Μεγάλα κενά σε εργαστηριακά μαθήματα, κλινικές και πρακτικές ασκήσεις, πτυχιακές και διπλωματικές εργασίες και μεταπτυχιακά μαθήματα ειδίκευσης λόγω της επί μακρόν τηλεκπαίδευσης, εντοπίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).
«Έχει χαθεί αρκετός χρόνος καθώς επιπλέον δεν δόθηκε η αρχικά προβλεπόμενη προτεραιότητα εμβολιασμού για το προσωπικό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως εφαρμόστηκε στο πολυπληθέστερο προσωπικό της γενικής εκπαίδευσης, και τώρα ο υπολειπόμενος χρόνος στο τρέχον εξάμηνο είναι ασφυκτικά λίγος», τονίζει η ΠΟΣΔΕΠ και αναφέρει μία σειρά αναγκαίων μέτρων προκειμένου να επαναλειτουργήσουν τα Πανεπιστήμια.
Ακολουθεί ολόκληρη η ανακοίνωση:
Διανύουμε το δεύτερο έτος της πανδημίας και της ανάγκης έκτακτων μέτρων υγειονομικής ασφάλειας για την αντιμετώπιση των συνεπειών της. Οι περιορισμοί στις μετακινήσεις και τις συναθροίσεις, που πλήττουν την κοινωνική και οικονομική ζωή, έχουν επιπτώσεις και στα πανεπιστήμια, ιδίως στην εκπαιδευτική λειτουργία τους.
Για τρίτο στη σειρά εξάμηνο η εξ αποστάσεως διδασκαλία καλύπτει σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα θεωρητικά μαθήματα. Υπάρχουν όμως μεγάλες δυσκολίες στις διαδικασίες αξιολόγησης που απειλούν σε ορισμένες περιπτώσεις το επίπεδο των σπουδών και το κύρος της βαθμολογίας. Παράλληλα οι πρωτοετείς της τρέχουσας ακαδημαϊκής χρονιάς δεν έχουν γνωρίσει το πανεπιστήμιο.
Μεγάλα κενά έχουν δημιουργηθεί στις μορφές εκείνες της εκπαιδευτικής διαδικασίας που δεν μπορούν να υποκατασταθούν με τηλεδιδασκαλία, σε εργαστηριακά μαθήματα, κλινικές και πρακτικές ασκήσεις, πτυχιακές και διπλωματικές εργασίες, μεταπτυχιακά μαθήματα ειδίκευσης. Αν για τα μικρότερα έτη η αναβολή μπορεί να απορροφηθεί στη συνέχεια, η καθυστέρηση για τους τελειόφοιτους και επί πτυχίω φοιτητές θα είναι σημαντική.
Η οριζόντια απαγόρευση που επιβλήθηκε στις δια ζώσης εκπαιδευτικές δραστηριότητες και στις μετακινήσεις φοιτητών ακόμη και για εργαστηριακούς - ερευνητικούς σκοπούς όλη τη χρονιά, χωρίς τη ευχέρεια των ιδρυμάτων να κρίνουν κατά περίπτωση, στο πλαίσιο πάντα των δυνατοτήτων τους και των επιβαλλόμενων υγειονομικών μέτρων, δεν επέτρεψε να περιοριστούν οι επιπτώσεις.
Οι μεμονωμένες συμβολικές προσομοιώσεις εκπαιδευτικών δράσεων δια ζώσης δεν μπορούν να αποτελέσουν παράδειγμα, αφού δεν είναι δυνατό να γενικευθούν και να καλύψουν με ασφάλεια όλες τις φοιτήτριες και τους φοιτητές, ούτε απαντούν στο πιο οξύ πρόβλημα αυτής της περιόδου, τη δυσκολία διεξαγωγής εργαστηριακών ασκήσεων.
Ως τώρα η λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν αποτελούσε προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας. Οι πρόσφατες εξαγγελίες για την άμεση έναρξη δια ζώσης των εργαστηριακών κλπ ασκήσεων δίνουν ένα πρώτο θετικό σήμα για τη σταδιακή επαναλειτουργία των Πανεπιστημίων.
Εχει χαθεί όμως αρκετός χρόνος καθώς επιπλέον δεν δόθηκε η αρχικά προβλεπόμενη προτεραιότητα εμβολιασμού για το προσωπικό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως εφαρμόστηκε στο πολυπληθέστερο προσωπικό της γενικής εκπαίδευσης, και τώρα ο υπολειπόμενος χρόνος στο τρέχον εξάμηνο είναι ασφυκτικά λίγος.
Επίσης, δεν έχει αξιοποιηθεί το προηγούμενο διάστημα για ενίσχυση των εγκαταστάσεων και υποδομών με πρόσθετη χρηματοδότηση και έκτακτες, ταχείες διαδικασίες υλοποίησης, ώστε να βελτιωθούν οι χώροι εκπαίδευσης και να ανταποκρίνονται στις υγειονομικές απαιτήσεις τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά.
Αναγκαία μέτρα
Η ΔΕ της ΠΟΣΔΕΠ θεωρεί ότι για την σταδιακή και ταχεία πλήρη επαναφορά σε κανονική λειτουργία των ΑΕΙ, η οποία εννοείται με την φυσική παρουσία των καθηγητών και των φοιτητών σ’ αυτά, προτεραιότητα αποτελεί η ασφάλεια και η προστασία της υγείας όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Γι’ αυτό απαιτείται ο προγραμματισμός για την λήψη των αναγκαίων μέτρων, υπό την εποπτεία των διοικήσεων των Πανεπιστημίων και με τη στήριξη της Πολιτείας. Για το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα επιβάλλεται
- αυστηρή εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων για ασφαλή εκπαίδευση και έρευνα,
- επαρκής καθαριότητα και απολύμανση των χώρων (αίθουσες, εργαστήρια, γραφεία, κοινόχρηστους χώρους), με αύξηση των απασχολούμενων στην καθαριότητα
- μέτρα υγιεινής στις αίθουσες και υγειονομικό υλικό που θα παρέχεται δωρεάν σε φοιτητές και διδάσκοντες
- για άτομα που δεν έχουν ακόμη εμβολιασθεί, πρόσβαση με χρήση αυτοδιαγνωστικών τεστ, τα οποία θα πρέπει να χορηγούνται δωρεάν
- αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων αιθουσών και χώρων για την δια ζώσης διδασκαλία μετά από έλεγχο και πιστοποίηση από τις τεχνικές υπηρεσίες για την καταλληλότητα τους
- αναβάθμιση του εξοπλισμού των αιθουσών
- αναπλήρωση των εκατοντάδων θέσεων καθηγητών A.E.I. που αφυπηρέτησαν την τελευταία δεκαετία και δεν αναπληρώθηκαν.
- εκτάκτως, κονδύλια για πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού και για εξοπλισμό λόγω των αυξημένων αναγκών της διδασκαλίας σε ολιγομελή τμήματα
- οικονομική στήριξη των Πανεπιστημίων από την Πολιτεία και επιτάχυνση των διαδικασιών για τα μέτρα που θα πρέπει να εφαρμόσουν.
Δεν μπορούν να γίνουν με ασφάλεια οι κατατακτήριες
Η Δ.Ε. της ΠΟΣΔΕΠ συζήτησε επίσης την απόφαση του υπουργείου για διεξαγωγή των κατατακτηρίων εξετάσεων της τρέχουσας ακαδημαϊκής χρονιάς στα 2 τελευταία Σαββατοκύριακα του Μαΐου. Εκτιμά ότι, με βάση τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα, οι εξετάσεις δεν μπορούν να διεξαχθούν με ασφαλή τρόπο για τους επιτηρητές και τους συμμετέχοντες λόγω του μεγάλου αριθμού υποψηφίων σε ορισμένες Σχολές, σε σχέση με τους περιορισμένους λόγω της επιδημιολογικής κατάστασης διαθέσιμους πόρους (αίθουσες, επιτηρητές), και ζητά την αναβολή τους, αφού άλλωστε το τρέχον έτος θα έχει πρακτικά λήξει για τους επιτυχόντες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη