Για εκπαιδευτικούς: Πώς να εντοπίσετε τη δυσλεξία - Όλα τα σημάδια
Κάθε σχολική τάξη έχει ένα ή περισσότερα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Πολύ συχνά η παρατήρηση, ο εντοπισμός και τελικά η διάγνωση της μαθησιακής δυσκολίας- δυσλεξίας, αργεί, με αποτέλεσμα να καθυστερήσει και η απαραίτητη παρέμβασης ειδικής αγωγής.

Ο δάσκαλος καλείται να είναι σε εγρήγορση!

Να γνωρίζει τα βασικά γνωρίσματα των μαθησιακών δυσκολιών και να ενημερώνει άμεσα τους γονείς. Είναι ο πιο αντικειμενικός παρατηρητής των παιδιών, αφού συχνά οι γονείς δεν αναγνωρίζουν ή δεν θέλουν να αποδεχτούν τη δυσκολία του παιδιού τους.

Αν ο δάσκαλος υποψιάζεται ότι ένας μαθητής του έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία, πρέπει να ενημερώσει άμεσα τους γονείς του παιδιού ή και να ζητήσει βοήθεια από κάποιο συνάδελφο του πιο έμπειρο σε αυτά τα θέματα.

Αντί να πει "αυτό το παιδί είναι τεμπέλης" "ενοχλητικός", "ζωηρός" και άλλα παρόμοια, πρέπει να σκεφτεί, να παρατηρήσει και να εντοπίσει τυχόν σημάδια μαθησιακών δυσκολιών. Τα βασικά χαρακτηριστικά θα τα βρείτε εδώ.

Ο ρόλος του δασκάλου στη διάγνωση της δυσλεξίας είναι πολύ σημαντικός, αφού είναι το άτομο που βλέπει τις δυσκολίες και την πρόοδο του κάθε παιδιού. Αφού λοιπόν ενημερώσει τους γονείς, μετά πρέπει να βοηθήσει το παιδί και μέσα στην τάξη. Το βασικότερο είναι να προσεγγίσει αυτά τα παιδιά με αγάπη και κατανόηση, να ενθαρρύνει και να βρει τους ιδανικούς τρόπους διδασκαλίας για όλα τα παιδιά.

Τα συμπτώματα

 Κάποια πρώτα σημάδια μπορούν να παρατηρηθούν στο νηπιαγωγείο ή ακόμα και στην προσχολική ηλικία:

- Δυσκολία στο συντονισμό αδρών και λεπτών κινήσεων. π.χ. δέσιμο κορδονιών, πήδημα με το ένα πόδι.
- Καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου.
- Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο. π.χ. δεξί-αριστερό, μπροστά-πίσω
- Δυσκολία προσανατολισμού στο χρόνο π.χ. μπερδεύει σήμερα-χθες, χθες-αύριο, φέτος-πέρσι. Δεν έχει την "αίσθηση" του χρόνου.
- Δυσκολία μνήμης. π.χ. Ξεχνά οδηγίες, ξεχνά τα πράγματά του, δεν μπορεί εύκολα να μάθει κάτι απέξω. 
- Δυσκολία να κρατήσει ρυθμό. π.χ. με παλαμάκια

Από τη στιγμή που τα παιδιά ξεκινούν το διάβασμα και τη γραφή, ουσιαστικά δηλαδή μετά τα χριστούγεννα της Α' δημοτικού, οι ενδείξεις ύπαρξης μιας μαθησιακής δυσκολίας - δυσλεξίας γίνονται πιο αισθητές και συγκεκριμένες.

Στην ανάγνωση
- Διαβάζει συλλαβιστά
- Διαβάζει "άχρωμα", βαρετά
- Χάνει το σημείο που βρίσκεται όταν διαβάζει ένα κείμενο
- Αντικαθιστά λέξεις με παρόμοιες ακουστικά
- Συγχέει γράμματα που μοιάζουν ακουστικά π.χ. βάρος αντί για φάρος
- Αλλάζει τη σειρά των γραμμάτων ή πιο συχνά των συλλαβών. π.χ. Διαβάζει μπανόλι αντί για μπαλόνι. 
- Παραλείπει γράμματα ή συλλαβές
- Προσθέτει γράμματα ή συλλαβές
- Δυσκολεύεται στην ανάγνωση των δίψηφων
- Δυσκολεύεται στην κατανόηση κειμένου, δηλαδή ενώ διαβάζει δεν καταλαβαίνει τι διαβάζει!

Στη γραφή
- Συγχέει τα γράμματα που μοιάζουν ακουστικά. π.χ. δ-θ, γ-χ, φ-β
- Συγχέει γράμματα που μοιάζουν οπτικά. π.χ. ο-α, β-θ, π-τ
- Παραλείπει γράμματα, κυρίως σε λέξεις με δίψηφα ή τρίψηφα σύμφωνα π.χ. παλόνι αντί για μπαλόνι, ακούδα αντί για αρκούδα, πατελόνι αντί για παντελόνι
- Προσθέτει γράμματα. π.χ. αρκρούδα αντί αρκούδα, παραρλία αντί παραλία
- Κάνει πολλά πρθογραφικά λάθη αν και γνωρίζει τους κανόνες
- Κάνει λάθη ακόμα και στην αντιγραφή
- Γράφει με λάθος σειρά τις συλλαβές μιας λέξης. π.χ. βαλέρι αντί βαρέλι
- Γράφει κολλητά τις λέξεις σε μια πρόταση π.χ. ηγάταήπιετογάλα
- Χωρίζει τις λέξεις λάθος σε μια πρόταση  π.χ. παίζω με τημπα λα
- Αντιστρέφει γράμματα π.χ. ε - 3

Στα μαθηματικά
- Δυσκολεύεται να μάθει την ώρα
- Δυσκολεύεται να μάθει τις εποχές, τους μήνες και τη σωστή σειρά τους
- Δυσκολεύεται στις  έννοιες χωρικού προσανατολισμού π.χ. δεξιά-αριστερά, βόρεια-νότια
- Δυσκολεύεται στην κατανόηση μαθηματικών προβλημάτων
- Συγχέει αριθμούς που μοιάζουν οπτικά π.χ. 6-9, 1-7, 3-5
- Δυσκολεύεται στην εκμάθηση πρόσθεσης και αφαίρεσης. Θέλει πολύ χρόνο για να κάνει μια απλή πράξη, δεν γίνεται αυτοματοποίηση των πράξεων.  

Αν δείτε ότι τα παιδιά σας ή οι μαθητές σας εμφανίζουν κάποια από τα παραπάνω σημάδια καλό είναι να ψάξετε για ύπαρξη μαθησιακών δυσκολιών - δυσλεξίας ώστε να γίνει και η ανάλογη παρέμβαση. Για να έχει ένα παιδί δυσλεξία δεν χρειάζεται να παρουσιάζει OΛΑ τα παραπάνω. Επίσης το να παρουσιάζει ένα παιδί κάτι από τα παραπάνω δεν σημαίνει οπωσδήποτε ότι έχει μαθησιακές δυσκολίες.

Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός
[email protected]
paidagwgos.blogspot.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

o-teachers-facebook_15.jpg
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
Αλήθεια, σε ποιο επίπεδο διάλυσης και στρατηγικής ήττας θα είχαν φτάσει σήμερα οι εκπαιδευτικοί εάν με τις μαζικές τους Γενικές Συνελεύσεις τον...
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
stratiotikes_sholes_1.jpg
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!
Παρά τις εξαγγελίες για αναβάθμιση με αυξήσεις μισθών
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!
athlitismos sxoleio
Καθηγητές Φυσικής Αγωγής: 14 χρόνια συνεχείς ερωτήσεις και αναφορές στη Βουλή, χωρίς αποτέλεσμα
Οι εκπαιδευτικοί τονίζουν την αναγκαιότητα επανεξέτασης και αναβάθμισης της Φυσικής Αγωγής στην εκπαίδευση, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι...
Καθηγητές Φυσικής Αγωγής: 14 χρόνια συνεχείς ερωτήσεις και αναφορές στη Βουλή, χωρίς αποτέλεσμα