Η μοναδική απάντηση που δόθηκε στις θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων από τα μέλη της Επιτροπής του ΙΕΠ για το ΠΣ της Ιστορίας είναι του κ. Α. Παληκίδη στο Βήμα της 28ης Μαΐου 2017, με τον τίτλο «Πώς πρέπει να διδάσκεται η Ιστορία ;». Στην πραγματικότητα το άρθρο είναι ένας «μονόλογος» γιατί δεν απαντά στα καίρια ερωτήματα που αναδύονται εξαιτίας των νέων αυτών θέσεων. Ο συγγραφέας του άρθρου πέφτει σε ένα ατόπημα γιατί προχωρά αφοριστικά σε χαρακτηρισμούς για το περιεχόμενο του κειμένου της ΠΕΦ «καθώς συνυπάρχει ο εθνοκεντρισμός με τη μαρξιστική θεώρηση της Ιστορίας». Δεν μπορώ να καταλάβω τι σημαίνει αυτό. Πρέπει ο καθένας να παίρνει την άδεια για όποια ερμηνεία επεξεργάζεται από τα μέλη της Επιτροπής; Αυτά είναι τα κριτήρια του δημοκρατικού διαλόγου;
Απαντήσεις για το ουσιαστικό περιεχόμενο της διδασκαλίας της Ιστορίας που αναφέρονται στο κείμενο της ΠΕΦ δεν υπάρχουν. Λείπουν δέκα βασικά ερωτήματα στα οποία πρέπει να σταθεί ο μαθητής για να μάθει την Ιστορία, τα οποία πρέπει να περιέχονται σ.
Πότε, πώς και γιατί εξελίχθηκε η ανθρώπινη κοινωνία.
Πώς συγκροτήθηκαν οι πρώτες κοινωνίες και τα κράτη και ποιες υλικές και πνευματικές ανάγκες ικανοποιούσαν.
Πώς εξελίχθηκαν τα εκμεταλλευτικά κράτη και διαμόρφωσαν εξουσίες στη βάση της ιδιοκτησίας και της αρπαγής του πλούτου των εργαζομένων.
Τι είναι ο πόλεμος ; Γιατί γίνονταν οι πόλεμοι στην Αρχαία εποχή, στο Μεσαίωνα και τους Νεότερους χρόνους; Είναι θέμα ηθικής στάσης ή σύγκρουσης υλικών συμφερόντων;
Πώς αλλάζουν οι κοινωνίες και τι αιτήματα ικανοποιούν κάθε ιστορική εποχή;
Υπάρχει εξέλιξη στην επιστήμη και την τεχνολογία, νομοτελειακή ή είναι όλα τυχαία;
Η εξέλιξη και η ανάπτυξη στην επιστήμη και τεχνολογία συνδέεται με την ικανοποίηση υλικών και πνευματικών αναγκών ή όχι;
Τι είναι η βία στη σημερινή κοινωνία; Συνδέεται με τα συμφέροντα των μεγάλων ιδιοκτητών των επιχειρήσεων και μονοπωλίων; Ο πόλεμος είναι οικονομικός ή πολιτικός;
Ποιος είναι ο ρόλος των πολιτικών κομμάτων στη σύγχρονη ιστορία και σε τι συνέβαλαν κυβερνώντας στη λύση των προβλημάτων της πείνας, της ανεργίας, της εξαθλίωσης, παγκόσμια και τοπικά;
Τι ρόλο παίζουν οι μεγάλοι παγκόσμιοι οικονομικοί οργανισμοί για την υπερχρέωση των κρατών και την εξάρτηση των κρατών;
Αυτά τα ιστορικά ερωτήματα είναι πραγματικά, αντικειμενικά, ουσιαστικά και δεν έχουν καμιά σχέση με παιχνίδι ερωτήσεων. Όμως αυτά τα ερωτήματα ως μια ενιαία ερμηνευτική, επιστημονική διαδικασία, λείπουν από το Πρόγραμμα της Επιτροπής του ΙΕΠ. Το πρόβλημα δεν είναι ποια ερμηνεία ή ποια σχολή θα ακολουθήσουμε, αλλά αν αυτά τα ερωτήματα είναι αληθινά κι αντικειμενικά.
Η πονηρή πρόταση «ο καθένας έχει τη δική του αλήθεια και τη δική του ιδεολογία», αποπροσανατολίζει τους διδάσκοντες και τους μαθητές από τα πραγματικά προβλήματα. Το ζήτημα δεν είναι η πολιτική και η ιδεολογία, αλλά η προσπάθεια να συμφωνήσουμε ότι μπορούμε να προσανατολιζόμαστε σε κοινά ερωτήματα.
Ιστορικά η κοινωνία, η οικονομία, η πολιτική, οι κοινωνικές και ταξικές συγκρούσεις, η εργασία, ο πολιτισμός, η Παιδεία, συνδέονται, αλληλεξαρτώνται, και δεν είναι θεματικά πεδία ανεξάρτητα όπου κυριαρχεί η εσωτερική αφήγηση του καθενός, οι περιγραφές και οι στατικές προσεγγίσεις. Ο μαθητής πρέπει να μάθει πώς εξελίσσονται τα γεγονότα, τα φαινόμενα και οι διαδικασίες, από την αρχαιότητα ως σήμερα, μέσα από τις συγκρούσεις. Να μάθει πώς γεννιούνται τα μεγάλα έργα της αρχιτεκτονικής, της γλυπτικής, της ζωγραφικής, της φιλοσοφίας, της επιστήμης, της τεχνολογίας, τι εξυπηρετούσαν και σε ποιες ανάγκες απαντούσαν.
Τα γεγονότα δεν κάλυπταν μόνο τις συναισθηματικές ανάγκες που εκφράζονταν σε χαρά, πόνο, τραύμα, αλλά και θριάμβους για απελευθερωτικούς και κατακτητικούς πολέμους. Σ’ αυτούς αναζητιούνται οι αιτίες, η αντίσταση, ο πατριωτισμός, ο ηρωισμός, αλλά και οι ευθύνες για τις μαζικές δολοφονίες.
Ο μαθητής πρέπει να μάθει πώς συνδέονται όλα αυτά και πού κατευθύνονται. Όλες αυτές οι απόψεις είναι μελών της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων και άλλων επιστημόνων, που δεν ασχολούνται με χαρακτηρισμούς, ταμπέλες, προκαταλήψεις και ιδεολογήματα. Είναι απόψεις ανθρώπων που αγωνιούν για το περιεχόμενο του ΠΣ της Ιστορίας, των βιβλίων και των εγχειριδίων που θα γραφτούν. Εμένα σαν εκπαιδευτικό δεν με απασχολεί να βάλω μια ταμπέλα στον συνάδελφο ή να εμμένω στο ιδεολόγημα προοδευτικός ή συντηρητικός, αν οι «νεωτερισμοί», οι «καινοτομίες» είναι των υποτίθεται δημοκρατικών κρατών του κόσμου, όπως αναφέρει ο κ. Παληκίδης (θα ήθελα να ήξερα ποια είναι τα μη δημοκρατικά;). Με ενδιαφέρει να διαμορφωθούν θεμελιώδη ερωτήματα για τα οποία θα συμφωνήσουμε ότι θα βρίσκονται στο ΠΣ για το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη