Του Νίκου Μάστορα
Στις 23 Δεκεμβρίου 2016 το υπουργείο Παιδείας αποστέλλει εγκύκλιο με την ένδειξη ‘εξαιρετικά επείγον’ και ανακοινώνει την υλοποίηση στα Γυμνάσια της χώρας μας Θεματικής Εβδομάδας με τίτλο, ‘Σώμα και Ταυτότητα’, εστιάζοντας σε τρεις βασικούς άξονες: την διατροφή και την ποιότητα ζωής, την πρόληψη του εθισμού και τις εξαρτήσεις, και τρίτον, τις έμφυλες ταυτότητες.
Αμέσως στους συντηρητικούς κύκλους της χώρας ξεσηκώνονται αντιδράσεις. Ιδού πως περιέγραψε την εξέλιξη η οργάνωση «Χριστιανική Φοιτητική Δράση»:
«Οι δύο πρώτοι άξονες αποτελούν θέματα που ήδη διδάσκονται οι μαθητές, ο τρίτος όμως είναι εξολοκλήρου νέος, και μόνο ο νεοσύστατος όρος ‘έμφυλες ταυτότητες’ που τον χαρακτηρίζει, δημιουργεί εύλογες απορίες και ερωτηματικά. Τι ζητά τελικά το Υπουργείο; Η εγκύκλιος αναλύει τον τρίτο άξονα σε θεματικές που προκαλούν ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία. Τα παιδιά καλούνται να διδαχθούν θεωρίες για «βιολογικό και κοινωνικό φύλο» και να «αποδομήσουν τα έμφυλα στερεότυπα». Ενώ οι γονείς, θα ενημερωθούν για θέματα όπως «φύλο», «σεξουαλικός προσανατολισμός και ανθρώπινα δικαιώματα» και «ομοφοβία και τρανσφοβία στην κοινωνία και στο σχολείο. Οι αντιδράσεις είναι πολλές. Εκπαιδευτικοί αρνούνται να συμμετάσχουν στη Θεματική Εβδομάδα. Συνδικαλιστικές οργανώσεις εκπαιδευτικών καταγγέλλουν το Υπουργείο για προχειρότητα και αιφνιδιασμό. Γονείς ζητούν απαλλαγή των παιδιών τους από θέματα της Θεματικής Εβδομάδας. Εκπρόσωποι της Εκκλησίας υψώνουν έντονη τη διαμαρτυρία για το γκρέμισμα των ηθικών αξιών ακόμη και μέσα στο σχολείο»
Στη συνέχεια η οργάνωση αυτή δίνει το λόγο σε πλήθος ειδικών να σχολιάσουν. Ανάμεσά τους, ο κ. Απόστολος Νικολαΐδης, Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Θρησκείας και Κοινωνικής Ηθικής Κοσμήτορας Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ, ο οποίος έγραψε:
«Όλα τα συστήματα δύο πράγματα φοβούνται: την οικογένεια και δεύτερον το πρόσωπο. Δηλαδή η οικογένεια επειδή αποτελεί το πρώτο κύτταρο στο οποίο ενυπάρχουν όλες οι δομές και οι κοινωνικές λειτουργίες. Εκεί οι γονείς μπορούνε να περάσουν εκείνες τις αξίες που θέλουν, οι οποίες δεν συμφέρουν μία κοινωνία η οποία θέλει να εκκοσμικευθεί περαιτέρω ή να αλλάξει τα πράγματα ίσως και γρηγορότερα απ’ ότι οι θεσμοί μπορεί να αλλάξουν από μόνοι τους. Και βέβαια η οικογένεια έχει την δυνατότητα όπως και η κοινότητα, η θρησκευτική κοινότητα αργότερα, να δημιουργήσει ισχυρές προσωπικότητες. Η ανισότητα θα έλεγα ότι υπάρχει οντολογικά και θα έπρεπε να το καταλάβουμε λιγάκι και ηθικά. Θα σας κάνει εντύπωση ότι έχουνε περάσει δισεκατομμύρια ανθρώπων, και θα περάσουν και άλλα τόσα, και κανείς δεν ταυτίζεται με κανέναν. Που σημαίνει ότι ο κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός.
Αυτήν την μοναδικότητα δεν μπορείς με ισοπεδωτικές μεθόδους .. του «κοινωνικού φύλου» .. να την αλλάξεις, να την καταστρέψεις. Η τάση να επιβάλω το μέχρι τούδε αφύσικο ως φυσικό, και μάλιστα να θέλω να το επιβάλω αυτό, είναι επιλήψιμο. Όπως η τάση να συμπεριφερθώ σ’ αυτά τα θέματα όπως συμπεριφέρομαι ας πούμε στο κεφάλαιο της ενδυμασίας, όπου περιμένω τη μόδα να μου πει τι θα φορέσω φέτος. Αυτό για μένα είναι μία ολοκληρωτική νοοτροπία κι εγώ προσωπικά είμαι εναντίον κάθε τέτοιας νοοτροπίας και ολοκληροκρατίας και ολοκληρωτισμού. Και νομίζω ότι εκεί είναι η αξία της οικογένειας και των γονέων, να φτιάξουν ισχυρές προσωπικότητες έτσι ώστε να μην περιμένουν τι θα τους πουν οι άλλοι για το τι πρέπει να κάνουν οι ίδιοι. Άρα λοιπόν, εάν όλο αυτό το σύστημα είναι μία μόδα ή ένας τρόπος διασάλευσης της κοινωνικής και βιολογικής ευταξίας των πραγμάτων, εκεί νομίζω ότι χρειάζεται κανείς να αντισταθεί»
Ο κύριος Καθηγητής, όπως και η εν λόγω οργάνωση, αλλά και πολλές ακόμα χριστιανικές οργανώσεις και κύριοι/ες όπως ο εν λόγω, δε χρειάζεται να ανησυχούν πλέον. Χτες, με εγκύκλιο της αρμόδιας υφυπουργού Σοφίας Ζαχαράκη (δείτε εδώ) η Θεματική Εβδομάδα στα Γυμνάσια, καταργείται κατόπιν εισήγησης της νέας διοίκησης του ΙΕΠ, με τη δικαιολογία ότι σχεδιάζονται νέες θεματικές για τα σχολεία. Η αλήθεια είναι βέβαια, ότι για τον Θεσμο αυτόν οι αντιδράσεις δεν προήλθαν μόνο απο συντηρητικούς θρησκευτικούς κύκλους. Αρκετοί εκπαιδευτικοί έλεγαν ότι έτσι όπως εφαρμοζόταν, ισοδυναμούσε με μία «χαμένη εβδομάδα" μαθημάτων και λειτουργούσε μόνο σαν παράγοντας απορρύθμισης των σχολείων. Επιπλέον, σχεδόν όλες οι θεματικές της μπορούσαν να αναπτυχθούν στο πλαίσιο μαθημάτων (Κ.Π.Α., Οικιακή Οικονομία, Γλώσσα, κλπ) ενώ η αποτίμησή της ήταν εικονική. Οι μαθητές πάντως χαίρονταν γιατί δεν θα έκαναν μαθήματα. Ωστόσο, αν αυτό ήταν το πρόβλημα, ότι δηλαδή η Θεματική Εβδομάδα είτε απο κακό σχεδιασμό είτε επειδή κάποιοι βαριούνταν, είχε εξελιχθεί σε χαρά του παιδιού, μπορούσε να αντιμετωπιστεί και διαφορετικά.
Διότι και πάλι το ΙΕΠ με προηγούμενη διοίκηση, είχε φέρει αυτό τον θεσμό στα Γυμνάσια της χώρας. Ο πρώην πρόεδρός του Γεράσιμος Κουζέλης, είχε αναφέρει σχετικά: «Εχουμε εισάγει τα δύο αυτά χρόνια μια σειρά από φαινομενικά μικρότερες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες όμως είναι εξαιρετικά σημαντικές και φτιάχνουν έναν ιστό που θα αποβεί χρήσιμος. Ένα παράδειγμα είναι η θεματική εβδομάδα για την οποία εισπράξαμε πολλές αντιδράσεις. Αλλά φάνηκε πως είχε εξαιρετικά αποτελέσματα. Για μια σπάνια φορά το εκπαιδευτικό σύστημα της δευτεροβάθμιας λειτούργησε οριζόντια και οι εκπαιδευτικοί συνεργάστηκαν μεταξύ τους. Αυτό είναι πολύ μεγάλη αλλαγή για τα ελληνικά δεδομένα»
Ο πρώην υπουργός Κώστας Γαβρόγλου επίσης, όταν προ εβδομάδας διατυπώθηκε η εισήγηση για κατάργηση του θεσμού απο το νέο ΙΕΠ (με πρόεδρο τον εκλεκτό της κ.Κεραμέως κ.Ιωάννη Αντωνίου) είχε αναφέρει:
«Να θυμίσουμε ότι ο θεσμός της Θεματικής Εβδομάδας ξεκίνησε το σχολικό έτος 2016-2017 με εισήγηση του τότε Δ.Σ. του Ι.Ε.Π. (44/03-11-2016) και στα 3 χρόνια εφαρμογής του συμμετείχε το σύνολο των Γυμνασίων της χώρας μέσω της δραστηριοποίησης των συλλόγων διδασκόντων και των μαθητικών κοινοτήτων. Συγκεκριμένα, το σχολικό έτος 2018-19, όπως προκύπτει από την αξιολόγηση του προγράμματος που διενήργησε το Ι.Ε.Π., έλαβαν μέρος 1.656 Γυμνάσια από τα 1.700 της χώρας και τα θέματα και η συχνότητα με την οποία τα προσέγγισαν ήταν:
Δημοκρατική Συνύπαρξη και Ανθρώπινα Δικαιώματα (004)
Διατροφή και ποιότητα Ζωής (1.015)
Έμφυλες ταυτότητες (876)
Πρόληψη εθισμού και εξαρτήσεων (993)
Οδική Ασφάλεια και Κυκλοφοριακή Αγωγή (913)
Είναι εμφανής και εντυπωσιακή η ενεργοποίηση εκπαιδευτικών και μαθητών για τη διαμόρφωση και υλοποίηση προγραμμάτων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε καίρια ζητήματα. Όμως, φαίνεται η πολιτική του Υπουργείου Παιδείας στοχεύει στην κατάργηση ενός ακόμη αποδεδειγμένα επιτυχημένου θεσμού, έναν θεσμό που ενίσχυσε την ενεργό συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών, την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών σε σύγχρονα ζητήματα και στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και στη ζωή.
Επίσης, φαίνεται ότι η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δεν ικανοποιείται από διαδικασίες που πραγματικά ενισχύουν την παιδαγωγική αυτονομία του σχολείου και καλλιεργούν δεξιότητες συνεργασίας και ενσυναίσθησης. Μάλιστα, δεδομένης της -σχεδόν ιερής- προσήλωσης στον όρο «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, η κίνηση της κατάργησης της θεματικής εβδομάδας, θα ήταν εξαιρετικά αλλά και θλιβερά διαφωτιστική για το πώς η σημερινή ηγεσία αντιλαμβάνεται την «αυτονομία» που επαγγέλλεται, με όρους δηλαδή όχι παιδαγωγικούς αλλά καθαρά διαχειριστικούς. Σε κάθε περίπτωση, οφείλεται μια ξεκάθαρη θέση και σαφείς απαντήσεις για το θέμα αυτό από το Ι.Ε.Π. και την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ» κατέληξε ο κ. Γαβρόγλου.
Εξήγηση πάντως δεν δόθηκε. Ωστόσο στο ΙΕΠ, έχουν παραμείνει πλήθος ιστοσελίδων με υλικο για τις χαμένες θεματικές εβδομάδες. Βλέπουμε λχ, πλήθος υλικού για την ενότητα Δημοκρατική Συνύπαρξη και Ανθρώπινα Δικαιώματα, για τη Διατροφή και Ποιότητα ζωής, για την Πρόληψη Εθισμών και Εξαρτήσεων, κα. Οσο για την κριτική ο Γεράσιμος Κουζέλης σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υποστήριξε:
«Πουθενά αλλού δεν είναι απαξιωμένη η σωματική πλευρά τόσο πολύ, πουθενά αλλού η σεξουαλική αγωγή δεν είναι τόσο πίσω, όσο είναι στην Ελλάδα. Το ζήτημα της εξάρτησης, όπως από τις νέες τεχνολογίες, κάποτε πρέπει να το αντιμετωπίσουμε. Όσοι νομίζουν ότι είναι μικρό πρόβλημα τα ναρκωτικά, η σχέση με το σώμα, κάτι δεν έχουν καταλάβει καλά. Όποιος θεωρεί ότι δεν τον αφορούν τα θέματα της σεξουαλικής ταυτότητας, κάνει επίσης, πολύ μεγάλο λάθος. Το ότι είναι ιδεολογικοποιημένη η κριτική, είναι ακόμη ένα καμπανάκι. Μας θυμίζει πόσο σημαντικό είναι να κάνουμε κάτι. Αν οι αντιδράσεις ως προς τη σεξουαλική αγωγή, που είναι εντυπωσιακό ότι υπάρχουν, είναι αυτές που είναι, τότε σημαίνει ότι πράγματι η ελληνική κοινωνία έχει πολύ μεγάλη ανάγκη από παρέμβαση. Και η εκπαίδευση είναι ο κατ' εξοχήν φορέας που πρέπει να παρέμβει».
Εμείς ευχόμαστε μόνο στις νέες θεματικές να μην περιλαμβάνεται κάποια που να επιχειρεί να μας πείσει ότι στη γιορτή των Τριών Ιεραρχών οφείλουμε υποχρεωτικό εκκλησιασμό και μετά μάθημα γιατί αλλιώς είμαστε τεμπέληδες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη