Αίθουσα σχολείου
Καταγγελίες για αδυναμία αξιολόγησης διορισθέντων εκπαιδευτικών λόγω έλλειψης ρυθμιστικού πλαισίου

Σοβαρά κενά στη διαδικασία αξιολόγησης των διορισθέντων εκπαιδευτικών τα τελευταία χρόνια αναδεικνύει η χρονολογική εξέταση των σχετικών διορισμών και νομοθετικών ρυθμίσεων. Από τα δεδομένα προκύπτει ότι όσοι διορίστηκαν το 2020 και το 2021 βρέθηκαν σε αδυναμία να αξιολογηθούν εντός της προβλεπόμενης διετίας, όχι λόγω δικής τους υπαιτιότητας, αλλά εξαιτίας της καθυστέρησης στη δημιουργία και εφαρμογή του απαιτούμενου ρυθμιστικού πλαισίου.

Χαρακτηριστικό είναι το σκεπτικό του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, το οποίο αναφέρει ότι "δεν ήταν εφικτή η διενέργεια της αξιολόγησης αυτών, ελλείψει του απαιτούμενου ρυθμιστικού πλαισίου". Το ίδιο πρόβλημα επεκτείνεται και στους διορισθέντες του 2021, καθώς η πλατφόρμα για την αξιολόγηση και οι σχετικές λεπτομέρειες καθορίστηκαν με μεγάλη καθυστέρηση, αφήνοντάς τους εκτός της διαδικασίας που προβλέπει ο νόμος.

Σε επιστολή του εκπαιδευτικού Μαθηματικού, Μάριου Μαγιολαδίτη, που έλαβε και δημοσιεύει το alfavita.gr, η χρονολογική ανάλυση των διορισμών και της θεσμοθέτησης του πλαισίου για την αξιολόγηση αποκαλύπτει την εξής κατάσταση:

  • Οι εκπαιδευτικοί που διορίστηκαν το 2020 τοποθετήθηκαν πριν από τη θέσπιση του νόμου για την αξιολόγηση (Ν. 4823/2021), καθιστώντας την αξιολόγησή τους πρακτικά αδύνατη.
  • Όσοι διορίστηκαν το 2021 συμπλήρωσαν τη διετία δόκιμης υπηρεσίας πριν τεθεί σε ισχύ η διαδικασία αξιολόγησης, γεγονός που δημιουργεί αμφισβητήσεις για τη νομιμότητα της μη αξιολόγησής τους.
  • Για τους διορισθέντες το 2022 και το 2023, ενώ υπήρχε το θεσμικό πλαίσιο, παρατηρείται καθυστέρηση στις εφαρμοστικές διατάξεις, με αποτέλεσμα την περιορισμένη εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης.

Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (Ν. 3528/2007, άρθρο 40), οι υπάλληλοι μονιμοποιούνται αυτοδίκαια με τη συμπλήρωση της διετίας, εκτός αν υφίστανται πειθαρχικές ή αξιολογικές εκκρεμότητες. Ωστόσο, η απουσία αξιολογήσεων για τους συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς εγείρει ερωτήματα σχετικά με την εφαρμογή του νόμου.

Η κατάσταση αναδεικνύει ένα σοβαρό πρόβλημα στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στην εκπαίδευση, ενώ θέτει προ των ευθυνών τους τόσο τις αρμόδιες αρχές όσο και τους νομοθέτες.

Aναλυτικά η επιστολή

Στον παρακάτω αναλυτικό πινάκα παρουσιάζουμε σε χρονολογική σειρά τόσο τις πράξεις διορισμού όσων διορίστηκαν πρόσφατα όσα και τις ημερομηνίες ψήφισης νόμων και εφαμορστικών εγκυκλίών που αφορούν την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.

Από το πίνακα προκύπτει ότι όσοι διορίστηκαν το 2020 και το 2021 ήταν αδύνατο να αξιολογηθούν εντός της διετίας ακόμα και αν το ήθελαν.

Για όσους διορίστηκαν το 2020 έχουμε ήδη δικαστικές αποφάσεις οι οποίες συνηγορούν στο παραπάνω. Χαρακτηριστικό είναι το σκεπτικό του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών το οποίο αναφέρει ότι "δεν ήταν εφικτή η διενέργεια της αξιολόγησης αυτών (σ.σ. όσων διορίστηκαν το 2020), ελλείψει του απαιτούμενου ρυθμιστικού πλαισίου".

Βλέποντας κανείς πότε στήθηκε η πλατφόρμα για την αξιολόγηση, πότε δημιουργήθηκε το ρυθμιστικό πλαίσιο και πόσες μέρες μαθημάτων ήταν διαθέσιμες προκύπτει το συμπέρασμα ότι το σκεπτικό αυτό ισχύει και για όσους διορίστηκαν το 2021.

Ακολουθεί ανάλυση που αφορά όσους διορίστηκαν από το 2019 και μετά:

Διορισθέντες 2019 από ΑΣΕΠ 2008: Διορίστηκαν με απόφαση να μην είναι σε δόκιμη περίοδο.
Διορισθέντες 2020 από ν. Γαβρόγλου (Νόμος 4547/2018): Διορίστηκαν (ΦΕΚ διορισμού 241/Γ/09.03.2020 για ΕΕΠ-ΕΒΠ και 1289/Γ/19.08.2020) πριν ψηφιστεί ο Νόμος για τη αξιολόγηση (Νομος 4823/2021, ΦΕΚ 136/Α/03.08.2021).

Διορισθέντες 2021 από ν. Γαβρόγλου: Έχουν συμπληρώσει τη διετία δόκιμης περιόδου και έχουν περάσει και οι δύο (2) μήνες μέρες περιθώριο που ορίζει ο δημοσιοϋπαλλικός κώδικας (νόμος 3528/2007, άρθρο 40, παρ.1 και παρ.3 Σημειώνουμε εδώ ότι το διάστημα μειώθηκε σε 2 μήνες από τους 3 που όριζει ο 2683/1999, άρθρο 40, παρ. 1 και 3). Διορίστηκαν 14.08.2021 ελάχιστες μέρες αφού ψηφίστηκε ο νόμος για την αξιολόγηση (Νομος 4823/2021, ΦΕΚ 136/Α/03.08.2021) και πριν ψηφιστεί η Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (Υ.Α. 9950/ΓΔ5/2023 και ΦΕΚ 388/Β/27.01.2023). Συμπλήρωσαν διετία πριν εκδωθούν οι Οδηγίες αναφορικά με τη διαδικασία αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ σχολικών μονάδων, ΚΕΔΑΣΥ και ΣΔΕΥ (ΕΔΥ) – Έναρξη διαδικασίας αξιολόγησης για το Πεδίο Β (20.03.2024)

Διορισθέντες 2022 από ν. Γαβρόγλου: Διορίστηκαν με το νόμο για την αξιολόγηση σε ισχύ και έχουν συμπληρώσει 2ετία. 16 Οκτώβρη συμπληρώνονται και οι 2 μήνες (ΦΕΚ διορισμού 1927/Γ/16.08.2022, 1928/Γ/16.08.2022 1929/Γ/16.08.2022 και 1930/Γ/16.08.2022). Διορίστηκαν πριν ψηφιστεί η Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Διορισθέντες 2023 από ν. Γαβρόγλου: Διορίστηκαν (ΦΕΚ 2064/Γ/16.08.2023, 2065/Γ/16.08.2023, 2066/Γ/16.08.2023) με το νόμο για την αξιολόγηση σε ισχύ, δεν έχουν συμπληρώσει 2ετία, και ενώ είχε ήδη καθοριστεί και το πλαίσιο της αξιολόγησησης με Ρύθμιση ειδικότερων και λεπτομερειακών θεμάτων σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (ΦΕΚ 388/Β/27.01.2023 και 118991/ΓΔ5/23-10-2023 για ΕΕΠ-ΕΒΠ) αλλά χωρίς να έχει εκδοθεί η διαδικασία αξιολόγησης εκπαιδευτικών και μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ σχολικών μονάδων, ΚΕΔΑΣΥ και ΣΔΕΥ (ΕΔΥ) – Έναρξη διαδικασίας αξιολόγησης για το πεδίο Α2 των σχολικών μονάδων και για το πεδίο Α των ΚΕΔΑΣΥ και ΣΔΕΥ (ΕΔΥ) (17.01.2024)

Τι ορίζει η παρ. 3 του άρθρου 40 του ν. 3528/2007:

Με τη συμπλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας οι υπάλληλοι μονιμοποιούνται αυτοδίκαια, με εξαίρεση τους υπαλλήλους στους οποίους έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή ή για τους οποίους υφίσταται πειθαρχική εκκρεμότητα ή υπάρχει δυσμενής έκθεση Αξιολόγησης των ουσιαστικών προσόντων. Στις τελευταίες αυτές περιπτώσεις για τη μονιμοποίηση ή μη αποφαίνεται το υπηρεσιακό συμβούλιο εντός δύο (2) μηνών από τη συμπλήρωση της δοκιμαστικής υπηρεσίας. Για την αυτοδίκαιη μονιμοποίηση εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του οργάνου που είναι αρμόδιο για το διορισμό.

ekpedeutikoi

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 3/01

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Ποτά-μπόμπες-αλκοόλ
Αλκοόλ: Έρχονται ρυθμίσεις για απαγόρευση πώλησης σε ανήλικους μαθητές
«Σύντομα θα έρθουν προς δημόσια διαβούλευση στη Βουλή» - Τι είπε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, Θανάσης Κοντογεώργης
Αλκοόλ: Έρχονται ρυθμίσεις για απαγόρευση πώλησης σε ανήλικους μαθητές
pierrakakis
Πιερρακάκης: Σχετικά με το νέο ρόλο των Διευθυντών σχολικών μονάδων και τη νομική προστασία των εκπαιδευτικών
«Ο Διευθυντής Σχολείου θα γίνει Διευθυντής με "Δ" Κεφαλαίο» σημείωσε ο υπουργός Παιδείας
Πιερρακάκης: Σχετικά με το νέο ρόλο των Διευθυντών σχολικών μονάδων και τη νομική προστασία των εκπαιδευτικών