afierwmastelexwn-01
Η τελευταία εξέλιξη στο γαϊτανάκι των ματαιώσεων ήταν το πάγωμα των αιτήσεων 660 υποψηφίων Διευθυντών Εκπαίδευσης

Νίκος Μάστορας

Αρκεί να αναφέρει κανείς ένα μόνο πράγμα ώστε να γίνει αντιληπτή η κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της εκπαίδευσης, σε σχέση με τον τρόπο επιλογής των στελεχών της: τα τελευταία 37  χρόνια, δεν έχει εφαρμοστεί δεύτερη φορά το ίδιο νομικό πλαίσιο!

Από το 1982 που καταργήθηκε η μονιμότητα των στελεχών εκπαίδευσης με τον Ν. 1304 μέχρι  τον περυσινό  Ν. 4547/2018 ο οποίος θα αλλάξει ξανά στις αρχές του 2020 όπως έχει ήδη δηλώσει η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Παιδείας,  έχουν θεσπιστεί...18 διαφορετικά νομοθετήματα που αφορούν στο ζήτημα, χώρια πολλά ακόμα που επέφεραν μικρής έκτασης αλλαγές.

Ολα αυτά τα χρόνια η ελληνική Πολιτεία δεν κατάφερε να επιτύχει συναινέσεις ώστε να καταλήξει με ασφάλεια και χωρίς να προκύπτουν κάθε φορά αντιπαραθέσεις, στα κριτήρια που πρέπει να πληρούν τα πρόσωπα που θα στελεχώσουν τις περίπου 20.000 θέσεις στην πυραμίδα της εκπαιδευτικής διοίκησης, ώστε να θεσπίσει ένα αξιόπιστο και αντικειμενικό σύστημα επιλογής που να αποδειχθεί ευρύτερα αποδεκτό.

Αποκορύφωμα της «περιπέτειας» αυτής, ήταν η απόφαση του ΣτΕ που εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2017 για τη συνταγματικότητα επιλογής των Διευθυντών των σχολικών μονάδων, μετά από  προσφυγή της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών  Εκπαίδευσης και 57 Διευθυντών Σχολείων. Το ανώτατο δικαστήριο έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο 4327/2015 του τότε υπουργού Αριστείδη Μπαλτά και υφυπουργού Τάσου Κουράκη, που προέβλεπε μυστική ψηφοφορία των συλλόγων διδασκόντων για την αποτίμηση της προσωπικότητας και εντέλει την επιλογή των διευθυντών σχολικών μονάδων, πέραν των άλλων μοριοδοτούμενων κριτηρίων.

Το δικαστήριο όμως έκρινε ότι «η διαδικασία της μυστικής ψηφοφορίας ως διαδικασία αναδείξεως οργάνων εν γένει διοικήσεως προσιδιάζει σε αυτοδιοικούμενες μονάδες ή είναι πρόσφορη σε περίπτωση αναδείξεως εκπροσώπων στα όργανα αυτά, όχι όμως στις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως οι οποίες, κατά τα προαναφερθέντα, ανήκουν εκ του Συντάγματος στην αποκλειστική αρμοδιότητα του Κράτους (ως αδιαίρετου και ενιαίου), η διοίκηση των οποίων πρέπει να αναδεικνύεται σ το πλαίσιο διαφανούς και αντικειμενικής διαδικασίας, κατάλληλης για την διασφάλιση της ενιαίας και ομοιόμορφης εφαρμογής των οριζομένων κριτήριων. Περαιτέρω τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και προσόντα του υποψηφίου που σχετίζονται με το κριτήριο της συμβολής στο εκπαιδευτικό έργο, της προσωπικότητας και της γενικής συγκροτήσεώς του, δεν αξιολογούνται με αιτιολογία, αφού η επίδικη διαδικασία καταλήγει στην βαθμολογική αποτίμηση του κριτηρίου αυτού, η οποία προκύπτει από την αναγωγή του ποσοστού των ψήφων που έλαβε αυτός κατά την μυστική ψηφοφορία σε ποσοστό επί του αριθμού των κατ’ ανώτατο όριο μονάδων που αναλογούν στο εν λόγω κριτήριο»

