Το νέο βιβλίο του πρώην Γενικού Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας Καθηγητή Οδυσσέα-Ιωάννη Ζώρα με τίτλο: ''Κραταιό Πανεπιστήμιο: Διαχρονία και μεταρρυθμιστικές προτάσεις'' (εκδόσεις Gutenberg), παρουσιάστηκε χθες σε ειδική εκδήλωση στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Μέγαρο Παλαιάς Βουλή, παρουσία των υπουργών Παιδείας Κ. Πιερρακάκη και της υφυπουργού Παιδείας Ζ. Μακρή, καθώς και Πρυτάνεων, πανεπιστημιακών και άλλων.
Στην εκδήλωση εκτός από τον συγγραφέα μίλησαν, ανάμεσα σε άλλους, ο τέως Πρωθυπουργός Ευάγγελος Βενιζέλος, πρώην Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Υπουργός Εξωτερικών, ο Γεράσιμος Σιάσος, Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και ο Καθηγητής του Α.Π.Θ., Χρήστος Ζερεφός, Γενικός Γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών.
Ο κ. Ζώρας πρότεινε τα εξής:
- Να επιτραπεί σε κάθε πανεπιστημιακό ίδρυμα να αποφασίζει, με αμιγώς ακαδημαϊκά κριτήρια, ποια από τα τμήματά του δύνανται να δεχθούν την εισαγωγή υπεράριθμων φοιτητών, οι οποίοι ενδεχομένως να είναι οι επόμενοι στη λίστα των εισακτέων.
- Οι παραπάνω υπεράριθμοι φοιτητές θα μπορούν , προαιρετικά, να εισαχθούν στα τμήματα που οι ίδιοι είχαν επιλέξει αρχικά, χρηματοδοτώντας τις σπουδές τους με μορφή διδάκτρων.
- Αυτό για παράδειγμα, υπάρχει η δυνατότητα να υλοποιηθεί με μια ανεξάρτητη εκτίμηση του κόστους σπουδών ανά αντικείμενο/Πανεπιστήμιο, έτσι ώστε, με διαφάνεια, να χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους οι επιτυχόντες εισακτέοι, ενώ να επιβαρύνονται με το ίδιο κόστος οι υπεράριθμοι
Με το βιβλίο αυτό επιχειρείται αφενός να φωτιστούν κάποιες επιλεγμένες πλευρές της διαχρονίας και της συγχρονίας του πανεπιστημίου, κυρίως στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς, και αφετέρου να αποτιμηθεί ο εν λόγω θεσμός και να διατυπωθούν προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του με γνώμονα την παγκοσμιοποιημένη πλέον οπτική της εργασιακής πραγματικότητας και προϋπόθεση τη μη άμεση συσχέτιση της πανεπιστημιακής προσφοράς με την αγορά εργασίας. Η σύγχρονη εργασιακή και επιστημονική πραγματικότητα προτάσσει την εξωστρέφεια των ιδρυμάτων, την ευελιξία στην πραγμάτωση των επαγγελματικών επιδιώξεων, την επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό των γνωστικών αντικειμένων, την ανταγωνιστικότητα στην προσφορά των πανεπιστημιακών προγραμμάτων. Γι’ αυτό και η αδιάλειπτη παράδοση της σκυτάλης της επιστημονικής γνώσης από γενιά σε γενιά, κύρια αποστολή του πανεπιστημίου, θα πρέπει να εμπλουτιστεί με έναν χαρακτήρα πραγματιστικής υφής, ώστε να προωθηθεί, κατά τρόπο ουσιαστικό και δημιουργικό, η συνεργασία των πανεπιστημίων μας με διεθνή ιδρύματα, ικανά να προβάλουν και να αναδείξουν την επιστημονικότητά μας.
Η γνώση είναι επίγνωση, η επίγνωση είναι εξέλιξη και το πανεπιστήμιο αποτελεί τη ραχοκοκαλιά κάθε συνειδητοποιημένης ανθρώπινης κοινότητας που επιθυμεί να λειτουργεί θετικά τόσο για τα μέλη της, όσο και για τα μέλη των κοινοτήτων που διασταυρώνονται μαζί της.
Περιεχόμενα
Ευχαριστίες
Πρόλογος του Κυριάκου Πιερρακάκη
Πρόλογος του συγγραφέα
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η μικρή διαδρομή στα μονοπάτια της πολιτικής
1. Τριτοβάθμια εκπαίδευση και επαγγελματικές δεξιότητες: το αυτονόητο
2. Ελληνικό κράτος και πανεπιστήμιο: Από την παραγωγή στελεχών στην απαίτηση διορισμών
3. Μεταρρυθμιστικές προτάσεις
4. Κατακλείδα
Προδηµοσίευση αποσπασµάτων του νέου βιβλίου του Οδυσσέα Ζώρα
«Σε καµία προηγµένη χώρα δεν απαγορεύεται η ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων. Η απαγόρευση του άρθρου 16 διέπει σαφέστατα τη σύσταση σχολών από ιδιώτες, όχι την εγκατάσταση παραρτηµάτων Πανεπιστηµίων άλλης χώρας, η δε νοµική προσωπικότητα δηµοσίου δικαίου προβλέπεται µόνο για όσα Πανεπιστήµια ιδρύονται αυτοτελώς στην Ελλάδα».
«Ο νόµος για τα µη κρατικά Πανεπιστήµια (που δεν είναι πείραµα, καθώς βασίζεται σε διεθνώς δοκιµασµένα µοντέλα µη κερδοσκοπικών, µη κρατικών Πανεπιστηµίων) ελευθερώνει όχι µόνο την ιδιωτική (όπως θέλει η παραπληροφόρηση), αλλά και τη δηµόσια Τριτοβάθµια Παιδεία, µε προγράµµατα που υπερβαίνουν το 1 δισ. ευρώ».
«Η συνύπαρξη δηµόσιων και µη κρατικών Πανεπιστηµίων ωφελεί και τα πρώτα, αµβλύνοντας σηµαντικά τις κοινωνικοοικονοµικές ανισότητες και ενισχύοντας τον ανταγωνισµό».
«Η Ελλάδα µπορεί να γίνει πόλος έλξης για χιλιάδες ξένους και Ελληνες φοιτητές, µε άµεσα και ορατά οφέλη για την έρευνα (διεθνείς συνεργασίες, υψηλές προδιαγραφές, διαφάνεια, αξιοποίηση) και την οικονοµία µας (δαπάνες διαβίωσης φοιτητών, δηµιουργία θέσεων εργασίας, ανάπτυξη αγοράς ακινήτων/κατασκευών, εκπαιδευτικός τουρισµός φοιτητών, φορολόγηση, ανάσχεση εκπατρισµού/επαναπατρισµός επιστηµόνων, επενδύσεις στην εκπαίδευση/έρευνα). ∆ηµιουργείται, δηλαδή, ένα συνολικά κραταιό -και όχι απλώς κρατικό Πανεπιστήµιο στην Ελλάδα, τη χώρα που γέννησε την Παιδεία».
«Στην Ελλάδα, θα ήταν νοητή η ίδρυση κρατικών Πανεπιστηµίων, για παράδειγµα από την Εκκλησία της Ελλάδος, η οποία είναι νοµικό πρόσωπο δηµοσίου δικαίου , δηλαδή κρατικός θεσµός. ∆εν είναι τυχαίο ότι σε όλη την Ευρώπη (αλλά και στις ΗΠΑ και αλλού) οι κατά τόπους Εκκλησίες ιδρύουν Πανεπιστήµια και πανεπιστηµιακά νοσοκοµεία, τα οποία αναδεικνύονται σε κορυφαίες θέσεις διεθνώς».
Ακαδηµαϊκά κριτήρια
Με το βιβλίο του ο κ. Ζώρας τάσσεται υπέρ της κατάργησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων: «Τα παιδιά µας εισάγονται µε τη σειρά τους στα Πανεπιστήµια µε αυτή τη λειψή προπαίδεια και χωρίς καµία ικανότητα κριτικής και µεθοδικής σκέψης. Ξαναρχίζουν λοιπόν αυτόν τον φαύλο κύκλο σε ακόµα χαµηλότερο επίπεδο ποιότητας. Ορισµένοι γίνονται µε τη σειρά τους καθηγητές και δάσκαλοι στις επόµενες γενιές µαθητών. Ετσι, το σύστηµα αναπαράγεται και το πρόβληµα διαιωνίζεται χειροτερεύοντας διαρκώς από γενιά σε γενιά». Προτείνει «να επιτραπεί σε κάθε πανεπιστηµιακό ίδρυµα να αποφασίζει, µε αµιγώς ακαδηµαϊκά κριτήρια, ποια από τα τµήµατά του δύνανται να δεχθούν την εισαγωγή υπεράριθµων φοιτητών, ο οποίοι ενδεχοµένως να είναι οι επόµενοι στη λίστα των εισακτέων. Οι παραπάνω υπεράριθµοι φοιτητές θα µπορούν, προαιρετικά, να εισαχθούν στα τµήµατα που οι ίδιοι είχαν επιλέξει αρχικά, χρηµατοδοτώντας τις σπουδές τους µε τη µορφή διδάκτρων».
Κατά τον κ. Ζώρα, «ένα είναι βέβαιο: αν πράγµατι µπορεί να επιτευχθεί κοινωνική συναίνεση υπέρ µιας αλλαγής στο ελληνικό -τουλάχιστον- Πανεπιστήµιο, η κατάλληλη ιστορική στιγµή για να συµβεί είναι τώρα. ∆ιότι µόνο τώρα τέθηκαν επί τάπητος σοβαρά ζητήµατα που αφορούν την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, όπως αφενός η δυνατότητα λειτουργίας µη κρατικών µη κερδοσκοπικών Πανεπιστηµίων στην Ελλάδα, οι νέες δυνατότητες και η δηµοκρατικά ίση πρόσβαση στην εκπαίδευση που παρέχονται από την ψηφιακή τεχνολογία, η ανάγκη προαγωγής και ποιοτικής βελτιστοποίησης της επιστηµονικής έρευνας στη χώρα µας και, αφετέρου, η ανάγκη ανασυγκρότησης και οικονοµικής ενίσχυσης του δηµοσίου Πανεπιστηµίου, ώστε να µπορεί να υπάρξει υγιής ανταγωνισµός τόσο ανάµεσα στα ίδια τα κρατικά Πανεπιστήµια όσο ανάµεσα και στα τελευταία και τα µη κρατικά».
Ως κατακλείδα µεταξύ άλλων αναφέρεται στο βιβλίο:
«Αυτό που απαιτείται είναι µάλλον ένας συνδυασµός των καλύτερων χαρακτηριστικών όλων των τύπων Πανεπιστηµίου ή εναλλακτικά, η λειτουργία Πανεπιστηµίων περισσότερων τύπων παράλληλα, αλλά οπωσδήποτε µε κοινά κριτήρια αξιολόγησης της ποιότητας της παρεχόµενης εκπαίδευσης».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη