amfitheatro-aei-foitites
Alexandros Michailidis / SOOC
Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Γεωτεχνικών: Προβληματισμοί και ερωτήματα για το νέο νομοσχέδιο που αφορά το σύνολο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Τους προβληματισμούς της και τα ερωτήματα που προκύπτουν από το νέο νόμο πλαίσιο στα ΑΕΙ εκφράζει με επιστολής της προς την υπουργό Παιδείας η Πανελλήνια Ένωσης Πτυχιούχων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Γεωτεχνικών.

Μεταξύ άλλων, αναφέρει πως με διατάξεις του νομοσχεδίου χάνεται στην πράξη το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων, ότι επανέρχονται τα Συμβούλια Διοίκησης για την εφαρμογή του οποίων έχει ταχθεί ενάντια το σύνολο σχεδόν των πανεπιστημίων και ΤΕΙ με τον Νόμο Διαμαντοπούλου, ενώ το νομοσχέδιο ούτε προβλέπει ευθεία διαδικασία αντιστοίχισης των πτυχίων ΤΕΙ με τα τμήματα που προέκυψαν από τον νόμο γαβρόγλου (4485/2017) και μετά ούτε προβλέπει ευθεία αναγνώριση των υπαρχόντων πτυχίων ΤΕΙ ως πτυχίων ΑΕΙ.

 

Ακολουθεί η επιστολή προς την υπουργό Παιδείας:

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Σας επισυνάπτουμε την Θέση της Πανελλήνιας Ένωσης Πτυχιούχων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Γεωτεχνικών στη Δημόσια διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και άλλες διατάξεις».

Σας υπενθυμίζουμε ότι η Πανελλήνια Ένωση Πτυχιούχων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Γεωτεχνικών (Π.Ε.Π.Τ.Ε.Γ.) είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου και αποτελεί τον επιστημονικό και επαγγελματικό ενιαίο φορέα οργάνωσης και εκπροσώπησης των Γεωπόνων του τεχνολογικού τομέα ανώτατης εκπαίδευσης και ισοτίμων Σχολών ημεδαπής και αλλοδαπής (H.U.G.A.A.S, Hellenic Union of Graduated Agronomistsand Applied Scientists), ανεξάρτητα από την ειδικότητα τους και την νομική μορφή της επαγγελματικής τους δραστηριοποίησης .

Συγκεκριμένα και επί των άρθρων του σχεδίου νόμου  έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

ΑΡΘΡΟ 3

παράγραφος 4

- Ο τρόπος που διατυπώνεται η δυνατότητα των ΑΕΙ, δηλαδή «….Τα ΑΕΙ δύναται να ιδρύουν ακαδημαϊκές μονάδες εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας…..» δεν παραπέμπει σε δημιουργία ΤΕΙ. Η ερμηνεία μπορεί να είναι πολλαπλή. Στην πιο απλή περίπτωση ένα Τμήμα ΑΕΙ μπορεί να ιδρύσει ένα ΙΕΚ που να παρέχει τεχνολογική εκπαίδευση σε αποφοίτους ΑΕΙ, επί πληρωμή. Επειδή προβλέπεται παρακάτω από μπορεί να λειτουργεί μεταπτυχιακά προγράμματα αλλά όχι διδακτορικά, σημαίνει ότι μέσω του άρθρου αυτού να ιδρύονται ινστιτούτα ή παραρτήματα χωρίς αυτοτέλεια λειτουργίας εκτός του οικείου τμήματος της Σχολής.

Άρα δεν προβλέπεται το ΑΕΙ να ιδρύει άλλο ΑΕΙ με στόχο την τεχνολογική εκπαίδευση αλλά σημαίνει ότι η τεχνολογική εκπαίδευση θα παρέχεται από το ίδιο ΑΕΙ με τρόπου που το ίδιο θα αποφασίσει. Δεν σημαίνει ότι τα ΑΕΙ θα ιδρύσουν Τεχνολογικά Τμήματα γιατί τότε θα έχαναν κονδύλια για τα οικεία τμήματα.

ΑΡΘΡΟ 5

Με το άρθρο στην πράξη χάνεται το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων σε πολλά διοικητικά θέματα που μέχρι την ισχύ του προηγούμενου νόμου αφορούσαν την κοσμητεία της εκάστοτε σχολής.

ΑΡΘΡΟ 6

Εμμέσως παρέχει δυνατότητα ίδρυσης πανεπιστημιακών τμημάτων σε συνεργασία με ιδρύματα δημόσια ή ιδιωτικά του εξωτερικού.

ΑΡΘΡΟ 7

Επαναφέρεται το Συμβούλιο Διοίκησης για την εφαρμογή του οποίου έχει ταχθεί ενάντια το σύνολο σχεδόν των πανεπιστημίων και ΤΕΙ με τον Νόμο Διαμαντοπούλου 4009/2011.

ΑΡΘΡΟ 20

Παράγραφος 3

Ορίζει ότι το Τμήμα έχει ως στόχο την προαγωγή ενός συγκεκριμένου πεδίου της επιστήμης, της τεχνολογίας, των γραμμάτων και των τεχνών και καταρτίζει αυτόνομα ή σε συνεργασία με άλλα τμήματα προγράμματα σπουδών πρώτου, δευτέρου και τρίτου κύκλου σπουδών.

ΑΡΘΡΑ 39 και 46

Συνδέεται έμμεσα με το άρθρο 3 / παράγραφος 4

ΑΡΘΡΑ 51, 52 και 53

Εντάσσουν στην λειτουργία των πανεπιστημιακών εργαστηρίων την δυνατότητα παροχής υπηρεσιών επ΄ αμοιβή.

ΑΡΘΡΟ 63

Παράγραφος 1α

Η παράγραφος αφήνει παράθυρο αναγνώρισης προγραμμάτων τεχνολογικών σπουδών με μειωμένο αριθμό διδακτικών μονάδων (210) έναντι των πανεπιστημίων 4ετους φοίτησης (240). Επειδή δεν υπάρχει αναδρομική ισχύς νόμου, και υπάρχουν ήδη σχετικοί νόμοι, αυτό δύσκολα θα συνδεθεί με τα ΤΕΙ. Όμως κλείνει το παράθυρο ταύτισης των τέως ΤΕΙ με τα πιθανά νέα αυτά τμήματα τεχνολογικών σπουδών. Το γεγονός ότι εντάσσει τα τμήματα σπουδών εφαρμοσμένων επιστημών, στο επίπεδο 6 του ΕΠΕΠ, δημιουργεί πάλι διάκριση μεταξύ τμημάτων ΑΕΙ και μάλιστα τρίτη κατά σειρά, αφού με το παρόν νομοσχέδιο προβλέπονται τμήματα 7 εξαμήνων, 8 εξαμήνων και 10 εξαμήνων.

Παράγραφος 1β

ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΑ πλήρως τα integrated masters πτυχία πενταετών σπουδών, αφού ορίζει ότι ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα έχει διάρκεια τουλάχιστον 2 εξαμήνων με εξήντα πιστωτικές μονάδες (δηλαδή 240 + 60 = 300 όσες προβλέπονται για τα πενταετή προγράμματα στο ίδιο νομοσχέδιο).

Παράγραφος 3

Αφήνει ευελιξία στα τμήματα και τις σχολές για να ορίζουν αριθμό πιστωτικών μονάδων για την απονομή πτυχίου.

ΑΡΘΡΟ 69

Καθιερώνεται με δυνητική υποχρεωτικότητα η πρακτική άσκηση τελειόφοιτων φοιτητών. Αυτό υπήρχε ως υποχρεωτική διαδικασία στα τέως ΤΕΙ και αποτελούσε χρόνο σπουδών βάσει του ν.1404/83.

ΑΡΘΡΟ 70

Συνδέεται με τα άρθρα 20,39,46,51,52,53,63 για την ύπαρξη παράλληλων προγραμμάτων σπουδών στο ίδιο τμήμα. Δηλαδή ένα τμήμα μπορεί να θεραπεύει παράλληλα δύο αντικείμενα, ένα επιστημονικού τομέα και ένα τεχνολογικού διάρκειας φοίτησης 8 και 7 εξαμήνων αντιστοίχως. Όπως ισχύει και με τα προηγούμενα άρθρα, αυτό το γεγονός αποκόπτει την συνέχεια των καταργηθέντων τμημάτων ΤΕΙ με τα νεοϊδρυθέντα μετά τις συγχωνεύσεις, καταργήσεις και μετονομασίες τμημάτων που προέκυψαν από τους νόμους γαβρόγλου το 2017-18 και 2019.

Στην καλύτερη περίπτωση, το νέο τμήμα που ιδρύει πρόγραμμα σπουδών εφαρμοσμένων επιστημών σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδιο, θα μπορεί να παραπέμψει πτυχιούχο ΤΕΙ στο παράλληλο πρόγραμμα σπουδών που όμως θα οδηγεί σε 210 διδακτικές μονάδες. Πιθανή αναγνώριση του πτυχίου ΤΕΙ με το πτυχίο που παρέχει το τμήμα ΑΕΙ με 240 διδακτικές μονάδες, να γίνεται με έμμεση αναγνώριση τυχόν μεταπτυχιακού τίτλου, που έτσι όμως θα εξαφανίζεται και θα χάνονται και κατ’ ελάχιστο 30 διδακτικές μονάδες για τον πτυχιούχο ΤΕΙ κάτοχο μεταπτυχιακού [210 + (60-30) = 240].

Με το ίδιο άρθρο, τακτοποιούνται και μέλη διδακτικού προσωπικού που δεν έχουν διδακτορικό τίτλο, αλλά κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο και προέρχονται από πρώην ΤΕΙ ή είναι διδακτορικοί φοιτητές κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου.

Ενδεχομένως τα παράλληλα προγράμματα σπουδών να εφαρμοστούν σε παραρτήματα των ΑΕΙ που προέρχονται από απορροφημένα ΤΕΙ και έχουν υποδομές για σπουδές χαμηλότερου επιπέδου κλπ.

ΑΡΘΡΟ 72

Αποτελεί υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών για πολλούς λόγους που σχετίζονται με την ακαδημαϊκή ολότητα ενός προγράμματος σπουδών μίας ειδικότητας.

Ειδικά η πρόβλεψη ότι οι διπλές σπουδές απαιτούν 360 διδακτικές μονάδες, ανοίγει τον δρόμο για δημιουργία τριπλών πτυχίων (300 διδακτικές μονάδες = 240 + 60 + 60 = 360) που μπορούν να προκύψουν από intergrated masters και έναν μεταπτυχιακό τίτλο επιπλέον σε αντικείμενο συναφές με τον βασικό τίτλο σπουδών.

ΆΡΘΡΟ 73

Το άρθρο όπως παρουσιάζεται δεν παραπέμπει σίγουρα στην ίδρυση των τμημάτων εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας. Είναι πιο πιθανό να δημιουργηθούν παράλληλα προγράμματα σπουδών σε υφιστάμενα τμήματα. Αλλά αποτελεί μειονέκτημα η μη πρόβλεψη για τρίτο κύκλο σπουδών, δηλαδή διδακτορικό δίπλωμα, που σημαίνει μειωμένη ακαδημαϊκή ολοκλήρωση. Αυτό δεν αναιρεί το δικαίωμα των αποφοίτων να ακολουθήσουν πρόγραμμα τρίτου κύκλου σπουδών. Θετικό είναι ότι τα τμήματα θα μπορούν να οργανώνουν αυτοδύναμα προγράμματα δευτέρου κύκλου σπουδών, αλλά αρνητικό ότι το βασικό πτυχίο που θα γίνουν θα είναι 210 διδακτικών μονάδων. Επομένως, για τα ελληνικά δεδομένα είναι μειονέκτημα αφού τα επαγγελματικά δικαιώματα παρέχονται με κριτήριο το βασικό πτυχίο. Άρα με ο άρθρο αυτό δημιουργείται σαφής πάλι διάκριση μεταξύ τεχνολογικής εκπαίδευσης και κλασσικής επιστημονικής εκπαίδευσης. Θα πρόκειται για πτυχιούχους ΑΕΙ μεν αλλά περιορισμένων δυνατοτήτων.

Τα άρθρα 20, 93, 46, 51, 52, 53, 63, 70, 72, 73 καθιερώνουν και δείχνουν την θέληση της διοίκησης να διατηρήσει τις διαφορές μεταξύ σπουδών σε βασικές και εφαρμοσμένες επιστήμες.

Ουσιαστικά δεν δημιουργούν αυτόνομη ανώτατη εκπαίδευση εφαρμοσμένων επιστημών (ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση δηλαδή), αλλά εντάσσουν την τεχνολογική εκπαίδευση ως δεύτερη ταχύτητα μέσα στην ανώτατη εκπαίδευση.

Η μη δυνατότητα οργάνωσης τρίτου κύκλου σπουδών από τα τμήματα, σημαίνει ότι δεν υπάρχει πρόθεση για ανεξάρτητη έρευνα από αυτά τα τμήματα, τα οποία προφανώς θα λειτουργούν επικουρικά προς τα κύρια τμήματα επιστημών των ΑΕΙ

Επιπλέον, πολύ πιθανόν, στο μέλλον, τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών να χρησιμοποιηθούν ως τμήματα για όσους φοιτητές δεν θέλουν ή δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές στους στα κύρια τμήματα μίας σχολής.

Θέλει ιδιαίτερη προσοχή επίσης, γιατί, όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών, δύνανται να χρησιμοποιηθούν για ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΗ των υπαρχόντων πτυχιούχων ΤΕΙ, και να «αποκατασταθούν» οι υποτιθέμενες αμφισβητήσεις για την κατηγορία του πτυχίου τους, μετά και τις έμμεσες ανακατατάξεις που επέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ με τους νόμους γαβρόγλου και τα κενά που τεχνηέντως δημιούργησε με την αμφισβήτηση του ν.2916 και την αναδρομική του ισχύ ως προς τον ν.1404.

ΑΡΘΡΟ 78

Κατοχυρώνει ΠΛΗΡΩΣ τις όποιες αλλαγές προήλθαν από τους νόμους γαβρόγλου για τα πενταετή πτυχία (integrated masters) και μάλιστα σε συνδυασμό με το άρθρο 72 του παρόντος νομοσχεδίου, δύναται να καταστήσει τους πενταετής πτυχιούχους με ένα πτυχίο και ως ΔΙΠΛΟΠΤΥΧΙΟΥΧΟΥΣ με την απλή πρόβλεψη στο μέλλον μίας διαδικασίας αναγνώρισης.

Σε συνδυασμό με προγενέστερο άρθρο, με μία απλή αλχημεία μπορεί ο απόφοιτος πενταετούς σχολής κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου να θεωρηθεί τριπλοπτυχιούχος.

Επίσης με το παρόν άρθρο και τις καταργούμενες διατάξεις, αίρεται ο περιορισμός του ν.4485/2017 για μη μισθολογικές διεκδικήσεις των πενταετών πτυχιούχων και ανοίγει ο δρόμος για επίδομα μεταπτυχιακού τίτλου ακόμη και χωρίς ο πτυχιούχος να έχει μεταπτυχιακό τίτλο.

Προφανώς και θα υπάρξει πρόβλημα με πολλές άλλες ομάδες πτυχιούχων τετραετών σπουδών πανεπιστημίων, όπως ήδη υπάρχει στον δημόσιο τομέα που μοριοδοτούνται ως κάτοχοι μεταπτυχιακού τίτλου όσοι έχουν απλώς ένα πενταετές πτυχίο.

ΑΡΘΡΟ 98

Θα μπορούσε να ανοίξει ένα παράθυρο έμμεσης αναγνώρισης των πτυχιούχων ΤΕΙ με τα νέα τμήματα, εάν το πτυχίο ΤΕΙ αναγνωρίζεται ως ικανή προϋπόθεση για την ένταξη του αποφοίτου στο τμήμα δευτερεύουσας κατεύθυνσης. Ο απόφοιτος του τμήματος δευτερεύουσας κατεύθυνσης θα μπορεί να αναγνωρισθεί ως απόφοιτος του κύριου τμήματος του ΑΕΙ με ισοτίμηση μετά από σπουδές 6 μηνών.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ και ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ επί του ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

  1. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει ευθεία διαδικασία αντιστοίχισης των πτυχίων ΤΕΙ με τα τμήματα που προέκυψαν από τον νόμο γαβρόγλου (4485/2017) και μετά.
  2. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει ευθεία αναγνώριση των υπαρχόντων πτυχίων ΤΕΙ ως πτυχίων ΑΕΙ. Οι καταργούμενες διατάξεις με τις μεταβατικές διατάξεις των τελευταίων εδαφίων του νομοσχεδίου, πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά για συνέργειες με τον ν.2916 και ν.1404.
  3. Είναι εντελώς αρνητικό το γεγονός ότι οι σπουδές στα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών διαρκούν 7 εξάμηνα και παρέχουν πτυχίο 210 διδακτικών μονάδων. Είναι προφανές ότι το νομοσχέδιο δεν θεωρεί ισότιμες τις σπουδές εφαρμοσμένων επιστημών με των άλλων τμημάτων των ΑΕΙ, ασχέτως αν οδηγούν στο επίπεδο 6.
  4. Με βάση το (3), παραμένει το ερώτημα για το αν η κυβέρνηση σκοπεύει στο μέλλον να αφήσει την δυνατότητα σε έναν υπουργό παιδείας, να εντάξει τα πτυχία ΤΕΙ στην κατηγορία πτυχίων εφαρμοσμένων επιστημών, που σημαίνει υποβάθμιση στις ακαδημαϊκές μονάδες που προέβλεπαν τα πτυχία ή και έναρξη διαδικασίας αντιστοίχισης πτυχίων ΤΕΙ με προγράμματα σπουδών εφαρμοσμένων επιστημών που προβλέπει το παρόν νομοσχέδιο.
  5. Το νομοσχέδιο ευνοεί πλήρως τα πτυχία πενταετών σπουδών αφού τα αναφέρει σαφώς και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από την ίδρυση των σχετικών τμημάτων ή σχολών ασχέτως του αρχικού χρόνου σπουδών (άρθρο 78) και μάλιστα καταργεί την διάταξη του ν.4485 για μη μισθολογικές απαιτήσεις των πτυχιούχων πενταετών σπουδών (άρθρο 46 παράγραφος 2).
  6. Προφανώς, το γεγονός ότι δεν υπήρξε συνεργασία του υπουργείου με τους συλλόγους πτυχιούχων ΤΕΙ, αλλά υπήρξε σίγουρα με τα επιμελητήρια, δικαιολογεί τις διατάξεις του νομοσχεδίου για τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών. Με το παρόν νομοσχέδιο, διαφαίνεται ότι το νομοσχέδιο δεν θεωρεί ουσιαστικά ανώτατες τις σπουδές σε εφαρμοσμένες επιστήμες, παρ’ ότι τις αναφέρει ως «επιστήμες». Άρα είναι υποκειμενική η ένταξή των τμημάτων αυτών στα ΑΕΙ και προφανώς είναι αβέβαιη και η δημιουργία τους, εκτός αν συντρέχουν λόγοι απορρόφησης κονδυλίων για έρευνα ή ανάπτυξη των κυρίως τμημάτων και του οικείου ΑΕΙ.
  7. Το νομοσχέδιο δεν δίνει ευθέως καμία δυνατότητα στα τμήματα των ΑΕΙ να προχωρήσουν σε διαδικασίες αναγνώρισης των πτυχιούχων ΤΕΙ αυτόνομα και με ορισμό επιπλέον χρόνου σπουδών ορισμένων μόνο μαθημάτων.
  8. Με τις καταργούμενες διατάξεις του ν.4009/11 (1-60 άρθρα) καταργούνται και τροποποιούνται όλες οι διαδικασίες οργάνωσης και διοίκησης των ΑΕΙ και φοίτησης.
  9. Με τις καταργούμενες διατάξεις του ν.4685/2017 (1-68 άρθρα) καταργούνται οριστικά τα ΤΕΙ και η διακριτή Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση που ιδρύθηκε με τον ν.1404/83 και αποκαταστάθηκε με τον ν.2916/2001 σαν ισότιμος ως προς τα πανεπιστήμια τομέας της ανώτατης εκπαίδευσης.
  10. Με το νέο νομοσχέδιο, η τεχνολογική εκπαίδευση ασκείται κατόπιν απόφασης των τμημάτων ΑΕΙ, από τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών που ιδρύονται αν το αποφασίσουν τα οικεία τμήματα ή σχολές αλλά δεν έχουν πλήρη ακαδημαϊκή διάρθρωση σπουδών γιατί έχουν μειωμένη διάρκεια σπουδών (7 εξαμήνων) και δεν παρέχουν σπουδές τρίτου κύκλου (διδακτορικά).
  11. Με τις ίδιες καταργούμενες διατάξεις του νόμου και ειδικά του άρθρου 46, τίθενται εν αμφιβόλω για το πώς θα εφαρμόζονται οι διατάξεις των ΠΔ για τα επαγγελματικά δικαιώματα πτυχιούχων ΤΕΙ που ήδη έχουν ψηφισθεί ή αν θα εκδοθούν ΠΔ για όσες ειδικότητες δεν έχουν. Καταργείται το άρθρο 5 παράγραφος 3, που άφηνε ένα περιθώριο παρέμβασης για αντιστοίχιση πτυχιούχων ΤΕΙ με τα νέα τμήματα.
  12. Το νομοσχέδιο συνεχίζει την απαξίωση κατά των ΤΕΙ που εισήγαγε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και επαυξάνει τα δικαιώματα των πενταετών πτυχιούχων.

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ που προκύπτουν

1.Θα υπάρξει αναδρομική «τακτοποίηση» των πτυχιούχων ΤΕΙ με βάση τον νέο νόμο, στην κατηγορία πτυχιούχων εφαρμοσμένων επιστημών με ότι αυτό συνεπάγεται για τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα ;

2.Θα εκδοθούν νέα με βάση τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των οικείων τμημάτων ΑΕΙ που θα ιδρύουν τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών ή θα υπάρχουν διαφορετικά λόγω διαφορετικού χρόνου σπουδών και υπολειπόμενης ακαδημαϊκής αξίας των τμημάτων εφαρμοσμένων επιστημών έναντι των οικείων τμημάτων ΑΕΙ ;

3. Θα προβλεφθεί διαδικασία αντιστοίχισης των πτυχιούχων ΤΕΙ με τα οικεία τμήματα ΑΕΙ και όχι τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών ;

Διότι αν υπάρξει διαδικασία αντιστοίχισης με τα τμήματα εφαρμοσμένων επιστημών 7 εξαμήνων διάρκειας φοίτησης, θα αποτελούσε defacto υποβάθμιση των πτυχίων ΤΕΙ που απονεμήθηκαν έως και το 2021.

 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες