Thumbnail
Ενα Γυμνάσιο διαφορετικό στις εκπαιδευτικές λειτουργίες του από το σημερινό, φέρνει το νομοσχέδιο Κεραμέως που βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση. "Αμιγώς παιδαγωγικό μέτρο" η επιστροφή της διαγωγής, που συνάδει με τον σφαιρικότερο παιδευτικό ρόλο του σχολείου

Του Νίκου Μάστορα

Παρουσιάζουμε στη συνέχεια όλες τις αλλαγές που επέρχονται, μαζί με ορισμένες από τις πρώτες παρατηρήσεις αλλά και αντιρρήσεις, από πολίτες που σχολίασαν τη σχετική ενότητα στη διαβούλευση.

Τι αλλάζει:

1. Αναπροσαρμογή του συνολικού αριθμού των εξεταζόμενων μαθημάτων και του πλαισίου εξέτασής τους, ανά ομάδα μαθημάτων.

Ειδικότερα, προβλέπεται η αύξηση από τέσσερα (4) σε επτά (7) των μαθημάτων που εντάσσονται στην Ομάδα Α′ μαθημάτων και εξετάζονται γραπτά στις ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις κάθε τάξης. Δηλαδή, στα τέσσερα (4) μαθήματα που ήδη εξετάζονται γραπτά [Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία), Μαθηματικά, Φυσική και Ιστορία], προστίθενται τα μαθήματα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση), της Βιολογίας και των Αγγλικών. Επίσης, δίνεται μεγαλύτερη έμφαση στο μάθημα της Πληροφορικής, το οποίο κατατάσσεται πλέον από την Ομάδα Γ′ στην Ομάδα Β′ μαθημάτων.

Τα μαθήματα που διδάσκονται στο Γυμνάσιο κατατάσσονται σε τρεις (3) ομάδες ως εξής:

α) Η πρώτη ομάδα (Ομάδα Α′) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

Ομάδα Α′ 8 αα) Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, ήτοι Γλωσσική Διδασκαλία και Νεοελληνική Λογοτεχνία. αβ) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, ήτοι Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση. αγ) Ιστορία. αδ) Μαθηματικά. αε) Φυσική. αστ) Βιολογία. αζ) Αγγλικά. β)

Η δεύτερη ομάδα (Ομάδα Β′) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

Ομάδα Β′ βα) Γεωλογία-Γεωγραφία. ββ) Χημεία. βγ) Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή. βδ) Θρησκευτικά. βε) Δεύτερη ξένη γλώσσα. βστ) Τεχνολογία – Πληροφορική. βζ) Οικιακή Οικονομία.

γ) Η τρίτη ομάδα (Ομάδα Γ′) περιλαμβάνει τα εξής μαθήματα:

γα) Μουσική-Καλλιτεχνικά. γβ) Φυσική Αγωγή.»

Στα μαθήματα της Ομάδας Α′ και της Ομάδας Β′ της των εδαφίων α και β, αντίστοιχα, της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου. Κατά το δεύτερο τετράμηνο ο διδάσκων μάθημα της ομάδας Β′ δύναται να επιλέξει, αντί της διεξαγωγής ωριαίας γραπτής δοκιμασίας σε κάποιο 9 τμήμα ή κάποια τμήματα, την ανάθεση μιας συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης στους μαθητές του τμήματος ή των τμημάτων. Ειδικά για το μάθημα της Πληροφορικής, κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία και κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου δεν διενεργείται ωριαία γραπτή δοκιμασία, αλλά ανατίθεται σε κάθε μαθητή η εκπόνηση συνθετικής δημιουργικής εργασίας μικρής έκτασης. Στα μαθήματα της Ομάδας Γ′ του εδαφίου γ′ της παρ. 1 του άρθρου 2 του παρόντος δεν διενεργείται καμιά ωριαία γραπτή δοκιμασία.

Η διάρκεια των γραπτών προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων είναι δίωρη για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, εκτός από τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, των οποίων οι δύο αντίστοιχοι κλάδοι, Γλωσσική Διδασκαλία-Νεοελληνική Λογοτεχνία και Αρχαία Ελληνική Γλώσσα-Αρχαία Ελληνικά Κείμενα από Μετάφραση, συνεξετάζονται σε τρίωρη εξέταση.

2. Τι γίνεται αν απουσιάσει μαθητής από τις εξετάσεις

α) Μαθητής που απουσιάζει δικαιολογημένα από γραπτή ανακεφαλαιωτική εξέταση λόγω ασθενείας που βεβαιώνεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις ή λόγω άλλου σοβαρού κωλύματος που κρίνεται από τον Σύλλογο των Διδασκόντων ότι συνιστά ανωτέρα βία, έπειτα από αίτηση του κηδεμόνα ή του ιδίου, εφόσον είναι ενήλικος, που υποβάλλεται στον Διευθυντή του Γυμνασίου, εξετάζεται άλλη ημέρα 10 μέχρι και την 30η Ιουνίου, την οποία ορίζει με απόφασή του ο Σύλλογος Διδασκόντων. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζονται και για τους μαθητές που αποχωρούν μετά την ανακοίνωση των θεμάτων των εξετάσεων λόγω αιφνίδιας και εμφανούς ασθένειας, η οποία βεβαιώνεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις. β) Οι μαθητές της περ. α) εάν, λόγω σοβαρών προβλημάτων υγείας που βεβαιώνονται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διατάξεις ή σοβαρού κωλύματος που κρίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων ότι συνιστά ανωτέρα βία δεν προσέλθουν σε εξέταση την ημέρα που θα ορισθεί με απόφαση του Συλλόγου των Διδασκόντων, έχουν τη δυνατότητα να προσέλθουν σε επαναληπτικές εξετάσεις πριν από την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβριο, στη δεύτερη εξεταστική περίοδο, και να εξετασθούν γραπτά σε όσα μαθήματα της Ομάδας Α' δεν εξετάσθηκαν. Για τους μαθητές αυτούς ο Σύλλογος Διδασκόντων δεν προβαίνει σε έκδοση αποτελέσματος στο τέλος Ιουνίου. Στην περίπτωση αυτή, οι κηδεμόνες των μαθητών ή οι ίδιοι οι μαθητές, αν είναι ενήλικοι, καταθέτουν υπεύθυνη δήλωση στον Διευθυντή του οικείου Γυμνασίου εντός δύο (2) ημερών από την έκδοση των αποτελεσμάτων. Στην υπεύθυνη δήλωση αναγράφεται ότι οι μαθητές αυτοί θα εξετασθούν στην εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου.»

3. Προαγωγή και απόλυση των μαθητών Γυμνασίου.

Α) Καταργείται η δεύτερη εξεταστική περίοδος του Ιουνίου. Αιτιολόγηση, ότι η επανεξέταση των μαθητών τον Ιούνιο, μόλις λίγες μέρες μετά από την πρώτη εξέτασή τους στον ίδιο μήνα, δεν επιτρέπει την ουσιαστική προετοιμασία των μαθητών και επιτείνει το άγχος τους, καθιστώντας την αξιολόγηση αυτή αναποτελεσματική εν γένει. Παραμένει, η επαναληπτική εξεταστική περίοδος του Σεπτεμβρίου.

Β) Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης δέκα (10) τουλάχιστον, ή όταν έχει γενικό μέσο όρο βαθμών ετήσιας επίδοσης δεκατρία (13) τουλάχιστον. Εάν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις αυτές, ο μαθητής παραπέμπεται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου πριν από την έναρξη των μαθημάτων του επόμενου σχολικού έτους σε επαναληπτική εξέταση στα μαθήματα εκείνα στα οποία ο βαθμός ετήσιας επίδοσής του είναι μικρότερος από δέκα (10), εφόσον, όμως, ο αριθμός των μαθημάτων αυτών δεν υπερβαίνει τα τέσσερα. Στην αντίθετη περίπτωση, όταν δηλαδή ο μαθητής έχει βαθμό ετήσιας επίδοσης μικρότερο από δέκα (10) σε περισσότερα από τέσσερα μαθήματα, τότε δεν κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης, δεν παραπέμπεται σε επαναληπτική εξέταση τον Σεπτέμβριο και επαναλαμβάνει την τάξη.

Γ) Οι μαθητές της τρίτης τάξης που δεν κρίνονται άξιοι απόλυσης κατά τα ανωτέρω επαναλαμβάνουν την τάξη. Πέραν της προώθησης της συστηματικότερης παρακολούθησης και μελέτης όλων των μαθημάτων καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, οι αλλαγές αυτές αποσκοπούν και στη σφαιρικότερη καλλιέργεια των μαθητών, λαμβανομένου ιδίως υπόψη του καθοριστικού ρόλου του Γυμνασίου στην πυραμίδα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

4. Πώς γίνονται οι επαναληπτικές εξετάσεις

Για τα μαθήματα της Ομάδας Α′  οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι προφορικές και γραπτές. Ο Διευθυντής του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί τις προφορικές και γραπτές εξετάσεις. Η προφορική εξέταση προηγείται της γραπτής. Για τα μαθήματα της Ομάδας Β′ και της Ομάδας Γ′ οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι προφορικές. Ο Διευθυντής του σχολείου συγκροτεί διμελή επιτροπή εκπαιδευτικών του σχολείου που έχουν σε πρώτη ή σε δεύτερη ανάθεση το εξεταζόμενο μάθημα, η οποία διενεργεί τις εξετάσεις. δ) Αν και μετά τις επαναληπτικές εξετάσεις μαθητής της Α′ και Β′ τάξης δεν κριθεί άξιος προαγωγής ή μαθητής της Γ′ τάξης δεν κριθεί άξιος απόλυσης  επαναλαμβάνει την τάξη

5. Διαγωγή και πάλι

Επαναφέρεται η αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής των μαθητών στους τίτλους σπουδών ττης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ίσχυε μέχρι το έτος 2017. Κατά το υπουργείο Παιδείας, "η εν λόγω αναγραφή συνιστά αμιγώς παιδαγωγικό μέτρο, που συνάδει με τον σφαιρικότερο παιδευτικό ρόλο του σχολείου. Και ως τέτοιο δεδομένο παιδαγωγικού χαρακτήρα, αναγράφεται στους οικείους τίτλους σπουδών"

6. Βαθμολογία τετραμήνων

Σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των Ομάδων δύο (2) υποχρεωτικές ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, μία (1) κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται οποιαδήποτε γραπτή δοκιμασία. Αν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες. Στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας οι μαθητές εκπονούν και ερευνητική εργασία στο β’ τετράμηνο, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού. Στο μάθημα της Πληροφορικής διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία στο πρώτο τετράμηνο, ενώ στο δεύτερο τετράμηνο οι μαθητές εκπονούν μία (1) ερευνητική εργασία, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού.

Παρατηρήσεις και αντιρρήσεις (ενδεικτικά)

Σχετικά με την εξέταση του μαθήματος Νέας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στο γυμνάσιο, αυτό που γινόταν τα προηγούμενα χρόνια που εφαρμόστηκε η συνεξέταση την ίδια ημέρα, ήταν οι μαθητές να εξετάζονται σε δύο διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικά κείμενα, ένα για τη γλώσσα και ένα για τη λογοτεχνία, με διαφορετικά θέματα σε κάθε μάθημα. Οι καθηγητές έμπαιναν για διευκρινίσεις σε δύο διαφορετικά αντικείμενα, αντί για ένα στα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα. Η εξέταση δύο διακριτών αντικειμένων με διαφορετικά θέματα, δύο παραγωγές λόγου, εκτός από τις υπόλοιπες ασκήσεις και τον χρόνο που απαιτούνταν για την ανάγνωση και προσπέλαση δύο διαφορετικών κειμένων απέβαινε εις βάρος της αντοχής και της επίδοσης/απόδοσης των μαθητών, οι οποίοι έδιναν, συχνά, περισσότερο βάρος σε ένα από τα δύο και διεκπεραίωναν, απλώς, το άλλο, όντας κουρασμένοι.
Με το παρόν σχέδιο νόμου, προτείνεται να γίνει το ίδιο και με την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία. Οι μαθητές να εξετάζονται στην αρχαία ελληνική γλώσσα και στα αρχαία ελληνικά από μετάφραση σε ενιαίο τρίωρο.
Ερώτηση: Θα ακολουθηθεί η ίδια μέθοδος με πριν; Δύο διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικά θέματα (κείμενα και ασκήσεις) σε μία εξέταση; Τι νόημα έχει κάτι τέτοιο; Ελέγχουμε τις αντοχές των μαθητών;
Αντί να εξετάσουμε ένα μάθημα σε ένα δίωρο, τους δίνουμε δύο μαθήματα σε ένα τρίωρο;
Ελπίζουμε να έχει ληφθεί μέριμνα και να είναι διαφοτερικός ο τρόπος εξέτασης (στο γυμνάσιο αναφέρομαι), όχι διαφορετικά θέματα για κάθε αντικείμενο (άλλα για τη γλώσσα και διαφορετικά για τη λογοτεχνία κλπ.) αλλά με κάποιον τρόπο να υπάρχει σύνδεση μεταξύ των δύο. Διαφορετικά, για ποιον λόγο να εξετάζονται την ίδια μέρα;

Πέτρος Κωστίκας – Τσελεπής

 

Θεωρώ ότι η αύξηση των εξεταζομένων μαθημάτων στο τέλος του σχολικού έτους βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση. Ανακύπτουν, όμως, ορισμένα προβλήματα στην τελική εξέταση των μαθημάτων των Αγγλικών και της Βιολογίας, καθώς οι προβλεπόμενες ώρες για τη διδασκαλία τους δεν είναι αρκετές για την κάλυψη της διδακτέας ύλης. Ακόμη, η διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας παύει να γίνεται σε επίπεδα στη Γ γυμνασίου, ενώ τα διδακτικά εγχειρίδια και των τριών τάξεων χρήζουν άμεσης αλλαγής.
Στο πλαίσιο, λοιπόν, μιας συνολικής αναβάθμισης του γυμνασίου πιστεύω ότι είναι απαραίτητα τα ακόλουθα μέτρα:
1. Εφαρμογή υποχρεωτικού ωρολογίου προγράμματος 36 ωρών (32 +4 νέες).
2. Η αναβάθμιση της πληροφορικής με την εισαγωγή της στη β ομάδα μαθημάτων θα μπορούσε να συνοδευθεί και από την προσθήκη 1 επιπλέον ώρας για τη διδασκαλία της στο γυμνάσιο.
3. Το μάθημα της Βιολογίας καλό θα ήταν να διδάσκεται 2 ώρες/εβδομάδα, ώστε να προετοιμάζονται αρτιότερα οι μαθητές για τις τελικές εξετάσεις.
4. Σκοποί του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας πρέπει να είναι η επαφή των μαθητών με τις δομές της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, πάνω στις οποίες έχει στηριχθεί και η νέα ελληνική, αλλά και η γνωριμία με τις αξίες του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού. Η επεξεργασία κειμένων της αρχαίας ελληνικής γραμματείας προτείνεται να γίνεται με τη μελέτη παράλληλων πηγών, ενώ για τη διδασκαλία των γραμματικών και συντακτικών φαινομένων συστήνεται η εφαρμογή της συγκριτικής μεθόδου.
5. Προκειμένου να ενισχυθούν τα μαθήματα των ξένων γλωσσών, προτείνεται η κατανομή των μαθητών σε τμήματα, ανάλογα με το επίπεδο γλωσσομάθειάς τους, καθώς και η προσθήκη 1 επιπλέον ώρας για τη διδασκαλία καθεμίας. Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές αποφοιτώντας από το γυμνάσιο θα έχουν γνώσεις Αγγλικών επιπέδου Β2-Γ1 και Β’ ξένης γλώσσας επιπέδου Α2-Β1.

Τίγκελης Γιώργος

Η διδασκαλία της Βιολογίας πρέπει να γίνει στο Γυμνάσιο δυο ώρες την εβδομάδα! Η Βιολογία είναι κομβικό μάθημα για τον εγγραμματισμό του σύγχρονου πολίτη! Γενικά, μονόωρα μαθήματα θετικών επιστημών δεν πρέπει να υπάρχουν. Επίσης, θεσμοθετείστε υποχρεωτική εργαστηριακή εκπαίδευση των μαθητών. Κάποια Θέματα στις εξετάσεις, ακόμα και στις Πανελλήνιες μέσα από εργαστηριακά πειράματα!

Κριμιτζας Αντωνιος

θέλω να επισημάνω μια αδικία με την ένταξη της χημείας, που ούτως ή άλλως ήταν αδικημένη με την ισχνή διδασκαλία της (1 ώρα την εβδομάδα) στην Β΄και Γ΄Γυμνασίου στην ομάδα Β, και τη μη εξέτασή της τον Ιούνιο. Νομίζω ότι θα πρέπει να διδαχθούμε από την Κύπρο όπου γινόταν συνεξέταση των μαθημάτων Βιολογία και Χημεία με ανάλογο αριθμό ερωτήσεων από κάθε μάθημα. Ακόμη δεν θα έπρεπε να υπάρχουν μονόωρα μαθήματα στις Φυσικές Επιστήμες όπως τη Φυσική της Α’ Γυμνασίου.

Ιωάννα Λίντζιου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 05/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

taksi_sxoleio
Νέα Iωνία: «Συνωστισμός» μαθητών σε υπερπληθή Τμήματα δημοτικού σχολείου...
Σε αυτές τις δυσκολίες μάλιστα έρχεται να προστεθεί και η μείωση των παράλληλων στηρίξεων που καλούνται μάλιστα να μοιράζονται σε 2-3 παιδιά πολλές...
Νέα Iωνία: «Συνωστισμός» μαθητών σε υπερπληθή Τμήματα δημοτικού σχολείου...
ekpa
Αναβολή τελετής αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Η τελετή αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο...
Αναβολή τελετής αναγόρευσης του κ. Ανδρέα Δρακόπουλου, Προέδρου του ΙΣΝ σε Επίτιμο Διδάκτορα του Ε.Κ.Π.Α. και απόδοσης του τίτλου του Μεγάλου Ευεργέτη στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Πλήρης οδηγός για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας - ΣΔΕ
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Πρόσκληση για πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών Π.Ε και Δ.Ε
Προθεσμία αιτήσεων από αύριο 05-07-2024, ημέρα Παρασκευή και μέχρι 12-07-2024, ημέρα Παρασκευή
Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Πρόσκληση για πλήρωση κενών θέσεων εκπαιδευτικών Π.Ε και Δ.Ε