ερασμους
Το 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης στη Φινλανδία

Ήταν όλα εκεί: η χαλαρή διάθεση στην τάξη, το πολυάριθμο επικουρικό προσωπικό, η οριζόντια χρήση της τεχνολογίας, η πληθώρα ηλεκτρονικών μέσων αλλά και τα περιποιημένα τετράδια, η στοχευμένη ύλη, η πρακτική άσκηση και η εναλλακτική αξιολόγηση, οι βιβλιοθήκες και οι ψηφιακές κάρτες δανεισμού, τα σχολικά γεύματα και η αυτοεξυπηρέτηση στις φωτεινές τραπεζαρίες, οι άνετοι χώροι, τα επαγγελματικά εργαστήρια –Οικιακής Οικονομίας, Χειροτεχνίας, Ξυλοτεχνίας- οι αίθουσες Μουσικής και τα αμφιθέατρα, τα κλειστά γυμναστήρια με τα ξύλινα παρκέ, τα πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών, τα τραπέζια ping pong και οι καναπέδες στους διαδρόμους, τα ξυπόλυτα ή με παντόφλες πόδια, η ησυχία κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τα μοντέρνα γραφεία και οι αίθουσες ανάπαυσης των εκπαιδευτικών, τα μαθήματα επιλογής, το πολλαπλό βιβλίο...

Ήταν όλα εκεί, στη Φινλανδία, στο Helsinki, στο σχολείο Munkkiniemen, ένα από τα παλαιότερα στην πόλη, με την ίδρυσή του να τοποθετείται στο 1938, τον Απρίλιο του 2024, στο πλαίσιο της 2ης κινητικότητας Erasmus+ που υλοποίησε το 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης, ένα σχολείο με Διαπίστευση για το διάστημα 2021-27. Τρεις εκπαιδευτικοί, οι Α. Δρόσου-ΠΕ02, η Θ. Μπέτσου-ΠΕ02 και η Ε. Τσουκνάκη-ΠΕ86, σε συνεργασία με τις Inka Huima και Elisabet Pellinen, Φινλανδές συναδέλφους στα αντικείμενα της Ιστορίας, Γλώσσας, Λογοτεχνίας, Θρησκευτικών και Φιλοσοφίας –οι συνάδελφοι εκεί συνδυάζουν διαφορετικά αντικείμενα, σε βασικές ή μεταπτυχιακές σπουδές- οργάνωσαν μια εβδομάδα job shadowing, σ’ ένα φιλόξενο, όσο και διακριτικό απέναντι στην παρουσία μας, περιβάλλον, με παρακολούθηση μαθημάτων, ξενάγηση στα δαιδαλώδη κτίρια του σχολείου και διεξοδική ενημέρωση για το εκπαιδευτικό σύστημα που θεωρείται «το καλύτερο στο κόσμο» και όντως, μας εντυπωσίασε. Όχι τόσο για τις επιδόσεις του στους διεθνείς διαγωνισμούς τύπου Pisa, αλλά για τις δεξιότητες ζωής που φαίνεται να προσφέρει, για την ευγένεια των σχέσεων μέσα στη σχολική μονάδα, για το υψηλό επίπεδο κατάρτισης, την αυτονομία και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, μαζί με όλα τα υλικά μέσα που έχουν στη διάθεσή τους, προκειμένου να προσφέρουν ισότιμα, σε όλα τα παιδιά, ανώτερης ποιότητας δημοκρατική εκπαίδευση, που αποτυπώνεται στην ευημερία της χώρας και στον πολιτισμό που παράγει και προωθεί. Συναίνεση των πολιτικών κομμάτων στα ζητήματα παιδείας, ήδη από τη δεκαετία του ’60, παρακολούθηση των εξελίξεων και συνεχείς βελτιώσεις όχι όμως ανατροπές, μοντέλο αποκεντρωμένης διοίκησης και εμπιστοσύνη μεταξύ των φορέων της εκπαίδευσης, μαθητών/τριών, εκπαιδευτικών, κηδεμόνων, δήμων, κράτους, γενναία χρηματοδότηση και εξειδικευμένη υποστήριξη από υπαλλήλους υγιείας και διοίκησης, εστίασης και καθαριότητας αποτελούν τους όρους και το πλαίσιο για το ιδιαίτερο αυτό σύστημα.

ερασμους

Η εμπειρία ενός επιμορφωτικού ταξιδιού Erasmus+ ξεπερνάει τις μέρες υλοποίησής του. Κρατάμε ενδεικτικά:

-              τη φάση της προετοιμασίας με την αναζήτηση ενημερωτικού υλικού στην πλούσια –ομολογουμένως- σχετική βιβλιογραφία και δικτυογραφία.

-              Τη συνεργασία με το εκπαιδευτικό τμήμα της Φινλανδικής Πρεσβείας στην Αθήνα, ενδεικτική του άμεσου και αποτελεσματικού τρόπου με τον οποίο δουλεύει ολόκληρο το σύστημα.

-              Την προπαρασκευαστική επίσκεψη δύο εκ των τριών εκπαιδευτικών που προηγήθηκε το Φεβρουάριο και τη συνεργασία με δύο ακόμη θαυμάσια σχολεία.

-              Το πολιτιστικό πρόγραμμα που πλαισίωσε τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

-              Τα διαβάσματα μετά, που βοηθούν να κατανοήσουμε τι είδαμε και πώς βιώσαμε για λίγο έναν διαφορετικό τρόπο ζωής, μια άλλη κουλτούρα, που, δεν χρειάζονται βιαστικά συμπεράσματα, μπορεί να μας ταιριάζει μπορεί και όχι.

-              Την εν γένει εύρυθμη λειτουργία της χώρας, κι έναν ιδιαίτερο νόμο που διέπει τη σχέση των Φινλανδών με τον τόπο τους, τον Νόμο Κάθε Ανθρώπου (Everyman’s Law), για το Δικαίωμα στο Φυσικό Περιβάλλον.

ερασμους

Κι επιπλέον, την περιδιάβαση στην πόλη και τη χώρα, τα μουσεία και το φινλανδικό design, τις λίμνες και τα δάση, την παρατήρηση και την επαφή με τους ανθρώπους -στο δρόμο, στα πράσινα τραμ, στη σάουνα, στα καφέ, στις κλειστές αγορές και τα εστιατόρια- το υπερσύγχρονο νυχτερινό τρένο για το Rovaniemi, το χιόνι σ’ όλη τη χώρα Απρίλη μήνα, το βόρειο σέλας που μας ...τίμησε με την παρουσία του!

Πολλές εκπλήξεις, σκέψεις, προβληματισμός σίγουρα, συν και πλην, πολλές ακόμη οι ερωτήσεις και τα ερωτηματικά. Μπορεί το φινλανδικό μοντέλο να εμπνεύσει – ταιριάξει με το ελληνικό; Τι είναι εκείνο που διαφοροποιεί τόσο έντονα τα μαθητικά χρόνια και την παιδαγωγική εμπειρία στις δύο χώρες; Υπάρχουν στοιχεία που αμφισβητούνται; Σε ποιο χωροχρονικό σημείο συναντούνται τα δύο συστήματα; Είμαστε έτοιμες-οι ως επαγγελματίες της εκπαίδευσης να κάνουμε αυτοκριτική; Κριτική στο σύστημα; Προτάσεις βελτίωσης ή και αλλαγής;

Με μια καινούργια σχολική χρονιά ν’ αρχίζει, το 4ο Γυμνάσιο Πετρούπολης συνεχίζει την παιδαγωγική πορεία του, σε διαρκή αναζήτηση ιδεών, μέσων, εργαλείων, τεχνικών για εκπαίδευση δημοκρατική, συμπεριληπτική, σύγχρονη.

*Στον σύνδεσμο που ακολουθεί, βρείτε μια εκτεταμένη παρουσίαση της εμπειρίας job shadowing στο Helsinki, μαζί με φωτογραφικό υλικό για ...του λόγου το αληθές:

https://read.bookcreator.com/wK81A4PftmgYp7zn8zXvZZK08gs2/awSqyJ2lTru7oJfhOAarpA

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 2/9

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kena.jpg
ΠΑΣΟΚ για κενά εκπαιδευτικών στα σχολεια: «Μπακαλοτέφτερο» αντί ψηφιακής πλατφόρμας
Τι απέγινε η ψηφιακή πλατφόρμα κεντρικής αποτύπωσης των κενών που διαφήμιζε ο υπουργός Παιδείας;
ΠΑΣΟΚ για κενά εκπαιδευτικών στα σχολεια: «Μπακαλοτέφτερο» αντί ψηφιακής πλατφόρμας