Ερχεται νέο μεγάλο «ψαλίδι» στην Ειδική Αγωγή; «Κόφτες» εκπαιδευτικών σε Παράλληλη, ΚΕΔΑΣΥ, Τμήματα Ένταξης
Το μαχαίρι στις δαπάνες αφορά κυρίως τους όρους λειτουργίας και τις προσλήψεις σε Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη 

Σε νέο «κόφτη» των προσλήψεων για την Ειδική Αγωγή, τα ΚΕΔΑΣΥ, τα Τμηματα Ενταξης και την Παράλληλη στήριξη, αναμένεται να οδηγήσει το «συμπεριληπτικό» σχέδιο της κυβέρνησης με τον τίτλο Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030.

Προφανώς, οι εκπαιδευτικοί δε θα βγουν αλώβητοι από αυτό το δεύτερο, «ανομολόγητο» σχέδιο, όπως εξάλλου αχνοφάνηκε και τον περασμένο μήνα (15/4), όταν έγινε συνάντηση των ΔΣ ΔΟΕ και ΟΛΜΕ με τον ΓΓ του Υπουργείου Ι. Κατσαρό και τον προϊστάμενο Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης Ι. Μπουσδούνη.

Στη συνάντηση αυτή,  η ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ ξεκαθάρισε ότι για το σχολικό έτος 2024-25 δεν πρόκειται να γίνουν προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στα ΚΕΔΑΣΥ. Επίσης, οι επικεφαλής του ΥΠΑΙΘΑ προσπάθησαν να καλύψουν τη μείωση του προσωπικού που επιδιώκουν στην παράλληλη στήριξη, με επιχειρήματα ότι πρέπει κι εκεί να αλλάξει το πλαίσιο «αφού τώρα δε λειτουργούν βοηθητικά για το παιδί το οποίο δε βοηθούν να αυτονομηθεί και να μάθει να λειτουργεί μόνο του μέσα στο χώρο, άρα θα πρέπει να λειτουργήσουν σωστά ώστε να προσφέρουν στα παιδιά με βάση τις αρχές της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης».

Από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ προτείνεται η λογική του «χυλού» στην ειδική εκπαίδευση με τη συγχώνευση των δομών και τη μείωση φυσικά του προσωπικού. Μία/ένας εκπαιδευτικός ε.α θα αναλαμβάνει όλα τα παιδιά που χρειάζονται ε.α. και θα τα κάνει όλα ενώ γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η παράλληλη στήριξη αφορά συγκεκριμένες ανάγκες μαθητών/τριών που μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορούν να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση. Φυσικά καμία αναφορά δεν έγινε στην ανυπαρξία σταθερής και μόνιμης προσφοράς της παράλληλης στήριξης με αποτέλεσμα οι μαθητές/τριες να αλλάζουν κάθε χρόνο εκπαιδευτικό, στην καθυστέρηση πρόσληψης κάθε χρόνο,  στο απαράδεκτο καθεστώς μοιράσματος των ωρών σε 2-3 μαθητές/τριες αλλά και στην απουσία στήριξης των μαθητώ/τριων σε όλο το εύρος του σχολικού προγράμματος.

Σύμφωνα με εκπαιδευτικούς, η τομή που ετοιμάζεται στον ευαίσθητο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης αφορά το γενικό πλαίσιο και τους μαθητές που φοιτούν εκεί, δηλαδή στη γενική εκπαίδευση. Άλλωστε είναι και η μεγαλύτερη πίτα αυτού του πληθυσμού. Από τη δική τους καταγραφή το 95% των μαθητών με αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες πηγαίνουν στα γενικά σχολεία.

Επομένως, το μαχαίρι στις δαπάνες αφορά κυρίως τους όρους λειτουργίας και τις προσλήψεις σε Τμήματα Ένταξης και Παράλληλη Στήριξη (ας μην ξεχνάμε ότι η ΠΣ είναι ένα “συμπεριληπτικός” θεσμός που χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ένωσης). Πάλι στο όνομα της μη διάκρισης των μαθητών (!) μάλλον θα καταργήσουν τη διακριτή λειτουργία τους, την όποια εξατομικευμένη παρέμβαση έτσι, ώστε οι ανάγκες αυτών των μαθητών να διαχυθούν μέσα σε τάξη και σχολική μονάδα και το όποιο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό προσλαμβάνεται, με “πατίνια” στα πόδια, θα κάνει “συμπεριληπτική” παρέμβαση εντός τάξης!

Εξάλλου, παρότι από τον προσδιορισμό των οργανικών κενών στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για τις μεταθέσεις από νομό σε νομό που έγιναν προσφατα, αποτυπώθηκε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο η αδήριτη ανάγκη για την ίδρυση οργανικών θέσεων, τόσο στην Ειδική όσο και στη Γενική Αγωγή για όλες τις ειδικότητες, δεν έχουμε την ανάλογη  ίδρυση οργανικών θέσεων, με βάση τις πραγματικές ανάγκες που υπάρχουν στις δύο βαθμίδες της Εκπαίδευσης, ώστε να διασφαλιστεί η ορθή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων με αμιγώς παιδαγωγικούς όρους. Εξάλλου ο ίδιος ο Κυριάκος Πιερρακάκης, έχει υπαινιχθεί αυτό που έρχεται από τον περασμένο Μάρτιο σε συνέντευξή του:

«Την τελευταία τετραετία, έγιναν περισσότεροι από 28.000 μόνιμοι διορισμοί, θέλουμε να συνεχίσουμε αυτή την πορεία. Δεν μπορούμε ακόμη να ποσοστικοποιήσουμε ακριβή αριθμό προσλήψεων, επειδή αν μιλούσαμε με όρους 2019, δεν υπήρχαν 20.000 άτομα στην παράλληλη στήριξη, στην ειδική αγωγή, στα σχολεία. Αυτό είναι κάτι που το κάναμε εμείς από δική μας επένδυση. Αυξάνονται διαρκώς και οι ανάγκες - στην παράλληλη στήριξη, για παράδειγμα, τα αιτήματα έχουν αυξηθεί στα σχολεία από χρονιά σε χρονιά. Και γι’ αυτό το λόγο, θέλουμε να κάνουμε και μία νομοθετική παρέμβαση στο χώρο της ειδικής αγωγής. Για να δούμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος, ειδικά σε ό,τι αφορά την παράλληλη στήριξη, για να δούμε πως θα κάνουμε την κατανομή ανά σχολείο και ανά τάξη», ανέφερε. Τι πιστεύετε εσείς, ότι θα κάνει του χρόνου περισσότερες προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή;

Είναι φανερό ότι η όποια νομοθετική παρέμβαση στο χώρο της ειδικής αγωγής «για να δούμε ποιος είναι ο βέλτιστος τρόπος, ειδικά σε ό,τι αφορά την παράλληλη στήριξη, για να δούμε πως θα κάνουμε την κατανομή ανά σχολείο και ανά τάξη» θα περιέχει κόφτες στις ανάγκες των μαθητών και στις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής.

Μάλιστα τα λόγια υψηλόβαθμου κυβερνητικού στελέχους ότι ο κανόνας «ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης για έναν μαθητή, αμφισβητείται. Στόχος είναι οι αλλαγές να εφαρμοσθούν από το σχολικό έτος 2024-2025»,  προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία στους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, επειδή πιστεύουν πως με αυτόν τον τρόπο στρέφουν τους γονείς προς την ιδιωτική παράλληλη, ενώ θα υποβαθμίσουν ακόμα περισσότερο τη δημόσια στήριξη των παιδιών που δικαιολογημένα νομίζουμε ότι τα θεωρούν «παιδιά ενός κατώτερου θεού».

Και νέα πλατφόρμα

Στο μεταξύ, προχτές ανακοινώθηκε η λειτουργία μιας νέας πλατφόρμας για την Ειδική Αγωγή  για την εξυπηρέτηση των διαδικασιών που σχετίζονται με την αξιολόγηση και την πιστοποίηση ατόμων στα οποία η Πολιτεία παρέχει βοήθεια κατά την εκπαιδευτική διαδικασία. Και εξειδικεύονται τα εξής -οι υπογραμμίσεις δικές μας:

«Η προτεινόμενη πράξη θα πρέπει να αποσκοπεί, στη δημιουργία Εθνικού Ηλεκτρονικού Μητρώου πολιτών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, ώστε να απαλλαγεί μία μερίδα του πληθυσμού από την συνεχή υποβολή εγγράφων και ελέγχου αυτών. Θα είναι δε σύμφωνη με τις μεταρρυθμιστικές θεσμοθετήσεις του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για την παροχή ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών προς όλους τους μαθητές της χώρας (δηλαδή των ΟΔΥ που επισκέπτονται τα σχολεία). Η πλατφόρμα θα χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη των εργασιών των Ομάδων Διεπιστημονικής Υποστήριξης (ΟΔΥ) που προβλέπεται να επισκέπτονται σχολεία όλων των βαθμίδων προκειμένου αφενός να αναγνωρίσουν άτομα που χρήζουν ειδικής βοήθειας και, αφετέρου, να αξιολογούν τακτικά την εξέλιξη σε άτομα που ήδη λαμβάνουν ειδική βοήθεια στην εκπαίδευσή τους, μέσα στο σχολικό περιβάλλον. Οι ομάδες ΟΔΥ θα αποτελούνται από επιστημονικά στελέχη και θα επισκέπτονται κατά τακτά διαστήματα τα σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά Γυμνάσια Λύκεια). Ο αριθμός των κλιμακίων αυτών ορίζεται ανά αριθμό μαθητών (περίπου 1 ανά 1000 μαθητές στην Πρωτοβάθμια Παιδεία και 1 ανά 2500 στην Δευτεροβάθμια Παιδεία).

Οι προτάσεις για τη δημιουργία της πλατφόρμας υποβάλλονται μόνο μέσω του ΠΣ ΕΠΑ στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://logon.ops.gr/ από την 29η/05/2024 08:00:00 (ημερομηνία έναρξης υποβολής πρότασης) έως, αποκλειστικά, την 30η /08/2024 14:00:00 (ημερομηνία λήξης υποβολής πρότασης).

Ο στόχος είναι γνωστός

Ολα αυτά εντάσσονται, λένε εκπαιδευτικοί, στη γνωστή στόχευση της κυβέρνησης για ατομική ευθύνη και ιδιωτικοποίηση των πάντων. Συνολικά, οι σχεδιαζόμενες αλλαγές που στοχεύουν στη μείωση και το κλείσιμο των ειδικών σχολείων και τη ρευστοποίηση του διδακτικού έργου των Τμημάτων Ένταξης  στο ψευδεπίγραφο όνομα της «πλήρους ένταξης» θα έχουν σοβαρές συνέπειες για την εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρίες. Αντί να προωθούν την ισότιμη πρόσβαση σε μια εκπαίδευση που προσαρμόζεται στις μαθησιακές ανάγκες τους, αυτές οι αλλαγές θα οδηγήσουν στον μαθησιακό αποκλεισμό των παιδιών με αναπηρίες από την ουσιαστική μάθηση, θα αυξήσουν τον κίνδυνο σχολικής διαρροής και κοινωνικού αποκλεισμού. Σε ένα φθηνό κατακερματισμένο καθεστώς νεοφιλελεύθερης «πλήρους ένταξης», τα φαινόμενα στιγματισμού μέσα στη γενική τάξη και η απομόνωση των παιδιών με αναπηρίες από τη σχολική κοινότητα θα ενταθούν.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

sxoleio
Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς

Ο Κωνσταντίνος Καρτάλης, καθηγητής Φυσικής Περιβάλλοντος και Κλίματος στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, αναλύει...

Πώς ένα σχολείο μπορεί να αλλάξει το μικροκλίμα μιας γειτονιάς
sxoleio
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία
Είναι απορίας άξιον πώς το Υπουργείο Παιδείας θέλει να μειώσει τους αναπληρωτές ώστε να καλύπτουν μόνο έκτακτες ανάγκες και να μην αλλάζει αυτή τη...
Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών ΠΕ02 και ΠΕ04 στα Τμήματα Ένταξης: Μια κατάφωρη αδικία