Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα ξεκινήσει πιλοτικά η λειτουργία των πρώτων πολυδύναμων campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, ανακοίνωσε, ανάμεσα σε άλλα στη Βουλή, η υφυπουργός Παιδείας Ιωάννα Λυτρίβη, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ -ΚΙΝΑΛ Στέφανου Παραστατίδη.
Συγκεκριμένα, όπως είπε η υφυπουργός Παιδείας θα ιδρυθούν και θα λειτουργήσουν στα Κουφάλια στον Δήμο Χαλκηδόνας, Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, το Πέραμα, στο Χαϊδάρι, στις Σέρρες, στον Λαγκαδά, Νέα Μουδανιά και μια σειρά άλλων δομών, μια σειρά άλλων περιοχών οι οποίες έχουν προτεραιοποιηθεί
Η ερώτηση του Βουλευτή και η απάντηση της Ιωάννας Λυτρίβη
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΔΗΣ:
Κυρία Υπουργέ, στις 18 Ιανουαρίου 2024 η Βουλή ψήφισε τον ν. 5082/2024 ο οποίος προέβλεπε μεταξύ άλλων τη δημιουργία των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, τα ΚΕΕΚ, με στόχο τη συγχώνευση των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε ενιαία campuses. Σύμφωνα με τις δηλώσεις σας τότε πρόκειται να ιδρυθούν εξήντα τέτοια campuses σε όλη τη χώρα.
Τότε στη συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή τον Γενάρη είχαμε επισημάνει ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για το οποίο η πολιτική ηγεσία, ο Πρωθυπουργός και η Υπουργός Παιδείας, πανηγύριζε, δεν είναι μεταρρύθμιση, αλλά βάπτιση. Τονίσαμε ότι πρόκειται για μία οργανωτικού τύπου παρέμβαση που συνεχίζει στο ίδιο μοτίβο ενός άλλου νόμου που ψηφίσατε για την επαγγελματική εκπαίδευση τρία χρόνια πριν και επί της ουσίας συγκεντρωτικές μεγαδομές και μοντέλα διοίκησης που τίποτα ουσιαστικό δεν θα προσφέρουν στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Όλες οι διοικητικές και κανονιστικές υποχρεώσεις που προβλέπονται στο ν. 5082/2024 προκειμένου να υλοποιηθούν οι νέες πολυδιαφημιζόμενες δομές παραμένουν ανεκτέλεστες. Δεν έχει εξειδικευθεί η αποστολή των campuses, δεν έχουν καθοριστεί οι αρμοδιότητες και ο τρόπος λειτουργίας των οργάνων διοίκησης των campuses, η διαδικασία και ο τρόπος επιλογής του οργανωτικού συντονιστή, τα συμβούλια των campuses και φυσικά δεν έχει ιδρυθεί ούτε καν στα χαρτιά κανένα campus μέχρι στιγμής.
Επίσης, και τα ΓΕΑΣ παραμένουν γράμμα κενό, όπως και η πρόσληψη συντονιστών, συμβούλων, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών.
Αν η εξήγηση γι’ αυτή την πλήρη ακινησία για την εφαρμογή ενός νόμου δεν είναι η αναγνώριση των προβλημάτων που επισημάναμε κατά την ψήφισή του, τότε πρόκειται για ακόμη μία προχειρότητα, πολιτική και διοικητική αδυναμία υλοποίησης πολιτικών επιλογών που η Κυβέρνηση έχει παρουσιάσει ως προτεραιότητα.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάστε για ποιον λόγο δεν έχουν εκδοθεί ακόμη οι απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις και κοινές υπουργικές αποφάσεις, όπως αυτές προβλέπονται από το ν. 5082/2024. Και δεύτερον, θα εφαρμοστεί και αν ναι, πότε ο θεσμός αυτός που η Κυβέρνηση παρουσίασε, ψευδεπίγραφα κατ’ εμάς, ως μεγάλη μεταρρύθμιση. Υπάρχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των ρυθμίσεων που αφορούν στα campuses;
Σας ευχαριστώ.
ΙΩΑΝΝΑ ΛΥΤΡΙΒΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):
Ευχαριστώ, κύριε Παραστατίδη, για την ερώτηση. Είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να αναδείξουμε τι ακριβώς έχει συμβεί σε αυτόν τον ένα χρόνο από την ψήφιση του ν. 5082/2024 μέχρι σήμερα. Γιατί, ναι, στόχος είναι αφού νομοθετούμε, να υλοποιούμε. Όμως, ο μεγάλος στόχος παραμένει να νομοθετούμε σωστά, ποιοτικά και αποφεύγοντας τυχόν λάθη τα οποία αναδεικνύονται κατά τη διάρκεια μιας προετοιμασίας κι εμείς προσπαθούμε να τα επιλύσουμε.
Γίνομαι πιο συγκεκριμένη και στην πρωτολογία θα αναφερθώ στο τι έχει γίνει μέχρι σήμερα και στην δευτερολογία θα έχω την ευκαιρία να αναφερθώ στα βήματα εμπρός στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα.
Νομοθετήσαμε, λοιπόν, και όπως είπα ο στόχος είναι η πιο ορθή και η πιο ποιοτική νομοθέτηση. Όχι να γίνει κάτι γρήγορα, αλλά να γίνει σωστά και να μείνει στο μέλλον. Γιατί, ξέρετε, στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση νομίζω συνομολογούμε όλοι ότι δυστυχώς τα βήματα ήταν πιο ευκαιριακά και όχι τόσο σταθερά και με μια προοπτική.
Τι κάναμε, λοιπόν, και ποια ήταν η προετοιμασία αυτό τον χρόνο σε τρία επίπεδα: Πρώτον, σε επίπεδο χρηματοδότησης ο στόχος μας ήταν να αξιοποιηθούν χρήματα κοινοτικά και όχι να επιβαρυνθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
Σε επίπεδο οργανωτικής δομής χρειαζόταν οργανωτική ανασυγκρότηση. Μέσα στον οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας για την έκδοση όλων των κανονιστικών πράξεων έπρεπε να υπάρξει αρμοδιότητα σε συγκεκριμένο τμήμα της Γενικής Γραμματείας. Είπατε πολύ σωστά ότι με τον ν. 4763/2020, που ήταν ένας νόμος-πλαίσιο πάνω στον οποίο ουσιαστικά ο ν. 5082 ήρθε και πάτησε εξειδικεύοντας συγκεκριμένες ρυθμίσεις, συστήθηκε η Γενική Γραμματεία και τότε δεν υπήρχε πρόβλεψη για τα ΚΕΕΚ. Οπότε έπρεπε να υπάρξει και αυτό.
Και τρίτο επίπεδο στο οποίο έγινε η προετοιμασία μας όλον αυτόν τον χρόνο, που έχει πολύ μεγάλη αξία γιατί μιλάμε για μία προετοιμασία που αφορά σε όλη την επικράτεια, μετά τη μελέτη και αποκωδικοποίηση του νόμου ως προς τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία των ΚΕΕΚ, προχωρήσαμε στη δημιουργία σχεδίου διαχείρισης του έργου, master plan, το οποίο περιλαμβάνει τρεις φάσεις:
Πρώτον, συλλογή στοιχείων για όλες τις περιπτώσεις σύστασης των ΚΕΕΚ, όπως είχαν σχεδιαστεί αρχικά στη βάση της συστέγασης, δεύτερον επιλογή των πρώτων πιλοτικών -«quick win», θα έλεγα- περιπτώσεων με βάση τον βαθμό ετοιμότητας και τρίτον μελέτη ad hoc περιπτώσεων σε περιοχές της χώρας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, με ιδιαίτερες αναπτυξιακές προοπτικές και επενδυτικές προοπτικές, επιτρέψτε μου να πω.
Και επιτρέψτε μου να σας επισημάνω κάτι το οποίο άκουσα στην πρωτολογία σας, ότι ο στόχος ήταν η συγχώνευση. Όχι, ο στόχος δεν ήταν η συγχώνευση. Ο στόχος ήταν να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακος και κυρίως -που αυτός παραμένει ο μεγάλος στόχος- να έχουμε μια σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο με την αγορά εργασίας. Αυτό δεν μπορεί παρά να μην έχει αναπτυξιακά χαρακτηριστικά και δεν μπορεί να μην συμπορεύεται με τυχόν μεγάλα επενδυτικά σχέδια σε περιοχές της επικράτειας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Τι βρήκαμε, λοιπόν; Για τα δύο πρώτα σας είπα ότι η προετοιμασία έγινε σε τρία επίπεδα. Για τα δύο πρώτα, σε επίπεδο χρηματοδότησης και οργανωτικής ανασυγκρότησης, είμαστε καθόλα έτοιμοι.
Ως προς την προετοιμασία σε επίπεδο χαρτογράφησης σε όλη την επικράτεια καταγράφηκαν τα εξής:
Στην αρχική κατανομή των εξήντα campuses που πολύ σωστά είπατε ότι είχαν αναγγελθεί, αυτά είχαν αναγγελθεί στη λογική της συστέγασης. Δηλαδή τι είχαμε πει; Ότι όπου υπάρχουν δομές επιπέδου τρία, τέσσερα και πέντε να μαζευτούν μαζί. Κάπως έτσι βγήκε αυτός ο αριθμός των εξήντα. Όμως, ξαναλέω, η λογική και ο μεγάλος στόχος διεθνώς και στη χώρα μας ακόμη περισσότερο, θα έπρεπε να είναι η καλύτερη σύνδεση με την αγορά εργασίας σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο.
Έτσι, λοιπόν, η καταγραφή για το επίπεδο ως προς τη γεωγραφική κατανομή των εξήντα campuses με τις πιθανές περιπτώσεις δημιουργίας ΚΕΕΚ έδειξε κάποιες δυσκολίες στην ίδρυση δομών που έχουν να κάνουν και με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά και σε επίπεδο υποδομών. Στην πορεία συζητήσαμε με τους παράγοντες της αγοράς και τους εργαζόμενους και τους εργοδότες -προφανέστατα και με τους παράγοντες της εκπαίδευσης-, για να αντλήσουμε από εκεί στοιχεία συγκεκριμένα για αυτές τις περιοχές.
Επιπλέον, πέρα από τη δουλειά που κάναμε -τη δουλειά γραφείου, desktop- σε επίπεδο εντός της υπηρεσίας τα στοιχεία που είχαμε καταγεγραμμένα, στείλαμε και κάποιες φόρμες σε όλη την επικράτεια, στις δομές μας επιπέδου τέσσερα και πέντε, δηλαδή τα επαγγελματικά λύκεια και τις ΑΕΕΚ, για να έχουμε -ξέρετε έχει πολύ μεγάλη σημασία και ξέρετε πολύ καλά, γιατί ξέρετε τον χώρο της εκπαίδευσης- την εικόνα των πραγματικών περιστατικών. Δηλαδή οι αριθμοί έχουν μεγάλη αξία και σε επίπεδο πρόσληψης. Δηλαδή οι άνθρωποι εκεί έχουν ενδιαφέρον; Τι γίνεται με τα δημογραφικά; Σε τι βαθμό έχουμε διαρροή αυτών των δομών; Δυστυχώς εκεί -γιατί μιλάμε πολύ ανοιχτά, όπως ξέρετε- τα πράγματα δεν είναι πολύ καλά, γιατί η διαρροή που διαπιστώνεται και στο επίπεδο τρία του εθνικού πλαισίου προσόντων και στο επίπεδο πέντε είναι πολύ μεγάλη. Στη δευτερολογία μου θα σας πω πώς σχεδιάζουμε να το αντιμετωπίσουμε.
Τελευταίο στάδιο αυτής της προετοιμασίας ως προς το κομμάτι της χαρτογράφησης ήταν η εκτίμηση του βαθμό ετοιμότητας των ΚΕΕΚ σε όλη την επικράτεια και εκεί με βάση τα κριτήρια που έθετε ο νόμος, αλλά ξαναλέω και επιμένω και τις αναπτυξιακές και επενδυτικές προοπτικές και δυναμικές κάθε περιοχής. Προχωρήσαμε ουσιαστικά στη διαβάθμιση βάσει του βαθμού ετοιμότητας το ποια ΚΕΕΚ θα προηγηθούν, σε ποιες περιοχές της χώρας και ποια έπονται. Βάσει αυτού αυτήν τη στιγμή είμαστε έτοιμοι να πούμε ότι έχουμε τις πιλοτικές και είπαμε να λειτουργήσουμε έτσι, γιατί μιλάμε για ένα μεγάλο εγχείρημα.
Γιατί ξαναλέω δεν ήταν ο στόχος η συγχώνευση. Ο στόχος ήταν η δημιουργία οικονομιών κλίμακος και η αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να δώσει μια τέτοια δομή που δεν είναι μεγάλη δομή χωρίς χαρακτηριστικά, είναι η σύνδεση με την αγορά εργασίας και να έχει και κλαδικά χαρακτηριστικά και πολύ συγκεκριμένα τοπικά χαρακτηριστικά.
Ξέρετε, το Κιλκίς, για παράδειγμα, που είναι μια περιοχή που μίλησε μόνη της, ξέρετε πολύ καλά, είστε ο Βουλευτές του Νομού, γνωρίζετε τι δυνατότητες έχει η περιοχή εκεί ως προς το κομμάτι της βιομηχανίας, ποιες βιομηχανίες δραστηριοποιούνται εκεί και τι ανάγκη έχει αυτή η βιομηχανία σε ανθρώπινο δυναμικό. Δεν έπρεπε να ιδωθεί αυτή η περιοχή με διαφορετικό μάτι; Αυτό είναι μέγα συγχώνευση; Όχι, είναι αυτό που σας είπα προηγουμένως, περιπτώσεις με ad hoc χαρακτηριστικά, με μάτι πάντα στραμμένο στη σύνδεση με την αγορά εργασίας.
Έτσι, λοιπόν, εντελώς ενδεικτικά θα πω ότι περιπτώσεις που παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό ετοιμότητας για να ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2025, δηλαδή στο ακαδημαϊκό έτος 2025-2026 είναι τα Κουφάλια στον Δήμο Χαλκηδόνας, Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, το Πέραμα, στο Χαϊδάρι, στις Σέρρες, στον Λαγκαδά, Νέα Μουδανιά και μια σειρά άλλων δομών, μια σειρά άλλων περιοχών οι οποίες έχουν προτεραιοποιηθεί έτσι στη βάση αυτών των χαρακτηριστικών που σας είπα.
Κλείνω και ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε για την ανοχή. Είπατε ότι δεν έχει δημιουργηθεί ούτε ένα έστω στα χαρτιά. Δεν ήταν στόχος μας να δημιουργηθεί στα χαρτιά. Στα χαρτιά θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί εξήντα και όσες ΑΕΕΚ θα μπορούσαν να είναι τόσα και τα ΚΕΕΚ για να πούμε ότι στα χαρτιά κάναμε έναν πετυχημένο νόμο. Όχι. Για μας η επιτυχία του νομοθετικού αυτού πλαισίου είναι όλη αυτή η χαρτογράφηση, που και εμάς μας έκανε σοφότερους και γιατί είδαμε κάθε περιοχή διαφορετικά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, αλλά και γιατί αναδείχθηκαν και πολλά ζητήματα και οργανωτικά και χρηματοδοτικά, αλλά και για τη φύση του πολύπαθου πυλώνα της εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε σχέση με τη διαρροή.
Σταματώ εδώ και ειλικρινά ευχαριστώ πάρα πολύ, κύριε Πρόεδρε και πάλι και τα υπόλοιπα στη δευτερολογία μου.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΔΗΣ:
Κυρία Υπουργέ, μας εξηγήσατε ότι πράγματι χρειάζεται χρόνος για να γίνουν σωστά και ποιοτικά οι οποιεσδήποτε αλλαγές, μεταρρυθμίσεις. Τώρα δεν επρόκειτο για μεταρρύθμιση, όπως ανακοινώνατε έναν χρόνο πριν, αλλά για μια οργανωτική νέα προσέγγιση η οποία έχει να κάνει με τις οικονομίες κλίμακος σωστά.
Εμείς εκφράσαμε τον προβληματισμό μας, σας είπαμε κάποια πράγματα. Είπατε και για «quick wins», γρήγορες νίκες. Στην πραγματικότητα έναν χρόνο μετά δεν έχουμε καμία νίκη και αυτή είναι μια πραγματικότητα. Και ξέρετε όταν ξεκινάει μια μεταρρύθμιση, μια αλλαγή ή χαρτογράφηση ή εύρεση πόρων, θα πρέπει να προηγηθούν της νομοθέτησης. Δεν μπορεί να νομοθετούμε και να ερχόμαστε εκ των υστέρων και να λέμε «πού θα βρούμε τα χρήματα» ή να χαρτογραφήσουμε τις περιοχές. Έναν χρόνο μετά δεν έχουν καθοριστεί οι αρμοδιότητες και ο τρόπος συλλειτουργίας των οργάνων διοίκησης, τον campuses, η διαδικασία και ο τρόπος επιλογής του συντονιστή έναν χρόνο μετά.
Εγώ απλά -για να γυρίσουμε τον χρόνο πίσω- θα σας μεταφέρω την εικόνα την τότε μέσα από τα λόγια του Πρωθυπουργού και του Υπουργού. Ακριβώς έναν χρόνο πριν, στις 18 Ιανουαρίου του 2024, ο Υπουργός Παιδείας ανέβασε στον προσωπικό του λογαριασμό στο TikTok το παρακάτω κείμενο: «Πρώτον δημιουργούμε τα ΚΚΕΚ, τα Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Εξήντα campuses σε όλη τη χώρα». Θα είναι πενήντα πέντε, θα είναι εξήντα πέντε, θα είναι σαράντα; Αλλά αυτά είπατε, εξήντα campuses. «Θα στοχεύουν θεματικά στις ανάγκες κάθε τοπικής οικονομίας και κοινωνίας. Παράδειγμα, πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος, Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη. Και μόνο πηγαίνοντας κανείς εκεί μπορεί να καταλάβει, πώς πρέπει να στοχεύσει, πού πρέπει να εστιάσει». Το ίδιο θα συμβεί σε κάθε γωνιά της χώρας». Αυτά στο TikTok.
Στις 19 Δεκεμβρίου του 2023 ο Πρωθυπουργός μαζί με τον Υπουργό Παιδείας επισκέφτηκαν το πρότυπο ΕΠΑΛ Περάματος. Σε εκείνη την επίσκεψη και στη συζήτηση που ακολούθησε, ο ίδιος ο Πρωθυπουργός δήλωνε: Αντιλαμβάνεστε ότι θα είναι από τα πρώτα -το ΕΠΑΛ Περάματος- που θα μπορέσουν να κουμπώσουν τις μεταρρυθμίσεις που θα κάνουμε και θα ανακοινώσει ο Υπουργός. Θα μπορεί να γίνει αμέσως εδώ ένα ΚΕΚ στο οποίο θα δημιουργηθεί και ένα ΔΙΕΚ, ένα δημόσιο ΙΕΚ. Στην πρώτη φάση θα ιδρύσουμε δημόσιο ΙΕΚ για το Πέραμα με απογευματινό ωράριο και το ΚΕΚ του Περάματος και όλα αυτά θα λειτουργήσουν ουσιαστικά μαζί. Το ΙΕΚ να καλύψει ειδικότητες που δεν υπάρχουν σήμερα στο ΕΠΑΛ, αλλά θα υποστηριχθούν από το εργαστηριακό κέντρο. Για παράδειγμα, στην περίπτωση του ΕΠΑΛ Περάματος η Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη αποτελεί μια ξεκάθαρη κατεύθυνση των ειδικοτήτων, που θα αναπτυχθούν στο λόγω campus στο οποίο θα ιδρυθεί και ΙΕΚ τους επόμενους μήνες.
Έναν χρόνο μετά, όχι μόνο δεν έχει γίνει τίποτα, αλλά σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Υπουργός Παιδείας –πρόσφατη, προ ημερών- προαναγγέλλει και νέο νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση, μετά τη μη εφαρμογή των δύο προηγούμενων νόμων. Και μάλιστα, η εξαγγελία αυτή συνοδεύεται και από μια κυνική παραδοχή της αποτυχίας. Λέει λοιπόν, ο Υπουργός Παιδείας: Είναι ένας χώρος τον οποίο έχουμε προτεραιοποιήσει και πολύ σύντομα στις επόμενες εβδομάδες θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία, μια σύμπραξη με τον ιδιωτικό τομέα -αυτά που λέγαμε για τις ευκαιρίες-, τις λεγόμενες ακαδημίες.
Δηλαδή ποια θα είναι η σύλληψη; Η σύλληψη θα είναι το ότι η επαγγελματική εκπαίδευση δεν έχει πετύχει. Δηλαδή, έχουμε μια Κυβέρνηση από το 2019 -σωστά;- την ίδια. Εσείς μπορεί να μην ήσασταν Υπουργός, αλλά καταλαβαίνω ότι έχετε και την ευθύνη των προηγούμενων. Το 2020 λοιπόν, έγινε η πρώτη μεγάλη μεταρρύθμιση. Δημιουργήθηκε το πλαίσιο. Το 2024 εξειδικεύετε το πλαίσιο. Στην ουσία των πράξεων πότε θα ολοκληρωθεί η μεταρρύθμιση; Πότε θα δημιουργηθούν τα campus; Το 2050; Τι ακριβώς πρέπει να περιμένουμε; Και όταν μιλάτε για χρηματοδότηση, την οποία αναζητείτε από ευρωπαϊκούς πόρους; Βρέθηκαν τελικά οι πόροι; Αν ναι, από πού; Και πόσα χρήματα;
Σας ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Πλακιωτάκης): Και εμείς ευχαριστούμε τον κ. Παραστατίδη.
Παρακαλώ, κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΙΩΑΝΝΑ ΛΥΤΡΙΒΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού):
Έχει ενδιαφέρον όλη αυτή η παράθεση λεγομένων του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Παιδείας.
Ξεκινάω από το τελευταίο. Τα χρήματα που έχουν εξευρεθεί αφορούν όχι μόνο στη δημιουργία των ΣΑΕΚ, αλλά και την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, των ΓΕΑΣ. Αυτή τη στιγμή υπάρχει τεχνικό δελτίο, έχει υποβληθεί πρόταση στο ΕΣΠΑ 2021-2027 το οποίο θα προχωρά κανονικά. Έχει παρουσιασθεί και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι ένα συνολικό σχέδιο που αφορά στην αναβάθμιση του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα, γιατί αυτό σημαίνει ότι επενδύουμε. Ξέρετε, το είπατε και προηγουμένως σε σχέση με το «έστω στα χαρτιά». Όχι, ο στόχος δεν είναι να κόβουμε κορδέλες και να έχουμε μία δημοσιότητα. Η ουσία είναι από κάτω. Η ουσία είναι αυτό που συμβαίνει εδώ και έναν χρόνο πάνω, ξαναλέω, στον νόμο πλαίσιο στον οποίο πατήσαμε, τον ν.4763/2020 και εξειδικεύσαμε. Εδώ και έναν χρόνο γίνονται πολύ συστηματικές προσπάθειες χαρτογράφησης όλου του πεδίου, σε όλη την επικράτεια. Έχουν εξευρεθεί οι πόροι όχι μόνο για τη δημιουργία των επιπλέον δομών, δηλαδή των ΣΑΕΚ ή των ΕΣΚ επιπέδου 5 ή 3. Έχουμε καινούργιο εργαστηριακό εξοπλισμό, ο οποίος έχει δοθεί με χρήματα του ταμείου ανάκαμψης.
Αυτήν τη στιγμή λοιπόν, όπως σας είπα, μιλάμε για μια ποιοτική αναβάθμιση συνολικά της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Στόχος δεν είναι μόνο οι δομές. Είναι το τι συμβαίνει μέσα. Έχουμε για πρώτη φορά στην ιστορία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης εκατόν τριάντα νέους οδηγούς κατάρτισης, οι οποίοι ξεκίνησαν από τον Σεπτέμβριο αυτόν να είναι σε όλες τις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας, να είναι στη διάθεση των εκπαιδευτών και των καταρτιζόμενων. Ετοιμάζουμε στη μεγάλη αυτή πρόταση εξειδίκευσης για το 2024-2027 που είναι ύψους περίπου 40 εκατομμυρίων ευρώ εκτός από την υποστήριξη του δικτύου των γραφείων διασύνδεσης, σε όλη την επικράτεια, ένα μεγάλο πρόγραμμα το οποίο θα είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτών ενηλίκων, αλλά και όλων των στελεχών που ουσιαστικά συναπαρτίζουν και υποστηρίζουν το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Θέτουμε σε εφαρμογή έναν μηχανισμό on going αξιολόγησης, συνεχούς αξιολόγησης, των οδηγών κατάρτισης, δηλαδή του υλικού που δίνεται στις δημόσιες και ιδιωτικές ΣΑΕΚ της χώρας που και αυτό έχει μια μεγάλη σημασία. Ξέρουμε πολύ καλά ότι η ειδοποιός διαφορά της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και η προστιθέμενη αξία της είναι το ότι μπορεί οι ειδικότητες να αλλάζουν, να έχουμε τροφοδότηση από τις επιχειρήσεις για το τι θέλει η αγορά και αυτό ουσιαστικά εμείς να μπορούμε να το μετασχηματίσουμε ευέλικτα και να το δούμε να αλλάζει, προκειμένου να το παρέχουμε στους καταρτιζόμενους μας. Και αυτό το κάνουμε, επίσης.
Μιλάμε λοιπόν, για μία συνολική υποστήριξη του συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Και ξαναλέω και επιμένω δεν ήταν ποτέ ο στόχος η συγχώνευση δομών. Ο στόχος ήταν πάντα η δημιουργία οικονομιών κλίμακας και κυρίως με αυτήν την άσκηση σε όλη την επικράτεια είχε τεράστια σημασία για εμάς να δούμε τις αναπτυξιακές δυνατότητες κάθε περιοχής. Και ξέρετε, ο αρχικός σχεδιασμός που μίλαγε για τη συγχώνευση των δομών, άφηνε ανοικτό τελείως το περιθώριο. Γι’ αυτό μιλάμε για την αυξομείωση αν θα είναι όπως είπατε 50 ή 30 ή 100 βάσει των αναγκών που κάθε περιοχή μας δείχνει ότι έχει. Ξαναλέω το Κιλκίς δεν ήταν στα 60 του αρχικού σχεδιασμού, γιατί δεν είχε και τις τρεις δομές. Άρα δεν είχε τις προϋποθέσεις που έθετε ο νόμος. Ωστόσο είναι μια περιοχή με τέτοια βιομηχανική ανάπτυξη, που πραγματικά το ζητάνε οι ίδιες επιχειρήσεις, το ζητάει το επιμελητήριο. Και με αυτούς τους ανθρώπους της αγοράς, εργαζόμενους και εργοδότες, τους κοινωνικούς εταίρους σε μια λογική τριμέριας είμαστε σε πολύ στενή επαφή και πολύ σύντομα θα δείτε, όχι στα χαρτιά, αληθινές τέτοιες δομές και είμαι σίγουρη ότι θα τις χαιρετήσετε με ζέση.
Ευχαριστώ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση