Μήνυμα προς αναίσθητους από τη Θεολογική ΕΚΠΑ: «Οι νεκροί της Δαδιάς πυρακτωμένο κάρβουνο στη σκέψη και τη συνείδησή μας»
Ζητά την κατανόηση της έννοιας του δημόσιου χώρου ως χώρου συνύπαρξης και όχι ιδιωτικής καταλήστευσης αλλά και την αλλαγή αντίληψης περί των σχέσεων ανθρώπου και φύσης, όπου ο άνθρωπος καλείται να γίνει φύλακας και όχι κυρίαρχός της

Τριπλό μήνυμα με πολλαπλούς αποδέκτες στέλνει το  Τμήμα Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών σχετικά με τις πρόσφατες πυρκαγιές αλλά και τους νεκρούς πρόσφυγες στον Εβρο.

Για τους τελευταίους, και σε πλήρη αντίθεση με τις εθνικιστικές κραυγές αλλά και τις εμετικές δηλώσεις διαφόρων αναίσθητων που ακούστηκαν για την τραγωδία αυτή, το Τμήμα Θεολογίας τονίζει:

«Οι νεκροί του δάσους της Δαδιάς έρχονται να στοιχειώσουν, μαζί με τους νεκρούς του ναυαγίου στην Πύλο (και χιλιάδες άλλους νεκρούς μετανάστες), τη μακαριότητα της κοινωνίας μας. Η εικόνα των απανθρακωμένων νεκρών σωμάτων, εικόνα απανθρακωμένων ονείρων και ελπίδων για μια καλύτερη ζωή, πρέπει να αποτελούν πυρακτωμένο κάρβουνο στη σκέψη και τη συνείδησή μας, αναγκάζοντάς μας να βρίσκουμε και, εάν δεν μπορούμε να βρούμε, να επινοούμε ομαλές συνθήκες περίθαλψης και παρηγοριάς ανθρώπων αναγκεμένων. Ο πλούτος της Ορθόδοξης θεολογικής Παράδοσης και ζωής που πηγάζει από το ευαγγελικό ήθος μπορεί να αφυπνίσει τη σύγχρονη κοινωνία απέναντι σ’ ένα παγκόσμιο πρόβλημα»

Ακόμα, το Τμήμα σημειώνει ότι η προστασία του περιβάλλοντος δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με απαγορεύσεις και αυστηρούς κανόνες ή προμήθειες όλο και δαπανηρότερων εξοπλισμών κατάσβεσης πυρκαγιών. «Είναι πρόβλημα πνευματικό: απαιτεί αναδιάταξη των κοινωνικών σχέσεων (π.χ. κατανόηση της έννοιας του δημόσιου χώρου ως χώρου συνύπαρξης και όχι ιδιωτικής καταλήστευσης) και των σχέσεων ανθρώπου και φύσης, όπου ο άνθρωπος καλείται να γίνει φύλακας και όχι κυρίαρχός της»

Τέλος, για την  παρ’ ολίγον καταστροφή σ’ ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, όπως η μονή του οσίου Λουκά στο Στείριο, το Τμήμα καλεί τις αρμόδιες αρχές να διασφαλίσουν την αποτελεσματική πυροπροστασία και πρόληψη καταστροφών για τέτοια μνημεία, καθώς η ανάγκη αυτή είχε ήδη καταστεί επιτακτική από παλαιότερα, όπως είχε φανεί σε πυρκαγιές στις Μυκήνες και την Ολυμπία.

«Κανένας δε διαφωνεί ότι προέχει η προστασία της ανθρώπινης ζωής και εκεί πρέπει να επικεντρώνεται κάθε σωστική προσπάθεια, ωστόσο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι αυτή η ιστορική μονή του 11ου αιώνα (ίδιου αιώνα με τη Μονή Δαφνίου και τη Νέα Μονή Χίου) αποτελεί για την πατρίδα μας κόσμημα του πολιτισμού της και της ιστορικής της ταυτότητας που είναι εξίσου ζωτικά με το φυσικό περιβάλλον για την επιβίωση ενός λαού», συμπληρώνει.

Αναλυτικά η ανακοίνωση του τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ

Οι πυρκαγιές είναι ένα μόνιμο πρόβλημα για τη χώρα μας που επιδεινώνεται από την κλιματική κρίση, όμως αυτές του φετινού καλοκαιριού ήταν μια πρωτοφανής τραγωδία για την πατρίδα μας σε πολλά επίπεδα:

  • Μετρήσαμε πλήθος νεκρών, ξεκινώντας από τους ηρωικούς πιλότους που χάθηκαν μαχόμενοι στην κατάσβεση πυρκαγιών μέχρι ανθρώπους του μόχθου που προσπάθησαν να σώσουν το βιός τους και από ανυποψίαστους ανθρώπους που παγιδεύτηκαν στην πύρινη λαίλαπα μέχρι φτωχούς και δύσμοιρους μετανάστες.

  • Είδαμε με οδύνη τα άδεια βλέμματα ανθρώπων που έχασαν σε λίγες στιγμές την περιουσία τους.

  • Αισθανθήκαμε απόγνωση για την τριπλάσια του ετησίου μέσου όρου σε έκταση καταστροφή του δασικού πλούτου της πατρίδας μας και ρίγος για τις περιβαλλοντικές συνέπειες που θα έχει.

  • Παγώσαμε στη θέα μνημείων πολιτισμού που κινδύνευσαν για μια ακόμη φορά να παραδοθούν στις ακόρεστες φλόγες.

Το Τμήμα Θεολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών πενθεί για τους συνανθρώπους μας που χάθηκαν τόσο αδόκητα, συλλυπείται τους οικείους τους και εύχεται ο Κύριος της ζωής και του θανάτου να αναπαύσει τις ψυχές τους και να παρηγορεί τους οικείους τους.

Επιθυμεί, ωστόσο, να προβεί στις εξής επισημάνσεις οι οποίες συνδέονται και με την ευθύνη μας απέναντι στην ελληνική κοινωνία ως μέρος του δημοσίου Πανεπιστημίου όσο και με τη λειτουργία γενικά της θεολογίας στον σύγχρονο κόσμο:

  1. Η ευθύνη απέναντι στη διαφύλαξη του περιβάλλοντος αποτελεί για τη Χριστιανική διδασκαλία βιβλική προσταγή (Γεν. 2, 15) και δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο με απαγορεύσεις και αυστηρούς κανόνες ή προμήθειες όλο και δαπανηρότερων εξοπλισμών κατάσβεσης πυρκαγιών. Είναι πρόβλημα πνευματικό: απαιτεί αναδιάταξη των κοινωνικών σχέσεων (π.χ. κατανόηση της έννοιας του δημόσιου χώρου ως χώρου συνύπαρξης και όχι ιδιωτικής καταλήστευσης) και των σχέσεων ανθρώπου και φύσης, όπου ο άνθρωπος καλείται να γίνει φύλακας και όχι κυρίαρχός της. Η θεολογία επιδιώκει να συμβάλει με το λόγο της μέσα στη δημόσια εκπαίδευση, όπως π.χ. στα Προγράμματα Σπουδών των βιβλίων των Θρησκευτικών, όλων των βαθμίδων, όπου επιχειρείται η καλλιέργεια του σεβασμού στο περιβάλλον.

  2. Παίρνοντας αφορμή από την παρ’ ολίγον καταστροφή σ’ ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, όπως η μονή του οσίου Λουκά στο Στείριο, η οποία για τη Θεολογική Σχολή του ΕΚΠΑ αποτελεί σημείο αναφοράς με συχνές επισκέψεις των φοιτητών της σχολής σ’ αυτήν, συνεργασίες στο πλαίσιο προγραμμάτων του εξωτερικού, κυρίως δε, πηγή πνευματικής ενίσχυσης, καλούμε τις αρμόδιες αρχές να διασφαλίσουν την αποτελεσματική πυροπροστασία και πρόληψη καταστροφών για τέτοια μνημεία, καθώς η ανάγκη αυτή είχε ήδη καταστεί επιτακτική από παλαιότερα, όπως είχε φανεί σε πυρκαγιές στις Μυκήνες και την Ολυμπία. Κανένας δε διαφωνεί ότι προέχει η προστασία της ανθρώπινης ζωής και εκεί πρέπει να επικεντρώνεται κάθε σωστική προσπάθεια, ωστόσο δεν μπορούμε να αγνοήσουμε το γεγονός ότι αυτή η ιστορική μονή του 11ου αιώνα (ίδιου αιώνα με τη Μονή Δαφνίου και τη Νέα Μονή Χίου) αποτελεί για την πατρίδα μας κόσμημα του πολιτισμού της και της ιστορικής της ταυτότητας που είναι εξίσου ζωτικά με το φυσικό περιβάλλον για την επιβίωση ενός λαού.

  3. Οι νεκροί του δάσους της Δαδιάς έρχονται να στοιχειώσουν, μαζί με τους νεκρούς του ναυαγίου στην Πύλο (και χιλιάδες άλλους νεκρούς μετανάστες), τη μακαριότητα της κοινωνίας μας. Η εικόνα των απανθρακωμένων νεκρών σωμάτων, εικόνα απανθρακωμένων ονείρων και ελπίδων για μια καλύτερη ζωή, πρέπει να αποτελούν πυρακτωμένο κάρβουνο στη σκέψη και τη συνείδησή μας, αναγκάζοντάς μας να βρίσκουμε και, εάν δεν μπορούμε να βρούμε, να επινοούμε ομαλές συνθήκες περίθαλψης και παρηγοριάς ανθρώπων αναγκεμένων. Ο πλούτος της Ορθόδοξης θεολογικής Παράδοσης και ζωής που πηγάζει από το ευαγγελικό ήθος μπορεί να αφυπνίσει τη σύγχρονη κοινωνία απέναντι σ’ ένα παγκόσμιο πρόβλημα.

Το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ τίθεται στη διάθεση της Πολιτείας ώστε να συμβάλει, με όποιο τρόπο εκείνη κρίνει, σε συντεταγμένες προσπάθειες για αντιμετώπιση των ζητημάτων που αναφέρθηκαν, προσφέροντας γνώση αιώνων για τον άνθρωπο και τη σχέση του με τον Άλλο αλλά και με το περιβάλλον.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα