Η βαθμολόγηση της Νεοελληνικής Γλώσσας δεν είναι δυνατόν να είναι τόσο ακριβής και αξιόπιστη, ώστε να χρησιμοποιείται ως κριτήριο σε έναν διαγωνισμό κατάταξης υποψηφίων, όπως οι “Πανελλήνιες”.
Γιατί ακόμα κι αν έχουμε θέματα σαφή με μεγάλη διακριτική δύναμη, ακόμη κι αν έχουμε τις εγκυρότερες και σαφέστερες λύσεις, ακόμα κι αν έχουμε ειδικό σώμα καταρτισμένων κι έμπειρων θεματοθετών και βαθμολογητών, το υποκειμενικό κριτήριο θα είναι ακόμα ισχυρό κι η τελική κρίση ασταθής όχι μόνο από κριτή σε κριτή αλλά και από στιγμή σε στιγμή. Είναι βέβαιο ότι ακόμη κι ο ίδιος βαθμολογητής θα βαθμολογήσει διαφορετικό βαθμό το ίδιο γραπτό , αν το δει δυο ή τρεις μέρες μετά. Οπότε δεν μπορεί ο βαθμός της “Εκθεσης” να κρίνει δίκαια και έγκυρα αν κάποιος δικαιούται να εισαχθεί σε μια σχολή έναντι κάποιου άλλου. Πόσο μάλλον αν πρόκειται για την Ιατρική σχολή, για τη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών ή για μια σχολή Φυσικών Επιστημών.
Εκτός κι αν φτιάξουμε ένα εξεταστικό κριτήριο με ερωτήσεις αποκλειστικά κλειστού τύπου, κάτι που θεωρείται, και σωστά, ότι απαξιώνει την ίδια την εξέταση.
Άρα χρειαζόμαστε μια άλλη λύση, όσο επιμένουμε να έχουμε πανελλαδικό διαγωνισμό για την εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο. Ενδεχομένως να τη χρειαζόμαστε ακόμη κι αν τον καταργήσουμε.
Μπορεί δηλαδή με βάση το εξεταστικό κριτήριο (όποιας μορφής) να παρέχεται πιστοποίηση στους υποψηφίους διαβαθμισμένη σε τετράβαθμη, ας πούμε, κλίμακα (πχ Πολύ καλή γνώση, Καλή γνώση, Επαρκής, Ανεπαρκής). Κάθε σχολή θα προκαθορίζει το ελάχιστο επίπεδο πιστοποιημένης γνώσης για την εισαγωγή του υποψηφίου (πχ άλλο η Ιατρική, άλλο η Φιλολογία, άλλο η των Φυσικών Επιστημων). Όσοι αποκτούν το συγκεκριμένο επίπεδο πιστοποίησης, δικαιούνται (ως προς το γλωσσικό προαπαιτούμενο) να φοιτήσουν.
Σε ποιο βαθμολογικό εύρος θα αντιστοιχεί κάθε χαρακτηρισμός, πώς θα σταθμίζεται κάθε φορά η εξέταση, πόσο θα ισχύει η πιστοποίηση, πότε θα χρειάζεται δεύτερη κρίση (αναβαθμολόγηση), αν η πιστοποίηση μπορεί να συνδεθεί με το απολυτήριο, είναι λεπτομέρειες που μπορεί να ρυθμιστούν. Άλλωστε είναι μεγάλη η εμπειρία από τις αντίστοιχες εξετάσεις για την πιστοποίηση γνώσης ξένων γλωσσών.
Ενδεχομένως η λογική αυτή θα ήταν σωστό να εφαρμοστεί για όλα τα μαθήματα. Αλλά αυτό υπάρχουν αρμοδιότεροι να το κρίνουν.
Ο Παναγιώτης Τσουκαλάς είναι Εκπαιδευτικός του 6ου ΓΕΛ Νέας Ιωνίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη