Πανεπιστήμια: Διαπραγματεύσεις για τις διαγραφές «αιωνίων» και έξτρα εξεταστική
Η Ελλάδα όχι μόνο δεν υστερεί έναντι των χωρών της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, αλλά απέχει πολύ από τον μέσο χρόνο αποφοίτησης είτε εντός ν+2 είτε ακόμα και μετά τα ν+3 χρόνια. Επιπλέον, το διεθνές -και όχι ελληνικό- αυτό φαινόμενο δεν αντιμετωπίζεται α λα γκρέκα, με τις διαγραφές. Προτιμώνται λύσεις όπως χρηματοδότηση της φοιτητικής μέριμνας, αύξηση υποτροφιών ή άλλης μορφής χρηματοδότηση σπουδών.

Η παραχώρηση μιας εξεταστικής τον Σεπτέμβριο του 2025, η μη οριζόντια διαγραφή των λεγόμενων «αιώνιων» ή «λιμναζόντων» φοιτητών με βάση το (προβλεπόμενο εκ του νόμου Κεραμέως) όριο φοίτησης ν+2 και η διάκριση ανάμεσα σε «ενεργούς» και «ανενεργούς» -γεγονός που θα καθορίσει και τις λίστες διαγραφών- είναι ανάμεσα στις λύσεις που συζητούνται, ανεπισήμως, μεταξύ των διοικήσεων των Πανεπιστημίων και του υπουργείου Παιδείας.

Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Εφ.Συν.», οι προτάσεις αυτές συζητήθηκαν ατύπως και στο πλαίσιο της Συνόδου των Πρυτάνεων, με τον υπουργό Παιδείας να επιμένει μεν στην εφαρμογή του νόμου, αλλά να αφήνει κι ένα περιθώριο διερεύνησης προοπτικών αντιμετώπισης του θέματος.

Προφανής επιδίωξη, οι μαζικές εκκαθαρίσεις αφ’ ενός να μην προκαλέσουν έντονες αντιδράσεις και αφ’ ετέρου να αναδειχθούν οι καλές προθέσεις, έστω με την παροχή μιας τελευταίας ευκαιρίας. Ανοιχτό και δυσεπίλυτο, ωστόσο, είναι -και αναμένεται να παραμείνει για αρκετό καιρό- το χρονικό ορόσημο βάσει του οποίου θα διαχωριστούν οι «ενεργοί» από τους «ανενεργούς» φοιτητές και αν αυτό θα κυμαίνεται εντός ή και πέραν της τριετίας. Κατά τ’ άλλα, οι διαγραφές δεν θ’ αποφευχθούν. Εστω κι αν δεν ξεκινήσουν από την 1η Σεπτεμβρίου 2025, όπως προβλέπει ο νόμος της Νίκης Κεραμέως.

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Πιερρακάκης, στην τελευταία Σύνοδο των Πρυτάνεων την προηγούμενη εβδομάδα, ζήτησε από τους πρυτάνεις να ελέγξουν τα μητρώα τους, να στείλουν ακριβείς πληροφορίες για τη διάρκεια φοίτησης όλων όσοι θα έχουν ξεπεράσει το ν+2 στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους (31 Αυγούστου) και μετά -όπως είπε- θα εξετάσει πιθανούς τρόπους αντιμετώπισης του θέματος. Πρόκειται, άλλωστε, για ένα ζήτημα που δεν απειλεί μόνο τους «αιωνίους» αλλά και τα ίδια τα ιδρύματα καθώς η προκάτοχος του κ. Πιερρακάκη φρόντισε να «δέσει» την υποχρέωση των διαγραφών με τη ροή της χρηματοδότησης των ΑΕΙ. Αρνηση ίσον μείον στο ταμείο, είναι η παρακαταθήκη που άφησε η προκάτοχος. Προς τούτο και οι διαπραγματεύσεις.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης, πάντως, άφησε να γίνει σαφές ότι δεν θα υπάρξει κάποια μονομερής πρωτοβουλία του υπουργείου και σίγουρα όχι χωρίς να έχει συζητηθεί με τις διοικήσεις, ακόμα και στις επόμενες Συνόδους, τον Απρίλιο και μέσα στο καλοκαίρι. Ωστόσο, ήδη διαφαίνεται ένα από τα σημεία τριβής και ονομάζεται «λίστες κινητικότητας», ήτοι οι λίστες που θα περιλαμβάνουν τα στοιχεία ενεργού ή μη φοίτησης, καθώς δεν υπάρχει και δεν αναμένεται σύντομα συμφωνία για το χρονικό κριτήριο. Μπορεί να χαρακτηριστεί κάποιος «ενεργός» στο ν+3, μπορεί και στο ν+5; Είναι ένα ζήτημα η αντιμετώπιση του οποίου θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως η φύση των σπουδών (θεωρητικές-πολυτεχνικές), η πορεία των συζητήσεων μεταξύ ιδρυμάτων και υπουργείου, αλλά και η θέση των ίδιων των ΑΕΙ ως προς το γενικότερο ζήτημα των διαγραφών.

Αλλωστε, υπάρχουν διοικήσεις που έχουν εκφράσει ανοιχτά την αντίθεσή τους στις διαγραφές και έχουν δηλώσει ότι δεν θα προβούν σε αυτές. Τα επιχειρήματά τους είναι όσα υποστηρίζει συνολικά η πανεπιστημιακή κοινότητα αναφερόμενη στα αυταπόδεικτα, δηλαδή στο γεγονός ότι οι διαγραφές δεν εξυπηρετούν κανέναν και σε τίποτα, η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των σπουδών δεν επηρεάζει κανέναν τομέα στη λειτουργία των Πανεπιστημίων και κυρίως δεν τα ζημιώνει.

Είναι γνωστό ότι, πέραν του προβλεπόμενου χρόνου ν+2, η φοίτηση «βγαίνει» εκτός σχετικών δαπανών (φοιτητική μέριμνα δηλαδή σίτιση-στέγαση, παροχή συγγραμμάτων, πάσο για συγκοινωνίες κ.ά.). Επιπλέον, καταγγέλλεται ότι καταστρατηγείται το δικαίωμα ολοκλήρωσης των σπουδών όχι μόνο χωρίς λόγο υπεράνω αυτού αλλά και αγνοώντας τις κοινωνικές συνθήκες. Πολλές κινήσεις πανεπιστημιακών έχουν συγκεντρώσει στοιχεία βάσει των οποίων έχει καταγραφεί ραγδαία αύξηση στην καθυστέρηση σπουδών τα τελευταία χρόνια. Η Συσπείρωση Πανεπιστημιακών αναφέρει: «Η δραματική αύξηση των φοιτητών/τριών που καθυστερούν τη λήψη του πτυχίου τους, από 180.000 το 2015 σε 330.000 το 2024, καταδεικνύει εύγλωττα τις επιπτώσεις της γιγάντωσης των κοινωνικών ανισοτήτων».

Αντιδράσεις

Είναι έντονες οι αντιδράσεις από φοιτητές και διδάσκοντες στα Πανεπιστήμια, ειδικά με την αναβίωση του επιχειρήματος από την πλευρά κυβέρνησης-υπουργείου ότι οι «αιώνιοι» δεν είναι παρά οι αργόσχολοι που όχι μόνον αδιαφορούν για τις σπουδές αλλά, παράλληλα, «χαλάνε» την εικόνα των Πανεπιστημίων μας διεθνώς. Η ένταση οξύνεται, δε, από το γεγονός ότι υποβαθμίζονται τα στοιχεία που διαψεύδουν τους ισχυρισμούς.

Οι ίδιες οι εκθέσεις του ΟΟΣΑ το επιβεβαιώνουν και πολλές μελέτες που βασίζονται σ’ αυτές. Σύμφωνα με την έρευνα που έχουν δημοσιεύσει οι πανεπιστημιακοί Βανέσσα Κατσαρδή, επίκουρη καθηγήτρια Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, και Γιώργος Σταμπουλής, επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Η Ελλάδα όχι μόνο δεν υστερεί έναντι των χωρών της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, αλλά απέχει πολύ από τον μέσο χρόνο αποφοίτησης είτε εντός ν+2 είτε ακόμα και μετά τα ν+3 χρόνια. Επιπλέον, το διεθνές -και όχι ελληνικό- αυτό φαινόμενο δεν αντιμετωπίζεται α λα γκρέκα, με τις διαγραφές. Προτιμώνται λύσεις όπως χρηματοδότηση της φοιτητικής μέριμνας, αύξηση υποτροφιών ή άλλης μορφής χρηματοδότηση σπουδών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που «κυκλοφορούν» σε διάφορα μέσα ενημέρωσης, το ποσοστό των υπό διαγραφή φοιτητών ανέρχεται στο 80% του συνόλου των «αιωνίων». Ωστόσο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που κάνουν τα ίδια τα ιδρύματα, οι διαγραφές αναμένεται να αποτελέσουν το 50% όσων έχουν καθυστερήσει τις σπουδές τους. Αν και εφόσον, βέβαια, όπως τονίζουν αρκετοί επικεφαλής διοικήσεων, εφαρμοστούν ορθά τα κριτήρια, χρονικά, κοινωνικά, κινητικότητας κ.ά.

Το βέβαιο, πάντως, είναι ότι η καθυστέρηση σπουδών έχει δαιμονοποιηθεί τόσο που, εκτός από την κοινωνική καταδίκη, προκαλεί πλέον και την καταδίκη των ιδρυμάτων. Η εφαρμογή του νόμου Κεραμέως προβλέπει «τιμωρία» σε περίπτωση απειθαρχίας. Μπορεί μεν το ζήτημα να αφορά τα ίδια τα ΑΕΙ, τον Εσωτερικό τους Κανονισμό και τα αρμόδια τμήματα, αλλά «η μη εφαρμογή συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα και λαμβάνεται υπόψη για την έκδοση της απόφασης κατανομής της τακτικής δημόσιας επιχορήγησης της περ. ε της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 4653/2020 (Α’ 12) στο ΑΕΙ».

Πηγή: efsyn.gr

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ 

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκλογές
Εκλογές Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης: Τα αποτελέσματα και η αισιοδοξία για την αυξημένη συμμετοχήΗ
Η αυξημένη συμμετοχή, παρά τις δύσκολες συνθήκες, ενισχύει τη δύναμη και την αποφασιστικότητα για την προάσπιση των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών
Εκλογές Α΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης: Τα αποτελέσματα και η αισιοδοξία για την αυξημένη συμμετοχήΗ
ελμε
Συγκρότηση Νέου Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου μετά τις εκλογές Δεκεμβρίου 2024
Ανακοινώθηκε η συγκρότηση του νέου Δ.Σ., το οποίο αναλαμβάνει τη διοίκηση και τις αρμοδιότητες της ΕΛΜΕ για την τρέχουσα θητεία
Συγκρότηση Νέου Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου μετά τις εκλογές Δεκεμβρίου 2024
επιμορφωση
Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.): Πρόσκληση για συμμετοχή στην 3η περίοδο επιμόρφωσης Β2 επιπέδου ΤΠΕ
Η επιμόρφωση αυτή, που αφορά εκπαιδευτικούς που έχουν παρακολουθήσει ήδη την επιμόρφωση Β1 επιπέδου Τ.Π.Ε., θα πραγματοποιηθεί το διάστημα Μαρτίου –...
Κέντρα Στήριξης Επιμόρφωσης (Κ.Σ.Ε.): Πρόσκληση για συμμετοχή στην 3η περίοδο επιμόρφωσης Β2 επιπέδου ΤΠΕ
doe
ΔΟΕ προς ΚΕΔΕ: «Όχι» στη μεταφορά νηπιαγωγείων – «Αγώνας για σχολεία που αξίζουν στα παιδιά μας»
Συνάντηση Δ.Ο.Ε. με Κ.Ε.Δ.Ε.: Αντιρρήσεις για τη μεταφορά Νηπιαγωγείων και διεκδικήσεις για ασφαλείς και σύγχρονες σχολικές υποδομές
ΔΟΕ προς ΚΕΔΕ: «Όχι» στη μεταφορά νηπιαγωγείων – «Αγώνας για σχολεία που αξίζουν στα παιδιά μας»