Χωρίς καμία διάθεση νοσταλγίας του θεσμού της βασιλείας και έχοντας σαν βάση τις διεργασίες και συζητήσεις για το σχέδιο νόμου, για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων πρέπει επιτέλους να ομολογήσουμε ότι η μόνη σοβαρή αντιπρόταση για βελτίωση του υπάρχοντος πλαισίου επιλογής διευθυντών είναι η ελέω θεού επιλογή και η αορίστου χρόνου θητεία ,φυσικά! Και εξηγούμεθα παρακάτω…
Αφού ξεπεράσαμε πρότερες παιδικές ασθένειες και αυταπάτες, για δημοκρατικές διαδικασίες επιλογής διευθυντών από σύσσωμο τον εκάστοτε σύλλογο διδασκόντων και ξεχειλώσαμε λιγάκι τις έννοιες της συνταγματικότητας και αντισυνταγματικότητας..ήρθε η ώρα οι κυβερνώντες να μαζέψουν σιγά σιγά τα λουριά, να αποκατασταθεί η τάξη και η εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων, ρυθμίζοντας φυσικά το μείζον ζήτημα της επιλογής Διευθυντών σχολείων.
Να θεωρήσουμε ως δεδομένο ότι υποστηρίζουμε θερμά την αξιοκρατία και την ισότητα ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, αλλά σαν να παραπήραν θάρρος μερικοί!!Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ανταρσίας, άλλωστε κατά την διάρκεια διεξαγωγής εκλογών για ανάδειξη διευθυντών το σχολικό έτος 2014-15!!Πολλοί διευθυντές λοιπόν ,αναγκάστηκαν να γυρίσουν στις αίθουσες και να αφήσουν απροστάτευτη την θέση τους στον τυχαίο διάδοχο …που τι; Τύχαινε να έχει εκλεγεί από το σύνολο του συλλόγου, άντε το πολύ πολύ να είχε κάνει και τις προεκλογικές του ζυμώσεις και την σχετική παροχολογία στους συναδέρφους .που έτσι κι αλλιώς είχαν διακαή πόθο να διοικηθούν . Δύσκολοι οι καιροί για πρίγκιπες!!Να μην κατανοούν οι περισσότεροι ότι και η εκπαίδευση ..μέσα στην δημοκρατία της φυσικά …έχει τους Πατρικίους και τους Πληβείους, τους γαλαζοαίματους και τους ιπποκόμους!!
Εδώ που τα λέμε ,είναι και αντικειμενικά δύσκολο να διευθύνεις μια σχολική μονάδα, όχι σχολείο ή σχολειό που το έλεγαν οι παλιοί και κομμάτι απαίδευτοι ,σχολική μονάδα ακούγεται πιο grande, πιο πολύπλοκο. Καλά δε, αν είναι και τίποτα μεγάλη σχολική μονάδα με πολλά τμήματα και δυο τρία κτίρια ,προσθήκες φυσικά με λυόμενα ,δεν έχει σημασία, είναι βαθειά τα ύδατα της διεύθυνσης … Ίσως και λίγο εθιστικά ,πως αλλιώς εξηγείται ότι όποιος κολυμπήσει μια φορά θέλει εσαεί να διευθύνει και να διοικεί; Θα πουν μερικοί κακόπιστοι ότι δεν υπάρχουν και πολλά περιθώρια διεύθυνσης και διοίκησης ,καθώς όλα ελέγχονται και κατευθύνονται πλέον ηλεκτρονικά ,από τις αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες του υπουργείου και ότι ουσιαστικά ,είναι διεκπεραιωτικός ο ρόλος του εκάστοτε διευθυντή. Πφφφφ, φλυαρίες και φληναφήματα…
Προέχει να επιλύονται τα μεγάλα ζητήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση και φυσικά ,η επιλογή διευθυντών είναι ένα από αυτά! Τι κι αν τα σχολεία παραπαίουν από ελλείψεις έμψυχου δυναμικού και εξοπλισμού! Τι κι αν σε μερικές περιοχές τα σχολεία επανδρώνονται πλήρως τον μήνα Δεκέμβριο στην καλύτερη των περιπτώσεων, τι κι αν το 1/3 των εκπαιδευτικών είναι περιπλανώμενοι αναπληρωτές !Μιας και τους αναφέραμε και δαύτους, σαν να περισσεύουν..από τον σύλλογο διδασκόντων. Σαφώς δεν λέω κάποιοι έχουν κλείσει 15 χρόνια σχεδόν αναπλήρωσης , αλλά όχι και να ψηφίζουν για τον διευθυντή! Μπορεί και να αλλοιώσουν το αποτέλεσμα, θα ‘ναι και του χρόνου θαρρείς στην ίδια σχολική μονάδα; Άσε που, πώς να τους προσεγγίσεις σε προεκλογική κρούση για επιλογή διευθυντή ;Ti να τους τάξεις; Καλύτερο μαγείρεμα στο πρόγραμμα; Σιγά τα ωά, ποιος ξέρει που θα τους ξεβράσει το κύμα του χρόνου! Τέλος!! Οι αναπληρωτές είναι σκέτη φύρα για την επιλογή διευθυντών, μην πω και αποπροσανατολιστικός παράγοντας! Και ούτε γάτα ούτε ζημιά!!
Είναι και αυτοί οι εθνοπατέρες που όλο σκέφτονται τρόπους να βελτιωθεί η εκπαίδευση, αναμοχλεύοντας φυσικά πάθη και έριδες ανάμεσα στην εκπαιδευτική κοινότητα και εφαρμόζοντας το αλάνθαστο διαίρει και βασίλευε!
Όποιος νιώθει ότι είναι γεννημένος για διευθυντής και πρέπει εσαεί να διευθύνει επαγγελματικά ,ας αναλάβει διευθυντικά να μανατζάρει μια από τις λοιπές ξεχαρβαλωμένες υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου και ας επιδείξει τω ελέω θεού χάρισμα του. Να δούμε και την έμφυτη κλίση του!!Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε πρωτίστως για εκπαιδευτικούς ,δασκάλους δηλαδή και όχι διευθυντικά στελέχη! Στην Ελλάδα φυσικά, υπάρχει η τάση όλοι να θέλουν να γίνουν διευθυντές ,διαχειριστές, πρόεδροι κτλπ οικειοποιούμενοι σαφώς της θέσης τους! Δεν αντιλαμβανόμαστε ότι κάποια στιγμή θα σηκωθούμε από την καρέκλα ,θα δώσουμε την σκυτάλη στον επόμενο, θα κριθούμε για την θητεία μας! Θα έχουμε λόγο και βίο ανεξάρτητα από το ίδρυμα το οποίο διευθύνουμε ‘η στο οποίο εργαζόμαστε!! Όπως λένε και στα χωριά μας ,δεν είναι τσιφλίκι μας το σχολείο!!Υπήρχε εκεί πριν από εμάς και θα υπάρχει και μετά!!Ο ρόλος μας είναι να το εξελίξουμε!!Νομοτελειακά όλα τα πράγματα κάποια στιγμή, ολοκληρώνονται, τελειώνουν!!Το ίδιο και οι θητείες των διευθυντών!
Υπάρχουν ωστόσο και οι διευθυντές που κατανοούν ότι είναι μια καθαρά διαδικαστική θέση, που οι στοιχειώδης αρχές δημοκρατικής αντίληψης επιβάλουν την εκ περιτροπής θητεία όλων των μελών του συλλόγου, εφόσον δηλώσουν ότι το επιθυμούν!! Πρόκειται για σχολεία !!Το βάρος πρέπει να πέφτει στην αίθουσα και στους μαθητές, όχι στο γραφείο του διευθυντή και την καρέκλα! Δεν είναι ταμπού η τάξη, ούτε υποβιβασμός η επιστροφή εκεί! Το διαδικαστικό του πράγματος δεν αποκλείει ωστόσο το προσωπικό στίγμα που δίνει ο εκάστοτε διευθυντής! Πρώτο μας καθήκον να είμαστε μάχιμοι εκπαιδευτικοί και έπειτα στελέχη της εκπαίδευσης! Πόσοι εν ενεργεία διευθυντές πραγματοποιούν το διδακτικό τους ωράριο ,που ορίζει ο νόμος; Ο σοφός λαός λέει ότι τα ράσα δεν κάνουν τον παπά, αλλά γιατί να θεωρείται δάσκαλος κάποιος που έχει 10 χρόνια να μπει σε αίθουσα; Που βλέπει τους μαθητές μόνο από το παράθυρο του γραφείου του; Επίσης να σημειωθεί ,ότι οι θέσεις του διευθυντή και του υποδιευθυντή σαφώς ,είναι θέσεις ευθύνης, γι’ αυτό φυσικά και αμείβονται με τα αντίστοιχα επιδόματα ευθύνης!!Τώρα αν επιδεικνύεται αυτή η ευθύνη από τους κατέχοντες την θέση αυτή είναι άλλη υπόθεση, διότι βρίθουν τα παραδείγματα επιμερισμού της ευθύνης στον σύλλογο …αλλά όχι και των προνομιών!!!Να το πούμε και λαϊκά ,σαν έρθει η δύσκολη ώρα όλοι ζητούν την συνδρομή κι την κάλυψη του συλλόγου …στα δύσκολα πάντα… «όλοι σαν μια γροθιά»… στα μαγειρέματα και στις μεροληψίες όμως …ιεραρχία και αρχηγού παρόντος πάσα αρχή παυσάτω !! Όχι άλλοι γαλαζοαίματοι στα σχολεία, θα επέλθει συνωστισμός στα σαλόνια!!Κάποιοι πρέπει να είναι και υπηρέτες ,ιπποκόμοι, θεραπαινίδες των μαθητών και της επιστήμης μας, μέσα στις αίθουσες!!
Τέλος , οι εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου αν θέλουν όντως να παρουσιάσουν έργο ας ασχοληθούν με τα καυτά και ουσιώδη προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος και ας σταματήσουν να εξυπηρετούν τα μικροπολιτικά τους συμφέροντα, να δυναμιτίζουν την κατάσταση στα σχολεία και να σπέρνουν έριδες ανάμεσα στους συναδέρφους εκπαιδευτικούς.
Αντί επιλόγου ας παραθέσουμε λίγη από την σοφία των αρχαίων ημών προγόνων, έλεγε λοιπόν, ο Αριστοτέλης ότι Το άρχειν ήδιστον, χωρίς την άδεια του και με περισσή προπέτεια φυσικά, ας το αποδώσουμε με μια προσαρμογή στο θέμα μας… Το διευθύνειν ήδιστον…
*Οποιαδήποτε ομοιότητα με πρόσωπα, πράγματα ή καταστάσεις, είναι εντελώς συμπτωματική και ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα.
* *το άρθρο γράφτηκε ως αντανακλαστική αντίδραση στο πλήθος σχετικών δημοσιευμάτων για το εν λόγω θέμα, μακάρι να είχαν παρόμοια κάλυψη και άλλα εκπαιδευτικά θέματα και ζητήματα του σχολικού βίου!
Προβατίδου Μαρία, εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη