Το δρόμο για τη Βουλή παίρνει το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση του Κυριάκου Πιερρακάκη, καθώς ολοκληρώνεται σήμερα η δημόσια διαβούλευση που είχε ξεκινήσει στις 22 Δεκεμβρίου 2023, ενώ σειρά για διαβούλευση παίρνει το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, το οποίο αναμένεται να αναρτηθεί προς διαβούλευση άμεσα, τις επόμενες ημέρες.
Στη διαβούλευση για το πρώτο νομοσχέδιο, μέχρι χθες το βράδυ είχαν κατατεθεί συνολικά 289 σχόλια και παρατηρήσεις, τα περισσότερα (59) για το άρθρο 25 που αφορά στα Εργαστηριακά Κέντρα και κατόπιν (42) για το κεφάλαιο Γ που αφορά στα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.). και τέλος (24) στο άρθρο που αφορά στην Οργάνωση και λειτουργία των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς 41 ΕΠΑΛ αναμένεται να συγχωνευτούν σε όλη την χώρα.
Για το ζήτημα αυτό, μια εκπαιδευτικός παρατηρεί: «Να μειωθεί το διδακτικό ωράριο των Υποδιευθυντών.
Οι θέσεις γραμματείας να καλύπτονται μετά από μετάταξη και όχι απόσπαση. Να είναι μόνιμες θέσεις.
Οι συγχωνεύσεις σχολείων θα δημιουργήσουν σχολεία τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα από άποψη μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς αυτά θα έχουν πάνω από 1000 μαθητές και πάνω από 150 εκπαιδευτικούς. Άνω των 500 μαθητών πρέπει να ιδρύεται νέο σχολείο. Οι συγχωνεύσεις φέρνουν μείωση και εξαφάνιση οργανικών θέσεων.
Αν θέλουμε να μιλάμε για ποιοτική επαγγελματική εκπαίδευση να ιδρύετε και όχι να συγχωνεύετε σχολικές μονάδες, με σύγχρονα εξοπλισμένα εργαστήρια, σύγχρονα βιβλία , σύγχρονες κτιριακές υποδομές.»
Φωνή λογικής, αλλά θα εισακουστεί άραγε;
Τα βασικά σημεία
Με το νομοσχέδιο αυτό ιδρύονται τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), όπου θα συστεγάζονται Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης μαζί με Εργαστηριακά Κέντρα, με ομολογημένο στόχο της κυβέρνησης την εξοικονόμηση πόρων και την πιο στοχευμένη σύνδεση με τις τοπικές αγορές στις περιοχές όπου θα λειτουργούν.
Στο πλαίσιο αυτό τα ΚΕΕΚ θα έχουν οργανωτικό συντονιστή (ο «μάνατζερ» των αρχικών εξαγγελιών) που μπορεί να προέρχεται απευθείας από την αγορά, καθώς και συμβούλιο διοίκησης, όπου πέρα από τους διευθυντές των επιμέρους μονάδων θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων της οικείας Περιφέρειας (Απόλυτα ιεραρχική δομή με παντελή απουσία των συλλόγων διδασκόντων των σχολείων που ανήκουν στα ΚΕΕΚ). Επιπλέον, τα ΚΕΕΚ θα μπορούν να έχουν ερευνητικά ινστιτούτα, σε συνεργασία με τοπικές επιχειρήσεις και φορείς, καθώς και τα Γραφεία Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), που θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Γενάρη του 2024.
Παράλληλα με το νομοσχέδιο μετονομάζονται τα ΙΕΚ σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ).
Ωστόσο πέραν της αναβαθμισμένης ονομασίας δεν αλλάζει τίποτα άλλο στο καθεστώς τους καθώς οι τίτλοι σπουδών τους παραμένουν στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων και απαιτείται μετά το πτυχίο οι απόφοιτοι να δίνουν εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ.
Πέρα από όλα τα άλλα και ιδιαίτερα πέρα από την πραγματική στοχοθεσία του νομοσχεδίου (το κρίσιμο στοιχείο είναι ότι οι ειδικότητες θα βασίζονται στις περιστασιακές ανάγκες των επιχειρήσεων και ανά τριετία μπορεί να αλλάζουν. Το βάρος δίνεται πλέον στην κατάρτιση και τις δεξιότητες, σε βάρος της επιστημονικής γνώσης), χρειάζεται να έχει κάποιος μαντικές ικανότητες για να ανακαλύψει κάποιος, πίσω από τους βαρύγδουπους τίτλους (πέρα από το ότι βαφτίζονται «campus» τα συγκροτήματα της τεχνικής εκπαίδευσης), την "αναβάθμιση" των σπουδών που εξήγγειλε το υπουργείο παρουσιάζοντας το νομοσχέδιο.
Τι λέει το Υπουργείο
Όπως αναφέρει το υπουργείο Παιδείας, με το εν λόγω σχέδιο νόμου επιχειρείται:
- η αναβαθμίση περαιτέρω της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και η ενίσχυση της συνεργασίας ανάμεσα στην επαγγελματική εκπαίδευση και στην επαγγελματική κατάρτιση και παράλληλα η προώθηση συνεργειών μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Ε.Π.Π.).,
- η ίδρυση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Ε.Ε.Κ.) με στόχο την σύζευξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με την αγορά εργασίας, καθώς και με τις ανάγκες και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας, μέσω της βέλτιστης αξιοποίησης της διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας, και
- η μετονομασία των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), με στόχο την ποιοτική αναβάθμισή τους, αλλά και τη διεύρυνση του πεδίου παρέμβασής τους. Οι Σ.Α.Ε.Κ. αναδιαρθρώνονται για να διαδραματίσουν αναβαθμισμένο ρόλο στην ενεργό διασύνδεση των καταρτιζόμενων και των αποφοίτων τους με την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, με ιδιαίτερη μέριμνα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε υπηρεσίες ποιοτικής επαγγελματικής κατάρτισης των ατόμων με αναπηρία.
- η ενίσχυση του περιφερειακού σκέλους της διακυβέρνησης του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, μέσω συγκεκριμένων βελτιώσεων και προσαρμογών του τρόπου λειτουργίας των Συμβουλίων Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.),
- η μεταφορά στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) των καλών πρακτικών που έχουν εφαρμοστεί πιλοτικά, από την ίδρυσή τους, στα Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια (Π.ΕΠΑ.Λ.), καθώς και, συνολικά, ο εκσυγχρονισμός της λειτουργίας της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην Επικράτεια.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