Σε γερό «αδειασμα» του Υπουργείου Παιδείας για την αξιολόγηση που έκανε στις προτάσεις του έργου «Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας» προχώρησαν οι πανεπιστημιακοί, δια της Ομοσπονδίας τους (ΠΟΣΔΕΠ) κάνοντας λόγο για εύνοια ημετέρων...
Για το ίδιο ζήτημα κατατέθηκε χτες και ερώτηση στη Βουλή από το ΠΑΣΟΚ.
Η ΠΟΣΔΕΠ χαρακτηρίζει απαράδεκτη τη διαδικασία αξιολόγησης στο έργο, όπου προκρίθηκαν 111 προτάσεις ενώ 466 δεν συγκέντρωσαν την ελάχιστη βαθμολογία κατά το στάδιο της αξιολόγησης και 154 δεν είχαν τις τυπικές προϋποθέσεις πληρότητας/επιλεξιμότητας. ΔΕΙΤΕ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ
Οπως τονίζει η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών, πρόκειται για απαράδεκτη, αδιαφανή και αναξιοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε κατά την κρίση των ερευνητικών προτάσεων.
Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά να ακυρωθούν τα αποτελέσματα της απαράδεκτης αξιολόγησης, να αναζητηθούν ευθύνες για την αναξιοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε και να μην επαναληφθεί η ίδια μεθοδολογία στα προγράμματα που εκκρεμεί η αξιολόγησή τους
Ολη η ανακοίνωση της ΠΟΣΔΕΠ
Η ΠΟΣΔΕΠ, επισημαίνοντας πριν ένα έτος προβλήματα στην αξιολόγηση ερευνητικών προτάσεων, σε έργα του ΕΛΙΔΕΚ και της ΓΓΕΚ χρηματοδοτούμενα από το Ταμείο Ανάκαμψης, είχε ζητήσει να διασφαλίζονται πλήρως και με σταθερούς κανόνες η διαφάνεια, η αξιοκρατία και η αντικειμενικότητα [1].
Στη συνέχεια η ΠΟΣΔΕΠ ανέδειξε πέντε προβληματικά σημεία στην πρόσκληση «Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας» της Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του Υπουργείου Παιδείας, που αναφέρονται στην αντικειμενικότητα της αξιολόγησης (από έναν μόνο Έλληνα κριτή), όπως επίσης στη γραφειοκρατία της υποβολής, καθώς και στην ίδια την αποτελεσματικότητα της χρηματοδοτούμενης δράσης (σύντομη διάρκεια και ελάχιστος χρόνος προετοιμασίας της κοινοπραξίας, κατανομή δαπανών) [2].
Δυστυχώς το αποτέλεσμα της αξιολόγησης όχι απλώς επιβεβαίωσε τις επιφυλάξεις μας αλλά αποδείχθηκε πολύ χειρότερο.
Οι «ειδικές εκθέσεις» του αξιολογητή, που γνωστοποιήθηκαν στους ενδιαφερόμενους και έπρεπε να περιέχουν τεκμηρίωση της βαθμολογίας, είναι πανομοιότυπες, όπως παραδέχτηκε το υπουργείο («τυποποιημένες απαντήσεις για λόγους οικονομίας χρόνου» [3]). Δεν περιέχουν καμία συγκεκριμένη κριτική για αδυναμίες ή ελλείψεις, ενώ σε πολλές περιπτώσεις είναι επαινετικές και εξόφθαλμα αναντίστοιχες με τη χαμηλή βαθμολογία - λίγο μεγαλύτερη από 50%.
Δηλαδή δεν γνωστοποιήθηκε καμία ειδική και τεκμηριωμένη αξιολόγηση, και στην πραγματικότητα κανείς δεν γνωρίζει την αξιολογική κλίμακα εντός κάθε κατηγορίας κριτηρίου με την οποία έγινε η βαθμολογική κατάταξη των προτάσεων.
Επιπλέον υποψίες για προσχηματική αξιολόγηση με συνεπακόλουθη εύνοια ημετέρων γεννά η κατανομή της βαθμολογίας, που δεν είναι κανονική, καθώς οι εγκεκριμένες προτάσεις με βαθμό από 70 έως 80% είναι οι μισές από εκείνες πάνω από 80%, ενώ κάτω από το όριο, στην περιοχή 60 με 69% συσσωρεύονται πολλαπλάσιες.
Η ΠΟΣΔΕΠ διαμαρτύρεται έντονα για την απαράδεκτη, αδιαφανή και αναξιοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε κατά την κρίση των ερευνητικών προτάσεων στις «Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας». Η εικονική και τυποποιημένη αξιολόγηση προσβάλλει το ακαδημαϊκό προσωπικό αλλά και τις επιχειρήσεις που επιδίωξαν συνεργασία μέσω του προγράμματος, και υπονομεύει την ανάπτυξη της έρευνας, αποθαρρύνοντας σοβαρούς επιστήμονες από το να αναλώσουν χρόνο και κόπο για να εμπλακούν σε διαδικασίες με υπερβολική γραφειοκρατία που έχουν προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα.
Η ΠΟΣΔΕΠ, υπογραμμίζοντας τη σημασία που έχει η ποιοτική έρευνα για την ανάπτυξη της χώρας, και τη σημασία της διαφάνειας και αξιοκρατίας στην αξιολόγηση ανταγωνιστικών ερευνητικών προτάσεων, ζητά
- να ακυρωθούν τα αποτελέσματα της απαράδεκτης αξιολόγησης του έργου «Συμπράξεις» και να πραγματοποιηθεί εκ νέου αξιολόγηση των υποβληθέντων προτάσεων με σαφή, διαφανή και αντικειμενικά αξιολογικά κριτήρια
- να αναζητηθούν ευθύνες για την αναξιοκρατική διαδικασία που ακολουθήθηκε
- να μην επαναληφθεί η ίδια μεθοδολογία στα προγράμματα που εκκρεμεί η αξιολόγησή τους («Αστέρια» κ.α.).
[1] ΕΓ ΠΟΣΔΕΠ - Προβληματική η αξιολόγηση ερευνητικών προτάσεων, 20-10-2023
https://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=3103&Itemid=238
[2] ΕΓ ΠΟΣΔΕΠ - για την έρευνα, τις Συμπράξεις Ερευνητικής Αριστείας και το Ερευνώ-Καινοτομώ, 29-4-2024
https://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=3259&Itemid=238
[3] Καθημερινή 7-12-2024
https://www.kathimerini.gr/society/563360902/kataggelia-gia-ergo-se-aei/
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 15/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση