[…] καὶ ὄνομα μὲν διὰ τὸ μὴ ἐς ὀλίγους ἀλλ’ ἐς πλείονας οἰκεῖν δημοκρατία κέκληται· μέτεστι δὲ κατὰ μὲν τοὺς νόμους πρὸς τὰ ἴδια διάφορα πᾶσι τὸ ἴσον, κατὰ δὲ τὴν ἀξίωσιν, ὡς ἕκαστος ἔν τῳ εὐδοκιμεῖ, οὐκ ἀπὸ μέρους τὸ πλέον ἐς τὰ κοινὰ ἢ ἀπ’ ἀρετῆς προτιμᾶται […] ἀνεπαχθῶς δὲ τὰ ἴδια προσομιλοῦντες τὰ δημόσια διὰ δέος μάλιστα οὐ παρανομοῦμεν, τῶν τε αἰεὶ ἐν ἀρχῇ ὄντων ἀκροάσει καὶ τῶν νόμων, καὶ μάλιστα αὐτῶν ὅσοι τε ἐπ’ ὠφελίᾳ τῶν ἀδικουμένων κεῖνται καὶ ὅσοι ἄγραφοι ὄντες αἰσχύνην ὁμολογουμένην φέρουσιν.
Θουκυδίδης, Περικλέους Ἐπιτάφιος, κεφ. 37
Μιλώντας για Δημοκρατία και πολιτειότητα, δεν μπορούμε παρά να έχουμε ως εφαλτήριο και σταθερό σημείο αναφοράς το διαχρονικό κείμενο του Θουκυδίδη, εκεί όπου ορίστηκε -με απόλυτη ενάργεια-, κοντά δύο χιλιετίες πριν, η έννοια της Δημοκρατίας και τα γνωρίσματα του ενεργού πολίτη. Έχοντας πια σχεδόν ολοκληρώσει το πρώτο τέταρτο του εικοστού πρώτου αιώνα, με πλήθος αλλαγών που άλλαξαν συθέμελα όλο το φάσμα του δημόσιου και του ιδιωτικού βίου, ο λόγος του καθίσταται πιο επίκαιρος από ποτέ.
Το διακύβευμα τεράστιο, ο ρόλος και η ευθύνη του εκπαιδευτικού σε αυτό το περιβάλλον ακόμα μεγαλύτερος. Ένας κόσμος που αλλάζει με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, με πολλαπλές συνέπειες όχι μόνο στην ευρύτερη κοινωνία αλλά και τη στενή σχολική κοινότητα, καθρέφτη όλων όσων συμβαίνουν έξω από αυτήν και παράλληλα δημιουργό και τροφοδότη των επικείμενων εξελίξεων, επανατοποθετεί τον ρόλο του σύγχρονου εκπαιδευτικού σε νέες βάσεις• του δίνει όμως και σύγχρονα όπλα που θα πρέπει να χρησιμοποιήσει σοφά σε συνδυασμό με την προϋπάρχουσα γνώση και την εμπειρία, ώστε να μεταλαμπαδεύσει γνώσεις, αξίες και παράλληλα να επιλύσει προβλήματα που διαρκώς ανακύπτουν στη σχολική καθημερινότητα.
Κατά τη λήξη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς και με την έναρξη της τρέχουσας, τέσσερις εκπαιδευτικοί από το σχολείο μας, το 49ο ΓΕ.Λ. Αθηνών, αξιοποιήσαμε τη δυνατότητα που μας έδωσε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus +, να αποκτήσουμε νέες δεξιότητες και γνώσεις, να ενισχύσουμε τις υπάρχουσες και, κυρίως, να «σμίξουμε» με συναδέλφους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κοινωνώντας εμπειρίες, προβληματισμούς και σκέψεις, συνειδητοποιώντας περίτρανα ότι στην εποχή της ψηφιακής παγκοσμιοποίησης η ουσία και ο στόχος του εκπαιδευτικού συστήματος εξακολουθεί να παραμένει ίδιος με αυτόν που περιέγραψε ο Περικλής, εκφωνώντας τον περίφημο Ἐπιτάφιό του το 431π.Χ. στην κοιτίδα της δημοκρατίας: η διαπαιδαγώγηση ανθρώπων που θα λειτουργούν ως κοινωνικά όντα, με ηθικές αξίες, σεβασμό και ενσυναίσθηση, σε καθεστώς ισονομίας, πολίτες που θα υπακούουν στον νόμο όχι από φόβο αλλά λελογισμένα, καθώς μόνο αυτός μπορεί να είναι ο υπέρτατος ρυθμιστής των σχέσεών μας, ο προστάτης των αδυνάτων, το εχέγγυο της ευζωίας.
Έτσι λοιπόν, οργανώσαμε δύο σχέδια δράσης τα οποία εστίασαν στον πολιτισμό (υλικό-άυλο, τεχνητό-φυσικό) και την επίλυση διαφορών σε ένα δημοκρατικό πλαίσιο. Ο πολιτισμός ως βάση όλων, η Τέχνη κάθε μορφής ως θεραπαινίδα της ανθρώπινης ψυχής, που προσφέρει ανάταση και μας φέρνει πιο κοντά στην Αλήθεια, πολύτιμο εργαλείο που χαρίζει όχι μόνο αισθητική απόλαυση αλλά αποτελεί εκφραστικό τρόπο που απελευθερώνει και διδάσκει την αξία του μέτρου, της ισορροπίας, της βαθιάς γνώσης και του αλληλοσεβασμού. Η επίλυση διαφορών με αλληλοσεβασμό και βαθιά πίστη στις δημοκρατικές αξίες είναι εκ των ων ουκ άνευ και συνάμα πολύτιμος σύμβουλος για την ομαλή σχολική καθημερινότητα και τη διδαχή προς τους νέους ανθρώπους, ότι τα πάντα επιλύονται με ενσυναίσθηση και αλληλοκατανόηση μέσα σε ένα πλαίσιο κανόνων, απαραίτητο για τη λειτουργία όλων των κοινωνικών ομάδων. Όλα αυτά βέβαια θα ήταν άκαιρα αν δεν εντάσσονταν στο μεγάλο «κάδρο», το περιβάλλον, μέρος του οποίου είναι ο άνθρωπος. Η κατανόηση της σημασίας που έχει για την επιβίωση και την ευζωία του ανθρώπινου γένους είναι υψίστης σπουδαιότητας.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ - ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Με αυτά κατά νου, απευθυνθήκαμε στον αρμόδιο φορέα, ο οποίος ενέκρινε το πρόγραμμα, σχεδιάσαμε και πραγματοποιήσαμε τις ακόλουθες μετακινήσεις:
1) Πολυπόρτη Παρασκευή ΠΕ86 (Πληροφορικής) και Μαραμαθά Ουρανία ΠΕ02 (Φιλόλογος), σε πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης με θέμα: “Project-Based Learning (PBL) in Museums and Cultural Heritage Sites” (Ρώμη 9-14/09/2024)
2) Τσούτσης Αντώνιος ΠΕ02 (Φιλόλογος), σε πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης με θέμα: “Deep Democracy: How to manage conflicts building a strong classroom culture” (Άμστερνταμ, 29/7-3/8/01/2024)
3) Δούκας Κωνσταντίνος ΠΕ03 (Μαθηματικών) σε πρόγραμμα εκπαίδευσης και κατάρτισης με θέμα: “Deep Democracy: How to manage conflicts building a strong classroom culture” (Στρασβούργο, 2-7/09/2024)
Ο οργανισμός υποδοχής σε όλες τις μετακινήσεις ήταν ο Europass Teacher Academy.
Κοινό αίσθημα όλων των συμμετεχόντων είναι το αίσθημα πληρότητας που έμεινε ως επίγευση αλλά και η πολύτιμη γνώση που αποκτήθηκε σε συνδυασμό με τις γόνιμες συζητήσεις και τους προβληματισμούς που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 3/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση