Το ατύχημα που συνέβη πριν λίγες ημέρες, ευτυχώς όχι με σοβαρές συνέπειες, σε εργαστήριο Ε. Κ όπου γίνονται εργαστηριακά μαθήματα και επιδείξεις για μαθητές, σε εκπαιδευτικό που διδάσκει σε ΕΠΑΛ της περιοχή μας, αναδεικνύει για μια ακόμη φορά το εξαιρετικά σοβαρό πρόβλημα της επικινδυνότητας των εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Το εν λόγω σχολικό συγκρότημα μάλιστα λειτουργεί από τις 8.00 μέχρι τις 22.30 αφού στεγάζει πρωινό ΕΠΑΛ, ΙΕΚ και εσπερινό ΕΠΑΛ με αποτέλεσμα να λειτουργούν τα περισσότερα εργαστήρια σε 14ωρη βάση. Υπάρχουν διαπιστωμένες κτιριακές κακοτεχνίες, συχνές βλάβες και παντελής έλλειψη συντηρητή. Η αδιαφορία και ολιγωρία του Δήμου ή ακόμη η έλλειψη επαρκούς προσωπικού, οδηγούν στο γεγονός οι εκπαιδευτικοί με την υπερεργασία και το φιλότιμο τους να φροντίζουν για επισκευές από πλημμύρες σε περίπτωση βροχοπτώσεων, για την αποκατάσταση βλαβών σε ηλεκτρολογικές, μηχανολογικές εγκαταστάσεις, δίκτυα επικοινωνίας Η/Υ, συνολικά στις κτιριακές εγκαταστάσεις.
Έρχονται λοιπόν στην επιφάνεια σοβαρά ζητήματα στη λειτουργία των εργαστηριακών υποδομών των Εργαστηριακών Κέντρων, που εγείρουν σοβαρότατα προβλήματα για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.
Τα εργαστηριακά μαθήματα των περισσότερων ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ πραγματοποιούνται σε μεγάλο ποσοστό με πραγματικές συνθήκες εργασίας. Η εκπαιδευτική διαδικασία αφορά ως επί το πλείστον ανήλικους μαθητές που δεν έχουν γνώση, αλλά αποκτούν γνώση.
Οι εκπαιδευτικοί εκτός από το άγχος της κατασκευής σε πολλές περιπτώσεις, της οργάνωσης και διεκπεραίωσης των εργαστηριακών ασκήσεων ή επιδείξεων είναι επιφορτισμένοι και με τον έλεγχο εφήβων που δεν κατανοούν πάντα τους κανόνες ασφαλείας στους χώρους των εργαστηρίων.
Εκ των πραγμάτων υπ΄αυτές τις συνθήκες η διδασκαλία ενέχει πολλαπλούς κινδύνους που μπορεί να οδηγήσει σε ατύχημα με μικρούς έως πολύ σοβαρούς τραυματισμούς, ακόμη και με τραγική κατάληξη.
Υπάρχει ανάγκη εδώ και τώρα να ληφθούν μέτρα για την ασφάλεια εκπαιδευτικών και μαθητών.
Ειδικότερα:
- Στραγγίζει η διαρκώς μειούμενη (κατά 50% φέτος) κρατική χρηματοδότηση προς τις σχολικές επιτροπές. Ο Δήμος Αθήνας, παρακρατώντας λεφτά για τις ΔΕΚΟ και για αποθεματικό, θέτοντας σχολεία σε «επιτροπεία» και «στάση πληρωμών», οδηγεί τις σχολικές μονάδες να λειτουργούν με όρους μάνατζμεντ και ανταποδοτικότητας. Δίνονται ελάχιστα χρήματα (το 30% της χρηματοδότησης που αναλογεί στο κάθε σχολείο) σε σχέση με τις ανάγκες, με αποτέλεσμα να μη γίνονται αναγκαίες παρεμβάσεις για (δήθεν) λόγους «οικονομίας».
- Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχουν σαφείς, αναλυτικές προδιαγραφές ασφαλείας για τις εγκαταστάσεις και τη λειτουργία από το Υπουργείο για κάθε εργαστήριο ξεχωριστά, ανάλογα με τη λειτουργία και τις ανάγκες του. πχ για τα ηλεκτρολογικά εργαστήρια η μόνη σαφής προδιαγραφή ασφαλείας που υπάρχει είναι η επικάλυψη του δαπέδου με μονωτικό υλικό ή ξύλινο δάπεδο, που από μόνα τους είναι ανεπαρκή για την ασφάλεια εκπαιδευτικών και μαθητών.
