Tις τελευταίες μέρες ήρθαν και πάλι στη δημοσιότητα τρία στοιχεία που αφορούν στη σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, αναδεικνύοντας την ένταση και την έκταση του προβλήματος που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, με άμεσες πρωτοβουλίες και μέτρα.
Αφενός, οι 150.000 αιτήσεις πτυχιούχων που κατατέθηκαν στο ΑΣΕΠ για να προσληφθούν στις 3.700 θέσεις εκπαιδευτικών που προκηρύχθηκαν (περίπου 1 στους 40 αιτούντες).
Αφετέρου, η Μελέτη Αποτίμησης Επάρκειας Ειδικών ΤΠΕ στην Ελλάδα, που εκπονήθηκε από την Deloitte για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών-ΣΕΠΕ, και έδειξε ένα μεγάλο κενό προσφοράς/ζήτησης στο κλάδο αυτό (περίπου 7.000-7.000 κατ' έτος) μέχρι το 2030.
Επιπλέον, τα στοιχεία της ΕΘΑΑΕ δείχνουν ότι από τους 8.000-9.000 που εισάγονται κάθε χρόνο τα τελευταία χρόνια (2015-2020) σε σχολές Πληροφορικής/Υπολογιστών μόνο οι μισοί (περίπου 4.000-5.000) ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, αναδεικνύοντας το ευρύτερο πρόβλημα εγκατάλειψης των σπουδών στα πανεπιστήμια.
Τα παραπάνω στοιχεία καθιστούν περισσότερο από προφανή την ανάγκη για ριζική αλλαγή προσανατολισμού της ανώτατης εκπαίδευσης από την προετοιμασία των αποφοίτων της για την απασχόλησή τους στην εκπαίδευση και στο δημόσιο τομέα, στην προετοιμασία τους, πρωτίστως, για την απασχόλησή τους στον ιδιωτικό τομέα.
Η στροφή αυτή είναι, επιπλέον, αναγκαία λόγω του δημογραφικού προβλήματος και της μεγάλης μείωσης του μαθητικού πληθυσμού που έχει ξεκινήσει και θα επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο τα προσεχή χρόνια (από 1,5 περίπου εκ μαθητές το 2010 σε 1 εκ περίπου το 2035) και την ανάλογη μείωση των αναγκών για εκπαιδευτικούς είτε στην επίσημη εκπαίδευση, είτε στην παραπαιδεία (φροντιστήρια, ιδιαίτερα μαθήματα).
Προτεραιότητα στη στροφή αυτή έχουν, προφανώς, οι κλάδος της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών, αλλά και ο ιδιωτικός τομέας παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών με εξαγωγικό προσανατολισμό, η "πράσινη" ανάπτυξη, καθώς και οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης τρίτης ηλικίας ("silver" economy).
Οι αλλαγές που προωθήθηκαν τα τελευταία χρόνια στα πανεπιστήμια δίνουν νέες δυνατότητες που, εφόσον αξιοποιηθούν σωστά, μπορούν να συμβάλλουν στην αναγκαία στροφή της ανώτατης εκπαίδευσης και στη βελτίωση της σύνδεσή της με την αγορά εργασίας. Η δυνατότητα ίδρυσης νέων προπτυχιακών προγραμμάτων, ακόμα και τριετούς διάρκειας από τα υπάρχοντα Τμήματα, μόνα τους ή σε συνεργασία με άλλα Τμήματα του ίδιου ή άλλων ιδρυμάτων της ημεδαπής ή της αλλοδαπής, τα διεπιστημονικά προγράμματα, τα προγράμματα κύριας ή δευτερεύουσας ειδίκευσης, τα επαγγελματικά μεταπτυχιακά, τα βιομηχανικά διδακτορικά, τα προγράμματα δια βίου μάθησης, τα προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης, η επέκταση της πρακτικής άσκησης μπορούν όχι μόνο να ανανεώσουν την ανώτατη εκπαίδευση, αλλά να προσφέρουν νέες εκπαιδευτικές διαδρομές και επαγγελματικές διεξόδους στους φοιτητές και αποφοίτους τους, αυξάνοντας και τα ποσοστά ολοκλήρωσης των σπουδών.
Είναι, για τούτο, πολύ σημαντικό ότι οι προτάσεις της προαναφερθείσας μελέτης του ΣΕΠΕ επιδιώκουν ακριβώς να αξιοποιήσουν πολλές από τις παραπάνω νέες δυνατότητες για την κάλυψη του κενού και των ελλείψεων στον κλάδο της πληροφορικής. Η επικοινωνία και συνεργασία των επιχειρήσεων πληροφορικής του ΣΕΠΕ με τα αντίστοιχα Τμήματα Πληροφορικής και Υπολογιστών των πανεπιστημίων, που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Γενικής Γραμματείας Ανώτατης Εκπαίδευσης, πριν από σχεδόν δύο χρόνια και συνεχίζεται, δείχνει την κατεύθυνση. Και οι συνεργασίες αυτές μπορούν και πρέπει να επεκταθούν πέρα από την εκπαίδευση, στη συνεργασία στην έρευνα και την καινοτομία, λαμβάνοντας ακόμα και στρατηγικό χαρακτήρα μεταξύ πανεπιστημίων και επιχειρήσεων ή ομάδων επιχειρήσεων, σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο, όπως είναι και η διεθνής πρακτική των περισσότερο αναπτυγμένων χωρών και περιφερειών στην Ευρώπη και αλλού.
Ανάλογες πρωτοβουλίες πρέπει να αναληφθούν άμεσα και για τους άλλους κλάδους επιχειρήσεων και αντίστοιχων Τμημάτων Πανεπιστημίων. Από τον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης και τις βιοεπιστήμες, μέχρι τα τρόφιμα, τα αγροτικά προϊόντα, τις κατασκευές και τον τουρισμό η συνεργασία πανεπιστημίων και επιχειρήσεων είναι αναγκαία και απολύτως επωφελής για όλους, ιδίως για τους φοιτητές και τους νέους.
Αποστόλης Δημητρόπουλος,
Δρ Εκπαιδευτικής Πολιτικής, LSE, τέως Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης ΥΠΑΙΘ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Γιατί στη Θεσσαλονίκη χρησιμοποιούν τη φράση «με λες» αντί για «μου λες»
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση