Πορεία φοιτητών
Τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν στις 31.8.2023 - Αντιδρούν φοιτητές και πανεπιστημιακοί

Αναστάτωση στους φοιτητές και στα Πανεπιστήμια έχει προκαλέσει η διάταξη που πέρασε το περασμένο καλοκαίρι με το νέο νομο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ σχετικά με την Παιδαγωγική - διδακτική επάρκεια, δηλαδή την πιστοποίηση που διασφαλίζει ότι κάποιος έχει τα τυπικά προσόντα για να διδάξει στη δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η διάταξη αυτή, που αποσπά την Παιδαγωγική Επάρκεια από τα πτυχία, γίνεται τώρα ευρύτερα γνωστή και ήδη φοιτητές και πανεπιστημιακοί προετοιμάζουν αντιδράσεις, ενώ στο συλλαλητήριο που οργανώνουν οι φοιτητές και μαθητές την ερχόμενη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου στα Προπύλαια, ένα από τα θέματα για τα οποία θα διαδηλώσουν, είναι ακριβώς αυτό.

Οι αντιδράσεις έχουν αρχίσει καθώς προβλέπεται ότι τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν τον Αύγουστο του 2023, οπότε και η λήψη αυτής της αναγκαίας για εκπαιδευτικούς πιστοποίησης, θα λαμβάνεται, πιθανότατα, επί πληρωμή...

Η κατοχή της είναι αναγκαία προϋπόθεση για να μπορέσει κάποιος να συμμετέχει στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, για να μπορέσει να προσληφθεί ως αναπληρωτής ή ωρομίσθιος στο σχολείο, αλλά και ως εκπαιδευτικός από ιδιωτικούς φορείς (π.χ. φροντιστήρια). Μέχρι σήμερα, η επάρκεια είναι επαγγελματικό δικαίωμα που απορρέει από το πτυχίο, όμως με το άρθρο 99 του πρόσφατα ψηφισμένου ν. 4597 ορίζεται με απόφαση της Συγκλήτου ο τίτλος, ο σκοπός, τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, το πρόγραμμα σπουδών, τα μαθήματα, οι κατηγορίες των φοιτητών και των πτυχιούχων που γίνονται δεκτοί, τα κριτήρια εισδοχής στο πρόγραμμα, η επιτροπή επιμέλειας του προγράμματος κ.α.

Ανάλογη προσπάθεια  έγινε και το 2016 (με αφορμή τα πορίσματα του εθνικού διαλόγου για την Παιδεία όπου προβλεπόταν «η καθιέρωση του πιστοποιητικού διδακτικής επάρκειας στα πανεπιστήμια που θα μπορούν να λαμβάνουν όσοι επιθυμούν να εργαστούν ως εκπαιδευτικοί, αφού ολοκληρώσουν το πτυχίο τους», και το 2018 (επί υπουργίας κ. Κ. Γαβρόγλου).

Είναι φανερό ότι ένας από τους βασικούς στόχους της όλης επιχείρησης  είναι να δημιουργηθεί μια ακόμη κερδοφόρα αγορά τίτλων και πιστοποιητικών επάρκειας, να μπει σε δεύτερη μοίρα το πτυχίο (επιχείρηση που τα τελευταία χρόνια και ιδιαίτερα με το «προσοντολόγιο» βρίσκεται σε εξέλιξη) και κυρίως να «ξεφορτωθεί» το κράτος και η κυβέρνηση την πίεση δεκάδων χιλιάδων πτυχιούχων που εύλογα αναζητούν επαγγελματική διέξοδο (μια θέση στην εκπαίδευση).

Με την απόσπαση της παιδαγωγικής – διδακτικής επάρκειας από το πτυχίο, μεταφέρεται η ευθύνη της ανεργίας στους πτυχιούχους (καθώς δεν θα μπορούν να αποκτήσουν όλοι το πτυχίο παιδαγωγικής επάρκειας είτε λόγω οικονομικής δυσπραγίας είτε γιατί δεν θα χωράνε), νομιμοποιείται το τέλος της σχέσης τους με τη δυνατότητα διορισμού στη σχολική εκπαίδευση και παράλληλα με μια κίνηση μειώνεται η πίεση για πρόσληψη.

Τι άλλαξε ο νέος νόμος

Στη μεταβατική διάταξη (άρθρο 456) αναφέρεται ότι τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν στις 31.8.2023 και ο νόμος επιβάλλει σχεδόν άμεσα την δημιουργία ενός ειδικού προγράμματος παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας ανά Πανεπιστήμιο. 

Η κυβέρνηση της ΝΔ, πατώντας στους νόμους των προηγούμενων κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ & ΠΑΣΟΚ, αποσπά πλήρως την παιδαγωγική-διδακτική επάρκεια από το πτυχίο, προσθέτοντας νέα εμπόδια μεταξύ πτυχίου και επαγγέλματος.

Συγκεκριμένα, στον νέο νόμο-πλαίσιο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι, 

1) Οι φοιτητές, ανεξαρτήτως έτους, δεν θα αποκτούν πλέον τη διδακτική-παιδαγωγική επάρκεια αυτόματα με τη λήψη του πτυχίου, αλλά θα αναγκάζονται να παρακολουθούν επιπλέον «ειδικό πρόγραμμα, κατ’ ελάχιστον διάρκειας δύο (2) ακαδημαϊκών εξαμήνων».Ουσιαστικά προσαυξάνουν κατά ένα έτος τη διάρκεια φοίτησης

2) Η επάρκεια πλέον θα είναι για λίγους, αφού το ειδικό αυτό πρόγραμμα θα είναι μόλις ένα (1) σε κάθε ΑΕΙ, θα έχει όριο εισακτέων και κριτήρια εισδοχής. Με βάση τον νόμο «η κάθε Σύγκλητος θα αποφασίζει ποιος θα είναι ο ανώτατος αριθμός εισακτέων ανά ακαδημαϊκό έτος», ενώ θεσπίζονται επιπλέον κριτήρια εισδοχής όπως ο βαθμός πτυχίου, η επίδοση σε συνέντευξη ακόμα και το «ενδιαφέρον του υποψηφίου για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, όπως τεκμαίρεται από το σύνολο των προσόντων και δραστηριοτήτων που υποβάλλει με την αίτησή του»

3) Δεν θα είναι δωρεάν, αφού η χρηματοδότηση του νέου ειδικού αυτού προγράμματος δεν είναι εξασφαλισμένη. Ήδη πολλά Ιδρύματα πωλούν σεμινάρια παιδαγωγικής επάρκειας, όπως το ΕΚΠΑ με δίδακτρα 700€! Κι όπως υπαγορεύουν οι νόμοι της αγοράς, τώρα που θα ανέβει η ζήτηση, θα ανέβουν και οι τιμές.

4) Για τη δημιουργία αυτών των «ειδικών προγραμμάτων» οι φοιτητές θα πληρώσουν διπλά, αφού το υπουργείο Παιδείας έχει δεσμεύσει 13,6 εκατομμύρια € από το Ταμείο Ανάκαμψης της Ε.Ε! Δηλαδή οι οικογένειές θα πληρώσουν για ...να χάσουν την επάρκεια και να την αγοράζουν με πανάκριβα σεμινάρια εκτός πτυχίου.

5) Το κράτος από τη μια θεσπίζει πρακτική άσκηση για την απόκτηση της επάρκειας κι από την άλλη δεν εξασφαλίζει τον αναγκαίο αριθμό θέσεων, ειδικά για μαθήματα όπως της Χημείας, των Οικονομικών της Γεωλογίας/Γεωγραφίας, εξαιτίας των περιορισμένων ωρών διδασκαλίας.

Η εξέλιξη αυτή επηρεάζει άμεσα ακόμα και όσους φοιτητές δεν θέλουν να κατευθυνθούν προς την εκπαίδευση, αφού ανοίγει το δρόμο για απόσπαση και άλλων επαγγελματικών δικαιωμάτων από το πτυχίο τους...

Πανεπιστημιακοί: Προκύπτουν 7 σοβαρά προβλήματα

Σύμφωνα με τους πανεπιστημιακούς  Σ. Αυγητίδου (Καθηγήτρια Α.Π.Θ) Ε. Κατσαρού (Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης) και Α. Σοφό (Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου) η νομοθέτηση αυτή προκαλεί τα εξής προβλήματα:

1ο: Μία σημαντική αλλαγή που επέρχεται αφορά την διάρκεια του προγράμματος από ένα εξάμηνο που ήταν μέχρι τώρα σε έναν χρόνο. Η πρώτη απορία που δημιουργείται είναι πού θα βρεθεί αυτός ο ένας επιπλέον χρόνος. Θα πρέπει να αφιερωθεί μετά τη λήψη του πτυχίου και το πέρας των τετραετών σπουδών; Αν ισχύει αυτό, οι σπουδές των εκπαιδευτικών γίνονται σιωπηρά πενταετείς. Αν πάλι μπορεί να γίνει κατά το τέταρτο έτος σπουδών του βασικού πτυχίου, είναι δύσκολο να φανταστούμε έναν τόσο σκληρά εργαζόμενο φοιτητή ή φοιτήτρια που θα καταφέρει σε ένα έτος να ολοκληρώσει και τα 60 ECTS που θα του απομένουν για το πτυχίο και τα 60 ECTS του ΠΠΔΕ. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αποτρέπονται από την λήψη της επάρκειας στο πρώτο τους πτυχίο καθότι προκειμένου να συμμετέχουν στο ειδικό πρόγραμμα θα πρέπει ήδη να έχουν λάβει 180 ECTS – να έχουν δηλαδή ολοκληρώσει τουλάχιστον 3 έτη σπουδών. Θα μπορούσε η δυνατότητα αυτή να δίνεται από το δεύτερο έτος σπουδών και οι φοιτητές/τριες να μοιράσουν τον φόρτο εργασίας λήψης των μαθημάτων επάρκειας σε τρία έτη. 

2ο: Η επιμήκυνση της διάρκειας των ΠΠΔΕ έγινε χωρίς να έχουν εντοπιστεί δυσλειτουργίες στα προηγούμενα ΠΠΔΕ, χωρίς διαβούλευση με τα οικεία τμήματα και χωρίς τον καθορισμό του περιεχομένου των ΠΠΔΕ ώστε να εξασφαλιστεί ο ουσιαστικός τους ρόλος για την επιτυχή ανάληψη εκπαιδευτικού έργου στα σχολεία. Στο άρθρο 99 δεν ορίζονται με σαφήνεια οι προϋποθέσεις και το πλαίσιο προσόντων που θα πρέπει να κατέχουν όσοι και όσες θα εργαστούν εν δυνάμει ως εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Το μόνο σημείο που το πλαίσιο αυτό καθορίζεται με αδρές γραμμές είναι στην παράγραφο 5 ββ) του άρθρου 99 που ορίζει ως κριτήριο αξιολόγησης του προγράμματος από την ΕΘ.Α.Α.Ε. «την καταλληλότητα και τη συνάφεια των μαθημάτων, τα οποία καλύπτουν θεματικές ενότητες σχετικές με την παιδαγωγική και ψυχοπαιδαγωγική, τη διδασκαλία και μάθηση, τη διδακτική και πρακτική άσκηση, καθώς και τη συνάφεια των μαθησιακών αποτελεσμάτων του προγράμματος με τις ανάγκες διδασκαλίας των προγραμμάτων σπουδών της εκπαίδευσης». Άρα, μπορεί, για παράδειγμα, μια Σύγκλητος να αποφασίσει ότι η πρακτική άσκηση είναι επαρκής αν γίνει μόνο με μικροδιδασκαλίες στον χώρο του Πανεπιστημίου, χωρίς δηλαδή την ανάληψη εκπαιδευτικού έργου σε σχολική τάξη. Μπορεί να αποφασίσει ότι η πρακτική άσκηση των υποψηφίων για απόκτηση επάρκειας θα περιλαμβάνει μόνο παρατηρήσεις και όχι υλοποίηση και αξιολόγηση σχεδιασμών στο πεδίο της εκπαιδευτικής πράξης στα σχολεία. Μπορεί να αποφασίσει ότι η πρακτική άσκηση θα γίνεται με την μορφή τοποθέτησης στα σχολεία αλλά χωρίς εποπτεία. Μπορεί να αποφασίσει ότι η πρακτική άσκηση θα πιστώνεται με 10 ή 20 ή 30 πιστωτικές μονάδες. Από τα παραπάνω καταλαβαίνουμε ότι οι επιλογές των Συγκλήτων και η εξειδίκευσή τους από την επιτροπή προγράμματος σπουδών, χωρίς ένα σαφές πλαίσιο, θα καθορίσουν διαφορετικά προγράμματα σπουδών επάρκειας και  δεν θα προσφέρουν τα ίδια προσόντα στους αποφοίτους τους. Αυτό θα οδηγήσει σε πληθώρα διαφορετικών ΠΠΔΕ χωρίς να εξασφαλίζεται ότι όλοι και όλες που δυνητικά θα εργαστούν στην εκπαίδευση έχουν ένα κοινό πλαίσιο αναφοράς προσόντων και προϋποθέσεων. Με αυτόν τον τρόπο όμως δεν εξασφαλίζεται ούτε η υψηλού επιπέδου ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, ούτε οι κοινές παραδοχές, γνώσεις και ικανότητες που θα πρέπει να έχουν όσοι θα κληθούν να διδάξουν στα σχολεία. 

Υπάρχει λοιπόν ανάγκη για θεσμοθέτηση ενός δυναμικού πλαισίου προσόντων που θα διατρέχει την αρχική εκπαίδευση όλων των εκπαιδευτικών, την ένταξη στο επάγγελμα και την επιμόρφωση. Το πλαίσιο αυτό μπορεί να προκύψει μέσα από την διαβούλευση των οικείων Τμημάτων και την αξιοποίηση πλήθους επιστημονικά τεκμηριωμένων προτάσεων για την εκπαίδευση των υποψηφίων εκπαιδευτικών που έχουν διαμορφωθεί από τα Πανεπιστημιακά Τμήματα αλλά και την ευρύτερη διεθνή εμπειρία και βιβλιογραφία εξασφαλίζοντας την προετοιμασία εκπαιδευτικών που θα μπορούν να ανταποκριθούν στις πολύπλοκες και πολύπλευρες απαιτήσεις μιας σύγχρονης εκπαίδευσης. Έτσι τα ΠΠΔΕ θα έχουν ένα κοινό πλαίσιο περιεχομένου και οργάνωσης του φόρτου εργασίας του προγράμματος διασφαλίζοντας ένα πυρηνικό curriculum αναφοράς. 

3ο: Ακόμα, για την πρόβλεψη της δυνατότητας για εξ αποστάσεως παροχή εκπαίδευσης στα ΠΠΔΕ είναι σημαντικό να τεθούν συγκεκριμένοι όροι που δεν θα υπονομεύσουν την ουσία του προγράμματος, όπως για παράδειγμα η εξ αποστάσεως υλοποίηση της πρακτικής άσκησης ή και η εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως παροχή του ΠΠΔΕ.

4ο: Ένα ακόμα ερώτημα είναι ποιες θα είναι οι συνέπειες  ενός προγράμματος παιδαγωγικής επάρκειας ανά Πανεπιστήμιο για την πρόσβαση των ενδιαφερομένων σε αυτό. Το ζήτημα προκύπτει, καθώς από το νέο θεσμικό πλαίσιο προκαλούνται πρακτικά ζητήματα εξυπηρέτησης των χιλιάδων ενδιαφερομένων για την παρακολούθηση των ΠΠΔΕ. Χρειάζεται ειδική μέριμνα σε κάθε Πανεπιστήμιο για την έγκαιρη εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων που επιθυμούν να λάβουν το ΠΠΔΕ κατά την διάρκεια του πρώτου τους πτυχίου. Η πιθανή χρηματοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 99 από προγράμματα ΕΣΠΑ ή άλλους πόρους σημαίνει κατά κύριο λόγο την πρόσληψη συμβασιούχων για την διδασκαλία στο πρόγραμμα. Αντί λοιπόν να αυξηθούν οι διορισμοί μελών Δ.Ε.Π. και απαραίτητου διοικητικού προσωπικού στα Πανεπιστήμια που μπορούν να καλύψουν και τις ανάγκες του ΠΠΔΕ επιλέγονται λύσεις ενίσχυσης εργασιακών σχέσεων επισφάλειας.  

5ο: Επιπλέον, η ρύθμιση του άρθρου 99 προβλέπει την επιλογή των υποψηφίων για την παιδαγωγική επάρκεια με βάση κριτήρια που θα προτείνονται από την Επιτροπή που θα επιμελείται το ΠΠΔΕ και θα αποφασίζονται από την Σύγκλητο. Ένα από τα κριτήρια που αναφέρεται στον Νόμο είναι «το ενδιαφέρον του υποψηφίου για το επάγγελμα του εκπαιδευτικού, όπως τεκμαίρεται από το σύνολο των προσόντων και δραστηριοτήτων που υποβάλλει με την αίτησή του ή την επίδοσή του σε δομημένη συνέντευξη». Τι θα πρέπει δηλαδή να πουν οι υποψήφιοι στην συνέντευξη για να πείσουν την επιτροπή ότι θα πρέπει να προηγηθούν έναντι άλλων για να εισέλθουν στο ΠΠΔΕ; Το πλαίσιο επιλογής των συμμετεχόντων στο ΠΠΔΕ και σε αυτή την περίπτωση είναι ασαφές και θα προκαλέσει δυσλειτουργίες στην κάλυψη των ενδιαφερομένων για παιδαγωγική επάρκεια δημιουργώντας μεγάλες λίστες αναμονής, ανισότητες, διακρίσεις και ενστάσεις. 

6ο: Μία ακόμα συνέπεια του άρθρου 99 είναι ότι η δυσκολία στην απόκτηση της επάρκειας στο πρώτο πτυχίο θα οδηγήσει πολλούς φοιτητές στην λήψη της μετά την ολοκλήρωση των σπουδών. Η πρόβλεψη στην παράγραφο 8 του άρθρου 99 για πραγματοποίηση ειδικού έργου/προγράμματος στον ΕΛΚΕ κάθε Πανεπιστημίου και η δυνατότητα χρηματοδότησης του προγράμματος από διάφορους πόρους  όπως αυτές «του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, του Εταιρικού Συμφώνου για το πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) ή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων» δεν εγγυάται την μη πληρωμή επιπλέον διδάκτρων από τους φοιτητές ή τους αποφοίτους που επιθυμούν να λάβουν το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας. Δεδομένου λοιπόν ότι το ΠΠΔΕ δύναται να χρηματοδοτείται, κανείς δεν μπορεί να εξασφαλίσει ότι αυτό θα προσφέρεται δωρεάν είτε κατά την διάρκεια είτε μετά την λήψη του πρώτου πτυχίου. Ενώ λοιπόν η πολιτεία ορίζει ως προϋπόθεση για τον διορισμό στην εκπαίδευση την ολοκλήρωση ενός ΠΠΔΕ δεν διατυπώνεται ευθαρσώς η υποχρέωση της πολιτείας για την χρηματοδότησή του μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού. 

7ο: Ένα επιπλέον ζήτημα που θα πρέπει να προσεχθεί είναι η συγκρότηση των Επιτροπών που θα έχουν την επιμέλεια του προγράμματος ώστε ναι μεν να αποτελείται από τους καθ’ ύλην αρμόδιους διδάσκοντες σε Τμήματα ή Σχολές Επιστημών της Αγωγής αλλά να υπάρχει και συμμετοχή μελών ΔΕΠ άλλων Τμημάτων που εξειδικεύονται στην ειδική Διδακτική των Γνωστικών Αντικειμένων των βαθμίδων εκπαίδευσης και στην αντίστοιχη πρακτική άσκηση. Η μη εξασφάλιση της διεπιστημονικότητας αυτής της Επιτροπής θα οδηγήσει σε μια συνθήκη εξαίρεσης όπου ορισμένοι αποφασίζουν και υλοποιούν και ορισμένοι υλοποιούν χωρίς να έχουν συμμετάσχει στο σχεδιασμό και στις αποφάσεις. Δημιουργούνται δομικοί όροι αναποτελεσματικότητας, συγκρούσεων και αποτυχίας των προγραμμάτων.  

Τι λένε οι φοιτητές

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών (ΜΑΣ) η υποβάθμιση των πτυχίων δε θα περάσει:

«Η απόσπαση της επάρκειας έρχεται να προστεθεί στο ατέλειωτο κυνήγι συλλογής πιστοποιήσεων και μεταπτυχιακών που πρέπει να κάνουμε για να μπορέσουμε να «ανέβουμε» στους πίνακες του προσοντολόγιου και τελικά να διοριστούμε στην εκπαίδευση. Δηλαδή στα δεκάδες φίλτρα που ήδη υπάρχουν και δεν μετράνε την γνώση, αλλά το πόσοι θα δουλέψουν στην εκπαίδευση, με βάση τα "δημοσιονομικά περιθώρια", τις επιταγές της ΕΕ (πάγωμα διορισμών) και τη συνεχώς μειούμενη χρηματοδότηση για τα σχολεία! Ταυτόχρονα, με τις πολλαπλές αναθέσεις μαθημάτων θέλουν να καλύψουν τα κενά χωρίς να προσλάβουν το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό της κατάλληλης ειδικότητας.

Δεν θυσιάζουμε τις σπουδές και την επαγγελματική μας προοπτική!

Το 2018 μέσα από μεγάλους αγώνες που έδωσαν οι φοιτητές των καθηγητικών σχολών ακυρώθηκαν τα σχέδια της τότε κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να αποσπάσει την επάρκεια από το πτυχίο! Όπως τότε, έτσι και τώρα τα σχέδιά τους θα μείνουν στα χαρτιά! Δεν θα επιτρέψουμε το πτυχίο μας να γίνει κουρελόχαρτο!

Η απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας δεν θα περάσει! Συντονιζόμαστε πανελλαδικά όλοι οι φοιτητικοί σύλλογοι!

Καλούμε όλους τους φοιτητές και τους συλλόγους σε:

  • Γενικές Συνελεύσεις, συνελεύσεις σε έτη και τμήματα για να ενημερωθούν όλοι για τις αλλαγές και να οργανώσουμε μαζί την πάλη μας.

  • Κινητοποιήσεις στις πρυτανικές αρχές και τις διοικήσεις των Τμημάτων. Να μην εφαρμόσουν την απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας.

  • Στην Αθήνα συμμετέχουμε στο μεγάλο συλλαλητήριο φοιτητών και μαθητών τη Δευτέρα 24/10 στα Προπύλαια στις 12:00.

  • Οι Φοιτητικοί Σύλλογοι προχωράμε σε πανελλαδικό συντονισμό. Καταθέτουμε στη Βουλή το αίτημα να καταργηθεί η διάταξη απόσπασης της παιδαγωγικής επάρκειας.

Διεκδικούμε:

  • Όχι στην απόσπαση της παιδαγωγικής επάρκειας από το πτυχίο μας!

  • Όλη η απαραίτητη γνώση για την εξάσκηση του επαγγέλματος να δίνεται στο πτυχίο. Το πτυχίο να αποτελεί τη μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Στελέχωση των πανεπιστημιακών τμημάτων με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και γενναία χρηματοδότηση για την κάλυψη όλων των αναγκών.

  • Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων για την κάλυψη των άμεσων αναγκών λειτουργίας των σχολείων. Κατάργηση των ελαστικών σχέσεων εργασίας. Εξίσωση δικαιωμάτων αναπληρωτών και μόνιμων εκπαιδευτικών.

  • Ετήσια περιοδική επιμόρφωση για όλους τους εκπαιδευτικούς, με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα, η οποία να υπηρετεί τις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες των μαθητών. Επιμόρφωση ενιαία, δημόσια και δωρεάν, μέσα από παιδαγωγικές σχολές, με κεντρική κρατική ευθύνη και πλήρη και αποκλειστική κρατική χρηματοδότηση.

  • Πρακτική άσκηση πάνω στο αντικείμενο σπουδών μας με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα!»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panteio
Εκδήλωση «Εκφάνσεις της έμφυλης βίας: διδακτορική έρευνα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο» τη Δευτέρα
Πάντειο Πανεπιστήμιο: "Εκφάνσεις της έμφυλης βίας: διδακτορική έρευνα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο" τη Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2024 12.00-15.00
Εκδήλωση «Εκφάνσεις της έμφυλης βίας: διδακτορική έρευνα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο» τη Δευτέρα
ekpaideutikoi_aksiologisi
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
Α΄ Σύλλογος Αθηνών: Ο αγώνας έφερε την πρώτη νίκη! Συνεχίζουμε στο δρόμο που άνοιξαν οι πρώτες/οι 45 εκπαιδευτικοί της Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας που...
Συντριβή για την αξιολόγηση, νίκη για τους εκπαιδευτικούς: Μονιμοποίηση 45 νεοδιόριστων από το ΠΥΣΠΕ Α' Αθήνας!
foto_education_pencils_molyvia.jpg
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Ενημέρωση από τον αιρετό Τάκη Ρουμπή για τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας
Ειδική Αγωγή: Τα λειτουργικά κενά στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας