Καμία αναβολή δεν θα δώσει το υπουργείο Παιδείας στην εφαρμογή του νόμου 4957/2022 (Κεραμέως) που μεταξύ άλλων προβλέπει διαγραφές πάνω από 330.000 «λιμναζόντων» φοιτητών στα ΑΕΙ από τον Σεπτέμβριο του 2025, ξεκαθάρισε ο υπουργός παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης προ ολίγου, σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό του Σκάι.
Ο κ.Πιερρακάκης, απαντώντας εμμέσως στην αποκάλυψη του alfavita.gr προ ημερών ότι το ζήτημα των διαγραφών προβληματίζει τα ΑΕΙ (μέσω συνέντευξης της πρυτάνεως του Παντείου κ.Χριστίνας Κουλούρη η οποία δήλωσε ««Απέναντι σε αυτούς δεν θα πρέπει να έχουμε μια τιμωρητική στάση και να τους διαγράψουμε αλλά, αντιθέτως, να μελετήσουμε τους λόγους της φοιτητικής διαρροής και να επεξεργαστούμε πολιτικές που θα θεραπεύσουν το πρόβλημα») ήταν κατηγορηματικός:
«Ο νομος θα εφαρμοστεί απολύτως και απαρέγκλιτα. Τον έχουμε ψηφίσει και θα εφαρμοστεί, και μάλιστα περιλαμβάνει τη διαταξη, η οποία είναι πολύ πλήρης, και προβλέπει εξαιρέσεις για λόγους υγείας, φοίτηση μερικής απασχόλησης, κ.α. Δε μπορεί και εδώ να είμαστε η διεθνής εξαίρεση. Δεν μπορεί να υπάρχει υπάρχει κουλτούρα κάποιος να πηγαίνει σε ΑΕΙ και να μη διαγράφεται ποτέ. Μέχρι σήμερα αν καποιος παρατούσε τις σπουδές παρέμενε εγγεγραμμένος. Όμως η Ελλάδα εχει κατακτήσει ότι δεν έχουμε δίδακτρα στα προπτυχιακά, ενώ στο εξωτερικο έχουν. Καθώς δεν υπήρχε ρύθμιση να διαγράφονται, υπήρξε συσσώρευση των λεγόμενων «αιωνίων» φοιτητών. Είναι θέμα που πρέπει να λυθεί. Το συζητάμε 20 χρόνια, είχε περασει ανάλογη διάταξη και το 2011 με το ν.2009 αλλά την κατάργησε ο ΣΥΡΙΖΑ. Δε μπορεί να εχουμε ενα γιοφύρι της Άρτας. Να πάψουμε να το συζητάμε. Θα τηρήσουμε το νόμο. Μιλαμε για το καλοκαίρι του 2025 και μετά, στο τελος του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους θα υπάρξει ενεργοποίηση των συγκεκριμένων διατάξεων. Είμαι σαφής. Δεν θα επιτραπεί το μεγαλύτερο κοστος ειναι αυτό της ακινησίας, ειδικά σε θεματα που εχουν χρονίσει, οπως τα μη κρατικα αει που συζητάμε από τότε που ημουν εγώ φοιτητής. Να τα κλείσουμε για να πάμε αλλού τη συζήτηση, δεν υπάρχει σε αλλη χώρα περίπτωση να ειναι καποιος φοιτητής 20 και 25 χρόνια. Να μιλήσουμε επιτέλους για τα θεματα που απασχολούν τις άλλες χώρες, όπως τεχνητή νοημοσύνη, δια βίου, κλπ. Μιλάμε για αιώνιους φοιτητές ενώ θα έπρεπε να μιλαμε για «αιώνιους μαθητές», δηλαδή για διαρκή επιμόρφωση.
Οχι δίδακτρα σε προπτυχιακά
Σχετικά με τις φωνές που ακούστηκαν τελευταία για επιβολή διδάκτρων, υπό προϋποθέσεις, και σε προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, ο κ.Πιερρακάκης το απεκλεισε «αδειάζοντας» όσους τα πρότειναν: «Δεν υπάρχει τετοια σκέψη. Ισα ίσα, μίλησα για κεκτημένο δωρεάν τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Τα ξενόγλωσσα προγράμματα μόνο έχουν δίδακτρα, αλλα απευθύνονται σε αλλοδαπούς φοιτητές. Υπαρχει το κεκτημένο λοιπόν, αλλά υπάρχει και το θέμα του πώς η χώρα θα γίνει διεθνές κέντρο εκπαίδευσης. Πρέπει να φερουμε ξενους φοιτητές και να βρούμε τρόπους ώστε ένα μεγάλο ποσοστό Ελλήνων που σπουδάζουν από ανάγκη στο εξωτερικό να μπορούν να σπουδάσουν καλά εδώ. Να κρατήσουμε όσους επιθυμουν να μείνουν στη χώρα, αφετέρου να φέρουμε ξένους φοιτητές εδώ, θα είναι μεγάλος πλούτος για τη χώρα να έχεις ήπια ισχύ με άτυπους πρεσβευτές. Ηρθε η ώρα».
Ψηφιακά μαθήματα εναντίον καταλήψεων και αναβάθμιση εστιών
Σχετικά με το ζήτημα ασφάλειας στα ΑΕΙ μετά την αποτυχία της Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, ο κ.Πιερρακάκης είπε ότι η κατασταση είναι πολύ βελτιωμένη σε σχέση με παρελθόν. «Βελτιωμένη αλλα οχι τέλεια η εικόνα ασφαλειας. Παρεμβαίνει η αστυνομία όπου και οταν χρειαστεί, το είδαμε από πέρυσι. Αξιοποιήσαμε και ψηφικά μέσα. Προτιμούμε να κάνουμε ενέργειες που αποδυναμώνουν στην πράξη ενέργειες όπως οι καταλήψεις, με εξυπνο τροπο, όπως στα σχολεία που ειπαμε ότι θα γίνονται ψηφιακά μαθήματα και αραίωσαν οι καταλήψεις. Πολιτική βουληση υπάρχει και η κατασταση πολύ διαφορετική απο ότι προ 5 ή 20 ετών.
Για τις φοιτητικές εστίες, είπε ότι «ξεκινήσαμε μεγαλο πρόγραμμα οικοδόμησης με στόχο να διπλασιάσουμε εστίες. Θα πάμε με ΣΔΙΤ απο 10.000 κλινες στις 20.000 κλίνες με φοβερά ποιοτικα χαρακτηριστικά. Προσπαθούμε να βελτιώσουμε εικόνα και στις υφιστάμενες εστίες, μεσω ΙΝΕΔΙΒΙΜ.
Μη κρατικά ΑΕΙ: Σε λίγους μήνες ανακοινώνονται κοινά μεταπτυχιακά Ελληνικών με ξένα ΑΕΙ
Όσον αφορά την εγκατάσταση μη κρατικών ΑΕΙ στη χώρα, ο κ. Πιερρακάκης είπε ότι «υπάρχει ενδιαφέρον και το βλέπω σε όποια χώρα επισκέπτομαι και το βλέπω από απόδημους Έλληνες που ενεργοποιούν τα πανεπιστήμια με τα οποία συνεργάζονται. Η κουβέντα αφορά τη διεθνοποίηση της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Θυμάμαι τα ιταλικά ΑΕΙ ως φοιτητής που έχουν ανέβει σε όλες τις κατατάξεις κι έχουν φέρει και άλλα ιδρύματα από το εξωτερικό.
Η Φλωρεντία λχ, έχει 41 παραρτήματα αμερικανικών ΑΕΙ. Στην Ελλάδα γιατί να μην έχουμε κάνει, σχετικά πχ με αρχαιολογία και φιλοσοφία; Όμως δεν είναι το κυρίως κομμάτι της προσπάθειάς μας τα μη κρατικά, η ναυαρχίδα της συζήτησης είναι η διεθνοποίηση των Ελληνικών.
Σε λίγους μήνες θα ανακοινώσουμε κοινά μεταπτυχιακά ελληνικών δημοσίων ΑΕΙ με πολύ μεγάλα ΑΕΙ του εξωτερικού. Θα δούμε λοιπόν μια πολύ μεγάλη λίστα ξένων μεγάλων ΑΕΙ που θα υλοποιούν μεταπτυχιακά από επόμενη χρονιά με ελληνικά ΑΕΙ όπως το ΕΚΠΑ, το ΕΜΠ, κλπ.
Το δεύτερο είναι τα παραρτήματα. Είχαμε μια απαγόρευση, η μόνη χώρα του πλανήτη μαζί με Κούβα. Για διάφορους λόγους. Στο εξωτερικό μας κοιτάνε περίεργα όταν τους λέω ότι το αντιμετωπίσαμε, δεν γνώριζαν ότι είχαμε τέτοιο πρόβλημα. Τώρα λοιπόν βλέπουμε ενδιαφέρον από μεγάλα ξένα ΑΕΙ, το 2025-26 θα είναι ο πρώτος χρόνος λειτουργίας τους. Η Κύπρος το κατάφερε σε λίγα χρόνια, κάποια θα έρθουν και εδώ εξαρχής, κάποια μετά. Τις αιτήσεις θα εξετάσει η ΕΘΑΑΕ. Θα έχουμε αιτήσεις, έχει ήδη εκδηλωθεί το ενδιαφέρον».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη