντρο Εξειδικευμένης Μαθησιακής Υποστήριξης και αποκατάστασης Λόγου – Ομιλίας
Αριστοφάνους 32, Χαλάνδρι
Τηλ.210-6828177



Ορθογραφικές δραστηριότητες. ΕΔΩ

Ορθογραφοδημιουργίες. Δείτε ΕΔΩ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

σούπερ μάρκετ
Καρκίνος μαστού: Ανιχνεύθηκαν επικίνδυνες χημικές ουσίες σε συσκευασίες τροφίμων
Βρέθηκαν σε υλικά συσκευασίας τροφίμων σχεδόν 200 χημικές ουσίες, ύποπτες για καρκίνο του μαστού
Καρκίνος μαστού: Ανιχνεύθηκαν επικίνδυνες χημικές ουσίες σε συσκευασίες τροφίμων
τέμπη
Εξελίξεις για την τραγωδία στα Τέμπη: Το πόρισμα του ΕΜΠ διαψεύδει την θεωρία για «αθώα» φονική έκρηξη
Tο πόρισμα που συνέταξε ο καθηγητής της Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ αλλάζει τα δεδομένα για την τραγωδία στα Τέμπη
Εξελίξεις για την τραγωδία στα Τέμπη: Το πόρισμα του ΕΜΠ διαψεύδει την θεωρία για «αθώα» φονική έκρηξη