Το alfavita.gr παρουσιάζει τη συζήτηση στη βουλή (24/1/2025) για τη δίωξη σε βάρος των τριών απεργών εκπαιδευτικών στο Ηράκλειο Κρήτης, που συμμετέχουν στην προκηρυγμένη απεργία-αποχή.
Πρακτικά Βουλής (24/1/2025)
Πρώτη θα συζητηθεί η τρίτη με αριθμό 399/20-1-2025 επίκαιρη ερώτηση πρώτου κύκλου του Βουλευτή Ηρακλείου της Κ.Ο. «ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ» κ. Εμμανουήλ Συντυχάκη προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα: «Να σταματήσει κάθε δίωξη σε βάρος των τριών απεργών εκπαιδευτικών στο Ηράκλειο Κρήτης, που συμμετέχουν στην προκηρυγμένη απεργία-αποχή».
Στην ερώτηση θα απαντήσει η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Ζέττα Μακρή.
Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
Κυρία Υπουργέ, η Κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου συνεχίζουν έναν αυταρχικό κατήφορο –επιτρέψτε μου, δεν είναι η πρώτη φορά- με την επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων, όπως καθαίρεση από τα καθήκοντά τους, με απόφαση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου τριών εκπαιδευτικών από το Ηράκλειο της Κρήτης με τη συμμετοχή τους στην προκηρυγμένη από τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος απεργία-αποχή από τις διαδικασίες της ατομικής αξιολόγησης.
Ο Προϊστάμενος της Πρωτοβάθμιας, με την ανοχή της Κυβέρνησης και το αντιδραστικό νομικό πλαίσιο που υπάρχει, το συνηθίζει να τρομοκρατεί και να επιβάλει τον φόβο με πειθαρχικές κυρώσεις. Έχει βεβαρημένο παρελθόν. Το έχει κάνει επιστήμη. Διώκει τους εκπαιδευτικούς που αγωνίζονται για ένα σχολείο ενιαίο, για όλους τους μαθητές, όχι κατηγοριοποιημένο ανάλογα με το βαλάντιο της γειτονιάς και των γονιών, για ένα σχολείο που διαμορφώνει και δεν θα εξοντώνει μαθητές, για ένα δημόσιο σχολείο και όχι ιδιωτικοποιημένο.
Πρόκειται για την προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Κοκκίνη Χάνι, την προϊσταμένη του 4ου Νηπιαγωγείου Αγίας Μαρίνας και τη Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Γέργερης. Η ξεκάθαρη συνδικαλιστική δίωξη τους, που υπερασπίζονται τον δημόσιο χαρακτήρα του σχολείου και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών τους, στρέφεται ενάντια στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της απεργίας, αφού οι εν λόγω εκπαιδευτικοί συμμετέχουν σε νόμιμα -όπως προείπα- προκηρυγμένη απεργία της Ομοσπονδίας τους.
Τη στήριξη και τη συμπαράστασή τους σε αυτές τις εκπαιδευτικούς έχουν εκφράσει μία σειρά σύλλογοι διδασκόντων, η ΕΛΜΕ, η Ομοσπονδία Κρήτης, ενώσεις και σύλλογοι γονέων, σωματεία του Ηρακλείου, ενώ πραγματοποιήθηκε και κατάληψη στο Δημοτικό Σχολείο Γέργερης από μαθητές και γονείς που εκφράζουν τη στήριξή τους στη Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου και την αντίθεσή τους στις διαδικασίες της αντιεπιστημονικής, αντιεκπαιδευτικής αξιολόγησης. Επίσης, τη στήριξή του στη Διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Γέργερης εκφράζει και το Δημοτικό Συμβούλιο Γόρτυνας με την απόφαση 138/2024 και μάλιστα ομόφωνα.
Καταθέτω στα Πρακτικά όλα τα έγραφα και τις επιστολές στήριξης προς τις συγκεκριμένες εκπαιδευτικούς.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Εμμανουήλ Συντυχάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Αντί η Κυβέρνηση λοιπόν να λύσει τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές με τα εικοσιπεντάρια τμήματα, τους πενιχρούς μισθούς, την υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων και την έλλειψη υποδομών, τη σχολική στέγη που είναι ακατάλληλη και πολλές φορές επικίνδυνη όπως αποδείχτηκε με τις κατολισθήσεις στο ΕΝΕΕΓΥΛ και το ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου –παρ’ όλο που υπήρχαν προειδοποιήσεις για τα σοβαρά προβλήματα της καλλιτεχνικής και μουσικής εκπαίδευσης και πιο ειδικά τα κτιριακά και προβλήματα υποδομών του μουσικού καλλιτεχνικού στο Κοκκίνη Χάνι-, τα τεράστια κενά που παραμένουν τρεισήμισι μήνες μετά την έναρξη της σχολικής μονάδας, τους χιλιάδες αναπληρωτές και νεοδιόριστους που δεν βγάζουν το μήνα με τον πενιχρό μισθό τους, τα σοβαρά λειτουργικά προβλήματα μετά και την κατάργηση των σχολικών επιτροπών στους περισσότερους δήμους της χώρας, επιλέγει –επαναλαμβάνω, η Κυβέρνηση- τον δρόμο της καταστολής των εκπαιδευτικών που σηκώνουν κεφάλι και υπερασπίζονται το δικαίωμα των μαθητών στη μόρφωση με αντιπαιδαγωγικές και αντιεκπαιδευτικές στοχεύσεις, παραβιάζοντας ακόμα και το δικαίωμα στην απεργία.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, σας ρωτάμε, κυρία Υπουργέ, τι μέτρα θα πάρει η Κυβέρνηση για να σταματήσει κάθε δίωξη και να αρθούν οι πειθαρχικές κυρώσεις σε βάρος των τριών απεργών εκπαιδευτικών του Ηρακλείου που συμμετείχαν στην προκηρυγμένη απεργία-αποχή και να μην προχωρήσει η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου σε επόμενες πειθαρχικές κυρώσεις.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο για την απάντησή σας.
ΖΩΗ (ΖΕΤΤΑ) ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Κυρία Πρόεδρε, νομίζω, κύριε συνάδελφε, ότι ερμηνεύω σωστά αυτό το μανιφέστο, το οποίο μόλις άκουσα. Με ρωτάτε, με απλά ελληνικά, εάν προτίθεται το Υπουργείο να ζητήσει να μην εφαρμοστεί ο
νόμος που ψηφίστηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο. Θα μπορούσα να απαντήσω μονολεκτικά «όχι» και αυτό θα είναι και το νόημα της απάντησης που θα δώσω όσο πιο σύντομα μπορώ, κυρία Πρόεδρε.
Τα στελέχη της εκπαίδευσης, κύριε συνάδελφε και αξιολογούν και αξιολογούνται. Είναι υποχρέωση και υπηρεσιακό καθήκον μείζονος σημασίας. Θα πω δι' ολίγον τι ακριβώς ισχύει. Αν αρνηθεί ένα στέλεχος να συμμετάσχει σε αξιολόγηση, οι συνέπειες που προβλέπονται από το νόμο είναι οι εξής: Η παράλειψη, δηλαδή αν δεν λάβει μέρος στην αξιολόγηση, αν δεν την διευκολύνει ή αν προβεί σε μια διαδικασία η οποία δυσκολεύει την ολοκλήρωσή της είτε ατομικά είτε συλλογικά, αποτελεί ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα και η ποινή δεν μπορεί να είναι κατώτερη από το πρόστιμο ίσο με τις αποδοχές ενός μήνα.
Όταν δεν συμμετέχουν στη διαδικασία της αξιολόγησης για πάνω από δεκαπέντε ημέρες, τότε αυτομάτως αναστέλλεται κάθε διαδικασία εξέλιξής τους, συμπεριλαμβανομένης και της αυτόματης μισθολογικής εξέλιξης. Αυτό βεβαίως δεν ισχύει αν υπάρχει ένα ανυπέρβλητο κώλυμα, όπως λόγοι υγείας, και σε κάθε περίπτωση μπορεί να ασκήσει και ένσταση.
Ανεξάρτητα από όλα αυτά, αν κάποιο στέλεχος εκπαίδευσης αρνείται να συμμετάσχει στη διαδικασία αξιολόγησης, αντικαθίσταται και αποκλείεται από τη διαδικασία επιλογής για την πλήρωση οποιασδήποτε θέσης στελέχους εκπαίδευσης για τα επόμενα οκτώ χρόνια. Αυτά ισχύουν στον νόμο. Η εφαρμογή των νόμων -άρα και αυτού του νόμου- είναι υποχρεωτική, δεν εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια κάποιου πολίτη.
Όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς για τους οποίους μας ρωτάτε, η έγγραφη ενημέρωση που έχουμε από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου είναι ότι ήταν και οι τρεις στελέχη εκπαίδευσης, όπως και εσείς συνομολογείτε με την ερώτησή σας. Αντικαταστάθηκαν προσωρινά από τις θέσεις ευθύνης που κατείχαν, με απόφαση του Υπηρεσιακού Συμβουλίου της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου και θα ακολουθήσει η κατά νόμο -το επαναλαμβάνω- οριστική αντικατάστασή τους. Ήδη για τη διευθύντρια του δημοτικού εκδόθηκε η οριστική απόφαση αντικατάστασης και τοποθετήθηκε από τον οικείο διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης νέος διευθυντής στη σχολική μονάδα.
Όλα αυτά, κύριοι συνάδελφοι, δεν γίνονται για λόγους συνδικαλιστικούς, δεν γίνονται για κανέναν άλλο λόγο, πέρα από το ότι δεν εφαρμόζεται ο νόμος ο οποίος -επαναλαμβάνω και δεν θα κουράζομαι να το λέω- υποχρεωτικά θα εφαρμοστεί από όλους όσους αφορά. Και όση αξία έχει -για μένα έχει μεγάλη αξία- οι υπόλοιποι διευθυντές και προϊστάμενοι σχολικών μονάδων στην περιοχή ευθύνης του Ηρακλείου είναι διακόσιοι τριάντα τέσσερις τον αριθμό και όλοι τους, πλην των τριών που αναφέρετε, δεν αρνήθηκαν την αξιολόγηση είτε ως αξιολογητές είτε ως αξιολογούμενοι.
Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω ότι από τα άνω δυτικά θεωρεία παρακολουθούν τη συνεδρίαση, αφού ενημερώθηκαν για την ιστορία του κτηρίου και τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βουλής και ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας «Ελευθέριος Βενιζέλος», τριάντα δύο μαθήτριες και μαθητές και δύο συνοδοί εκπαιδευτικοί από το 14ο Δημοτικό Σχολείο Ρεθύμνου.
Η Βουλή καλωσορίζει και τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής)
Κύριε Συντυχάκη, έχετε τον λόγο.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Να χαιρετίσω και εγώ τα πατριωτάκια μου εκεί πάνω ψηλά και να τους ευχηθώ να είναι πάντα καλά με υγεία.
Κυρία Υπουργέ, η Κυβέρνηση έχει επιλέξει έναν πολύ ολισθηρό δρόμο ακόμα μεγαλύτερης αντιδραστικοποίησης και τα όσα μας είπατε δείχνουν ακριβώς αυτό, ότι αποτελεί δεύτερη φύση της Κυβέρνησής σας και φυσικά του αστικού κράτους η πίστη σε αντιλαϊκούς νόμους και η εφαρμογή τους.
Θα σας θέσω ευθέως το ερώτημα: Αμφισβητείτε το δικαίωμα στην απεργία; Αμφισβητείτε το Σύνταγμα, που εσείς πίνετε νερό στο όνομά του, που δίνει αυτό το δικαίωμα και αποτέλεσε τη μεγαλύτερη κατάκτηση του εργατικού λαϊκού κινήματος; Πρέπει να απαντήσετε σε αυτό. Στο όνομα οποιουδήποτε αντιλαϊκού νόμου δεν μπορείτε να παραβιάζεται το δικαίωμα ενός λαού, το δικαίωμα των εργαζομένων να αμφισβητούν έναν νόμο, να αμφισβητούν την πολιτική μιας κυβέρνησης, να μπορούν να απεργούν.
Άρα ας αφήσουμε, θα έλεγα, κατά μέρος τα νομικά τερτίπια. Είναι πολιτική - συνδικαλιστική δίωξη αυτό που έγινε; Εσείς η ίδια το είπατε: «επειδή απήργησαν». Έτσι ξεκινήσατε.
ΖΩΗ (ΖΕΤΤΑ) ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Συμμετείχαν.
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ: Ε, όλος ο κόσμος λέει ότι είναι πολιτική - συνδικαλιστική δίωξη εκτός από την Κυβέρνηση και τα «παπαγαλάκια», που είναι κάτω από την Κυβέρνηση. Περί αυτού πρόκειται.
Η τρομοκράτηση, λοιπόν, των εργαζομένων πάει πακέτο με τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση, για τη μετατροπή του σχολείου σε ακόμα πιο άδικο, εμπορευματοποιημένο, κατηγοριοποιημένο, με τους γονείς να βάζουν ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη, στρατηγική στην οποία βέβαια συμφωνούν και υλοποιούν και το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ και όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Άρα υπάρχει πολιτική παρέμβαση στη συγκεκριμένη δίωξη και οι εκπαιδευτικοί δεν έκαναν τίποτε άλλο από το να υπερασπιστούν την απόφαση της ομοσπονδίας τους συμμετέχοντας στην απεργία.
Άρα έχετε πολύ συγκεκριμένη στόχευση ως Κυβέρνηση μέσω των πειθαρχικών κυρώσεων να επιβληθεί ο νόμος και η τάξη για όποιον «δεν συμμορφώνεται προς τας υποδείξεις». Αυτό είναι.
Και επαναλαμβάνω: Δεν είναι μόνο οι τρεις εκπαιδευτικοί. Σε όλη την Ελλάδα ακολουθείτε την ίδια τακτική, με πυγμή, διά πυρός και σιδήρου να περάσετε αυτή την αντιδραστική πολιτική σας, να επιβληθεί δηλαδή σιγή νεκροταφείου, να μην αμφισβητείται η πολιτική της παιδείας των πολλών ταχυτήτων και της ημιμάθειας, το σχολείο της αξιολόγησης, της κατηγοριοποίησης, της ταξικής διαφοροποίησης, που διαμόρφωσαν οι αντιδραστικές νομοθετικές ρυθμίσεις και της δικής σας Κυβέρνησης και των προηγούμενων.
Είναι ντροπή το 2025 εκπαιδευτικοί να μένουν σε αυτοκίνητα, σε σχολεία, να μην μπορούν να τα φέρουν βόλτα, να παραιτούνται, αναπληρωτές να ψάχνουν δεύτερη και τρίτη εργασία.
Είναι πρόκληση, είναι ντροπή να τους οδηγείτε στα δικαστήρια με τον άθλιο ισχυρισμό ότι η απεργία των δασκάλων διαταράσσει το κοινωνικό σύνολο.
Το κοινωνικό σύνολο και η λειτουργία των σχολείων διαταράσσονται από τα πάνω από 1.000 λουκέτα που επιχειρήσατε να βάλετε σε τμήματα σε όλη την Ελλάδα, από τα τμήματα είκοσι πέντε μαθητών σε ακατάλληλες αίθουσες, από τα κενά που υπάρχουν σήμερα, από την οικονομική ασφυξία των σχολικών επιτροπών, από τις άθλιες υποδομές των κατηγοριοποιημένων σχολείων.
Σας ενοχλεί ότι τα αιτήματα που έχει το συνδικαλιστικό κίνημα των εκπαιδευτικών, των δασκάλων αγκαλιάζονται από όλο και περισσότερους εκπαιδευτικούς και από όλο τον λαό. Και τι κάνετε; Παρουσιάζετε τα Ωνάσεια Σχολεία σε αντιπαράθεση με αυτήν την άθλια κατάσταση στην οποία εσείς φέρατε τα δημόσια σχολεία. Φέρνετε τα Ωνάσεια Σχολεία ως τη λύση στο πρόβλημα, βαθαίνοντας την κατηγοριοποίηση των σχολείων ακόμη περισσότερο.
Κυρία Υπουργέ, σας καλούμε να ανακαλέσετε τις διαπιστωτικές πράξεις περί λήξης θητείας των τριών εκπαιδευτικών, να σταματήσει αυτή η άδικη πειθαρχική δίωξη.
Σε διαφορετική περίπτωση η πειθαρχική δίωξη θα αποτελεί αφενός πλήρη και ολοσχερή κατασυκοφάντηση του δημόσιου λειτουργήματος, το οποίο υπηρετούν με ζήλο, ευσυνειδησία, αυταπάρνηση και εργατικότητα όλα αυτά τα χρόνια οι τρεις εκπαιδευτικοί, όπως και όλοι, και αφετέρου άδικη φίμωση υγιών διεκδικητικών φωνών στα σχολεία όπου υπηρετούν, οι οποίες έχουν ως μοναδικό στόχο και σκοπό την ουσιαστική βελτίωση του σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος. Είναι άδικο να σπιλώνεται η τιμή και η αξιοπρέπειά τους επειδή αγωνίζονται για την προάσπιση των συλλογικών εργασιακών δικαιωμάτων του κλάδου.
Από αυτή την άποψη, λοιπόν, η Κυβέρνηση και το Υπουργείο, εάν δεν προχωρήσει στην άρση αυτών των πιστωτικών πράξεων, θα βρουν μπροστά τους ολόκληρο το εκπαιδευτικό κίνημα -αυτά συζητιούνται αυτό το χρονικό διάστημα, τα ζητήματα της αξιολόγησης, μιας τιμωρητικής διαδικασίας- και θα συνεχίσουν με τον αγώνα τους ακόμα πιο δυναμικά, ενάντια σε αυτήν την αντιεκπαιδευτική πολιτική, μέχρι την οριστική και πλήρη δικαίωση των συναδέλφων.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Όλγα Γεροβασίλη): Κυρία Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΖΩΗ (ΖΕΤΤΑ) ΜΑΚΡΗ (Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Ο συνάδελφος πήρε περισσότερο από τον διπλάσιο χρόνο που δικαιούται, για να διαβάσει μια καλά προετοιμασμένη ερώτηση με θέματα που ήταν άσχετα με την επίκαιρη στην οποία απαντώ.
Θα σας πω, λοιπόν, και πάλι όσο πιο ξεκάθαρα μπορώ ότι όλοι οι πολίτες έχουν υποχρέωση να εφαρμόζουν τον νόμο και οι εκπαιδευτικοί δεν εξαιρούνται από την υποχρέωση αυτή. Θα είχε πολύ ενδιαφέρον να ακούσω και τη δική σας γνώμη αν οι πολίτες πρέπει να εφαρμόζουν τον νόμο.
Είναι άλλο το δικαίωμα, κύριε συνάδελφε, να αντιδράσει κάποιος σε μια νομοθετική πρωτοβουλία ή σε έναν νόμο και άλλο είναι η υποχρέωση που έχει να εφαρμόσει τον νόμο, έστω και αν βαθιά μέσα του δεν τον πιστεύει. Κεντρική παρέμβαση δεν υπάρχει. Έχει νομοθετήσει η Κυβέρνηση, έχει βγάλει σχετικές αποφάσεις υπουργικές, εγκυκλίους, εάν υπάρχουν κενά τα διορθώνει και είναι υποχρεωμένοι οι εκπαιδευτικοί -δεν θα το ξαναπώ, είπα και τις συνέπειες- τον νόμο να τον εφαρμόζουν.
Όσο πια γι’ αυτό το εκπαιδευτικό κίνημα που θα βρεθεί απέναντι και θα τα έχουμε όλα απέναντι, οι αριθμοί που ανέφερα στην πρωτολογία μου είναι οι εξής: Τριακόσιοι τριάντα τέσσερις στην περιοχή του Ηρακλείου εφάρμοσαν την αξιολόγηση είτε ως αξιολογητές είτε ως αξιολογούμενοι, τρεις όχι. Δεν ξέρω ποιο είναι αυτό το περίφημο εκπαιδευτικό κίνημα.
Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση