Άνοιγμα σχολείων: Πώς θα γίνει η επιστροφή των μαθητών στα σχολεία – Τι λένε οι ειδικοί
Γκίκας Μαγιορκίνης, Αλκιβιάδης Βατόπουλος, Μαρία Θεοδωρίδου και Μαρία Τσολιά τοποθετούνται για το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων και την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Χωρίς υποχρεωτική χρήση μάσκας, χωρίς υποχρεωτικά τεστ αλλά και χωρίς καραντίνα για τους συμμαθητές ενός νοσούντα μαθητή, φαίνεται ότι θα ξεκινήσει η φετινή σχολική χρονιά, μακριά από τα «σκληρά» μέτρα των προηγούμενων δυόμισι ετών.

Σήμερα (30/08/2022), θα πραγματοποιηθεί και η πρώτη συνεδρίαση των ειδικών για να υπάρξουν οριστικές αποφάσεις για τα πρωτόκολλα που θα θεσπιστούν.

Μιλώντας στην «Κ» οι ειδικοί κάνουν λόγο για ένα νέο και μόνιμο χαρακτήρα που πρέπει να έχουν πια τα μέτρα που θα εφαρμόζονται στις σχολικές τάξεις, ο οποίος δεν θα αφορά μόνο στη θωράκιση απέναντι στον κορωνοϊό αλλά και στα υπόλοιπα αναπνευστικά νοσήματα καθώς και σε οτιδήποτε νέο προκύψει.

«Η λογική είναι η διατήρηση της ισορροπίας της σχολικής αίθουσας με την κοινωνία» εξηγεί ο Γκίκας Μαγιορκίνης, καθηγητής στο τμήμα Υγιεινής και Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής στο ΕΚΠΑ αλλά και μέλος της επιτροπής των ειδικών, και συμπληρώνει ότι: «η τάξη πρέπει να είναι μια αντανάκλαση της κοινωνίας. Όταν τα μέτρα είναι έξω χαλαρά γιατί δεν υπάρχει κίνδυνος και η πανδημία είναι σε ύφεση, το ίδιο πρέπει να ισχύει και μέσα.

Είμαστε πια σε μια φάση όπου ένα μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας έχει εμβολιαστεί ή/ και έχει νοσήσει και η ανοσία είναι υψηλή. Επίσης, ας μην ξεχνάμε και τον βασικό στόχο του σχολείου: την κοινωνικοποίηση των παιδιών. Η σχολική τάξη άλλωστε είναι μια προστατευμένη φούσκα, μια “διευρυμένη” οικογένεια. Η αίσθηση μου λοιπόν είναι ότι φέτος τα παιδιά θα μπουν στις τάξεις χωρίς υποχρεωτική χρήση μάσκας αλλά και χωρίς τεστ κορονοϊού.

«Αν τώρα, καθώς θα μπαίνουμε στον χειμώνα δούμε ότι τα κρούσματα αρχίσουν να αυξάνονται έντονα, τότε, μπορεί να έρθει μια ισχυρή σύσταση για χρήση της μάσκας».

Όσο για το πρωτόκολλο το οποίο θα εφαρμόζεται όταν υπάρχει κρούσμα σε μια τάξη, ο κ. Μαγιορκίνης λέει πως: «η αίσθηση μου και για αυτό το κομμάτι είναι πως τα τεστ θα ενεργοποιούνται μόνο επί συμπτωμάτων ή αδιαθεσίας ενός παιδιού, ενώ και αν νοσήσει κάποιος ή κάποιοι μαθητές στην τάξη, δεν θα αποχωρούν κι άλλοι με προληπτική καραντίνα αλλά μόνο ο συγκεκριμένος μαθητής».

Η ανάγκη να τηρείται το εθνικό πρόγραμμα εμβολιασμού

Με τη σειρά της, η Μαρία Θεοδωρίδου, πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών τονίζει πως αυτό που έχει μεγάλη σημασία ανεξαρτήτως του αν οι γονείς θα αποφασίσουν να κάνουν ή όχι στα παιδιά τους το εμβόλιο του κορονοϊού (το οποίο δεν είναι υποχρεωτικό) αλλά και το τι θα αποφασιστεί για τα φετινά πρωτόκολλα στα σχολεία, είναι να κάνουν τα παιδιά τα εμβόλια που περιλαμβάνονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα του εμβολιασμού και τα οποία σε κάποιο βαθμό έχουν αμεληθεί.

Όπως λέει η ίδια: «Στη διάρκεια της πανδημίας οι επισκέψεις στους παιδιάτρους αραίωσαν. Ειδικά στα εμβόλια της εφηβικής ηλικίας όπως αυτό για τον HPV ή άλλα που έχουν επαναληπτικές δόσεις, τα παιδιά έμειναν πίσω. Οι γονείς πρέπει να τα προγραμματίσουν τώρα και να τηρούν με ευλάβεια το πρόγραμμα».

«Η κοινωνία να μάθει να ζει με τα αναπνευστικώς μεταδιδόμενα νοσήματα»

Για τον Αλκιβιάδη Βατόπουλο, καθηγητή Μικροβιολογίας και μέλος της επιτροπής των ειδικών, η συζήτηση για τα υγειονομικά πρωτόκολλα στα σχολεία πρέπει να αλλάξει πια εντελώς πλαίσιο. Όπως εξηγεί: «Έχουμε μπει σε μια φάση χρονιότητας της επιδημίας η οποία δεν πρόκειται να τελειώσει άμεσα. Κάποια στιγμή θα έχουμε και φέτος τον χειμώνα αύξηση των κρουσμάτων, το γνωρίζουμε αυτό.

Πρέπει λοιπόν να σταματήσουμε να μιλάμε με όρους “τι μέτρα θα εφαρμόσουμε το επόμενο τρίμηνο” και να αρχίσουμε να συζητάμε το πως θα μετασχηματίσουμε τη λειτουργία της κοινωνίας με τρόπο που να λειτουργεί κανονικά και όχι εκτάκτως και την ίδια στιγμή να είναι και υγειονομικώς προφυλαγμένη.

Ο καλός αερισμός χώρων όπως οι σχολικές αίθουσες είναι ένα κλειδί προς αυτή την κατεύθυνση, όπως επιθυμητή είναι πάντα και η αραίωση των μαθητών στην τάξη. Η δε χρήση της μάσκας καλό είναι να γίνει μέρος της γενικότερης κουλτούρας μας γενικώς, όχι μόνο για τον κορονοϊό αλλά για όλα τα αναπνευστικώς/ αερογενώς μεταδιδόμενα νοσήματα. Και ο κορονοϊός να τελειώσει, κάποια στιγμή κάποιο άλλο νόσημα θα πάρει τη θέση του, είχαμε SARS, MERS, συνεχώς εμφανίζεται κάτι. Συμβαίνει πια ολοένα και πιο συχνά. Όλη η κοινωνία πρέπει να εκπαιδευτεί στην υιοθέτηση μιας συνολικής συμπεριφοράς όταν βρίσκεται σε χώρους με συνωστισμό. Πρέπει πια αυτόματα να σκεφτόμαστε μικροί και μεγάλοι πως όταν δεν αισθάνομαι καλά, κάνω ένα ένα self test πριν πάω σχολείο ή στη δουλειά.

Όσο για τον καλό αερισμό που προανέφερα δεν αρκεί να να είναι πια μια γενικόλογη κουβέντα, πρέπει να φτιάξουμε λεπτομερή πρωτόκολλα αερισμού, όπως υπάρχουν π.χ. αντίστοιχα πρωτόκολλα πυρασφάλειας στα κτίρια».

Ο κ. Βατόπουλος παραδέχεται σε αυτό το σημείο πως η συστηματική χρήση της μάσκας από τα παιδιά είναι ένα δύσκολο μέτρο και ένα ζήτημα με ερωτηματικό μιας και δεν γνωρίζουμε τι ψυχολογικές επιδράσεις μπορεί να έχει μακροπρόθεσμα σε αυτό τον πληθυσμό η αναγκαστική και πολύωρη χρήση της. «Παρ’ όλα αυτά, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να αυτοματοποιούν από μόνα τους τη χρήση της όταν βλέπουν ότι συνωστίζονται» καταλήγει ο ίδιος.

«Δεν θα έχουμε μάσκες και testing φέτος στα σχολεία» μας λέει τέλος και η Μαρία Τσολιά, καθηγήτρια παιδιατρικής και λοιμωξιολογίας, μέλος της επιτροπής των ειδικών αλλά και μέλος της εθνικής επιτροπής εμβολιασμών. Όπως σπεύδει να συμπληρώσει:

«Αν αντιμετωπίσουμε μεγάλη αύξηση κρουσμάτων, θα προσαρμοστούμε. Όσο για το εμβόλιο για τον κορονοϊό στα παιδιά είναι ωφέλιμο αλλά όσον αφορά στην επίδραση του στη μετάδοση αυτή είναι μικρή και για αυτό δεν επιμένουμε και τόσο για τα παιδιά που δεν ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες. 

Ο αερισμός όμως στις αίθουσες έχει μεγάλη σημασία και τα πρωτόκολλα πρέπει να αναθεωρηθούν και να γίνουν πιο συγκεκριμένα και λεπτομερή. Το βλέπουμε να αναφέρεται ολοένα και πιο συχνά στη διεθνή βιβλιογραφία και στις συστάσεις του CDC. Στην επιτροπή συζητούμε ήδη το σημαντικό ρόλο που μπορούν να παίξουν τα ειδικά μηχανήματα στον καθαρισμό και στην απολύμανση του αέρα και πως σιγα-σιγά πρέπει να αρχίσουν κτίρια και ΜΜΜ να εξοπλίζονται με αυτά».

Πηγή: Καθημερινή

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες