εκπαιδευτικοσ γραφειοκρατια
Οι  διευθυντές και οι υποδιευθυντές των περίπου 13.500 ελληνικών σχολείων φαίνονται χαμένοι στη… συμπλήρωση των υπηρεσιακών βιβλίων.

Πριν λίγες μέρες το alfavita.gr αποκάλυψε ότι την τρέχουσα χρονιά έχουμε εκατοντάδες απαλλαγές στελεχών εκπαίδευσης από τα καθήκοντά τους και 95 άδειες άνευ αποδοχών με ταυτόχρονη αναζήτηση άλλης επαγγελματικής στέγης των συναδέλφων, ακόμα και στο εξωτερικό, θα πρέπει να προβληματίσει την πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ για την επιβάρυνση που έχουν υποστεί όλοι οι εκπαιδευτικοί και ιδιαίτερα όσοι ασκούν διοίκηση».

Μόνο στο ΑΠΥΣΠΕ Αττικής,  έφτασαν στον απίστευτο αριθμό των 113 παραιτήσεων στελεχών εκπαίδευσης μέσα στη φετινή χρονιά.

Παράλληλα είναι πασιφανές ότι το κλίμα στα σχολεία δεν είναι καθόλου καλό τα τελευταία χρόνια για τους εκπαιδευτικούς. Και όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς που παλεύουν καθημερινά να τα βγάλουν πέρα με τα εκπαιδευτικά τους καθήκοντα μέσα στις σχολικές τάξεις που έχουν δυσκολέψει αφάνταστα και να αντιμετωπίσουν το φόρτο των εξωεκπαιδευτικών εργασιών και τις πιέσεις του υπουργείου Παιδείας αλλά και για τους διευθυντές των σχολικών μονάδων.

Σε πρόσφατο δημοσίευμα του Απόστολου Λακασά στην Καθημερινή  οι  διευθυντές και οι υποδιευθυντές των περίπου 13.500 ελληνικών σχολείων φαίνονται χαμένοι στη… συμπλήρωση των υπηρεσιακών βιβλίων.

Πάνω από δέκα βιβλία οφείλουν κάθε τόσο να ενημερώνουν, ώστε να ανταποκρίνονται στα στοιχεία που πρέπει να κατέχει το υπουργείο Παιδείας.

«Στους ώμους τους εκτός από την εκπαιδευτική διαδικασία που είναι και θα πρέπει να είναι το κύριο μέλημά τους, πέφτει και η διεκπεραίωση πληθώρας διοικητικών ενεργειών» τόνισε, μιλώντας στην «Καθημερινή», υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου.

Ειδικότερα, ο διοικητικός φόρτος που έχουν οι εκπαιδευτικοί υποδηλώνεται από τον αριθμό των υπηρεσιακών βιβλίων κάθε σχολικής μονάδας. Ενδεικτικά είναι το Βιβλίο Μητρώου Μαθητών, το Ημερολόγιο Σχολικής Ζωής, το Κοινό Πρωτόκολλο Αλληλογραφίας κ.ά.

Στην ιστοσελίδα mitos.gov.gr, και στην κατηγορία Εκπαίδευση, καταγράφονται περίπου 500 διαδικασίες στις οποίες εμπλέκονται, κατά περίπτωση, οι διευθυντές των σχολείων, τα πανεπιστήμια και οι πολίτες. Πολλές εξ αυτών δεν παρέχονται ψηφιακά.

Η κατάσταση περιπλέκεται ακόμη περισσότερο, διότι τα περισσότερα υπηρεσιακά βιβλία τηρούνται αποκλειστικά σε έντυπη μορφή. Για την απλούστευση των διαδικασιών το υπουργείο θα παρέχει στα σχολεία ειδικά ψηφιακά εργαλεία για την τήρηση των βιβλίων. Στην κατεύθυνση αυτή θα τεθεί σύντομα στη διάθεση των σχολείων εφαρμογή ψηφιακής υπογραφής του βιβλίου πράξεων του συλλόγου διδασκόντων.

Η πλατφόρμα λειτουργεί πάνω στο βασικό building block του gov.gr, τον μηχανισμό παραγωγής εγγράφων του, docs.gov.gr, που έχει υλοποιηθεί από το ΕΔΥΤΕ και υποστηρίζει υπηρεσίες από την υπεύθυνη δήλωση και εξουσιοδότηση έως το Gov.gr Wallet. Ουσιαστικά, το επιτελείο του υπουργού Παιδείας κ. Πιερρακάκη θα αξιοποιήσει την εμπειρία από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οπως εξήγησε στην «Καθημερινή» ο αρμόδιος συνεργάτης του κ. Κωνσταντίνος Χαμπίδης, η πλατφόρμα θα λειτουργεί ως εξής:

-Θα υπάρχει μια «ψηφιακή βιβλιοθήκη» των υπηρεσιακών βιβλίων για τους εκπαιδευτικούς.
-Αφού επιλέξουν ποιο βιβλίο θέλουν να συμπληρώσουν και να υπογράψουν, το επεξεργάζονται αναλόγως.
-Ο διευθυντής μέσω κωδικών Τaxisnet ξεκινάει τη διαδικασία ψηφιακής υπογραφής.
-Αυτόματα επιλέγεται το σχολείο στο οποίο υπηρετεί και οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν εκεί αυτόματα μπαίνουν από το σύστημα ως συνυπογράφοντες.

Οπως και στην υφιστάμενη έκδοση των ψηφιακών εγγράφων του gov.gr (μεταξύ αυτών, ενδεικτικά περιλαμβάνονται η Υπεύθυνη Δήλωση, Εξουσιοδότηση, Ψηφιακή Βεβαίωση Εγγράφου, Ιδιωτικό Συμφωνητικό) έτσι και εδώ η υπηρεσία είναι διαθέσιμη μόνο με ισχυρή ταυτοποίηση χρησιμοποιώντας OTP SMS (επιβεβαιωτικό) πλην των κωδικών Taxisnet σε επιβεβαιωμένο κινητό τηλέφωνο του ΕΜΕΠ (Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών) διασφαλίζοντας την ασφάλεια της συναλλαγής.
Ο κάθε εκπαιδευτικός του σχολείου υπογράφει το έγγραφο.
Το έγγραφο υπογράφεται πλήρως, αποκτά ψηφιακή υπογραφή, QR κωδικό, μοναδικό κωδικό εγγράφου, νομική ισχύ και μπορεί να επαληθευθεί ψηφιακά μόνο όταν υπογράψουν όλοι οι συνυπογράφοντες.

Αποκαλυπτικές περιγραφές

Η καθημερινότητα των διευθυντών σχολείων και των υποδιευθυντών τους είναι βουτηγμένη στη γραφειοκρατία και στις διοικητικές αρμοδιότητες. Οι περιγραφές στην «Κ» δασκάλων που έχουν έως και 15 χρόνια εμπειρία σε διευθυντική θέση είναι αποκαλυπτικές:

• Η αποτύπωση των τμημάτων ανά τάξη κάθε σχολείου στο πληροφοριακό σύστημα MySchool του υπουργείου Παιδείας δημιούργησε διπλή δουλειά. Και αυτό διότι υπάρχουν διαφόρων ειδών τμήματα: τα γενικά, τα ολοήμερα, τα της ένταξης, των ξένων γλωσσών. Eπίσης, πρέπει να καταχωρισθεί ποια ώρα αποχωρεί από το σχολείο κάθε μαθητής, για να φαίνεται σε ποιο τμήμα είναι ενταγμένος και άρα να προκύπτουν οι ανάγκες κάθε σχολείου σε εκπαιδευτικούς.

• Στην αρχή της σχολικής χρονιάς γίνεται επικαιροποίηση των στοιχείων των μαθητών. Kάποιος μπορεί να αναλογιστεί τον φόρτο εργασίας των διευθύνσεων, όταν πρόκειται για μεγάλες σχολικές μονάδες.

• Για την πρόσληψη των αναπληρωτών κάθε σχολείου είναι αρμόδιος ο διευθυντής του. Αρα πρέπει να ελέγξει τα δικαιολογητικά κάθε εκπαιδευτικού και να δημιουργήσει τον φάκελό του προς της Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

• Κάθε μήνα ο διευθυντής ενημερώνει τα παρουσιολόγια των αναπληρωτών εκπαιδευτικών του σχολείου του, τα οποία σκανάρονται και αναρτώνται σε σχετική ψηφιακή πλατφόρμα, ώστε να πληρώνονται οι αναπληρωτές.

• Κάθε σχολείο πρέπει να διαθέτει Εσωτερικό Κανονισμό, απαραίτητο για τη λειτουργία του και τη ρύθμιση των σχέσεων των εκπαιδευτικών μεταξύ τους αλλά και με τους γονείς και τους μαθητές. Ο Εσωτερικός Κανονισμός πρέπει να εγκριθεί από τους συλλόγους διδασκόντων και γονέων, τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης, τον διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και την αρμόδια επιτροπή του δήμου! Το ίδιο συμβαίνει με την κατάρτιση σχεδίων πυρασφάλειας και κινδύνου. “Και για όλα αυτά χρειάζονται συνεδριάσεις. και καθώς δεν έχουμε δικαίωμα να υπερβαίνουμε το ωράριο των εκπαιδευτικών, διακόπτουμε τη συνεδρίαση για την επομένη”, παρατηρεί διευθυντής.

• Ο διευθυντής εγκρίνει τις άδειες των εκπαιδευτικών, ενημερώνει τη αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης και τις καταχωρίζει στο MySchool. Ο μπελάς από αυτή την αρμοδιότητα γίνεται κατανοητός από το γεγονός ότι στα μεγάλα σχολεία της Αττικής σχεδόν καθημερινά λείπει τουλάχιστον ένας εκπαιδευτικός, και ιδίως tous χειμερινούς μήνες λόγω έξαρσης των ιώσεων.

• Η οργάνωση των εκδρομών είναι βαρύ φορτίο, καθώς απαιτούνται η λήψη συναίνεσης από τους γονείς των μαθητών, ο έλεγχος των σχολικών λεωφορείων, η ενημέρωση των τόπων επίσκεψης κ.α. “Φανταστείτε ότι στο δικό μου σχολείο κάνουμε κατά μέσο όρο 7 επισκέψεις το μήνα” τονίζει διευθυντής δημοτικού.

• Ο διευθυντής είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο της καθαριότητας του σχολείου, την τήρηση των ωραρίων των καθαριστριών, την ύπαρξη φύλακα και σχολικού τροχονόμου, για την ενημέρωση του δήμου για τα μικροπροβλήματα (απώλεια κλειδιών, υδραυλικά, ζημιές σε πίνακες κ.ά.).

• Μεγάλο βάρος για τη διεύθυνση του σχολείου είναι και η διαχείριση των οικονομικών του. Ενδεικτικά οι διευθυντές είναι υπεύθυνοι για τη συγκέντρωση των τιμολογίων αγορών και την αποστολή τους στον δήμο, ενώ για ακριβές αγορές (π.χ. ψυγείο) χρειάζεται η έγκριση του δήμου.

• Eπίσης, ο διευθυντής καλείται να οργανώσει τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του σε επιμορφώσεις, καθώς και να συμμετάσχει σε διάφορες δημοτικές επιτροπές, σε σχολικά συμβούλια, σε δράσεις που γίνονται από την τοπική κοινότητα. Οι διευθυντές έχουν βέβαια τη βοήθεια των υποδιευθυντών τους, ενώ και οι εκπαιδευτικοί σε κάποιες περιπτώσεις μπορούν να αναλάβουν διοικητικό έργο. «Δεν είναι σωστό να αναθέσεις διοικητικό έργο σε εκπαιδευτικούς. Και όχι μόνο διότι είναι αναρμόδιοι αλλά και για έναν άλλο λόγο: τις ώρες των κενών τους κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου, τις αξιοποιούν για τη διόρθωση των γραπτών, αξιολόγηση εργασιών και οργάνωση του εκπαιδευτικού έργου αλλά και την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας», αναφέρει στην «Κ» διευθυντής.

«Το φορτίο για ένα διευθυντή σχολικής μονάδας είναι πολύ μεγαλύτερο από παλιά. Είναι δυσβάσταχτη η καθημερινότητα του, ιδίως με τις αρμοδιότητες λόγω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης», τονίζει, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) Θανάσης Κικινής.

Μάλιστα, το πρόβλημα με τις παραιτήσεις διευθυντών στη μέση της σχολικής χρονιάς είναι οξύτερο στην πρωτοβάθμια και όχι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπως λέει στην «Κ» το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΜΕ Θεόδωρος Τσούχλος.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

stratos-arxiloxias-500-1200x675.jpg
Ένοπλες Δυνάμεις: Τι αλλάζει στη στρατιωτική θητεία από το 2025
Το 2025 αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή η νέα στρατιωτική θητεία στην Ελλάδα, βασισμένη στο φινλανδικό πρότυπο, το οποίο έχει κερδίσει...
Ένοπλες Δυνάμεις: Τι αλλάζει στη στρατιωτική θητεία από το 2025
Άγιος Βασίλης με βέργες
Χριστούγεννα στη Γερμανία: Όταν ο Άγιος Βασίλης έκανε «δώρο» βέργες για να χτυπήσει τα άτακτα παιδιά
Οι σκοτεινοί βοηθοί του Άγιου Βασίλη στις χριστουγεννιάτικες παραδόσεις της Ευρώπης
Χριστούγεννα στη Γερμανία: Όταν ο Άγιος Βασίλης έκανε «δώρο» βέργες για να χτυπήσει τα άτακτα παιδιά