Έτσι, μετά απο μια παρένθεση με το Ν. 4473/2017 που -αναγκαστικά- κατάργησε τη  μυστική ψηφοφορία και την αντικατέστησε  με τη διατύπωση της γνώμης των συνυπηρετούντων εκπαιδευτικών μέσω ανώνυμων φύλλων αποτίμησης επί συγκεκριμένων ερωτήσεων,  ο επόμενος νόμος  του  Κώστα Γαβρόγλου, (4547/2018) κατάργησε επίσης και το θεσμό των σχολικών συμβούλων (που όμως κατά δήλωση της Νίκης Κεραμέως θα επανέλθει τον Ιανουάριο) με αποτέλεσμα νέα προσφυγή στο ΣτΕ από την Πανελλήνια Ενωση Σχολικών Συμβούλων, επί της οποίας δεν έχει ακόμα εκδοθεί απόφαση. Με τον ίδιο νόμο επανήλθε η διαδικασία της συνέντευξης: «Το κριτήριο της προσωπικότητας και της γενικής συγκρότησης αποτιμάται με 14 κατ’ ανώτατο όριο μονάδες. Το κριτήριο αυτό αποτιμάται με προσωπική συνέντευξη των υποψηφίων ενώπιον του αρμόδιου συμβουλίου επιλογής, η οποία μαγνητοφωνείται για να διασφαλίζεται η διαφάνεια»

Η τελευταία εξέλιξη στο γαϊτανάκι των ματαιώσεων, είναι ότι την περασμένη χρονιά έληξε θητεία των Διευθυντών Εκπαίδευσης και δόθηκε παράταση μέχρι την επιλογή των νέων . Για το σκοπό αυτό συγκροτήθηκε Κεντρικό Συμβούλιο Επιλογής και τον περασμένο Μάρτιο έγινε προκήρυξη για την υποβολή αιτήσεων υποψηφιότητας για τις θέσεις αυτές. Ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση 660 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που πέρα από την αίτηση κατέθεσαν και φάκελο με όλα τα απαραίτητα αποδεικτικά των αντικειμενικών τους προσόντων. Λόγω των εκλογών διεκόπη προσωρινά η λειτουργία όλων των Συμβουλίων και ενώ ξεκίνησε ξανά μετά από αυτές, το θέμα των επιλογών ...«πάγωσε», καθώς στο υπουργείο Παιδείας προετοιμάζεται ο νέος νόμος...

Το alfavita.gr ξεκινά σήμερα ένα μεγάλο αφιέρωμα στο θέμα αυτό, καταγράφοντας όλα όσα έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια μέσα απο διατριβές και πανεπιστημιακές έρευνες, παρουσιάζοντας γνώμες και απόψεις έμπειρων εκπαιδευτικών για το τι θα έπρεπε να είχε γίνει και τι πρέπει να γίνει στο εξής, χαρτογραφώντας το πώς χειρίζονται το ίδιο ζήτημα άλλες Ευρωπαϊκές χώρες και παρουσιάζοντας όλες τις τελευταίες πληροφορίες για το το τι σχεδιάζεται στο υπουργείο Παιδείας.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

παιδί
Φρίκη: Κόλλησαν το στόμα της 7χρονης κόρης τους για να μην τρώει – Πέθανε ζυγίζοντας 13 κιλά
Ως τιμωρία έβαζαν κόλλα στο στόμα της μικρής για να σιγουρευτούν ότι δεν θα φάει κάτι - Συνελήφθησαν, όπως και οι θείοι του παιδιού
Φρίκη: Κόλλησαν το στόμα της 7χρονης κόρης τους για να μην τρώει – Πέθανε ζυγίζοντας 13 κιλά
kinimatografos_151218.jpg
ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»
«Από την ίδρυση των καλλιτεχνικών σχολείων έως και σήμερα οι απόφοιτοι της Σχολής μας, εργάζονται μόνο ως ωρομίσθιοι καθηγητές καθώς δεν έχει...
ΑΠΘ - Φοιτητές τμήματος Κινηματογράφου: «Να συσταθεί εκπαιδευτικός κλάδος ΠΕ Κινηματογράφου»