Thumbnail
ΚΚΕ

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για τη διοίκηση των ιδρυμάτων και τα μεταπτυχιακά παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας

Νομοθέτηση της ακόμα στενότερης σύνδεσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την καπιταλιστική αγορά σε κεντρικό και περιφερειακό επίπεδο και μεταπτυχιακά με δίδακτρα φέρνει το σχέδιο νόμου που θα θέσει σε διαβούλευση σε μία βδομάδα το υπουργείο Παιδείας.

Σε αυτή την κατεύθυνση, θεσμοθετούνται τα περιφερειακά Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Ερευνας (ΑΣΑΕΕ) με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλων των πανεπιστημίων, ΤΕΙ, Ερευνητικών Κέντρων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου κάθε περιφέρειας. Ως στόχος των Συμβουλίων περιγράφεται «η χάραξη στρατηγικής για την ανάπτυξη του Ενιαίου Χώρου Ανάπτυξης και Ερευνας, σε περιφερειακό επίπεδο, εκτιμώντας τις αναπτυξιακές προοπτικές και την στρατηγική που έχει κάθε ίδρυμα, τη δυνατότητα εκπαιδευτικών και ερευνητικών συνεργιών μεταξύ των ιδρυμάτων και τη διαμόρφωση κρίσιμων κοινών υποδομών». «Με αυτό τον τρόπο αναμένεται να ενταθεί η αλληλεπίδραση και η συνεργασία των ιδρυμάτων με κοινωνικούς, πολιτιστικούς και οικονομικούς συντελεστές της Περιφέρειας, των οποίων τη γνώμη θα ζητούν», σημειώνει το υπουργείο σχετικά με τη ρύθμιση, η οποία διατηρεί τη βασική φιλοσοφία των συμβουλίων των ιδρυμάτων, που δεν είναι άλλη από τη σύνδεση της Ανώτατης Εκπαίδευσης με την «αγορά», με τρόπο αυτή τη φορά περισσότερο ευέλικτο και αποτελεσματικό.

Σε πλευρές του νόμου - πλαισίου παραπέμπει και η δυνατότητα που θεσμοθετείται στους φοιτητές να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν επιπλέον του Τμήματος εισαγωγής τους, στο 25% των μαθημάτων ενός άλλου συνεργαζόμενου Τμήματος. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, «η συνεργασία των Τμημάτων, στη βάση της συνάφειας των επιστημονικών αντικειμένων που θεραπεύουν, θα γίνεται μέσω συμφωνιών των Τμημάτων» και η επιτυχία στις εξετάσεις των μαθημάτων θα συνοδεύεται από αντίστοιχο πιστοποιητικό. Παρά το πλασάρισμα της συγκεκριμένης ρύθμισης ως μέτρο που «διευρύνει τους ακαδημαϊκούς ορίζοντες των φοιτητών και δίνει πρόσθετες ακαδημαϊκές δυνατότητες για όσους θέλουν να διευρύνουν τα ακαδημαϊκά τους ενδιαφέροντα», στην πραγματικότητα δεν είναι παρά άνοιγμα του δρόμου και από... την πίσω πόρτα για εισαγωγή προγραμμάτων πέρα και παράλληλα από το πτυχίο. Με τον φοιτητή να οικοδομεί μόνος του προσόντα, προκειμένου να γίνει πιο ανταγωνιστικός στην αγορά εργασίας, να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις των εργοδοτών.
Διατηρούνται τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά

Σε ό,τι αφορά τα μεταπτυχιακά, διατηρούνται ουσιαστικά τα δίδακτρα, χωρίς ανώτατο όριο. «Δεν έχουμε ανώτατο όριο ποσοτικά», αλλά «ένα άψογο πλέγμα ουσιαστικών περιορισμών και ρυθμίσεων», δήλωνε ο υπουργός Παιδείας, παρουσιάζοντας τις ρυθμίσεις.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις, τα ιδρύματα έχουν την ευθύνη για την ίδρυση, λειτουργία και οικονομική διαχείριση των μεταπτυχιακών, με τον εκάστοτε υπουργό να έχει δικαίωμα αναπομπής της απόφασης της Συγκλήτου για ίδρυσή τους αν διαπιστώσει δυσαναλογία τελών φοίτησης και παροχών, ότι το ύψος των διδάκτρων καθιστά αδύνατη ή δυσχερή τη συμμετοχή σε αυτά φοιτητών περιορισμένης εισοδηματικής ικανότητας ή δεν είναι επαρκώς δικαιολογημένο το λειτουργικό κόστος τους. Το υπουργείο, ενώ διατηρεί τα δίδακτρα αρκεί να είναι... δικαιολογημένα, εμφανίζει σαν παροχή τη δυνατότητα το 40% των φοιτητών κάθε ΠΜΣ να απαλλάσσεται από τέλη φοίτησης βάσει οικονομικών κριτηρίων, ενώ «παρέχεται η δυνατότητα» ο φοιτητής να πληρώνει δουλεύοντας στο ίδρυμα και μπαλώνοντας ανάγκες που έχει δημιουργήσει η υποχρηματοδότηση.

Για το υπουργείο Παιδείας, τα παραπάνω είναι «μια κοινωνική πολιτική σε μια πορεία, στο πλαίσιο και των πορισμάτων αυτής της Επιτροπής, να μπορεί η πολιτεία να ενισχύει και όλα τα μεταπτυχιακά ώστε να είναι δωρεάν για όλους. Σήμερα δυστυχώς δεν είμαστε σε θέση να το κάνουμε, θεωρούμε αυτό που προτείνουμε την καλύτερη δυνατή κοινωνική πολιτική ως προς τα μεταπτυχιακά», δήλωνε ο Κ. Γαβρόγλου.

Για τη διοίκηση των ιδρυμάτων, προβλέπεται συμμετοχή στη Σύγκλητο των προέδρων όλων των Τμημάτων και θεσμοθέτηση του Πρυτανικού Συμβουλίου. Οι αντιπρυτάνεις θα εκλέγονται με ξεχωριστό ψηφοδέλτιο από αυτό των πρυτάνεων και με μονοσταυρία και θα επανέλθει η φοιτητική συμμετοχή στους Τομείς, τα Τμήματα και τη Σύγκλητο.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δήλωσε πως στο τέλος του Ιούνη θα ανακοινωθεί το σχέδιο αλλαγών για το Λύκειο και την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες