Thumbnail
Του Νικου Αποστολίδη 

ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το Παλιό Μοντέλο Διεύθυνσης

  1. Ο Διευθυντής διορίζονταν από το ΠΥΣΔΕ μετά από συνέντευξη η οποία είχε βαρύτητα περίπου 50% σε σχέση με τα αντικειμενικά κριτήρια .Άμεση συνέπεια ήταν οι  υποψήφιοι Διευθυντές να επιδίδονται σε διαγωνισμό Δημοσίων σχέσεων προς τους Προϊσταμένους και τους αιρετούς των ΠΥΣΔΕ.  Οι   Προϊστάμενοι των ΠΥΣΔΕ ήταν πρόσωπα διορισμένα από την εκάστοτε Κυβέρνηση κα οι αιρετοί εκλεγμένοι μέσω των συνδικαλιστικών-κομματικών παρατάξεων (παρατάξεων που ανήκαν στα 2 τότε  μεγάλα κόμματα εξουσίας). Έτσι οι υποψήφιοι και μετέπειτα Διευθυντές ήταν άμεσα προσκολλημένοι σε κάποιο από τα 2 κόμματα εξουσίας. Συχνή ήταν ή έκφραση που ακουγόταν στις σχολικές μονάδες ,η θέση του Διευθυντή είναι θέση «Πολιτική». (κατά τα άλλα υποκρισία για ουδετερότητα του σχολείου).
  2. Ο Διευθυντής διοικούσε ,σχηματίζοντας ένα κύκλο έμπιστων εκπαιδευτικών ,που συνήθως ανήκαν στην ίδια συνδικαλιστική παράταξη. Κατένειμε ρόλους και καθήκοντα στους γνωστούς του και συναποφάσιζαν για κάθε θέμα της σχολικής μονάδας ,ερήμην του συλλόγου διδασκόντων .

Από τα πιο μικρά θέματα  μέχρι τα πιο μεγάλα . ο σύλλογος διδασκόντων βρισκόταν προ τετελεσμένων αποφάσεων ,όταν σπανίως συνεδρίαζε για να αποφασίσει ,όπως εξ  άλλου προβλέπει η νομοθεσία..Αναθέσεις μαθημάτων  και καθηκόντων , εκδρομές ,ποινές  κλπ  αποφασίζονταν από μικρό κύκλο ατόμων και στη συνέχεια τίθεντο στο σύλλογο για επικύρωση.

  1. Η νομοθεσία παραβιάζονταν συστηματικά. Σπάνια υπήρχε ευρεία ενημέρωση των εκπαιδευτικών για την νομοθεσία. Ο Διευθυντής αναλάμβανε ρόλο παντογνώστη που ερμήνευε και παρουσίαζε την νομοθεσία κατά το δοκούν κάνοντας πάντα διασταλτική ερμηνεία της και οι εκπαιδευτικοί όφειλαν να αποδεχτούν τις αποφάσεις του Δ/ντή. Η νομοθεσία όμως ορίζει ότι στα πιο σημαντικά θέματα αρμοδιότητα για απόφαση έχει μόνο ο Σύλλογος Διδασκόντων.
  2. Ο Διευθυντής συνήθως διοικούσε μέσα από το γραφείο του . Σπάνια έβγαινε έξω από αυτό . Είχε εικόνα των καταστάσεων του σχολείου από αυτά που του μετέφεραν οι «έμπιστοι» του . Απένειμε δίκαιο ή άδικο από ότι του έλεγαν, σωστά ή μη . Ώρες διδασκαλίας είχε όσο το δυνατόν λιγότερες (συνήθως τις μισές ώρες από όσες προέβλεπε η νομοθεσία).
  3. Συχνό ήταν το φαινόμενο  «ευνοϊκή; μεταχείρισης» των μαθητών που ήταν εκλεγμένοι στο 15-μελές των μαθητικών κοινοτήτων για να «μη  κάνουνε «φασαρίες τα παιδιά» .(«καταλήψεις» κ.λ.π).

(Τα παραπάνω δεν είναι αποκύημα φαντασίας.)

Η νομοθεσία όσο αφορά τα καθήκοντα και τις αρμοδιότητες Διευθυντών και Συλλόγου Διδασκόντων είναι ίδια τα τελευταία 30 χρόνια.  Ουσιαστικός έλεγχος όμως αν τηρείται η νομοθεσία δεν υπάρχει..                    Έλεγχος για τις συνέπειες στην μαθησιακή και εκπαιδευτική διαδικασία της «ασυνέπειας» της Διεύθυνσης και των εκπαιδευτικών, δεν πάρχει.

Το Νέο Μοντέλο Διεύθυνσης

  1. Ο Διευθυντής εκλέγεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων .                                                                                      Η ψηφοφορία συμμετέχει κατά το 1/3 περίπου στα υπόλοιπα αντικειμενικά κριτήρια που κρίνουν τον διορισμό ενός Διευθυντή.

Οι υποψήφιοι  Διευθυντές  υπόκεινται  στον έλεγχο  των εκπαιδευτικών που αποτελούν τον σύλλογο διδασκόντων.

Αν ο σύλλογος διδασκόντων, διαπιστώσει ότι ο Διευθυντής που εξέλεξε δεν ανταποκρίνεται στον ρόλο του μπορεί  ευκολότερα να παρέμβει για να γίνουν αλλαγές και σε δύο χρόνια μπορεί να ανακαλέσει τον Δ/ντή αν δεν ανταποκρίνεται σωστά στα καθήκοντα  του.

Προϋπόθεση  είναι ο σύλλογος διδασκόντων να έχει αναπτύξει κουλτούρα συμμετοχής στην διοίκηση και κουλτούρα ελέγχου της διοίκησης

  1. Ο Διευθυντής συνδιοικεί με όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων . Οι αποφάσεις για κάθε θέμα παίρνονται συλλογικά . Τα μέλη του συλλόγου με ελεύθερη βούληση αποφασίζουν για κάθε θέμα και η μειοψηφία πειθαρχεί στις αποφάσεις της πλειοψηφίας. Όλα τα θέματα τίθενται ανοιχτά σε συνεδριάσεις του συλλόγου Διδασκόντων .
  2. Η νομοθεσία εφαρμόζεται και ο σύλλογος διδασκόντων είναι αρμόδιος για να  ελέγξει αν γίνονται παραβιάσεις και να προτείνει διορθωτικές κινήσεις. Τα θεσμικά όργανα που επιβλέπουν την εκπαίδευση είναι σε συνεχή επαφή με το σχολείο για να ελέγχουν και να προτείνουν διορθωτικές κινήσεις.
  3. Τα καθήκοντα κατανέμονται ισομερώς και όλοι οι εκπαιδευτικοί συμμετέχουν με το ίδιο τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην λειτουργία του σχολείου.

Ο σύλλογος διδασκόντων αναλαμβάνει την ευθύνη για την εφαρμογή των παραπάνω.

  1. Ο Διευθυντής έχει το μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης για όσα συμβαίνουν στο σχολείο και για την ομαλή λειτουργία του.
  2. Οι μαθητικές κοινότητες και ο σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων ,λειτουργούν σύμφωνα με όσα προβλέπει η νομοθεσία και δεν γίνεται κατάχρηση και υπέρβαση του ρόλου τους.

 

ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

paidikos_4.jpg
Αξιολόγηση: «Ντροπή και αίσχος! Αντικατέστησαν νεοδιόριστη προϊσταμένη νηπιαγωγείου επειδή απήργησε»
«Μόνο ντροπή και αίσχος χαρακτηρίζει την πράξη αυτή! Η Κυβέρνηση, το Υπουργείο αλλά και ο προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αργολίδας...
Αξιολόγηση: «Ντροπή και αίσχος! Αντικατέστησαν νεοδιόριστη προϊσταμένη νηπιαγωγείου επειδή απήργησε»