Το 2005, όπως και πέρυσι, στα Πανεπιστήμια πέρασαν μαθητές που είχαν γράψει 2 και 3 με άριστα το 20. Η τότε υπουργός Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου, αποφάσισε ότι αυτό δεν ήταν δυνατό να συνεχίζεται και θέσπισε την περίφημη "βάση του 10" από την επόμενη χρονιά.
Στα τέλη Αυγούστου του 2006, η κ. Γιαννάκου, είχε να αντιμετωπίσει ένα σοβαρό πρόβλημα: η απόφασή της να θεσπίσει τη βάση μετά από τις αντιδράσεις για τους "φοιτητές με λευκές κόλλες", είχε αφήσει εκτός ΑΕΙ σχεδόν 55.000 υποψηφίους, οι οποίοι μαζί με εκείνους που έτσι κι αλλιώς δεν θα κατάφερναν να εισαχθούν, είχαν φτάσει στον δυσθεώρητο -και βέβαια καταστροφικό για κάθε υπουργό Παιδείας- αριθμό των ...65.000 νέων εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης!
Μάλιστα, υπήρξαν 4 τμήματα περιφερειακών TEI στα οποία εξαιτίας του «πλαφόν» της βάσης δεν εισήχθη... ούτε ένας σπουδαστής (από τη βασική κατηγορία του 90% των υποψηφίων). Σε 34 τμήματα εισήχθησαν από 10 και κάτω υποψήφιοι στο καθένα, τη στιγμή που οι προσφερόμενες θέσεις ήταν εκατοντάδες, με προφανές αποτέλεσμα να αδυνατούν τα τμήματα αυτά να λειτουργήσουν.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας του 2006, οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών που δεν κατόρθωσαν να εισαχθούν στα AEI και TEI, είτε λόγω της βάσης είτε γιατί οι σχολές που επέλεξαν απαιτούσαν μεγαλύτερες βαθμολογίες από αυτές που κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν, ήταν συνολικά 55.079 επί συνόλου 119.471 υποψηφίων που κατέθεσαν μηχανογραφικά. Όμως σε αυτούς πρέπει να προστεθούν ακόμα 10.000-11.000 υποψήφιοι, οι οποίοι έδωσαν εξετάσεις αλλά δεν κατέθεσαν μηχανογραφικά επειδή είχαν κακούς βαθμούς, με αποτέλεσμα ο συνολικός αριθμός των αποκλεισθέντων να υπερβαίνει τους 65.000, ενώ το 2005 ήταν 48.359
Φωτο: Γράφημα από ρεπορτάζ του υπογράφοντος στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ το 2009, με στοιχεία από την ανακοίνωση των βάσεων και από έρευνα του Χρήστου Κάτσικα για τις κενές θέσεις στα ΤΕΙ λόγω της βάσης του 10.
"Υπάρχουν κι άλλες ευκαιρίες..."
Όμως η κ.Γιαννάκου, μετά την αναστάτωση που προκάλεσε η ανακοίνωση των βάσεων εκείνης της χρονιάς λόγω της πρωτοφανούς «σφαγής» υποψηφίων και των 18.768 θέσεων που έμειναν κενές σε δεκάδες TEI 22 περιφερειακών πόλεων (σ.σ.αργότερα συμπληρώθηκαν μερικές και επέμειναν κενές περίπου 16.500), ζήτησε να κάνει μια δήλωση στον Τύπο, δημιουργώντας την εντύπωση ότι επρόκειτο να ανακοινώσεις κάποιο μέτρο ανακούφισης για τους χιλιάδες νέους που αναζητούσαν διέξοδο στο εξωτερικό και στην ιδιωτική εκπαίδευση. H υπουργός, ωστόσο, αφού συνεχάρη τους επιτυχόντες, πρόσθεσε:
«Για όσους δεν πέτυχαν αυτή τη φορά θέλω να υπενθυμίσω ότι υπάρχουν και άλλες ευκαιρίες να πετύχουν τον στόχο τους και τους καλώ να εργασθούν προς αυτήν την κατεύθυνση. H Ανώτατη Εκπαίδευση είναι χώρος επιστήμης και έρευνας και σε όλες τις χώρες του κόσμου, ιδιαιτέρα δε στις ανεπτυγμένες, η πρόσβαση αυτή τελεί έμμεσα ή άμεσα υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις».
Τα κολέγια
Οι «ευκαιρίες» αυτές, βέβαια, ήταν πολύ συγκεκριμένες: είτε να ξαναδώσουν εξετάσεις του χρόνου - φυσικά με αμφίβολο αποτέλεσμα - είτε να απευθυνθούν στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα κολέγια, τα IEK και κάθε μορφής ιδιωτική εκπαίδευση.
Στα 4 χρόνια, που εφαρμόστηκε το μέτρο του βαθμολογικού ορίου, έμειναν κενές πάνω από 65.000 θέσεις συνολικά, κυρίως σε σχολές περιφερειακών ΤΕΙ. Μόνο το 2010, το 33% των υποψηφίων βρέθηκε με βαθμολογίες κάτω από το 10 κι έριξε τις βάσεις δεκάδων χαμηλόβαθμων τμημάτων ΑΕΙ και ΤΕΙ, δημιουργώντας πανελλαδικό ρεκόρ κενών θέσεων. Από τις 88.262 προσφερόμενες θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν μόλις 68.794!
«Οι 20.000 κενές θέσεις με ευθύνη της κυβέρνησης στα ακαδημαϊκά ιδρύματα σημαίνουν έναν αντίστοιχο αριθμό νέων ανθρώπων, οι οποίοι θα κινηθούν στο εξωτερικό ή σε κάθε είδους ειδικά εκπαιδευτήρια. Αυτό αναδεικνύει τις αδικίες του συστήματος», δήλωνε τότε χαρακτηριστικά η κ. Άννα Διαμαντοπούλου. Από τότε πέρασαν 15 χρόνια. Η Άννα Διαμαντοπούλου τελικά κατάργησε τη βάση του δέκα, την οποία θέλησε να επαναφέρει ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος χωρίς να προλάβει να το κάνει.
Η ιστορία επαναλαμβάνεται...
Αλλά η ιστορία έχει την άχαρη τάση να επαναλαμβάνεται -αν και συνήθως σα φάρσα. Να λοιπόν που σήμερα, η Νίκη Κεραμέως ουσιαστικά επαναλαμβάνει την προτροπή Γιαννάκου, επιμένοντας στην εφαρμογή της παραλλαγής που ονομάζεται Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής από τις εφετινές εξετάσεις της Γ Λυκείου, παρά τις δυσχέρειες και τις μαθησιακές ελλείψεις που δημιούργησε η πανδημία. Βέβαια η δική της "έμπνευση" για να αντιμετωπίσει το φαινόμενο της "λευκής κόλλας" (που το δημιουργεί κυρίως ο κλειστός αριθμός εισακτέων και η επιλογή θεμάτων στις πανελλαδικές) εχει τη δικλείδα της κυμαινόμενης βάσης, που θα είναι κάτω του δέκα σε πολλές σχολές. Επίσης, το επόμενο διάστημα θα ανακοινώσει αριθμό εισακτέων κατά πληροφορίες ανάλογο με τον περυσινό, αλλά με ανακατανομή υπέρ των περιφερειακών ιδρυμάτων, προκειμένου να μην μείνουν πολλές θέσεις κενές. Και πάλι όμως οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 20.000-30.000 υποψηφίους που θα μείνουν εφέτος εκτός ΑΕΙ.
Όπως και επί Γιαννάκου, θα έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε ΙΕΚ (μάλιστα με ειδικό μηχανογραφικό-έμπνευση Κεραμέως) και σε κολέγια (τα οποία αν και θεωρούνται πανεπιστήμια η μόνη "βάση" που απαιτούν είναι ...οικονομική) Μάλιστα η κ.Κεραμέως φρόντισε προηγουμένως να εξομοιώσει τα πτυχία των κολεγίων ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά των ΑΕΙ, προκαλώντας θύελλα αντιδράσεων τις οποίες, ως συνήθως, αγνόησε.
Επιπλέον, μόλις χθες ανακοίνωσε την ματαίωση των προαγωγικών εξετάσεων σε Γυμνάσια και Λύκεια αντιλαμβανόμενη ότι τα παιδιά δε μπορούσαν να δώσουν εξετάσεις μετά από τόσους μήνες τηλεμαθημάτων, ακυρώνοντας έτσι και την πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, που θα προκαλούσε "τσουνάμι" μετεξεταστέων στην Α Λυκείου. Οι τελειόφοιτοι της εφετινής Γ Λυκείου όμως είναι οι άτυχοι. Και ειδικά οι μαθητές των Εσπερινών Λυκείων, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων θα δυσκολευτεί πάρα πολύ να διαβεί την πόρτα ενός Πανεπιστημίου...
Αντιδράσεις
Το θέμα έχει, όπως ήταν επόμενο, αναχθεί σε μείζον ζήτημα αντιπαράθεσης για την αξιωματική αντιπολίτευση. Ο ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωσε χθες ότι “η ίδια παιδαγωγική αναγκαιότητα που οδηγεί στην παράταση του σχολικού έτους και την ακύρωση των εξετάσεων, υποχρεώνει σε αναστολή του νέου συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, δηλαδή του «κυμαινόμενου κόφτη» της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής. Είναι το εξεταστικό σύστημα που η εκπαιδευτική κοινότητα χαρακτηρίζει δικαίως «σφαγείο Κεραμέως», αφού σχεδιάστηκε για να αποτρέψει τουλάχιστον 20.000 υποψήφιους από το να συνεχίσουν στη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και να τους μετατρέψει σε «πελατεία» των ιδιωτικών κολεγίων”
Για το θέμα αυτό εξάλλου, οι τομεάρχες Παιδείας της αξιωματικής αντιπολίτευσης κατέθεσαν τροπολογία για τη μη-εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ). Υπογραμμίζουν πως η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των σχολείων έχει προκαλέσει ένταση των μορφωτικών ανισοτήτων, ενώ έχει επιφέρει μια σειρά από αρνητικές ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις στους μαθητές.
Η τροπολογία
«Μη εφαρμογή της Ε.Β.Ε.»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Με τις διατάξεις του Μέρους Α΄ του ν. 4777/2021 θεσμοθετήθηκε η ελάχιστη βάση εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) προκειμένου να ισχύσει από τις πανελλαδικές εξετάσεις του τρέχοντος σχολικού έτους. Ωστόσο, η πανδημική κρίση και η παρατεταμένη αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων καθιστούν αναγκαία την προτεινόμενη ρύθμιση και επιβάλλουν τη μη εφαρμογή της Ε.Β.Ε. Στην προσφάτως διεξαχθείσα έρευνα του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ διαπιστώνονται, μεταξύ άλλων, η δημιουργία νέων μορφωτικών ανισοτήτων, καθώς και ψυχοκοινωνικών επιπτώσεων από τη μακρά περίοδο αναστολής της διά ζώσης λειτουργίας των σχολείων και λειτουργίας της τηλεκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό απαιτείται η εφαρμογή μέτρων για την αντιμετώπιση των ανωτέρω προβλημάτων και όχι για την περαιτέρω όξυνσή τους. Εκτιμάται ότι η μείωση των εισακτέων στα πανεπιστήμια από την εφαρμογή της Ε.Β.Ε. θα ανέλθει από φέτος σε δεκάδες χιλιάδες. Συγκεκριμένα, το μέγιστο ποσοστό υποψηφίων που θα καταφέρει να εισαχθεί εκτιμάται σε 65%, όταν πέρυσι ανήλθε σε 88%. Με αυτό τον τρόπο η εφαρμογή του μέτρου θα μοιάζει με επιβολή ποινής σε μια ομάδα παιδιών που πλήττεται από την πανδημία και χρειάζεται υποστηρικτικά μέτρα. Κατά συνέπεια, κρίνεται αδικαιολόγητη η εφαρμογή της Ε.Β.Ε. ως προϋπόθεση για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πολύ περισσότερο φέτος που επικρατούν εξαιρετικές συνθήκες λόγω της πανδημίας. Εξάλλου τόσο οι καθηγητές των λυκείων όσο και μέλη ΔΕΠ επιμένουν ότι δεν είναι δίκαιο να εφαρμοστεί φέτος η Ε.Β.Ε.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Άρθρο ……
Για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι., στις Α.Ε.Α., στις Α.Σ.Τ.Ε. του Υπουργείου Τουρισμού, στις σχολές των Α.Σ.Ε.Ι. και Α.Σ.Σ.Υ., στη Σ.Σ.Α.Σ., στις σχολές της Αστυνομικής και Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Α.Ε.Ν., καθώς και τις Σχολές Δοκίμων Σημαιοφόρων Λιμενικού Σώματος και Λιμενοφυλάκων κατά τις πανελλαδικές εξετάσεις του τρέχοντος σχολικού έτους δεν ισχύει η ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.).
Ποια ΕΒΕ πρότειναν τα ΑΕΙ
Από τις αποφάσεις των ΑΕΙ προκύπτει ότι τα περισσότερα τμήματα των κεντρικών ΑΕΙ επέλεξαν συντελεστές 1 και πάνω από 1. Ενδεικτικά, οι επτά από τις εννέα σχολές του ΕΜΠ επέλεξαν τον ανώτατο συντελεστή 1,20. Εξάλλου πέρυσι ο μέσος όρος των επιδόσεων των υποψηφίων στο 1ο επιστημονικό πεδίο (ανθρωπιστικές σπουδές) ήταν 11,1, στο 2ο επιστημονικό πεδίο (θετικές – τεχνολογικές επιστήμες) 11,44, στο 3ο επιστημονικό πεδίο (υγείας) 11,56 και στο 4ο επιστημονικό πεδίο (οικονομίας – πληροφορικής) 9,81. Αν υποθέσουμε λοιπόν ότι με βάση τις επιδόσεις του 2020 ίσχυε το φετινό σύστημα με την ΕΒΕ θα είχαμε τα εξής δεδομένα:
– Στο 1ο επιστημονικό πεδίο, ο μ.ό. ήταν 11.100 μόρια με σύνολο υποψηφίων 21.597. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 8.800 μόρια.
– Στο 2ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 11.400 μόρια με σύνολο υποψηφίων 15.187. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 9.150 μόρια.
– Στο 3ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 11.500 μόρια με σύνολο υποψηφίων 10.989. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 9.250 μόρια.
– Στο 4ο επιστημονικό πεδίο ο μ.ό. ήταν 9.810 μόρια με σύνολο υποψηφίων 23.386. Η νέα ελάχιστη βάση εισαγωγής με συντελεστή το 0,8 ορίζεται στα 7.850 μόρια.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη