Δεύτερος γύρος αντιπαράθεσης σήμερα για το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με αιχμή την ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας και τις αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις.
Βολές κατά των νέων ρυθμίσεων εξαπέλυσαν κατά την πρώτη συνεδρίαση, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ, ΚΚΕ, ΜέΡΑ25, ενώ επιφυλάξεις διατύπωσε η Ελληνική Λύση.
Έντονες αντιδράσεις, άλλωστε, προκαλεί το νομοσχέδιο και εκτός Βουλής, καθώς φοιτητές, πανεπιστημιακοί, πρώην υπουργοί της ΝΔ μέχρι και... συνδικαλιστές της Ελληνικής Αστυνομίας έχουν εκφράσει τη διαφωνία τους.
Σε εξέλιξη η συνεδρίαση:
Τα πυρά της κριτικής συγκεντρώνονται, φυσικά, στις διατάξεις για την ίδρυση σώματος Πανεπιστημιακής Αστυνομίας και συνολικά για την αναβάθμιση μεθόδων επιτήρησης και καταστολής στα ΑΕΙ, με την εγκατάσταση συστημάτων παρακολούθησης, τη σύσταση επιτροπών ασφαλείας με τη συμμετοχή... πανεπιστημιακών και διοικητικών και τη δημιουργία «Κέντρου Ελέγχου και Λήψης Σημάτων και Εικόνων», όπου θα συλλέγεται και θα αναλύεται το υλικό από τις κάμερες ασφαλείας.
Έκθετη, άλλωστε, αφήνει την κυβέρνηση και η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς σε αναφορά της επισημαίνει μια σειρά από νομικά κενά στο νομοσχέδιο.
Στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται η θέσπιση ορίου φοίτησης. Συγκεκριμένα, στις σχολές φοίτησης τετραετούς διάρκειας θεσπίζεται όριο φοίτησης στα 6 χρόνια, ενώ στις σχολές πενταετούς και εξαετούς φοίτησης το όριο σπουδών επεκτείνεται για τρία έτη (στα 8 και τα 9 έτη αντίστοιχα).
Επίσης, θεσπίζεται Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), η οποία θα διαμορφώνεται από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο, ενώ ορίζεται διαδικασία κατάθεσης μηχανογραφικών σε δύο στάδια.
Τέλος, αντιδράσεις στους εκπαιδευτικούς προκαλεί διάταξη που αφήνει το περιθώριο για κάλυψη ύλης και στις αργίες.
Κεραμέως: Λύνουμε παθογένειες
«Το νομοσχέδιο έρχεται να λύσει παθογένειες δεκαετιών και να αναβαθμίσει το ακαδημαϊκό περιβάλλον» τόνισε μιλώντας στη Βουλή η υπουργός Παιδείας, προσθέτοντας πως οι ρυθμίσεις χωρίζονται σε δύο βασικούς άξονες: την εισαγωγή των υποψηφίων και τη φοίτηση, και την προστασία των πανεπιστημίων.
Σχετικά με τις αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις, η υπουργός υποστήριξε ότι πρόκειται για μια νέα «οριοθέτηση της σχέσης του φοιτητή με τα πανεπιστήμια» η οποία θα οδηγήσει σε πιο «στοχευμένες επιλογές» και σε βελτίωση της ποιότητας των σπουδών. Η νέα διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού θα γίνεται σε δύο φάσεις ώστε να μην είναι «απεριόριστες οι επιλογές των υποψηφίων» όπως είναι σήμερα.
Ως προς την θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής, η οποία θα είναι ένα ποσοστό και όχι απόλυτος αριθμός, η Νίκη Κεραμέως εξήγησε πως η εισαγωγή των υποψηφίων δεν θα πρέπει να συνδέεται αποκλειστικά με τη δυσκολία ή όχι των θεμάτων, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα προγράμματα σπουδών και τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις. Επανέλαβε επίσης ότι πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να εισάγονται στα πανεπιστήμια υποψήφιοι με βαθμολογία 0,6, προσθέτοντας πως το 30% των φοιτητών δεν αποφοιτά ποτέ από τα πανεπιστήμια.
Παρά τις αντιδράσεις, η υπουργός υπεραμύνθηκε της ίδρυσης ειδικού αστυνομικού σώματος εντός πανεπιστημίων, το οποίο θα αποτελείται από «αστυνομικό προσωπικό και ειδικούς φρουρούς με ειδική εκπαίδευση» αλλά και «με ειδική στολή» λόγω του συμβολισμού και της ιδιαιτερότητας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
«Αν όλα έβαιναν καλώς στα ελληνικά πανεπιστήμια, αν δεν υπήρχε πρόβλημα δεν θα ήμασταν σήμερα εδώ να συζητήσουμε» είπε η υπουργός, κάνοντας ειδική αναφορά στη διαπόμπευση του Πρύτανη του Οικονομικού Πανεπιστήμιου.
Φίλης: Καθεστώς «Orwell» στα ΑΕΙ και αποκλεισμός εισακτέων
Μέσα στην πανδημία, με σχολεία που ανοιγοκλείνουν και πανεπιστήμια κλειστά, η κυβέρνηση τρέχει να νομοθετήσει ένα νομοσχέδιο που δεν αντιμετωπίζει επείγοντα ζητήματα για «να πιάσει στον ύπνο τους πολίτες, για αξιοποιήσει την πανδημία και να επιβάλλει νέους αντιδημοκρατικούς θεσμούς» υποστήριξε μιλώντας στη Βουλή, ο Νίκος Φίλης.
«Πόσοι μαθητές άραγε μπαίνουν στα ΑΕΙ με χαμηλές βαθμολογίες; 100; 1.000; Πόσοι; Και τότε γιατί 24.000 παιδιά θα μείνουν εκτός πανεπιστημίων;» αναρωτήθηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι με τις αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής η κυβέρνηση θέλει να σπρώξει «πελατεία» στα κολέγια.
«Εκεί που «δεν γίνονται ούτε εξετάσεις, ούτε έχουν αξιολογημένο προσωπικό», αλλά με νόμο της κυβέρνησης έχουν πια επαγγελματικά δικαιώματα εφάμιλλα με εκείνα των ΑΕΙ. Υπογράμμισε επίσης τον κίνδυνο να μπει λουκέτο σε πολλά περιφερειακά τμήματα και να αδειάσουν από φοιτητές 49 πόλεις της Ελλάδας.
Επιπλέον, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ άσκησε δριμεία κριτική στην ίδρυση πανεπιστημιακής αστυνομίας. «Δεν είναι άνθρωποι της βίας οι πρυτάνεις ή οι φοιτητές που διαφωνούν με την πανεπιστημιακή αστυνομία» είπε, επισημαίνοντας ότι τα κατά τόπους προβλήματα είναι «εισαγόμενα», όπως η διακίνηση ναρκωτικών ή το παραεμπόριο. «Από κάπου μπαίνουν. Από που μπαίνουν; Τι κάνει η αστυνομία;» είπε και επικαλέστηκε στοιχεία της ΕΛΑΣ:
Κεφαλίδου: Νομοσχέδιο καταστολής και αστυνομοκρατίας
Κατά της ίδρυσης της πανεπιστημιακής αστυνομίας τάχθηκε και η Χαρά Κεφαλίδου. Η βουλευτής του ΚΙΝΑΛ χαρακτήρισε το κυβερνητικό σχέδιο «ανόητο και αναποτελεσματικό», κάνοντας λόγο για νομοσχέδιο καταστολής και αστυνομοκρατίας.
Χωρίς να παραβλέπει τα φαινόμενα παραβατικότητας στα ΑΕΙ, η Χαρά Κεφαλίδου υποστήριξε ότι δεν χρειάζεται κανένα ειδικό σώμα στα ΑΕΙ εφόσον ο υπάρχον νόμος επιτρέπει στην αστυνομία να κάνει τη δουλειά της, επιρρίπτοντας ευθύνες στην Πολιτεία και τις διοικήσεις των πανεπιστημίων που επέλεγαν τόσα χρόνια να μην αντιμετωπίζουν τα προβλήματα, όπου αυτά υπήρχαν.
«Να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους» είπε, καλώντας τα πανεπιστήμια να αναλάβουν την ευθύνη που τους αναλογεί και να περιφρουρήσουν τους χώρους τους.
Δελής: Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο
Λάβρος κατά του νομοσχεδίου εμφανίστηκε και ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιάννης Δελής. «Έχετε ξεπεράσει κάθε όριο προκλητικότητας» είπε, κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι μεσούσης της πανδημίας καταθέτει ακόμα ένα νομοσχέδιο που φέρνει μεγάλες αλλαγές σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης, όπως τις πανελλαδικές και τα πανεπιστήμια.
«Διαφωνούν μέχρι και πρώην υπουργοί και βουλευτές σας» είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής του ΚΚΕ.
Αναφερόμενος στις αλλαγές στα πανεπιστήμια, ο Γιάννης Δελής στηλίτευσε το γεγονός ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο παρουσιάστηκε μαζί με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι συκοφαντεί τα πανεπιστήμια προκειμένου να εγκαταστήσει την αστυνομία στα ΑΕΙ.
«Όταν καταργήσατε το πανεπιστημιακό άσυλο, δεν λέγατε ότι βάλετε ένα τέλος στην ανομία; Τι έγινε; Δεν λύθηκαν τα προβλήματα;» είπε απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας, προσθέτοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι να καταστείλει τις συλλογικές δράσεις και αγωνιστικές διεκδικήσεις των φοιτητών, οι οποίες ουδεμία σχέση έχουν «με τη δράση των γνωστών-αγνώστων».
Σακοράφα: Εντυπωσιακή επίδειξη κοινωνικής αναλγησίας
Στόχος της κυβέρνησης είναι να αποκλείσει υποψηφίους από τα πανεπιστήμια στέλνοντας «πελατεία» στα ιδιωτικά και να συρρικνώσει τον ακαδημαϊκό χάρτη μέσω της κατάργησης τμημάτων, ανέφερε η Σοφία Σακοράφα, υπενθυμίζοντας ότι επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου -οπότε και εφαρμόσθηκε η βάση του δέκα- έμειναν κενές πάνω από 50.000 κενές θέσεις στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ.
Μιλώντας στη Βουλή, η βουλευτής του ΜΕΡΑ25 κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αλλάζει το σύστημα πανελλαδικών μια ανάσα πριν τις εξετάσεις και μέσα στην πανδημία, μετατρέποντας σε πειραματόζωα τους μαθητές και ανατρέποντας τον προγραμματισμό τους. Επιλέον, τάχθηκε κατά της ίδρυσης πανεπιστημιακής αστυνομίας, καταλογίζοντας στην κυβέρνηση «εκστρατεία κατασυκοφάντησης» των ελληνικών πανεπιστημίων.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη