μεταπτυχιακά
Πάνω από 100.000 τους φοιτητές είναι εγγεγραμμένοι σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα το 2024!

Κατακόρυφη αύξηση παρατηρείται στη ζήτηση για μεταπτυχιακές σπουδές τα τελευταία χρόνια και αντίστοιχα των μεταπτυχιακών φοιτητών στην Ελλάδα. 

Το 2010 στα μεταπτυχιακά προγράμματα των ελληνικών πανεπιστημίων σπούδαζαν 31.071 φοιτητές.

Το 2016, ο αριθμός αυξήθηκε σε 52.948 και το 2019 σε 78.518.

Δύο χρόνια μετά, το 2021, ο αριθμός αυξήθηκε σε 84.248.

Μέσα σε ένα χρόνο, το 2022 ο αριθμός των μεταπτυχιακών φοιτητών αυξήθηκε κατά σχεδόν 11.000, φθάνοντας τους 94.931.

Εκτιμήσεις Πανεπιστημιακών ανεβάζουν πάνω από 100.000 τους φοιτητές που είναι εγγεγραμμένοι σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα το 2024!

Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα απέχει πολύ από τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς το μερίδιο των μεταπτυχιακών φοιτητών στην Ευρώπη είναι κατά μέσον όρο 29,18%. Η Ελλάδα έχει το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, όπου η Κύπρος είναι πρώτη με 46,44% και ακολουθεί η Ιταλία με 37,95%.

Ανάλογη είναι η αύξηση του αριθμού των μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, τα ελληνικά πανεπιστήμια σήμερα προσφέρουν συνολικά 923 προγράμματα, ενώ το 2021 λειτουργούσαν 828 μεταπτυχιακά και το 2016 περίπου 600. Βεβαίως, υπάρχει και η παράμετρος του οφέλους για τα ελληνικά πανεπιστήμια, καθώς από τα δίδακτρα των μεταπτυχιακών εισρέουν κονδύλια στα ταμεία των ιδρυμάτων, ενώ ενισχύονται και οι μηνιαίες απολαβές των διδασκόντων. Σήμερα τα δίδακτρα κυμαίνονται από 1.500 έως και 10.000 ευρώ ετησίως.

Η «Τεταρτοβάθμια» εκπαίδευση διευρύνεται: Ερχονται κοινά μεταπτυχιακά ελληνικών με ξένα ΑΕΙ

Με πρόσφατη απόφαση του Κ. Πιερρακάκη, θα διατεθούν συνολικά  62.000.000,00 ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 50.000.000 ευρώ προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την περίοδο 2022-2025, προκειμένου τα ελληνικά ΑΕΙ να συνεργαστούν με ξένα, για να δημιουργήσουν κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα τα οποία «θα πρέπει να είναι καινοτόμα, να μην παρέχονται ήδη από τα δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και να παρέχονται με όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο»

Επισημαίνεται ό,τι κάθε ΑΕΙ μπορεί να υποβάλει όσες προτάσεις επιθυμεί υπό την προϋπόθεση πως αυτές δεν ξεπερνούν το ποσό των 15 εκατομμυρίων ευρώ, συνολικά.

Με τη σύναψη τέτοιων εκπαιδευτικών συμφωνιών αναμένεται να επιτευχθεί η παροχή εκπαίδευσης σε αντικείμενα για τα οποία μέχρι σήμερα είναι απαραίτητη η μετάβαση φοιτητών στο εξωτερικό, θα ενδυναμωθεί η απασχόληση των Ελλήνων πανεπιστημιακών ερευνητών σε τομείς και αντικείμενα που η υφιστάμενη κατάσταση της αγοράς δεν διασφαλίζει την ανταγωνιστική προσέλκυσή τους, θα αποφευχθεί το brain drain, ενώ θα ενισχυθεί σοβαρά η προοπτική επιστροφής διακεκριμένων Ελλήνων επιστημόνων στη Χώρα (brain gain) δεδομένου ότι ορισμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες που κρίνονται αναγκαίες από το κράτος / ή εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς δεν παρέχονται καθόλου από τα εγχώρια πανεπιστήμια, είτε ότι δεν παρέχονται σε όρους προσιτούς για το κοινωνικό σύνολο και ότι για το λόγο αυτό καθίσταται αναγκαία η παρέμβαση του κράτους ώστε να αναθέσει την παροχή αυτών των υπηρεσιών στα Α.Ε.Ι. σε συνεργασία με τα αλλοδαπά Πανεπιστήμια.

Δύο Πανεπιστήμια: Ένα Προπτυχιακό και ένα Πανεπιστήμιο… μεταπτυχιακών προγραμμάτων

Είναι πλέον ορατό δια γυμνού οφθαλμού ότι ένα νέο τοπίο έχει συγκροτηθεί στην Tριτοβάθμια Eκπαίδευση, μια νέα οροφή, που η μαζικότητα των «στηριγμάτων» της και το γεωγραφικό άπλωμά της οικοδομεί σταθερά ένα δεύτερο κύκλο σπουδών.

Bρισκόμαστε στα φύτρα μιας αναδυόμενης πραγματικότητας, όπου οι προπτυχιακές σπουδές, σε αρκετές περιπτώσεις, αποτελούν πλέον τον πρώτο κύκλο σπουδών στον οποίο συσσωρεύεται μια χαμηλής ποιότητας μαζική εκπαίδευση, χωρίς πόρους και υποδομές, αποκομμένη αναγκαστικά από το οξυγόνο της βασικής έρευνας και λειτουργικά προσαρμοσμένη στις φθηνότερες και προφανώς αναποτελεσματικότερες μορφές διδασκαλίας.

Πάνω από τον πρώτο κύκλο έχει ήδη συγκροτηθεί (και δυναμώνει με ταχύτητα) ο δεύτερος κύκλος σπουδών, που δεν είναι άλλος από τον «γαλαξία» των μεταπτυχιακών προγραμμάτων με δίδακτρα.

Ουσιαστικά έχουν καθιερωθεί δύο Πανεπιστήμια. Ένα Προπτυχιακό και ένα Πανεπιστήμιο… μεταπτυχιακών προγραμμάτων.

Η απογείωση των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων πριμοδοτείται από την προσπάθεια των πτυχιούχων να αυξήσουν το αντίκρισμα των τίτλων τους στην αγορά εργασίας κοντολογίς, για καλύτερο «πλασάρισμα» στην αγορά εργασίας, καθώς το «εφόδιο» του μεταπτυχιακού τίτλου έρχεται να «ξαναμοιράσει την τράπουλα» στο χώρο της επαγγελματικής απόδοσης των τίτλων.

Αθέατη όψη: Νέα κάθετη τομή διάκρισης! Φτωχαίνουν τα πτυχία – Ακριβαίνουν τα μεταπτυχιακά!

Εδώ και αρκετά χρόνια σε πολλά πανεπιστημιακά τμήματα για να φτιαχτεί μεταπτυχιακό πρόγραμμα, αφαιρέθηκαν μαθήματα από τον προπτυχιακό κύκλο (δηλαδή μαθήματα που παλιότερα οι φοιτητές διδάσκονταν πριν από το πτυχίο τους) και μεταφέρθηκαν στο μεταπτυχιακό!

Σε άλλες περιπτώσεις πάλι αντιγράφτηκαν μαθήματα του προπτυχιακού κύκλου, για να διδάσκονται στο μεταπτυχιακό με περισσότερες λεπτομέρειες και διαφορετικά συγγράμματα απ' ό,τι πριν από το πτυχίο. 

Να το πούμε καθαρά: υπάρχει ένα πολύ σοβαρό ζήτημα, το οποίο είναι η αφαίρεση ενός σημαντικού μέρους της γνώσης που θα έπρεπε να αποκτιέται προπτυχιακά και της ένταξής της στα μεταπτυχιακά.

Και είναι βέβαια θλιβερή η διαπίστωση ότι πολλά από τα μεταπτυχιακά προγράμματα προσφέρουν μαθήματα τα οποία όχι μόνο υπάρχουν στο κανονικό πρόγραμμα των σπουδών, αλλά μερικές φορές κατά τη μετάλλαξή τους σε μεταπτυχιακά «ελαφραίνουν» και το επιστημονικό τους υπόβαθρο, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επιλέγεται συχνά η εύκολη αλλά αντιεπιστημονική λύση της ατελούς συρραφής ρηχών γνώσεων, ευρέος και αδιαβάθμητου φάσματος!

Αυτή η μοιρολατρική αποδοχή της άδικης υποβάθμισης των πανεπιστημιακών σπουδών δημιούργησε μια «ελληνική τεταρτοβάθμια εκπαίδευση» με δυσανάλογη για τις πραγματικές ανάγκες της χώρας έκταση και συνακόλουθο υπέρογκο κόστος σε χρόνο και χρήμα για τους Ελληνες πτυχιούχους. 

Είναι φανερό ότι αν το κόστος του εισιτηρίου για την είσοδο στον κόσμο της ειδίκευσης και επανειδίκευσης συνεχίσει να μετακυλίεται στην ευθύνη του εκπαιδευόμενου, ουσιαστικά δημιουργεί μια νέα κάθετη τομή διάκρισης ανάμεσα σε εκείνους που έχουν και σε εκείνους που δεν έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

SOS - Πυρκαγιά! Δηλητηριασμένος αέρας σε Βριλήσσια, Χαλάνδρι, Βύρωνας, Ηλιούπολη και στον Νότιο Τομέα Αθηνών - Μπαμ στη Γλυφάδα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευτικος
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Πώς θα ξέρετε τι να δηλώσετε - Ποια περιοχή ανήκει που
Υπουργείο Παιδείας : Γεωγραφική κατανομή περιοχών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπαίδευσης σε Νομούς/Δήμους
Αναπληρωτές εκπαιδευτικοί: Πώς θα ξέρετε τι να δηλώσετε - Ποια περιοχή ανήκει που
fotia attiki10
Φωτιά στην Άνω Γλυφάδα: Προσήχθησαν δύο μαθητές Γυμνασίου- «Τη βάλαμε για παιχνίδι»
Οι μαθητές γυμνασίου οδηγήθηκαν μαζί με τους γονείς τους στο αστυνομικό τμήμα Γλυφάδας όπου έδωσαν κατάθεση
Φωτιά στην Άνω Γλυφάδα: Προσήχθησαν δύο μαθητές Γυμνασίου- «Τη βάλαμε για παιχνίδι»
xalandri
«Θρηνούμε τον θάνατο της Νάντιας» - Ποια ήταν η εργαζόμενη στο Πάτημα Χαλανδρίου
Η άτυχη γυναίκα παρά την παρότρυνση των συναδέλφων της να φύγει από την επιχείρηση δεν τον έκανε με αποτέλεσμα λίγο αργότερα να εντοπιστεί νεκρή.
«Θρηνούμε τον θάνατο της Νάντιας» - Ποια ήταν η εργαζόμενη στο Πάτημα Χαλανδρίου