Το εκπαιδευτικό πλαίσιο της Ελλάδας, μέσα στο οποίο ανήκει και η διδασκαλία των μαθηματικών, παρουσιάζει στη σχολική πραγματικότητα σημαντικές και διαχρονικές αρρυθμίες.
Τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών στην πράξη δεν εφαρμόζονται ποτέ, δεν υπάρχει πολιτική συνεννόηση συνέχειας των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, εμφανίζεται συχνά έλλειψη ουσιαστικής επιμόρφωσης των διδασκόντων, χρησιμοποιείται ένα και μοναδικό σχολικό εγχειρίδιο και άλλα θέματα στα οποία υστερούμε σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.
Η αντίληψη που έχουμε ως κοινωνία για τον ρόλο των μαθηματικών επιδρά σημαντικά στην ανάπτυξη των νέων Προγραμμάτων Σπουδών τους, αλλά και γενικότερα στη διδασκαλία τους.
Στη φύση και στην κοινωνία σήμερα υπάρχουν λειτουργίες οι οποίες ερμηνεύονται με τη βοήθεια μαθηματικών που μέχρι εχτές ανήκαν στον τομέα των θεωρητικών μαθηματικών και ήταν μόνο για έρευνα, αλλά έχουν περάσει πλέον στον τομέα των εφαρμοσμένων.
Η Θεωρία Πιθανοτήτων, τα Στοχαστικά Μαθηματικά και η Στατιστική για παράδειγμα, που βλέπουμε σε πλήρη ανάπτυξη στα καινούρια Π.Σ., χρησιμοποιούνται εξίσου στα θεωρητικά και στα εφαρμοσμένα μαθηματικά, με την περίοδο της πανδημίας, των εμβολιασμών και της δημόσιας υγείας να μας το επιβεβαιώνει με οδυνηρό δυστυχώς τρόπο.
Τα μαθηματικά είναι μια δυναμική και συνεχώς μεταβαλλόμενη επιστήμη και η συζήτηση για την φύση τους ξεκινά από τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη με τη θεώρηση ότι είναι μια ανθρώπινη δραστηριότητα ως αποτέλεσμα των νέων ανακαλύψεων.
Αν και διδάσκονται χιλιάδες χρόνια, η πραγματική ανάγκη για αριθμητικές και γεωμετρικές διαδικασίες ξεκίνησε τον 18ο και 19ο αιώνα με τη βιομηχανική επανάσταση. Τον 20ο αιώνα η διδασκαλία των μαθηματικών παίρνει κεντρική θέση στα εκπαιδευτικά προγράμματα και μόλις το 1906 πραγματοποιείται η πρώτη διδακτορική διατριβή στην μαθηματική εκπαίδευση.
Τη δεκαετία του 80 για πρώτη φορά ήρθαν στην Ελλάδα από το εξωτερικό επιστήμονες εξειδικευμένοι στη διδακτική, ενώ σήμερα η πλειοψηφία των καθηγητών με αντικείμενο την διδακτική επιστήμη βρίσκεται σε Παιδαγωγικά και όχι σε Μαθηματικά Πανεπιστημιακά τμήματα, πράγμα που επηρεάζει τον τρόπο που τα μαθηματικά διδάσκονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Αυτό που πρέπει να συμβεί με την εφαρμογή των νέων Π.Σ., αλλά και με την συγγραφή των νέων μαθηματικών σχολικών εγχειριδίων είναι να δοθεί βάση στην ανάπτυξη των μαθηματικών αντικειμένων με κέντρο τον μαθητή και τον τρόπο που μαθαίνει και λιγότερο με φορμαλιστική λογική και παρουσίαση.
Τα μαθηματικά είναι αναγκαίο να μπορούν να διδαχτούν με τρόπο ελκυστικό και προσαρμοσμένο σε κάθε εκπαιδευτική βαθμίδα έτσι, ώστε μέσα από δράσεις και διαχείριση κατάλληλων μέσων, ο μαθητής να μπορεί να χρησιμοποιήσει γνώσεις που ήδη έχει και με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών του, να ανακαλύψει και να κατασκευάσει νέες γνώσεις και να μπορεί να τις εφαρμόσει στην καθημερινότητά του.
* Μαθηματικός - Συγγραφέας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη