taksi
Για «ευθυγράμμιση» funds και Υφυπουργού Παιδείας με στόχο την φίμωση και τον φρονηματισμό των εκπαιδευτικών

Η πρόσφατη δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας Ζέττας Μακρή περί περιορισμού της δημόσιας έκφρασης των εκπαιδευτικών έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. ;Όπω τονίζει η ΟΙΕΛΕ, σύμφωνα με την ίδια, οι εκπαιδευτικοί μπορούν μεν να μιλούν δημόσια, αλλά μόνο με τη σύμφωνη γνώμη του διευθυντή και του συλλόγου διδασκόντων. Η τοποθέτηση αυτή έγινε στη Βουλή, ως απάντηση σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελή, με αφορμή πειθαρχική δίωξη εκπαιδευτικού που υπερασπίστηκε το δικαίωμα μαθητή στην εκπαίδευση.

Η στάση της Υφυπουργού δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό. Αντίστοιχη απάντηση είχε δώσει και στο ζήτημα των ιδιωτικών σχολείων που επιχειρούν να επιβάλουν σιωπητήριο στους εκπαιδευτικούς τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Inspired Education, το fund που ελέγχει τα σχολεία Μωραΐτη και Κωστέα-Γείτονα, και έχει επιβάλει αυστηρούς περιορισμούς στις αναρτήσεις των εκπαιδευτικών. Παρότι στην απάντησή της στη Βουλή η κ. Μακρή αρνήθηκε ότι υπάρχει τέτοια απαγόρευση, το ίδιο το κείμενο της Inspired είναι σαφές: «Δεν επιτρέπεται η δημιουργία, κοινοποίηση ή αλληλεπίδραση με περιεχόμενο οικονομικού, θρησκευτικού ή πολιτικού χαρακτήρα».

Η προσπάθεια φίμωσης των εκπαιδευτικών φαίνεται να αποκτά θεσμική υπόσταση. Οι κυβερνητικές πολιτικές στην εκπαίδευση δείχνουν να ευθυγραμμίζονται με τις πρακτικές των funds που ελέγχουν ιδιωτικά σχολεία, επιχειρώντας να καταστήσουν τους εκπαιδευτικούς άφωνους παρατηρητές. Όμως, ένα σχολείο χωρίς ελεύθερη έκφραση δεν μπορεί να λειτουργήσει παιδαγωγικά. Η εκπαιδευτική κοινότητα βρίσκεται πλέον αντιμέτωπη με το ερώτημα: θα επιτρέψει την επιστροφή σε λογικές επιθεωρητισμού ή θα υπερασπιστεί το δικαίωμα στη δημόσια φωνή;

Αναλυτικά

«Ευθυγράμμιση» funds και Υφυπουργού Παιδείας με στόχο την φίμωση και τον φρονηματισμό των εκπαιδευτικών

Δεν μας προκαλεί καμιά εντύπωση η δήλωση της Υφυπουργού Παιδείας κ. Μακρή σύμφωνα με την οποία «οι εκπαιδευτικοί πράγματι μπορούν να μιλούν (σ.σ. να κάνουν δηλώσεις σε ΜΜΕ) αλλά πρέπει να υπάρχει η σύμφωνη γνώμη του διευθυντή του σχολείου και του συλλόγου διδασκόντων». Η δήλωση αυτή έγινε στη Βουλή μετά από ερώτηση του Βουλευτή του ΚΚΕ κ. Δελή, με αφορμή την υπόθεση συναδέλφου που παραπέμφθηκε σε πειθαρχική διαδικασία, διότι δημόσια υπερασπίστηκε το δικαίωμα μαθητή του σχολείου της στην εκπαίδευση (δείτε εδώ τη σχετική ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ). Πρόσφατα είχε δώσει ανάλογη (ίσως ακόμη προκλητικότερη) απάντηση σε υπόθεση απόπειρας φίμωσης εκπαιδευτικών σε ιδιωτικά σχολεία. 

Η γραμμή αυτή της φίμωσης και του φρονηματισμού των εκπαιδευτικών θα πρέπει να απασχολήσει πολύ σοβαρά την εκπαιδευτική κοινότητα: 

    Πρώτον, διότι η δήλωση της κ. Μακρή (που ισχυρίστηκε στη Βουλή ότι «αυτός είναι ο νόμος») δεν επιβεβαιώνεται ούτε από το νομικό πλαίσιο που διέπει την εκπαίδευση ούτε από τον δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα. Η «εχεμύθεια» που απαιτεί ο κώδικας αφορά αποκλειστικά σε «απόρρητα» ζητήματα. Αντιθέτως, μάλιστα, τόσο το Σύνταγμα της χώρας όσο και ο ίδιος ο δημοσιοϋπαλληλικός κώδικας προστατεύουν την ελεύθερη έκφραση.

    Δεύτερον, διότι όπως προαναφέραμε δεν είναι καινούρια υπόθεση η «προστασία» που παρέχει η κ. Μακρή σε υποθέσεις φίμωσης εκπαιδευτικών. Θυμίζουμε ότι σε ερώτηση της Νέας Αριστεράς στη Βουλή για την απαράδεκτη απαίτηση του fund Inspired να απαγορεύεται στους εκπαιδευτικούς των σχολείων που ελέγχει (Μωραΐτη και Κωστέα Γείτονα) η ανάρτηση ή αναδημοσίευση περιεχομένου με πολιτικό, θρησκευτικό ή οικονομικό περιεχόμενο, η Υφυπουργός είχε απαντήσει πως «δεν προκύπτει ρητή απαγόρευση αναρτήσεων, από εκπαιδευτικούς, με περιεχόμενο πολιτικό, οικονομικό ή θρησκευτικό ή  ξεκάθαρη προειδοποίηση -απειλή πως οι παραβάτες θα  έχουν πειθαρχικές κυρώσεις».

Παραθέτουμε για μια ακόμη φορά αποσπάσματα της επιστολής του κ. Nsouli (Προέδρου της Inspired) για να διαπιστώσει κάθε συνάδελφος και κάθε πολίτης την «ειλικρίνεια» των δηλώσεων της Υφυπουργού:

1.    Για το ζήτημα της απαγόρευσης αναρτήσεων:

“You should not create, post, share or engage with content of a financial, religious, or political nature”

2.    Για τις πειθαρχικές κυρώσεις

“Team members who have violated this or other Inspired Education Group Policies may be subject to disciplinary action”

Δεν θεωρούμε ότι η «ταύτιση» θέσεων της κ. Μακρή στις δύο περιπτώσεις είναι τυχαία. Τόσο στην περίπτωση της εκπαιδευτικού που «τόλμησε» να μιλήσει για το μαθητή της που έμεινε 3 μήνες χωρίς σχολείο όσο και στην υπόθεση του fund που απαγορεύει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού/θρησκευτικού περιεχομένου, υπάρχει κοινός τόπος. Η απόπειρα φίμωσης και φρονηματισμού των εκπαιδευτικών, ώστε να μην βλέπουν το φως της δημοσιότητας τα κακώς κείμενα του χώρου της Παιδείας. Ιδιαίτερα στην ιδιωτική εκπαίδευση ο στόχος αυτός έχει ήδη επιτευχθεί με την νομοθέτηση των ελεύθερων απολύσεων, της παρουσίας του ιδιοκτήτη στους Συλλόγους Διδασκόντων, της δήθεν «οικειοθελούς» παραίτησης εκπαιδευτικών από μέρος του ωραρίου τους…

Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να γνωρίζει η κ. Μακρή ότι το σχολείο, αν δεν είναι δημοκρατικό και ελεύθερο, δεν μπορεί να επιτελεί τον παιδαγωγικό του σκοπό. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αναλώσιμες μαριονέτες χωρίς φωνή. Είναι λειτουργοί και οφείλουν να έχουν άποψη για τα δρώμενα στο χώρο τους. Οι σκοτεινές εποχές του επιθεωρητισμού δεν πρέπει να επιστρέψουν. Δημόσιοι και ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί δεν θα το επιτρέψουμε.
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/02

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kathigitis
Στο φάσμα του Αυτισμού καθηγητής στο Κέμπριτζ: Στα 11 δεν μιλούσε, στα 17 δεν διάβαζε
Στα 37 του, ήταν ο νεότερος μαύρος που διορίστηκε ποτέ σε θέση καθηγητή στο συγκεκριμένο πανεπιστήμιο, ένα βήμα το οποίο ο ίδιος θέλει να αξιοποιήσει...
Στο φάσμα του Αυτισμού καθηγητής στο Κέμπριτζ: Στα 11 δεν μιλούσε, στα 17 δεν διάβαζε