- Είναι απαράδεκτο να μην υπάρχουν στα σχολεία συντηρητής/τεχνικός ασφάλειας/σχολίατρος / γιατρός εργασίας, που να εστιάσουν κατ’ αρχήν στην πρόληψη αλλά και να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του όποιου προβλήματος παρουσιαστεί. Επίσης, είναι απαράδεκτο να μην γίνεται λόγος για τις αποζημιώσεις και την ευθύνη του κράτους, ως εργοδότη, στην αποκατάσταση των συναδέλφων όπου και όταν απαιτηθεί κάτι τέτοιο. Ακόμη, στην περίπτωση των αναπληρωτών, ο συνάδελφος που πιθανόν να υποστεί σοβαρό εργατικό ατύχημα καλείται εντός 15 ημερών να επανέλθει στην εργασία, αλλιώς απειλείται με απόλυση. Λόγος να μη γίνει για τις νησιωτικές και παραμεθόριες περιοχές όπου τα δημόσια Νοσοκομεία και οι δομές υγείας «πνέουν τα λοίσθια».
- Είναι μεγάλες οι κυβερνητικές ευθύνες για τα προηγούμενα, όπως και για την επιλογή συγκέντρωσης των μαθητών σε πολυμελή τμήματα. Ιδιαίτερα στα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑΛ αλλά και σε μαθήματα θεωρητικά που στην πράξη απαιτούν εργαστηριακή επίδειξη ή πρακτική, σε αρκετές περιπτώσεις το πρόβλημα παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις. Η αύξηση του αριθμού των μαθητών, η εντατικοποίηση της εργασίας των εκπαιδευτικών και η κινητικότητα από σχολείο σε σχολείο, η περικοπή του δεύτερου καθηγητή στα εργαστήρια ή του εργαστηριακού βοηθού και μια σειρά από άλλες, αντίστοιχες, επιλογές των κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων από κοινού με τον ΟΟΣΑ και την ΕΕ, διαμορφώνουν το έδαφος για τέτοιου είδους εξελίξεις (πχ. έχουν αυξηθεί τα ατυχήματα των εκπαιδευτικών που «μετακινούνται» την ίδια μέρα με το δικό τους αυτοκίνητο μεταξύ διαφορετικών σχολείων).
Η Β΄ΕΛΜΕ Αθήνας επανειλημμένα έχει αναδείξει σοβαρά προβλήματα που αφορούν τα Επαγγελματικά Λύκεια και τα Εργαστηριακά Κέντρα με ανακοινώσεις που έχει εκδώσει, αλλά κυρίως με παρεμβάσεις στη ΔΔΕ Α΄ Αθήνας και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στο Υπουργείο, απαιτώντας να δοθούν λύσεις. Σε αρκετές περιπτώσεις ειδικά όταν υπάρχει μαζική συμμετοχή συναδέλφων αλλά και μαθητών ή γονέων αυτές οι παρεμβάσεις έχουν θετικά αποτελέσματα.
Οι ηλεκτρονικές εγγραφές που για πρώτη φορά εφαρμόστηκαν πέρυσι στα ΕΠΑΛ, με την ανάθεση της τελικής επιλογής για το που θα εγγραφεί ο μαθητής στην Περιφέρεια, οι αυτόματοι κόφτες στο τέλος του Α΄ Τετραμήνου, η κατάργηση Τομέων και Ειδικοτήτων, η μη έγκριση μεγάλου αριθμού τμημάτων, η μετακίνηση μαθητών σε ΕΠΑΛ που μπορεί να βρίσκονται στα όρια της Διεύθυνσης, πολλά χιλιόμετρα μακριά από το ΕΠΑΛ προέλευσης, η κατάργηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά καθώς και η αλλαγή των συντελεστών μαθημάτων λίγο πριν τις Πανελλαδικές εξετάσεις είναι μερικά από αυτά τα ζητήματα.
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι.
Η κατάσταση δεν αντιμετωπίζεται με ευχολόγια. Ειδικά ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών απαιτούν συγκριμένα μέτρα και πρέπει να τα διεκδικήσουμε
- Υγιεινή και ασφάλεια στα σχολεία για μαθητές και εκπαιδευτικούς, με υιοθέτηση σαφών και αναλυτικών προδιαγραφών ασφαλείας από το Υπουργείο, τόσο για τα εργαστήρια όσο και για το υπόλοιπους χώρους των σχολικών μονάδων και τακτικούς ελέγχους των προδιαγραφών αυτών.
- Δεύτερο καθηγητή στα εργαστήρια των ΕΠΑΛ σε εργαστηριακά μαθήματα με αριθμό άνω των 10 μαθητών και στα εργαστήρια που έχουν αυξημένη επικινδυνότητα (πχ. φιάλες αερίων, ηλεκτρισμός κλπ) ανεξάρτητα από αριθμό μαθητών.
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα γενικής παιδείας - κατεύθυνσης – εργαστήριο
- Επαρκή χρηματοδότηση των σχολικών επιτροπών από το κράτος και απόδοση των χρημάτων στα σχολεία για την κάλυψη των πραγματικών αναγκών τους.
- Πρόσληψη συντηρητών - τεχνικών ασφαλείας – σχολίατρων και γιατρών εργασίας σε ομάδες σχολείων ή σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα, αποζημίωση των συναδέλφων και εξίσωση δικαιωμάτων μονίμων και αναπληρωτών και σε αυτόν τον τομέα.
- Κάλυψη ωραρίου σε έως δύο το πολύ σχολεία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη