Αυτοαξιολόγηση-αποχή και η αίσθηση ομηρίας των Εκπαιδευτικών
Πώς εξηγείται, όλοι οι Συνάδελφοί μου να συμμετέχουν μέχρι τώρα στη απεργία-αποχή της ΔΟΕ, ενώ είναι Εκπαιδευτικοί άξιοι του λειτουργήματός τους που υλοποιούν αυτά τα χρόνια τους προβλεπόμενους δείκτες ποιότητας και δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν σχετικά με το έργο που παράγουν;

Έχω την τιμή να είμαι διευθυντής 11 χρόνια σε ένα ιστορικό σχολείο της Πάτρας και να έχω Συνεργάτες μου εκπαιδευτικούς, εργάτες της Παιδείας, που κάνουν σημαντικά πράγματα καθημερινά, με μεράκι, κόπο, αγάπη και ΦΙΛΟΤΙΜΟ.

(Για να το αποδείξω τίνι τρόπω, επισυνάπτω  στο άρθρο  τμήμα της αποτίμησης μιας τυχαίας χρονιάς, 2017-2018 όπως έχει υπογραφεί ομόφωνα από το Σύλλογο Διδασκόντων στον οποίο είμαι μέλος στην 30η Πράξη της χρονιάς αυτής. Άλλα σχολεία κάνουν περισσότερα).

Γράφoντας αυτές τις γραμμές στο γραφείο μου (έχει αρχίσει το Ολοήμερο) προσπαθώντας να διατηρήσω ως κόρη οφθαλμού το καλό κλίμα του σχολείου μου - έχω χάσει τον ύπνο μου - αναρωτιέμαι:

Πώς εξηγείται, όλοι οι Συνάδελφοί μου να συμμετέχουν μέχρι τώρα στη απεργία-αποχή της ΔΟΕ- μόνο εγώ και η υποδιευθύντρια για ευνόητους λόγους δε συμμετέχουμε- ενώ  είναι Εκπαιδευτικοί  άξιοι του λειτουργήματός τους (αναπτύσσονται επαγγελματικά συνεχώς με επιμορφώσεις, Η/Υ, δεύτερα πτυχία, μεταπτυχιακά, οι περισσότεροι ΠΕ 70 είναι μέντορες) υλοποιούν αυτά τα χρόνια τους προβλεπόμενους δείκτες ποιότητας και δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν σχετικά με το έργο που παράγουν;

Είναι άδικο, γιατί τους γνωρίζω, να τους καταλογίζονται κατηγορίες όπως αυτές.

Δεν είναι έτσι τα πράγματα.

Πως λοιπόν έχουν τα πράγματα;

Ο διάλογος θέλει δύο, ΔΟΕ και Υπουργείο. Αυτοί οι δύο πρέπει να τα βρουν. Με προτάσεις. Σύγχρονες, βιώσιμες, λειτουργικές. ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ. Και η ΔΟΕ. Διαφορετικά, οι εκπαιδευτικοί είμαστε ψυχολογικά όμηροι. Και από ομήρους δεν περιμένεις πολλά, όσα προσόντα και να διαθέτουν. Άρα η πρώτη δύναμη του διαλόγου είναι η αίσθηση ελευθερίας.

Η δεύτερη δύναμη του διαλόγου είναι η αξιοποίηση του φιλότιμου. Είμαι βέβαιος ότι αν ληφθεί περισσότερο υπ’ όψη η ψυχολογία του Έλληνα, που στηρίζεται σε μια λέξη άγνωστη στην Ευρώπη, τη λέξη ΦΙΛΟΤΙΜΟ, αν προσεγγιστούν οι εκπαιδευτικοί με τρόπο ώστε  να ενεργοποιείται αυτή η Δύναμη,  με κατάλληλη προσαρμογή των ευρωπαϊκών αντιλήψεων αξιολόγησης στην ελληνική πολιτισμική πραγματικότητα, θα κάνουμε, όλοι μαζί, θαύματα. Κάντε το και θα το δείτε να γίνεται μπροστά στα μάτια σας. 

kotopoulis

Του Νίκου Κοτοπούλη ΜSc, Διευθυντή του 9ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών Σ.Σ. "Γεώργιος Γλαράκης"

ΥΓ. Kαι μια εναλλακτική πρόταση  που θα μπορούσε να ληφθεί υπόψη:

  1. Nα καλέσει η ΔΟΕ εκπαιδευτικούς  της τάξης με  και χωρίς εγκύκλιες σπουδές και επιμορφώσεις (θα δυσκολευόταν να επιλέξει λόγω του πλήθους και της ποιότητας των διαθέσιμων εκπαιδευτικών)
  2. Να συντάξει πρόταση αναλυτική για κάθε άρθρο της εκπαιδευτικής και αξιολογικής διαδικασίας.
  3. Να την επικοινωνήσει με τις ενώσεις γονέων και να  ενσωματώσει  ό,τι είναι  επιστημονικά αποδεκτό.
  4. Μετά να καλέσει  το Υπουργείο Παιδείας σε δημόσιο διάλογο μέσα σε προθεσμία.
  5. Έτσι να πετύχει με άνεση μια αξιολόγηση με ανθρώπινο πρόσωπο που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη της την ελληνική περίπτωση και πραγματικότητα. 

Η αποτίμηση του Συλλόγου Διδασκόντων το 2017-2018:

B1. Γενική αποτίμηση

O  Δ/ντής  του Σχολείου  ευχαριστεί όλους τους  Εκπαιδευτικούς του σχολείου για τον κόπο, την προσπάθεια, την αγάπη και τη θετική συμβολή τους στην επίτευξη των εκπαιδευτικών, γνωστικών, και παιδαγωγικών στόχων του σχολείου με δεδομένες τις δύσκολες συνθήκες  τις οποίες όλοι βιώνουμε,   και ιδιαίτερα για την προσπάθεια των Συναδέλφων ώστε  να υπάρχει  στην καθημερινή μας ζωή στο σχολείο,  θετικό κλίμα συναδελφικότητας, υποστήριξης,  ενσυναίσθησης,  διαλόγου, συνεννόησης, συλλογικότητας, ενότητας, επικοινωνίας, ηρεμίας, αποδοχής, εθελοντισμού, επαγγελματισμού, υπευθυνότητας, συνέπειας, μοιράσματος γνώσεων και εμπειριών, επαίνου των καλών πρακτικών, αυτοκριτικής, καλόπιστης κριτική, σχέσεων εμπιστοσύνης και αγάπης, και ιδιαίτερα,  ενότητας και συνεργασίας.

Aνέφερε ότι στόχος όλων των ενεργειών του φέτος ήταν, όπως κάθε χρονιά,  η καλλιέργεια κλίματος συνεργασίας, σεβασμού, ενότητας και εμπιστοσύνης,  ανάμεσα στα μέλη του Συλλόγου Διδασκόντων αλλά και ανάμεσα στα μέλη συνολικά της Σχολικής μας Κοινότητας, σε πλαίσιο διακριτών ρόλων και επαγγελματικής επικοινωνίας  όσον αφορά τις σχέσεις με τους γονείς και το σύλλογο γονέων.

Ο Δντής ανέφερε επίσης ότι οι παραπάνω  παράγοντες αποτελούν το θεμέλιο της αποτελεσματικότερης  και επιτυχέστερης  πορείας κάθε  σχολείου – άρα και του δικού μας σχολείου,  συνιστούν αρετές των εκπαιδευτικών που διακρίνονται σε αυτούς  και συγκριτικό  πλεονέκτημα  για το σχολείο στο οποίο αυτοί εργάζονται.

Ανέφερε τέλος για την ιδιαίτερα   θετική εικόνα που έχει το σχολείο μας  στους γονείς και την τοπική κοινωνία, γεγονός που οφείλεται στην κοινή προσπάθεια όλων.

B2. Ειδική  αποτίμηση

  • Η φοίτηση των μαθητών κατά τη διάρκεια του Σχολικού Έτους ήταν κανονική.
  • Tα μαθησιακά αποτελέσματα ήταν ιδιαίτερα θετικά για όλους τους μαθητές αλλά και  για όσους δέχθηκαν ενισχυτική διδασκαλία από τους δασκάλους των τάξεων και άλλους εκπαιδευτικούς του σχολείου σύμφωνα με το πρόγραμμα Ε.Δ. που κοινοποιήθηκε στο Σχολικό Σύμβουλο. Η γενική επίδοση των μαθητών βελτιώθηκε κατά τη διάρκεια των τριμήνων και υπήρξε πολύ καλή.
  • Το διδακτικό και γενικότερα το εκπαιδευτικό έργο, τη  φετινή χρονιά ήταν γενικά  ποιοτικό και αποτελεσματικό για τους μαθητές μας στους τομείς της γνώσης, της μάθησης και της ανάπτυξης της προσωπικότητάς τους, με μεθοδική εργασία μέσα σε ένα οργανωμένο σχολικό περιβάλλον και σε σταθερό πλαίσιο παιδαγωγικών αρχών, που επέτρεψε την πολύπλευρη βελτίωση όλων των μαθητών – μαθητριών κατά το Σχολικό έτος 2017-2018  με την αποδοχή και στήριξη των γονέων.
  • Aξιοποιήθηκαν με επάρκεια οι υποστηρικτικές υπηρεσίες του σχολικού  εργαστηρίου Η/Υ και η βιβλιοθήκη του σχολείου.
  • Η σχολική μας μονάδα ανταποκρίθηκε θετικά  στον στρατηγικό στόχο για μείωση της μαθητικής διαρροής καθώς επίσης στην αντιμετώπιση φαινομένων ρατσισμού, εκφοβισμού και βίας με συγκεκριμένες δράσεις και εκδηλώσεις.
  • Υπήρξε  αποδοτική και ουσιαστική συνεργασία με το Σχολικό μας Σύμβουλο  για θέματα παιδαγωγικής και διδακτικής πράξης σε επίπεδο πρόληψης-διαχείρισης-αντιμετώπισης.
  • Υπήρξε  αποδοτική καθημερινή συνεργασία με την Πρ/νη του 12ου Νηπιαγωγείου καθώς και με το Δ/ντή του συναυλιζόμενου  8ου Δημοτικού Σχολείου για θέματα χρήσης των κοινών χώρων, κοινών εκδηλώσεων  και ασφάλειας των μαθητών.
  • Έγινε συστηματική οργάνωση – προγραμματισμός της λειτουργίας του Σχολείου, και της Σχολικής Ζωής με κοινή δράση και συμβολή Διευθυντή - Εκπαιδευτικών Πρωϊνής Ζώνης  και Ολοήμερου – Υποδιευθύντριας, και την ενεργό  συμμετοχή των συναδέλφων εκπαιδευτικών   στον  εμπλουτισμό της σχολικής ζωής με :
    - πραγματοποίηση πολλών  εκδηλώσεων ανά τάξη και στο σύνολο, πραγματοποίηση  εκδηλώσεων σε συνεργασία με το σύλλογο γονέων, υλοποίηση δραστηριοτήτων και  προγραμμάτων περιβαλλοντικών, πολιτιστικών, αγωγής υγείας,  παρουσίαση θεατρικών, μουσικών δρωμένων εντός και εκτός σχολείου εορταστικές εκδηλώσεις λήξης σχολικού έτους ανά τάξη με  τη συμμετοχή  των μαθητών και εκπαιδευτικών παρουσία των γονέων των μαθητών.
    - λειτουργία  ιστοσελίδας του σχολείου  η οποία απευθύνεται στα μέλη της σχολικής μας Κοινότητας, γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς λειτουργώντας   σαν "παράθυρο" ενημέρωσης  και  προς την τοπική κοινωνία για τη σχολική ζωή και τις δράσεις του Σχολείου μας .
    - εμπλουτισμό και αξιοποίηση του διδακτικού χρόνου και των διδακτικών μέσων,  εφαρμογή των νέων τεχνολογιών στη μαθησιακή διαδικασία, έλεγχο και βελτίωση της μάθησης, ενίσχυση της επιτυχίας, βελτίωση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. 
    - τακτικές   συναντήσεις συνεργασίας του Διευθυντή του Σχολείου με εκπαιδευτικούς - μαθητές – γονείς  για έλεγχο και αποτίμηση προγραμματισμένου έργου, εντοπισμό πλευρών που πρέπει να βελτιωθούν, διατύπωση προτάσεων βελτίωσης, ενίσχυση θετικών δράσεων και συμπεριφορών και  επαναπροσδιορισμό νέων στόχων.
  •  Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς  υπήρχε  επικοινωνία  με τους εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς για διάφορα θέματα ενώ υπήρχαν συνθήκες  εύρυθμης λειτουργίας  και ασφάλειας στην καθημερινή σχολική ζωή.
  • Υπήρξε καλό κλίμα συνεργασίας γενικά με το Σύλλογο Γονέων με συνεννόηση και κοινές απογευματινές δράσεις – εκδηλώσεις
  • Οι σχολικοί κανονισμοί εφαρμόστηκαν γενικά  από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές ενώ οι εκπαιδευτικοί γενικά ανταποκρίθηκαν με υπευθυνότητα, επιτυχία και αποτελεσματικότητα στο εκπαιδευτικό τους έργο. Ο Δ/ντής υπενθύμιζε συχνά στο Σύλλογο Διδασκόντων και σε προσωπική επικοινωνία με τα μέλη του Σ.Δ.  τη σημαντικότητα της τήρησης των κανονισμών από όλους για την αποτελεσματική και εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Ο Δ/ντής  συνεργάστηκε αρμονικά με την υποδιευθύντρια του σχολείου για θέματα λειτουργίας του σχολείου στο πλαίσιο του συλλόγου διδασκόντων, του συλλόγου Γονέων, του συμβουλίου σχολικής κοινότητας, των τρεχόντων θεμάτων σχολικής ζωής  και των  καθηκόντων της υποδιευθύντριας όπως η επίβλεψη της εφημερίας, η αισθητική βελτίωση των σχολικών χώρων,   η καθαριότητα του σχολείου κ.ά. 
  • Ο  Δ/ντής του Σχολείου  υποστήριξε  το έργο των εκπαιδευτικών και  την πρόοδο των μαθητών δίνοντας έμφαση στη δημιουργία κλίματος ενθάρρυνσης, συνεργασίας, εμπιστοσύνης, αλληλοκατανόησης και αμφίδρομης επικοινωνίας  με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας (εκπαιδευτικούς – μαθητές – γονείς -  βοηθητικό προσωπικό – διοίκηση - Σχ. Σύμβουλο – τοπική κοινωνία – φορείς) με στόχο τη βελτίωση  του γενικότερου  εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας. 
  • Έγιναν οι απαραίτητες ενέργειες από το Δ/ντή του Σχολείου προς το Δήμο Πατρέων με  επικαιροποίηση  αιτημάτων  επισκευαστικών εργασιών στο σχολικό κτίριο 9ου Δημοτικού – 12ου Νηπιαγωγείου  Πατρών (χρωματισμός κιγκλιδωμάτων και πορτών εισόδου σχολείου και εξωτερικών αιθουσών,  Μόνωση ταράτσας  αποθήκης κεντρικού κτιρίου, τοποθέτηση σύγχρονου αλεξικέραυνου επί της παραπάνω ταράτσας, σιδηρουργικές επισκευές ελαιοχρωματισμοί. Αναμένεται η υλοποίηση του αιτήματος της σχολικής μας κοινότητας για την έναρξη εργασιών ενεργειακής αναβάθμισης του σχολείου μας).
  • Έγιναν δράσεις αισθητικής βελτίωσης των σχολικών χώρων: 1. Ζωγραφική  εξωτερικού και εσωτερικού  τοίχου του σχολείου  με ωραίες παιδικές χρωματιστές παραστάσεις από την εκπ/κό εικαστικών. 2. δημιουργία μικρής πινακοθήκης  με ζωγραφικούς πίνακες  οι οποίοι αναρτήθηκαν στους διαδρόμους και την είσοδο του σχολείου ώστε να αποτελούν αφορμές εικαστικής και καλλιτεχνικής  ευαισθητοποίησης  και καλλιέργειας για τους μαθητές μας με την επιμέλεια του Δ/ντή του σχολείου   σε συνεργασία με την υποδιευθύντρια αξιοποιώντας ιδέες – προτιμήσεις μαθητών. Οι πίνακες είναι  έργα σημαντικών ζωγράφων όπως Βαν Γκογκ, Μονέ, Πικάσο, Νταλί, Γαίτης,  Γύζης, Θεόφιλος, Βολανάκης, Χειμωνάς, Σταθόπουλος,κ.ά., πίνακες μουσείων  καθώς  και εικόνες από τη φύση  και έργα μαθητών του σχολείου μας τα οποία  ζωγράφισαν για το σκοπό αυτό, ενώ τα έξοδα εκτύπωσης των πινάκων οι οποίοι προσαρμόστηκαν σε υπάρχοντα κάδρα, πλήρωσαν γονείς του σχολείου.

Γ3. Ο εκπαιδευτικός  σχεδιασμός

Γ) Nα γίνει ο εκπαιδευτικός  σχεδιασμός - προγραμματισμός της επόμενης σχολικής  χρονιάς 2018-2019  ως εξής:

……………………………..

Γ3.   Ο εκπαιδευτικός  σχεδιασμός - προγραμματισμός της επόμενης σχολικής χρονιάς 2018-2019  να είναι σύμφωνος με την υπ. αριθ. 70279/Δ1/3-5-2018  εγκύκλιο Δ/νσης YΠΕΘ   « Ενέργειες προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου των Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2018-2019 – προγραμματισμός λειτουργίας Ολοήμερου Προγράμματος», και να στηριχθεί στο εκπαιδευτικό πλαίσιο που εφαρμόστηκε φέτος  έχοντας ως  στόχο την περαιτέρω βελτίωση  στη βάση  της  εμπειρίας  που  αποκτήθηκε  κατά το τρέχον σχολικό έτος 2017-2018 ιδιαίτερα -ανάμεσα σε άλλα-  στους άξονες  ενότητας και συνεργασίας.

Η εμπειρία των  προβλημάτων  που παρουσιάστηκαν και εντοπίστηκαν   θα είναι για όλους πηγή δημιουργικότερης σκέψης, καλύτερου σχεδιασμού και αποδοτικότερης συνεργασίας, για την αποφυγή παρόμοιων προβλημάτων στο μέλλον.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων

Y.Γ.

Πριν αρκετά χρόνια στην Πάτρα σε μία συνάντηση με εκπροσώπους  της ΔΟΕ είχα προτείνει σε τότε μέλος της ΔΟΕ αυτό:

 1) Nα καλέσει η ΔΟΕ εκπαιδευτικούς  της τάξης με  και χωρίς εγκύκλιες σπουδές και επιμορφώσεις (θα δυσκολευόταν να επιλέξει λόγω του πλήθους και της ποιότητας)

 2) Να συντάξει πρόταση αναλυτική για κάθε άρθρο της εκπαιδευτικής και αξιολογικής διαδικασίας.

 3) Να την επικοινωνήσει με τις ενώσεις γονέων και να  ενσωματώσει  ό,τι είναι  επιστημονικά αποδεκτό.

  4) Μετά να καλέσει  η ΔΟΕ το Υπουργείο Παιδείας σε δημόσιο διάλογο μέσα σε προθεσμία.

  5) Και έτσι να πετύχει με άνεση μια αξιολόγηση με ανθρώπινο πρόσωπο που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη της την ελληνική περίπτωση και πραγματικότητα. 

   Αυτό θα μπορούσε να κάνει η ΔΟΕ αν πραγματικά το ήθελε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 03/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

φιλαληθης
Θλίψη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για τον θάνατο του πρώην αντιπρύτανη Αναστάσιου Φιλαλήθη
Η Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Κρήτης τιμά τη σημαντική προσφορά του στο Ίδρυμα, το οποίο υπηρέτησε με συνέπεια και θέρμη από τη θέση τόσο του...
Θλίψη στο Πανεπιστήμιο Κρήτης για τον θάνατο του πρώην αντιπρύτανη Αναστάσιου Φιλαλήθη