Εν μέσω πανδημίας και μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης, το Υπουργείο Παιδείας επιλέγει να φέρει προς ψήφιση νομοσχέδιο το οποίο επηρεάζει σημαντικές πτυχές τόσο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας όσο και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με αυτή του την απόφαση το Υπουργείο φανερώνει την πολιτική του βούληση, η οποία συνίσταται στην παράκαμψη των εκπαιδευτικών κοινοτήτων, καθώς χωρίς καμία πρότερη συζήτηση και εν μέσω «αναστολής» των όποιων συνδικαλιστικών διεργασιών, λόγω κορωνοϊού, επιλέγει να επιβάλλει το ιδεολογικό του αποτύπωμα σε νευραλγικές πτυχές όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης. Σε μια πρώτη προσέγγιση του υπό διαβούλευση κειμένου, αυτό φαίνεται να αποτελεί προέκταση της βαθύτατα αντιδημοκρατικής και νεοφιλελεύθερης λογικής που διέπει την πολιτική στρατηγική του Υπουργείου.
Σε ό,τι αφορά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, είναι ενδεικτικό της λογικής «εξοικονόμησης» εκπαιδευτικών και υποδομών το γεγονός ότι προβλέπεται η αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα ενώ ενδεικτικά για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση απαγορεύεται η εγγραφή μαθητών άνω των 17 ετών στα ΕΠΑΛ. Την ίδια στιγμή αποδίδεται έμφαση στην «αριστεία», με αύξηση των πρότυπων σχολείων στην κατεύθυνση διαμόρφωσης εκπαίδευσης πολλαπλών ταχυτήτων και διαφορετικού θεσμικού καθεστώτος κατά τα αγγλοσαξονικά πρότυπα. Επιπλέον παρά τις ψηφιακές ανισότητες και τα προβλήματα που προέκυψαν κατά την περίοδο της πανδημίας το Υπουργείο επιδεικτικά αδιαφορεί για τις ανάγκες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος.
Σχετικά με την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το νομοσχέδιο κινείται σε δύο βασικές κατευθύνσεις: της περαιτέρω εμπορευματοποίησης και του «απο-δημοκρατισμού» του Πανεπιστημίου.
Ως προς το πρώτο, θεσμοθετεί με τον πλέον επίσημο τρόπο τη σύσταση και λειτουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών (Ξ.Π.Σ.), τα οποία θα «απευθύνονται αποκλειστικά σε αλλοδαπούς πολίτες χωρών εντός ή εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης» (Άρθρο 76) και περιλαμβάνουν τη δυνατότητα επιβολής «τελών φοίτησης», ενώ ως πιθανοί πόροι αυτών των προγραμμάτων -πέραν των τελών φοίτησης- αναφέρονται δωρεές, χορηγίες και πάσης φύσεως οικονομικές ενισχύσεις, κληροδοτήματα, πόροι από ερευνητικά έργα ή προγράμματα, επιχορήγηση από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και ίδιοι πόροι του οικείου Α.Ε.Ι. (Άρθρο 80). Η διατύπωση του εν λόγω άρθρου παραπέμπει σε λογική περαιτέρω εμπορευματοποίησης του Πανεπιστημίου, καθώς τοποθετεί την κρατική χρηματοδότηση απλά ως «δυνατή» ανάμεσα σε άλλες ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης.
Εν συνεχεία το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προβλέπει κατ’ αρχάς την εκλογή των ανώτατων μονοπρόσωπων διοικητικών αρχών των Πανεπιστημίων (Πρύτανη, Αντιπρυτάνεων) αποκλειστικά και μόνο από τα μέλη ΔΕΠ (Άρθρο 62). Με αυτή τη διάταξη το Υπουργείο παραγνωρίζει ότι σκοπός των Πανεπιστημίων είναι αφ’ ενός η παραγωγή και μετάδοση επιστημονικής γνώσης προς όφελος της κοινωνίας και αφ’ ετέρου η εμπέδωση των αξιών της δημοκρατίας, της ισότητας και της δικαιοσύνης. Ειδικά οι τρεις τελευταίες αξίες (θα πρέπει να) αποτελούν θεμέλιους λίθους για την οικοδόμηση κάθε κοινωνικού συστήματος. Πώς όμως μπορεί να λαμβάνει χώρα η εμπέδωση αυτών των αξιών εντός του Πανεπιστημίου, όταν αυτό αποτελεί πεδίο εφαρμογής μεθόδων που κάθε άλλο παρά σε δημοκρατικότητα και ισότητα παραπέμπουν; Πώς γίνεται ένα Πανεπιστήμιο που αποτελεί κομμάτι μιας κοινωνίας της οποίας η πολιτική/εκλογική δραστηριότητα στηρίζεται στην αρχή «ένας άνθρωπος-μία ψήφος» να μην εφαρμόζει αυτή την αρχή;
Η επαναφορά μιας τέτοιας πρακτικής θεμελιώνει -στο επίπεδο της διοίκησης- τον αντιδημοκρατικό χαρακτήρα του Πανεπιστημίου, δημιουργώντας εργαζομένους δύο (τουλάχιστον) ταχυτήτων. Τα μέλη ΕΔΙΠ, ΕΕΠ, ΕΤΕΠ καθώς και το Διοικητικό προσωπικό των Πανεπιστημίων επιτελούν έργο κομβικής σημασίας για τη λειτουργία του Πανεπιστημίου, συμβάλλοντας σε ισάξιο βαθμό με τα μέλη ΔΕΠ στην εύρυθμη λειτουργία και πολύπλευρη ανάπτυξη του Πανεπιστημίου. Αποτελούν, δε, εργαζομένους τους οποίους επηρεάζουν άμεσα οι αποφάσεις των διοικητικών αρχών/οργάνων του Πανεπιστημίου. Ως εκ τούτου οι προαναφερθείσες κατηγορίες προσωπικού των Πανεπιστημίων θα πρέπει να συμμετέχουν ΙΣΟΤΙΜΑ με τα μέλη ΔΕΠ τόσο στις εκλογές των διοικητικών αρχών του Πανεπιστημίου, όσο και στις συνεδριάσεις των διοικητικών οργάνων των Ιδρυμάτων (Τομείς, Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων, Γενικές Συνελεύσεις Σχολών, Κοσμητείες Σχολών, Σύγκλητο).
Εάν θέλουμε το Πανεπιστήμιο να προχωρήσει μπροστά, απαλλαγμένο από τις αγκυλώσεις και τις στενές συντεχνιακές πρακτικές του παρελθόντος, πρέπει να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ένα Πανεπιστήμιο που να αξιοποιεί τη δημιουργική δύναμη ΟΛΩΝ ΑΝΕΞΑΙΡΕΤΩΣ των εργαζομένων του. Βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί κάτι τέτοιο είναι η ισότητα όλων των εργαζομένων του Πανεπιστημίου σε ό,τι αφορά την εκλογή των αρχών των Ιδρυμάτων και τη συμμετοχή στα συλλογικά διοικητικά όργανα. Ο πλουραλισμός των απόψεων, η ενεργή συμμετοχή και η ισότητα αποτελούν αναγκαία και αδιαπραγμάτευτα εφαλτήρια για ένα Πανεπιστήμιο που πρέπει να βρίσκεται στην προμετωπίδα της προόδου και της χειραφέτησης της κοινωνίας. Ένα Πανεπιστήμιο πολλαπλά ωφέλιμο για όλη την κοινωνία.
Συμπερασματικά, το προς διαβούλευση σχέδιο νόμου κινείται στη λογική της εμπορευματοποίησης και της περαιτέρω συρρίκνωσης της κρατικής χρηματοδότησης προς το Πανεπιστήμιο ενώ επιβάλλει την αντι-δημοκρατική λειτουργία του, απαξιώνοντας όλους τους κλάδους εργαζομένων πλην του ΔΕΠ. Υποβάλλεται προς διαβούλευση εν μέσω καραντίνας λόγω κορωνοιού, σε μια περίοδο κατά την οποία το δημόσιο Πανεπιστήμιο δοκιμάζεται και στο μέτρο του δυνατού καταφέρνει με την άμεση ανταπόκριση όλων των κλάδων εργαζομένων του να ανταποκριθεί επιτυχώς σε μια έκτακτη συνθήκη (της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εν γένει λειτουργίας), στηρίζοντας -στο βαθμό που του αναλογεί- για ακόμα μία φορά έμπρακτα την κοινωνία, παρά τις συστηματικές μειώσεις στην χρηματοδότηση και το προσωπικό.
Για όλα τα παραπάνω ζητάμε:
ΑΜΕΣΗ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
ΣΥΝΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΔΙΑΛΟΓΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ
Για το ΔΣ
Ελένη Λουτράρη Σταμάτης Πουλακιδάκος
Πρόεδρος Γραμματέας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη